Clippers PL

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Clippers PL

Niedobór witaminy D: sztuczne spożycie może być bardzo szkodliwe dla zdrowia

  • ZSophia Luther

    Blisko

Witamina D jest niezwykle ważna dla organizmu. Istnieją sposoby zapobiegania niedoborom. Ale bądź ostrożny – zbyt duża podaż może również zaszkodzić Twojemu zdrowiu.

Frankfurt – Zwłaszcza w ciemnej porze roku, kiedy jest zimno i wilgotno, tylko kilka osób jedzie na zewnątrz. Praca w domu w czasie pandemii Corona oznacza również, że coraz mniej ludzi przebywa na zewnątrz. Ale to jest szczególny problem zdrowotny. Ludzki organizm potrzebuje między innymi światła słonecznego do produkcji ważnej witaminy: witaminy D. Jest to bardzo ważne dla ludzi, ponieważ reguluje metabolizm fosforanów i wapnia, a tym samym przyczynia się do twardnienia kości. Dodatkowo witamina D wzmacnia układ odpornościowy i wpływa na siłę mięśni.

Dlatego niedobór witaminy D może być szkodliwy dla zdrowia. Jak podsumowuje rztezeitung, lista chorób, które mogą mieć związek z niedoborem, jest coraz dłuższa. Obejmuje choroby, takie jak podatność na infekcje, osłabienie mięśni, zawał serca, cukrzycę, reumatyzm, depresję, chorobę Alzheimera i stwardnienie rozsiane. Ale kiedy jest niedobór i co należy z tym zrobić?

Zapobieganie niedoborowi witaminy D: zamiast pigułek i tym podobnych – może naprawdę pomóc

Według Niemieckiego Stowarzyszenia Dietetyków (DGE) niedobór występuje, jeśli stężenie 25-hydroksywitaminy-D w surowicy jest mniejsze niż 30 nmol na litr surowicy. Tego typu niedobór nie występuje w przypadku większości mieszkańców Niemiec. Jednak prawie 60 procent Niemców nie osiąga najlepszego możliwego stężenia we krwi wynoszącego 50 nanomoli na litr surowicy – potwierdza społeczność zawodowa. W rezultacie oznacza to, że ponad połowa potencjału witaminy D dla zdrowia nie została w pełni wykorzystana. Jednak zdaniem ekspertów niekoniecznie zaleca się stosowanie tabletek i suplementów dla osób zdrowych. Ponieważ może promować tworzenie witamin poprzez dostosowany styl życia i odpowiednie odżywianie.

Czas ekspozycji na słońce dla typów skóry 1/2 Czas ekspozycji na światło słoneczne dla skóry typu III
Od marca do maja: 10-20 minut Od marca do maja: 15-25 minut
Od czerwca do sierpnia: od 5 do 10 minut Od czerwca do sierpnia: od 10 do 15 minut
Od września do października: 10-20 minut Od września do października: 15-25 minut
Źródło: Niemieckie Stowarzyszenie Żywienia (DGE)

Światło słoneczne na skórze może być wystarczające, aby organizm wytworzył niezbędną ilość witaminy D. Jednak to, ile tej ważnej witaminy jest faktycznie wytwarzane, zależy od takich czynników, jak pora roku, pogoda, odzież i typ skóry. Dlatego porady DGE należy rozumieć wyłącznie jako wartości trasowania. Od marca do maja w Niemczech wystarczy 10 do 25 minut opalania, w zależności od rodzaju skóry. Około jedna czwarta powierzchni ciała powinna być wystawiona na działanie promieni słonecznych, np. Część rąk i nóg, a także dłonie i twarz. W przypadku typów skóry 1 i 2 typ skóry wymieniony w tabeli oznacza „odcień skóry od jasnej do bardzo jasnej, włosy jasnorude lub blond i oczy niebieskie lub zielone”. Trzeci rodzaj skóry to „karnacja średnia, ciemne włosy i brązowe oczy”.

Witamina D: Koncentracja jest najwyższa w tych produktach

Jednak te orientacyjne wartości odnoszą się tylko do okresu od marca do października. Ale jaki jest najlepszy sposób zachowania się w ciemności? Oczywiście w okresie zimowym korzystne jest również siedzenie na słońcu, ale ponieważ kąt padania światła słonecznego jest bardzo płaski, zgodnie z „rztezeitung”, duże ilości witaminy nie muszą być produkowane. D polega na tym, że może ona być magazynowana w organizmie, więc jeśli gromadzisz zapasy witaminy latem, możesz ją karmić w chłodniejszych, mniej słonecznych miesiącach.

jedzenie Witamina D (μg na 100g)
Hering 7,80-25,00
łosoś 16,00
Żółtko jaja kurzego 5,60
makrela 4,00
Jaja kurze ogółem 2,90
Kurki 2,10
Grzyby 1,90
Wątróbka wołowa 1,70
Goudakäse, 45% F. i. R. 1,30
ghee 1,20
Źródło: BfR na podstawie Souci / Fach / Kraut, 2008

Ale odpowiednia dieta może również pomóc w podniesieniu poziomu witaminy D. Stężenie tej ważnej witaminy jest największe w tłustych rybach, takich jak śledzie i łosoś. Jajka mają również niezwykłą koncentrację. Poleca się również różne rodzaje grzybów i wątróbek. Jednak na przykład Federalny Instytut Oceny Ryzyka (BfR) utrzymuje, że spożycie witaminy D w diecie odgrywa jedynie drugorzędną rolę. Skupiamy się na wytwarzaniu światła słonecznego przez organizm.

Przedawkowanie witaminy D – zbyt duża ilość witaminy D może być szkodliwa dla zdrowia

Nie ma pigułek i balsamów zawierających tylko witaminę D, a niektóre pokarmy są teraz nawet wzbogacone witaminą D. Jednak wyraźnie zaleca się przyjmowanie takich suplementów tylko wtedy, gdy istnieje udowodniony niedobór witaminy D, a poprawy poziomu nie można osiągnąć przez jedzenie lub ekspozycję na słońce, co potwierdza BfR i nie ma ku temu żadnych powodów.

Ponieważ nadmiar witaminy D może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Federalny Instytut ds. Oceny Ryzyka ostrzega: „Przy regularnym dziennym spożyciu ponad 100 mikrogramów witaminy D, co obecnie można osiągnąć jedynie poprzez nadmierne spożycie preparatów witaminy D przy normalnych nawykach żywieniowych, mogą wystąpić niepożądane skutki, takie jak tworzenie się nerek”. lub zwapnienia występują w nerkach. Jednak z powodów medycznych większe ilości witaminy D. można określić medycznie. ”

Niedobór witaminy D: grupy ryzyka – gdy eksperci zalecają pigułkę & co.

Jednak niektóre grupy ludzi należą do grup podatnych na niedobór witaminy D. Obejmuje to na przykład osoby, które ze względów zdrowotnych lub innych mogą spędzać niewiele czasu na świeżym powietrzu (na przykład z powodu choroby). Nawet ludzie, którzy ze względów kulturowych lub religijnych wychodzą z domu tylko z całkowicie zakrytym ciałem lub osoby o ciemniejszej karnacji, zgodnie z BfR. Osoby starsze również należą do grupy ryzyka, ponieważ tworzenie się witaminy D w organizmie zmniejsza się wraz z wiekiem. Oprócz osób starszych do grupy ryzyka zalicza się także młodzież. Ponieważ niemowlęta otrzymują bardzo mało witaminy z mleka matki, należy w miarę możliwości unikać bezpośredniego światła słonecznego.

Suplementacja witaminy D jest zalecana dla tych grup wysokiego ryzyka. Jednak tylko wtedy, gdy stwierdzi się ich niedobór i lekarz zaleci im poprawę poziomu tej witaminy. (Sophia Luther)

READ  Infekcja New Corona: RKI wskazuje na wysoką wartość R - liczba przypadków rośnie, szczególnie wśród młodych ludzi