Syke – Kreissparkasse Pod koniec roku Syke zamknie sześć oddziałów. Przekształca sześć innych placówek w oddziały czysto samoobsługowe.
Jednak cztery oddziały zostaną całkowicie zamknięte do końca 2023 r. Jens Brethridge, prezes Sparkasse, opisuje restrukturyzację jako „silny krok w przyszłość i konkurencyjność”.
Kreissparkasse Syke zamyka sześć oddziałów
Od 31 grudnia br. filie w Okel, Fahrenhorst, Varrel, Neubruchhausen, Nordwohlde i Engeln odejdą w przeszłość. W zakładach w Bramstedt, Schwarm, Südöhe, Sichenhausen i Ernst Bodenplatz w Seek oraz Dorfeststraße w Kirschwehe maszyny będą dostępne dopiero od 2022 roku, ale nie będzie już personelu. Oddział w Ernst-Boden-Platz również zostanie całkowicie zamknięty pod koniec 2022 roku. Rok później Sparkasse zrezygnował z lokalizacji w Sudweyhe, Seckenhausen i Dorfstraße w Kirchweyhe. Restrukturyzacja dotknęła ponad 7000 klientów. Około 35 pracowników Sparkasse przejdzie do innej pracy, ale nikt nie straci pracy.
Kreissparkasse tworzy centrum obsługi klienta korporacyjnego
Według członka zarządu Olafa Meyera Ronnenbauma, poprzez „reorganizację”, Kreissparkasse łączy również swoje usługi doradcze dla prawie 6500 klientów korporacyjnych i komercyjnych. Dla nich Credit Institute tworzy Centrum Klienta Korporacyjnego „Północ” z witrynami Brinkum i Kirchweyhe oraz „Południe” z witryną Syke. Tam zespoły doświadczonych konsultantów i ekspertów ds. kredytów korporacyjnych oferują pełne spektrum porad, od indywidualnych młodych przedsiębiorców po średnie firmy.
Bratherig i Meyer-Runnebohm nie ukrywali, że Kreissparkasse Syke, podobnie jak wiele innych instytucji kredytowych, od lat musiała akceptować „znaczące spadki naszego dochodu podstawowego” – w końcu „kilka milionów” rocznie. Jednocześnie wzrosły koszty. Na przykład za niezbędne inwestycje m.in. w cyfryzację lub wynagrodzenia z tytułu podwyższonych taryf.
Presja kosztowa wymaga restrukturyzacji i złagodzenia struktury oddziałów
Bratherig podsumował to: „Aby wzmocnić nasze akcje, musimy nadal osiągać zyski”. Rezultat: przekształcenie i rozluźnienie struktury gałęzi.
Kreissparkasse jest łatwiej dostępna dla klientów wszystkimi kanałami niż kiedykolwiek wcześniej.
Tymczasem Sparkasse, według Meyera Runnibauma, powiadomił pocztą wszystkich klientów oddziałów dotkniętych zmianami. W końcu prawie dwie trzecie wszystkich klientów korzysta obecnie z bankowości internetowej, „a Kreissparkasse jest łatwiej dostępny dla klientów we wszystkich kanałach niż kiedykolwiek wcześniej”.
Kreissparkasse Syke zatrudnia około 650 osób
Sparkasse Syke jest jedną z największych kas oszczędnościowych w Dolnej Saksonii z łącznymi aktywami 4,05 mld euro. Zatrudnia około 650 osób w miastach i gminach Syke, Stuhr, Weyhe, Bassum, Twistringen i Bruchhausen-Vilsen. W ubiegłym roku Sparkasse zapłacił 10,6 mln euro podatków i przekazał około 1 mln euro poprzez darowizny i sponsoring na rzecz sztuki, kultury, sportu i środowiska. I to, według Bratheriga i Meyer-Runnebohma, „powinno tak pozostać, jeśli to w ogóle możliwe”.
Kreissparkasse Grafschaft Diepholz wdrożyła już podobne działania restrukturyzacyjne w ciągu ostatnich kilku lat.
za I przeciw
Popierający komentarz Hansa Willemsa
dźwięk swoimi stopami
Na pierwszy rzut oka wycofywanie się Kreissparkasse Syke z mniejszych miejscowości, takich jak Okel, Fahrenhorst, Neubruchhausen czy Nordwohlde, może być dla klientów niewygodne. Ale każdy, kto zajmie się argumentami zarządu Sparkasse, będzie w stanie zrozumieć tę decyzję. Podobnie jak wszystkie instytucje kredytowe, Kreissparkasse Syke jest pod ogromną presją działania. Od lat koszty rosną, a przychody systematycznie spadają – zarząd musi działać.
Wycofanie się z regionu wynika oczywiście przede wszystkim z presji ekonomicznej. W zasadzie jednak głosowali na to sami klienci – nogami. W mniejszych oddziałach liczba odwiedzających wynosiła ostatnio średnio 2 klientów na godzinę. Jednak większość z nich nie prosiła o poradę, po prostu chciała wypłacić pieniądze z automatu lub wydrukować wyciągi bankowe. W tym celu nie jest potrzebny wykwalifikowany personel. Z czysto prawnego punktu widzenia Sparkasse jest jednak zobowiązana zapewnić każdemu oddziałowi co najmniej dwóch pracowników.
Około dwie trzecie z ponad 70 000 klientów prywatnych prowadzi swoją działalność za pośrednictwem Sparkasse online, a gotówka jest teraz dostępna przy prawie każdej płatności w supermarkecie — jeśli nadal jest używana jako metoda płatności. Zamykanie oddziałów to nic innego jak logiczna konsekwencja.
Contra zawieszenie od Sigi Step
Słaba żywotność ośrodków na miejscu
Nie do przecenienia jest decyzja Kreissparkasse Syke o zamknięciu sześciu oddziałów i skróceniu kolejnych sześciu do miejsca instalacji bankomatów. Osłabia witalność ośrodków znajdujących się na terenie. Każdy, kto odwiedza oddział Sparkasse, zazwyczaj kojarzy podróż z zakupami lub odwiedzaniem osób znajdujących się w pobliżu.
Tak więc klienci Sparkasse wkrótce będą musieli zaakceptować dłuższe dystanse. Jeśli chcesz jechać do jednej z centralnych lokalizacji, wywierasz presję na klimat. Ludzie bez samochodów i tak pozostają w tyle, ponieważ infrastruktura transportu publicznego nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięta, aby umożliwić łatwy dostęp do centralnych miejsc. To nie powinna być jednodniowa wycieczka, na którą musisz wziąć urlop, aby służyć w jednym z pozostałych 17 oddziałów.
W czasach, gdy cyfryzacja postępuje, a pracownicy instytucji kredytowych pracują z domu, pytanie o to, gdzie pracują, nie ma większego znaczenia, prawda? Po co więc skupiać się na wszystkim? Czy nie byłoby miło, gdyby w Fahrenheit lub Neubrochhausen stacjonował jakiś specjalista, który na przykład zajmuje się szczególnie skomplikowanym finansowaniem budowy? Każdy, kto planuje duży dom wielorodzinny jako projekt za milion dolarów z penthousem w pobliżu, zwykle ma dużo do przejechania. Mógłby być zadowolony, że od razu dostał miejsce parkingowe w małych miejscach Sparkasse. W Syke trzeba się odwrócić.
Jestem za tym, aby symbol S nie znikał z małych miasteczek. Miejsca powinny stać się ośrodkami prywatnymi. Zwykła praca wsteczna może być wtedy wykonana przez maszynę. A dla podstawowych usług możesz ustawić określone dni i godziny.