Czy tankowanie w Saksonii jest drogie czy stosunkowo tanie?
Ankiety przeprowadzone przez serwis informacji konsumenckiej Clever Tanken pokazują ponadprzeciętne ceny, przynajmniej w dużych miastach. Kierowcy w Lipsku w zeszłym miesiącu zapłacili średnio 382,54 euro za cztery 60-litrowe zbiorniki E10. Cena była wyższa tylko w Wuppertalu, gdzie wynosiła 383,07 euro. W porównaniu z 20 największymi niemieckimi miastami Drezno zajmuje dziesiąte miejsce z 377,74 euro. Średnia krajowa wynosi 371,50 euro.
Kiedy ostatnio ceny paliw były tak wysokie w Niemczech?
Według statystyk ADAC ostatni odnotowany wzrost miał miejsce dziewięć lat temu. 13 września 2012 r. Super E10 kosztował średnio w całym kraju nieco poniżej 1,71 euro, czyli o sześć centów więcej niż w tamtym tygodniu. Tak więc diesel był najdroższy w dniu 26 sierpnia 2012 roku za około 1,55 euro. Nawet tej standardowej wartości brakuje tylko trzech centów. Clever Tanken odnotował niską wartość szczytową jesienią 2012 r. i dlatego już pobito rekord diesla.
Czy wkrótce ceny paliw nadal będą rosły?
Jest to trudne do przewidzenia, ponieważ rozwój zależy od wielu różnych czynników, w tym od ceny ropy naftowej i kursu euro w stosunku do dolara – mówi Catherine van Randenburg z Abu Dhabi Airports. Prawda jest taka, że cena ropy znacznie wzrosła w ostatnim czasie. Cena baryłki ropy Brent (159 litrów) w piątek wynosiła około 84,60 USD. Ten poziom nie istniał trzy lata temu. OPEC Plus, do którego należy 13 krajów produkujących, zdecydował się na zwiększenie produkcji, ale docelowa wielkość pozostała poniżej oczekiwań. Ale wkrótce coś się powtórzy, jeśli chodzi o udział państwa w kosztach paliwa: ponieważ cena CO2 zostanie podniesiona z 25 do 30 euro za tonę na początku 2022 roku, każdy litr oleju napędowego i benzyny będzie kosztował cent lub dwa. . Droższe od stycznia. Ziemia teraz W przypadku benzyny około 64 procent rachunku za paliwo to podatek płacony przez państwo.
Czy w najbliższych latach ceny dwutlenku węgla będą nadal rosły?
Tak, to jest planowane. Cena dwutlenku węgla ma wzrosnąć do 55 euro za tonę do 2025 roku. W zależności od odmiany i dodanej zawartości organicznej, może to zwiększyć koszt paliwa o kolejne siedem do dziewięciu centów.
Czy wszyscy, którzy są uzależnieni od samochodu, nie powinni czuć się teraz dobrze?
Szef ADAC Traffic Gerhard Hillebrand zaapelował w tym tygodniu do Future Alliance, „Powstrzymaj się od wszelkich gierek myślowych o szybszym wzroście ceny dwutlenku węgla”. Ponadto należy zwiększyć dodatek podróżny. Obecnie obowiązuje stawka 35 centów od dwudziestego pierwszego kilometra. Od 2024 r. wzrośnie do 38 centów za kilometr. Minister transportu Andreas Scheuer (CSU) wezwał następny rząd do wkroczenia i obniżenia podatków najpóźniej do 1,99 euro za litr.
Czy ta granica na autostradach nie została przekroczona dawno temu?
Czasem tak. Jeśli porównasz ceny na stacjach obsługi przy autostradach z cenami na najbliższych postojach ciężarówek, olej napędowy kosztuje średnio 25 centów więcej, a E10 Super nawet 26 centów. przynajmniej jeden ma Porównanie cen opublikowanych przez Abu Dhabi Airports Company we wtorek. Stacja serwisowa Weiskirchen-Nord na A3 w Hesji poinformowała ostatnio, że za litr Super Plusa przypada 2,27 euro, jak twierdzi Steffen Bock, założyciel Clever-Tanken. Jeśli sytuacja będzie nadal napięta, zimą może „niestety wyobrazić sobie 2,50 euro za Super Plus”. Oznacza to, że żądanie pięciu marek niemieckich na litr benzyny przez Federalną Konferencję Delegatów Zielonych w 1998 r. może wkrótce stać się rzeczywistością.
Ile oszczędności przynosi przejście z E5 na E10?
Chociaż wiele silników jest zatwierdzonych do E10, większość właścicieli samochodów nadal używa Super E5. Benzyna o maksymalnej zawartości biopaliwa wynoszącej pięć procent jest o sześć centów droższa niż Super E10 o zawartości organicznej 10 procent. Ustawa Bundeskartellamt stanowi, że ta różnica „nie wydaje się skutkować większą chęcią zakupu”. Od stycznia do lipca 2021 r. udział E10 w całkowitej sprzedaży benzyny wyniósł zaledwie 15,7 proc. Jest to oparte na danych Federalnego Urzędu Gospodarki i Kontroli Eksportu (Bafa). Nie ma nowszych numerów. Jan Alexander Fichte, właściciel czarteru stacji benzynowej z lokalizacjami w Cummins, Huerzuerda, Bernsdorf i Klitowitz, poinformował, że on sam nie był jeszcze w stanie wykryć stagnacji lub nawet spadku sprzedaży paliw. Jednak gdzie indziej jest skąpa. „Ludzie kupują paczkę papierosów po zatankowaniu. Ale teraz robią to bez kiełbasy i kawy.”
Co można zaoszczędzić tankując w Polsce i Czechach?
Wyrywkowe kontrole przeprowadzone przez SZ wczoraj, w piątek, pokazały następujący obraz: Podczas gdy był w Chlumcu w Czechach (niedaleko Ústí nad Labem) ONO .stacja benzynowa Diesel o 11:30 za 1,26 euro i Super E5 za 1,32 euro, to samo paliwo w Altenbergu, 25 kilometrów dalej, za cenę odpowiednio 1,48 i 1,67 euro. W Vogtland kierowcy zaoszczędzili 30 centów za litr Super E5, jeśli nie skorzystali ze stacji benzynowej Star w Klingenthal około 10.15, ale zamiast tego Gaz F1 W oddalonych o kilka kilometrów Kraslicach. W przypadku oleju napędowego oszczędności w tym momencie wyniosły 24 centy za litr. Istniały również znaczne różnice na pograniczu polsko-niemieckim. Rano o 6:15 kierowcy tankują przy moście miejskim w Zgorzelcu za 1,33 euro – Super E5 i diesel. Markowe stacje benzynowe na zachód od Nysy w Görlitz pobierały jednocześnie prawie 46 centów za E5 i około 25 centów za olej napędowy.
Jak powstają te różnice cenowe?
Opierał się głównie na różnych stawkach podatkowych, mówi Alexander von Giersdorf z Mineralölwirtschaftsverband (MWV). Im europaweiten Vergleich am teuersten war Super zuletzt in den Niederlanden (im Schnitt 1,97 Euro) und Dänemark (1,80 Euro), Diesel kostete laut ADAC in der Schweiz (1,64 Euro) und w Großbritannien (1,60 Euro) często.
Kiedy przerzucenie się na tani czołg już nie działa?
Zasadniczo: „Im wyższa różnica cen między obszarami w pobliżu granicy, tym silniejsza turystyka czołgowa” – mówi Catherine Van Randenburg, rzeczniczka Abu Dhabi Airports. Jednak kierowcy muszą dokładnie obliczyć, co zrobią podczas krótkiej podróży tankowania. Według Tüv Süd koszty czystego paliwa wynoszą około czterech euro na 20-kilometrową podróż w obie strony, w oparciu o zużycie paliwa przez samochód klasy średniej. Automobile Club zaleca poszukiwanie niedrogich punktów zaczepienia na już zaplanowanych trasach.
Jaki jest najlepszy czas na zatrzymanie się na paliwo?
Według przeprowadzonej przez ADAC analizy ruchów cen na około 14 tys. stacji benzynowych, paliwo tanieje wieczorem między 18:00 a 19:00 oraz między 20:00 a 22:00. Natomiast dzienny szczyt cenowy osiągany jest tuż po 7 rano. W ciągu dnia jest podobnie do Historia cen stopniowo opadającej krzywej zygzakowatej. Aby uchwycić krótkie, korzystne momenty, aplikacje na smartfony pomagają pokazać, ile czasu minęło od ostatniej zmiany ceny.
Jeśli nie mogę uzyskać znacznych oszczędności przy zakupie paliwa, jak mogę to zrobić?
Nadal najlepszą strategią jest „rozsądne użycie przepustnicy i hamulca” – mówi Jean-Alexandre Fichte. ADAC zaleca również wyłączanie silnika na biegu jałowym, wyjmowanie ciężkich przedmiotów z bagażnika, wyłączanie nieistotnych odbiorników energii elektrycznej oraz nieznaczne zwiększanie zalecanego przez fabrykę ciśnienia w oponach lub zakładanie opon energooszczędnych. (z stn, tb i dpa)