Madryt (inne) – Zdrowie, jakość i przyjazność dla środowiska odgrywają ważną rolę dla konsumentów przy zakupie owoców i warzyw.
Kampania pod hasłem „Dołącz do #LongLifeChallenge (https://longlifechallenge.eu/) w Europie i żyj lepiej jedząc 5 owoców i warzyw dziennie, ma na celu podniesienie świadomości znaczenia codziennego spożycia europejskich owoców i warzyw jako element zdrowej diety.
Wojna na Ukrainie i jej wpływ na koszty energii spowodowały, że ceny żywności osiągnęły w tym roku rekordowy poziom. W ubiegłym roku ceny we wszystkich branżach, w tym owoców i warzyw, wzrosły do najwyższego poziomu od prawie 30 lat. W niektórych przypadkach ceny artykułów spożywczych w supermarkecie wzrosły pięciokrotnie.
Mimo to należy zauważyć, że owoce i warzywa są bardzo cenione przez konsumentów, ponieważ są niezbędne do zaspokojenia ich potrzeb żywieniowych, utrzymania dobrej formy i prowadzenia zdrowego trybu życia. Sektor Zdrowia i Żywienia zaleca spożywanie większej ilości owoców i warzyw (https://www.retailactual.com/noticias/20220105/consumo-frutas-verduras-hortalizas-invernadero-europa-programa-cute#.Ys00jB2Ll-0) poprzez „ CuTE” Kampania Zdrowa – Rozwijaj zdrową Europę z owocami i warzywami z Europy” pod hasłem „Weź udział w #longlifechallenge (https://longlifechallenge.eu/) w Europie i pracuj na rzecz lepszego życia jedząc 5 owoców i warzyw rocznie dzień”.
Należy wiedzieć, że konsumenci nadal kupują owoce i warzywa na cotygodniowe zakupy spożywcze ze względów zdrowotnych. 31% konsumentów kupuje więcej owoców i 29% więcej warzyw niż przed pandemią. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez AECOC Shopperview wśród 1004 konsumentów owoców i warzyw w Hiszpanii w następstwie pandemii. Faktem jest, że dbanie o organizm poprzez odżywianie staje się w dzisiejszych czasach coraz ważniejsze.
Poza ceną na zakup tych produktów wpływają również inne aspekty, takie jak: sezonowość (65% konsumentów), wygląd (59%) i pochodzenie (44%). Ale na znaczeniu zyskują też inne wartości związane z jakością i ochroną środowiska. 63% badanych konsumentów przywiązuje większą wagę do jakości tej żywności niż przed pandemią, a 48% preferuje produkty wytwarzane lokalnie i regionalnie.
Co najmniej 5 porcji dziennie
Program dofinansowania UE „CuTE Healthy – Cultivating a Healthy Europe with Fruits and Vegetables from Europe” ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat znaczenia codziennego spożycia europejskich owoców i warzyw w ramach zdrowej diety oraz promowanie ładu społecznego i stworzyć ruch związany z konsumpcją, aby spożywać co najmniej pięć porcji dziennie. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że tylko 14,3% europejskich konsumentów spożywa pięć lub więcej porcji owoców i warzyw – 0) dziennie i ostrzega, że niskie spożycie tych pokarmów zwiększa ryzyko chorób.
Jednym z głównych atutów objętych akcją owoców i warzyw pochodzenia europejskiego jest ich świeżość. Każdy owoc i warzywo ma swoją porę roku, co pomaga podjąć wyzwanie #LongLifeChallenge i czerpać z niego jak najwięcej przez cały rok:
– Pomarańcze (od października do maja) – Klementynki (od października do stycznia) – Mandarynki (od października do kwietnia) – Brokuły (cały rok) – Zielone szparagi (od lutego do czerwca) – Jabłka z Polski (cały rok) – Borówki (cały rok) Lipiec do września) – Truskawki z Francji (od marca do października)
Kampania ma również na celu dostarczenie praktycznych porad, jak włączyć te produkty do codziennego życia, na przykład: „Drobne sztuczki, jak zjedzenie pomarańczy na śniadanie, zabranie jabłka na przerwę zamiast podjadania czegoś zdrowego, jak mandarynka lub zamówić sok”. Truskawki lub jagody w stołówce – wyjaśnia Inma Sanfilio, wiceprezes Yokovil i przewodnicząca Komitetu Citricus.
Jedzenie olimpijskie
Wśród czołowych sportowców wspierających kampanię, jako wyznaczających trendy, znajdują się takie postacie jak Una Carbonell (kobieta z największą liczbą medali w historii mistrzostw świata w pływaniu), Lydia Valentin (mistrzyni olimpijska Londyn 2012), Florent Manaudou z Francji (srebrny medalista). Igrzyska Olimpijskie w Tokio 2020, Niemiec Sebastian Brendel (brązowy medalista w pływaniu otwartym w Tokio 2020) i polska kolarka Maja Wołoszczowska (srebrna medalistka biegu przełajowego w Rio de Janeiro 2016).
Nie musimy być zawodowymi sportowcami, aby poprawić swoje nawyki związane ze stylem życia: „Ważne jest, aby przekazać młodym ludziom i całemu społeczeństwu znaczenie warzyw, owoców, zdrowej diety i ćwiczeń. Nie musimy uprawiać sportów na najwyższym poziomie bo nie zawsze jest najzdrowsze, ale trzeba żyć aktywnie.”
Inicjatywa ta jest promowana przez konsorcjum „CuTE-Healthy”, w skład którego wchodzą FruitVegetablesEUROPE oraz krajowe stowarzyszenia owoców i warzyw z Hiszpanii, Francji i Polski (Comité de Gestion des Cítricos – CGC, Confederation of French Strawberry Planters, Más Brócoli, KZGPOiW i Interprofesional del Espárrago Verde de España). Środki są ukierunkowane na cztery kraje docelowe: Belgię, Niemcy, Francję i Hiszpanię.
O OWOCE WARZYWA EUROPA
FruitVegetablesEUROPE to europejskie stowarzyszenie owoców i warzyw założone 60 lat temu w celu popierania, reprezentowania i promowania europejskich owoców i warzyw. FruitVegetablesEUROPE ma swoją siedzibę w Brukseli i postrzega siebie jako łącznik między różnymi podmiotami sektora i politykami odpowiedzialnymi za instytucje europejskie, aby dać głos europejskiemu sektorowi owoców i warzyw. Członkami FruitVegetables EUROPE są krajowe i regionalne federacje i stowarzyszenia (głównie organizacje i stowarzyszenia producentów) oraz firmy z głównych krajów Unii Europejskiej produkujących owoce i warzywa (Francja, Niemcy, Grecja, Włochy, Polska, Portugalia i Hiszpania).
www.eucofel.eu
Komunikacja medialna:
Arantxa Noriega [email protected]
Oryginalna treść z: Fruit Vegetables Europe, wysłana przez aktuell news
Prasa Gate Newsroom: Zaktualizowane wiadomości GmbH