entertainment
ARTE nie może się doczekać udanej rocznicy
Po 30 latach nadawania europejski nadawca kulturalny ARTE może podsumować udaną rocznicę i cieszyć się stałym wzrostem zainteresowania widzów swoim programem. W 2022 roku nadawca publiczny odnotował rekordowe wzrosty oglądalności, szczególnie w internecie, zwłaszcza na YouTube i w mediatece ARTE.
2 miliardy wyświetleń wideo online na wszystkich platformach i kanałach dystrybucji
ARTE w swojej ofercie online zanotowało w ubiegłym roku rekord prawie 2 miliardów wyświetleń wideo na wszystkich platformach i kanałach dystrybucji, co oznacza wzrost o 10% (wobec 2021 r.). ARTE ma średnio 169 milionów wyświetleń wideo miesięcznie. Odsetek minut obejrzanych z wideo („współczynnik ukończenia”) utrzymał się na bardzo wysokim poziomie 49%. Od 2019 roku zasięg cyfrowy wzrósł o 86%.
Znaczący wzrost liczby kanałów YouTube ARTE
Na szczególną uwagę zasługuje sukces kanału YouTube. Przy średniej 80 milionach wyświetleń wideo miesięcznie, liczba ta wzrosła o 25% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Stabilne osobowości telewizyjne
ARTE ma stabilny zasięg telewizyjny w Niemczech i Francji, z udziałem w rynku wynoszącym odpowiednio około 1,2% i 2,9% (MA).
Europejska strategia ARTE: stale rosnąca publiczność i stale rosnąca sieć w Europie
Coraz więcej osób w Europie śledzi program ARTE poza Niemcami i Francją. W tym roku wprowadzono prawie 1500 nowych treści w języku angielskim, hiszpańskim, polskim i włoskim. Przy 45 milionach wyświetleń wideo miesięcznie, wzrost o 50% (w porównaniu z 2021 r.) został osiągnięty poza Niemcami i Francją. Wielojęzyczny program ARTE swój sukces zawdzięcza m.in. szerokiej dystrybucji w sieciach społecznościowych. Hiszpański kanał YouTube „ARTE.tv Documentales” odnotował wzrost o 90% w porównaniu z rokiem poprzednim. Uruchomiony w maju 2022 r. polskojęzyczny kanał YouTube „ARTE.tv Documenty” ma już ponad 1,7 mln wyświetleń wideo.
ARTE chce rozszerzyć europejskie partnerstwa
Kanał intensywnie pracuje również nad rozszerzeniem europejskich partnerstw: w 2022 roku ARTE podpisało umowę partnerską z litewskim nadawcą publicznym LRT oraz hiszpańskim nadawcą publicznym RTVE.
To były główne tematy jubileuszu
W 2022 roku nadawca kulturalny obchodzi 30. rocznicę nadawania, tym samym potwierdzając swoją pozycję europejskiego nadawcy i budowniczego mostów.
Geografia polityczna i historia
Treści geopolityczne i tematy historyczne są strukturalnym celem programu ARTE.
Kanał zajmował się obszernie wojną na Ukrainie i oferował szeroki zakres bieżących informacji, reportaży i analiz geopolitycznych, w tym kilka dni i wieczorów (takich jak dokument „Powrót rosyjskiego niedźwiedzia”; trzyczęściowy dokument „The Czerwone Imperium”; portret prezydenta Ukrainy Selińskiego i wielu innych). Stworzona specjalnie w 2022 roku seria „Tracks East” daje przestrzeń kreatywnym i wpływowym dziennikarzom, artystom i influencerom z Europy Wschodniej i Rosji. ARTE wyemitowało również kilka koncertów solidarnościowych i udostępniło treści w języku rosyjskim i ukraińskim w swojej bibliotece medialnej. ARTE prezentuje premierę serialu „Sługa ludu” z Wołodymyrem Zełenskim w roli głównej wyłącznie w bibliotece multimedialnej ARTE.
Między Mistrzostwami Świata FIFA a kryzysem energetycznym w centrum uwagi znalazł się również Katar. Między innymi ARTE wyemitowało cieszący się uznaniem dokument o pustynnym królestwie Kataru – gaz i gry.
Wiele tematów związanych z kwestiami klimatycznymi
Kwestie klimatyczne zajmują ważne miejsce w programie ARTE przez cały rok. W środku letniej fali upałów nadawca odpowiedział na palący problem filmem dokumentalnym „The Power of Fire”. When Europe Burns”, badacze zajmujący się lasami i klimatem przedstawiają nowe strategie zapobiegania pożarom lasów i ich powstrzymywania, a także dokumentują „Dry in Europe”.
Z okazji Konferencji Klimatycznej Organizacji Narodów Zjednoczonych (COP 27) ARTE zaprezentowało nowy trzyczęściowy serial dokumentalny „A New World” francuskiego reżysera Cyrila Diona („Jutro – świat jest pełen rozwiązań”).
Filmy / Seriale / Kultura
Kino, beletrystyka i rozrywka były również ważnymi filarami programu ARTE w 2022 roku. ARTE pokazuje świetne seriale z różnych źródeł, takie jak „Czuwanie”, „Trom”, „Lauchhammer – Tod in der Lusatia”, „Czarne motyle”, „ The World of Tomorrow” O początkach hip-hopu we Francji, czyli sezon 2 „In Therapy”.
Tegoroczny letni serial „Lato namiętności” dotarł do odbiorców w obu krajach (3,9% MA we Francji i 1,9% MA w Niemczech). Na szczególną uwagę zasługuje dokument „Freddie Mercury – The Last Act” czy film fabularny „The Swimming Pool” Francoisa Ozona.
Kanał był również bardzo interaktywny w sektorze kulturalnym: w dniu, w którym Annie Ernaux ogłosiła Literacką Nagrodę Nobla, ARTE wyświetliło jej „Annie Ernaux’s Super 8 Diaries”. Po śmierci Hardy’ego Krugera, Jean-Jacquesa Benixa i Jeana-Luca Godarda, ARTE w krótkim czasie zmieniło program i poświęciło filmowy hołd tym wielkim artystom naszych czasów.
Szeroki wybór muzyki
Nadawca kulturalny jest głównym dostawcą muzyki dzięki swojej platformie internetowej ARTE Concert, która w zeszłym roku osiągnęła 102 miliony wyświetleń wideo. Na szczególną uwagę zasługuje nagranie tetralogii Wagnera z berlińskiej Opery Unter den Linden w ramach sezonu operowego ARTE, opery Don Pasquale, którą stacja transmitowała z Opery Państwowej w Hamburgu z okazji 30-lecia istnienia oraz uroczystych Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. koncerty z Wiednia, Berlina i Wenecji.
Jak co roku ARTE gości na festiwalach rockowych, popowych i metalowych, takich jak Splash, Tempelhof Sounds czy Hurricane.
„Cały czas miłośnik mediów społecznościowych. Często spada. Twórca. Oddany miłośnik jedzenia. Odkrywca. Typowy rozrabiaka”.
entertainment
W obliczu rewolucji – DW – 11 lutego 2021
„„Rewolucja to przygoda serca” – mówi do mikrofonu legendarny reporter Ryszard Kapuściński (1932-2007). Wywiad telewizyjny odbywa się w jego domu, w biurze, wśród książek i stosów materiałów. Reżyser Andreas Hössli w swoim wysoce politycznym dokumencie „Nagi król – 18 części rewolucji” wielokrotnie konfrontuje się z nim – w wywiadach historycznych i aktualnych Niepokoje w Polsce I w Iran„Być człowiekiem w czasach rewolucji.
Film opowiada historię pisarza Kapuścińskiego, który w 1978 roku wyjeżdża do Teheranu, aby pracować jako reporter Rewolucja irańska Zgłosić. Wydarzenia tam nie dawały mu spokoju – dopóki powstanie stoczniowców w 1980 roku nie zmieniło także jego rodzinnej Polski. Reżyser Housley wielokrotnie przeplata rewolucyjne wydarzenia w obu krajach. Pomiędzy nimi niczym tekstowe pomosty istnieją fragmenty reportaży literackich Kapuścińskiego.
W kręgu tajnych służb
Housley znał osobiście Ryszarda Kapuścińska. W latach 1978–1980 mieszkał jako pracownik naukowy w Warszawie i dużo podróżował po kraju: „Był dla mnie jak przewodnik we wszystkim” – powiedział DW reżyser. Masowe strajki w Polsce, niepokoje rewolucyjne, euforia, która ogarnęła kraj, walka ruchu związkowego o demokrację – Hosley był świadkiem tego wszystkiego z bliska.
Wkrótce zagraniczny dziennikarz, mający także kontakty z działaczami polskiej opozycji, trafia na celownik tajnych służb. Housley dowiedział się, że jest obserwowany, gdy znalazł w polskich archiwach swoje akta pod kryptonimem „Vigorant Hassan” i je przestudiował. W tym imponującym dokumencie swoje poszukiwania dowodów łączy z cytatami z reportaży literackich Kapuścińskiego.
Lata rewolucji irańskiej
W ostatnich latach reżyser kilkakrotnie podróżował do Iranu, aby przeprowadzić badania, przeprowadzić wywiady i nakręcić film. Przyprowadza przed kamerę interesujących historycznie partnerów do rozmów: dziennikarz Paris Rafie, który opowiada o strachu i represjach, pisarz Amir Hassan Jahlatan, który musiał uciekać do Włoch przed zamachami ze strony tajnych służb, młody reżyser Negar Tehseli, który tropi Irańczyków w archiwach fotograficznych po rewolucji 1978 r.
Jak pyta Housli Mohsen Rafiq Dost: Kierowca miał przywieźć do miasta ajatollaha Chomeiniego z lotniska w Teheranie po jego powrocie z wygnania 1 lutego 1979 r. Samochód zepsuł się w środku podekscytowanego tłumu i Chomeini musiał odlecieć helikopterem. Rafik Dost opowiada o tych godzinach, jakby to było wczoraj. Wysoce autentyczny współczesny świadek rewolucji irańskiej, która na początku stycznia 1979 roku wypędziła z kraju poprzedniego władcę, szacha perskiego.
Życie codzienne nadal toczy się w wielkim mieście
Reżyser był trzykrotnie aresztowany w Iranie. Został ponownie zwolniony. Nadal nie wie, która to z wielu tajnych służb Iranu. Świat obrazów, które uchwycił swoim aparatem w tym głęboko religijnym kraju, jest imponujący i niezwykły: artystyczne ujęcia kinowe, pogodne ujęcia twarzy, nocne krajobrazy ulic i ruchliwych ulic miast.
Poszukiwanie „nieskończonego piękna” napędza go: „Sam podchodzę do ludzi i patrzę im w twarz: co się dzieje w ich głowach?” – mówi Housley w wywiadzie dla DW. „Jak ta historia rewolucji wyraża się w oczach, w myślach, a także w tym, co się mówi. Jak historia wyraża się w teraźniejszości – to dla mnie ważny temat”.
Osobiste poszukiwania antyków w Polsce
W Polsce na światło dzienne wychodzi kolejny problem. „Zbierając materiały do tego filmu, poprosiłem o dostęp do akt mojego polskiego wywiadu” – mówi. „Znalazłem szczegółowy, dziwny materiał, będący wyrazem wysokiego stopnia bezsilności, jaka dotknęła aparat państwowy w obliczu zbliżającej się rewolucji”.
Reżyser przed kamerą konfrontuje swoich byłych obserwatorów – aż po byłego szefa polskiego wywiadu, którego lodowate, błękitne oczy, przypominające szklane kule, nie wyrażają żadnych emocji – z pytaniami o sens i konstrukcję filmu. Ogromne urządzenie inwigilacyjne w ówczesnej Polsce.
„To, co mogłem zrobić jako student, było nieproporcjonalne do faktu, że obserwuje się i monitoruje kogoś 24 godziny na dobę” – powiedział w wywiadzie dla DW. „I to, że potrzeba dwunastu funkcjonariuszy przypisanych tylko do tej jednej osoby. Dla mnie to niedorzeczne. To raczej wskazuje, że te tajne służby nie są już zbyt skuteczne”.
„Solidarność”: Początek demokracji w Polsce
Czarno-biały materiał archiwalny, nakręcony przez fotografa Jacka Petryckiego, opowiada o niepokojach politycznych w Polsce na początku lat 80.: „Widzę mężczyzn w grupach w stoczni Gdańskiej, nikt nie skanduje haseł i nie maszeruje protestów na ulicach słychać.” Żadnych uniesionych pięści, tylko zamyślone twarze” – w filmie.
W rozmowie z reżyserem Andreasem Höslim Petrycki wspomniał, że w całym kraju nagle zaczęli rozmawiać o rzeczach, o których do tej pory rozmawiano jedynie za zamkniętymi drzwiami. „Ci pracownicy rozmawiali o cenzurze w Polsce i prawie do strajku, co jest czymś wyjątkowym”. 31 sierpnia 1980 roku podpisano Porozumienie Gdańskie: „To jest godzina zerowa dla niezależnego związku zawodowego zwanego Solidarnością” – to historyczne wydarzenie uczciła prasa zagraniczna. Lider strajku Lech Wałęsa Staje się bohaterem ludowym.
W polskiej telewizji prawie nie ma o tym relacji. W ciągu trzech miesięcy dziesięć milionów robotników i pracowników dołączyło do Solidarności jako członkowie związkowi – prawie jedna trzecia populacji Polski. To było rewolucyjne.
Housley był świadkiem tego okresu zamieszania. „Strajcy zajęli fabryki latem 1980 roku” – wspomina. „Po prostu zostali w fabrykach i nie było żadnych demonstracji ulicznych”. „To była świadoma decyzja, ponieważ dziesięć lat temu wojsko i policja w Polsce otworzyły ogień do protestujących robotników, zabijając setki osób”.
Tłumienie ruchu demokratycznego
Półtora roku później było już po wszystkim: 13 grudnia 1981 roku do okupowanych hut i stoczni wjechały czołgi, a rząd ogłosił stan wojenny. Zakazanie Związku Solidarności i aresztowanie jego przywódców. W sierpniu 1982 r. świadek zakazanej demonstracji w Warszawie sfotografował uciekającego mężczyznę, potrąconego przez wojskową ciężarówkę.
Obrazy masowych protestów w Polsce i Iranie głęboko wryły się w pamięć świata. Odnoszą się do bieżących wydarzeń w Birmie, Hongkongu i gdzie indziej: rewolucyjnych niepokojów dotykających cały świat. Ten dokument pokazuje to bardzo wyraźnie.
„Nagi król. 18 fragmentów o rewolucji” (CH/PL/D, 2021), reż. Andreas Hoesli, od 11 lutego 2021 r. o godz W-Film Kino Online Zobaczmy – 42. rocznica rewolucji irańskiej.
„Cały czas miłośnik mediów społecznościowych. Często spada. Twórca. Oddany miłośnik jedzenia. Odkrywca. Typowy rozrabiaka”.
entertainment
Festiwal Filmowy w Cannes: Putin umiera w filmie o sztucznej inteligencji! | rozrywka
Wladimir Putin als Leinwand-Star? Klingt nach einem ganz üblen Horror …
Und doch ist der russische Diktator in diesen Tagen tatsächlich Gesprächsthema beim Filmfestival in Cannes, weil er in einem neuen Kino-Film zu sehen ist. Mitgewirkt hat er dabei nicht – künstliche Intelligenz steckt hinter dem Projekt!
„Ich habe Putin angerufen und gefragt, ob er mitmachen wolle“, erklärte der polnische Regisseur Patryk Vega (47). Und fügte hinzu: „Ach, war ein Scherz.“
Sein Film „Putin“ ist allerdings ernst gemeint. Die filmische Biografie, so sagte Vega bei einer Präsentation in Cannes, umfasse etwa 60 Lebensjahre des russischen Machthabers.
Im Film, soviel hat Vega schon verraten, stirbt Putin am Ende! „Es sollte ein Happy End sein.“
Wie funktioniert das KI-Konzept, das einen Spielfilm über und mit Putin ganz ohne den echten Putin möglich macht? Zunächst habe der Regisseur seine Filmfigur durch eine Vielzahl realer Aufnahmen von Putin kreieren wollen. Doch die Qualität sei für eine große Leinwand nicht gut genug gewesen, erklärte Vega. „KI muss gefüttert werden. Es braucht 20 000 Bilder in hoher Auflösung, damit es funktioniert.“
Stattdessen hat Vega nach eigenen Angaben eine ganz neue Technik entwickelt: Diese ermöglicht es ihm, mithilfe von künstlicher Intelligenz auf das Gesicht eines realen Schauspielers mit der gleichen Statur wie Putin dessen Gesicht zu montieren. „Es ist der erste Film, der diese Technologie nutzt.“
Im Film sieht man Putin, wie man ihn kennt: in Diktatorenpose, an barocken Schreibtischen, aber auch wie er Klavier spielt und sich im Krankenbett in die Hose gemacht hat.
„Ich wollte in den Kopf von Putin hineinkriechen“, so Patryk Vega. Sein Film sei eine Art „Gebrauchsanleitung“ für den russischen Präsidenten. „Putin ist nicht verrückt. Aber bei ihm dreht sich alles um sein Ego“, meint der Regisseur, der kurz nach Beginn des Ukraine-Kriegs die Idee zum Film hatte. Das Ergebnis ist eine Mischung aus politischem Thriller und psychologischem Porträt des russischen Machthabers.
Ob der gefakte Putin das Publikum überzeugt, wird sich demnächst zeigen. Der Film wurde nach Angaben des Vertriebs bereits in mehr als 50 Länder verkauft – auch nach Deutschland. Weltweiter Kinostart ist am 26. September.
„Cały czas miłośnik mediów społecznościowych. Często spada. Twórca. Oddany miłośnik jedzenia. Odkrywca. Typowy rozrabiaka”.
entertainment
Księżniczka Madeleine wraca do swojej ojczyzny, Szwecji: jakie są powody?
To już oficjalne: Madeleine, zaginiona księżniczka Szwecji, pakuje walizki i latem wraca do Sztokholmu. Dzieje się tak po latach spędzonych za granicą: Madeleine wyjechała do Nowego Jorku w 2010 roku, a Kalifornia jest jej adoptowanym domem od 2018 roku.
Dlaczego teraz ciągnie Cię do swoich korzeni? Prestant zapytał ekspertkę rodziny królewskiej ARD, Leontine Greiffen von Schmittau:
Powód 1: Rodzina na pierwszym miejscu
Szwedzka rodzina królewska jest uważana za bardzo bliską sobie. Mówi się, że król Karol Gustaw nalegał, aby cotygodniowy posiłek spożywać ze swoimi dziećmi i wnukami. Pary Victoria i Daniel oraz Carl Philip i Sofia trzymają się razem nie tylko dla korony, ale także w czasie wolnym: często można widywać tę czwórkę podczas wspólnych zajęć – czy to na spacerach, czy na koncertach. Prawie nigdy tam: Madeleine. Dobrym powodem jest to, że odległość między Sztokholmem a Kalifornią wynosi około 8600 km.
Rzadko zdarza się, aby wszyscy byli razem. Rodzina spotyka się raz w roku na Olandii, ich wakacyjnej wyspie. Ale czy to wystarczy?
Madeleine jest rozwiedzioną osobą rodzinną i chce, aby jej dzieci dorastały ze szwedzkimi kuzynami. Ponadto Leonor, Nicolas i Adrian powinni być pod wpływem szwedzkiej mentalności i kultury i powinni idealnie opanować szwedzki jako swój język ojczysty.
Powód 2: dziecko niepiśmienne
Mówi się, że Madeleine ma szczególnie bliskie relacje z Silvią, zarówno zawodowe, jak i prywatne: Hrabina Leontine von Schmittau wie, że nie należy lekceważyć relacji między „mała Madeleine” a jej matką Silvią: „Można założyć, że księżniczka Madeleine będzie dziś prowadzi organizację charytatywną na rzecz dzieci Jej matka, Światową Fundację Dzieciństwa, której Madeleine przez lata była honorowym wiceprezesem.
W 2023 roku królowa Sylwia obchodziła swoje osiemdziesiąte urodziny. „Może to być również powód, dla którego księżna Madeleine chce jak najlepiej wykorzystać czas, który pozostał jej z rodzicami” – powiedział ekspert ds. rodziny królewskiej ARD.
Powód 3: Wymagana jest szlachta
Ale czy przeprowadzkowe plany Madeleine mają wyłącznie charakter sentymentalny? Nie można wykluczyć, że na jej decyzję miały wpływ także zasady sukcesji tronu.
Choć jest stosunkowo mało prawdopodobne, aby jej najstarsza córka, księżniczka Leonora, pewnego dnia została królową, zajmuje ona co najmniej dziewiąte miejsce w kolejce do szwedzkiego tronu. Jednakże ona i jej rodzeństwo nie zachowują tego miejsca, chyba że dorastają w Szwecji, jak stanowi Konstytucja w zasadach dziedziczenia.
Trudne relacje Madeleine z ludźmi
Pozycja Madeleine wśród ludzi od lat się waha. Wszyscy to wiemy: jeśli jedna osoba odchodzi, druga jest zła.
Brawa dla Madeleine: Ankieta przeprowadzona przez gazetę „Svensk Damtidning” pokazała, jak naprawdę niepopularna jest księżniczka: Na pytanie, do którego członka rodziny królewskiej mają największe zaufanie, 54% ankietowanych odpowiedziało, że najbardziej ufa księżnej księżna koronna Wiktoria odejdzie. Zero procent głosowało na Madeleine.
Nawet jej mąż, Chris O’Neill, miał się lepiej, choć tylko trochę. Powodem było to, że rzadko widywano ją w domu.
Zbuntowana księżniczka
Wysoki rangą członek rodziny królewskiej mieszkający za granicą: wielu Szwedów nadal jest z tego powodu zdenerwowanych, nawet po latach.
Powiązania Madeleine ze szwedzką rodziną królewską były wielokrotnie kwestionowane, podobnie jak jej miłość do ojczyzny. Szwedzi chcieli wiedzieć: w jaki sposób Madeleine mogła wykonywać swoje królewskie obowiązki za granicą?
Pozycja Madeleine w rodzinie królewskiej
Madeleine nie jest już uwzględniona w bieżącym raporcie finansowym rodziny królewskiej. I naprawdę dalej Strona główna szwedzkiej rodziny królewskiej Oczywiście zakres ich odpowiedzialności jest ograniczony odległością. „Jej Królewska Wysokość Księżniczka Madeleine od kilku lat mieszka wraz z rodziną w Stanach Zjednoczonych. Ponieważ mieszka za granicą, publiczne programy księżnej są ograniczone”.
W końcu, gdy „nadchodzi okazja”, księżniczka Madeleine bierze udział w uroczystościach na szwedzkim dworze.
wszystko dobre, co się dobrze kończy? Jednak Szwedzi zawsze chcieli odzyskać swoją „zaginioną księżniczkę” – i teraz doczekali się szczęśliwego zakończenia. Czy Madeleine zmieni teraz wszystko?
„Cały czas miłośnik mediów społecznościowych. Często spada. Twórca. Oddany miłośnik jedzenia. Odkrywca. Typowy rozrabiaka”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech5 miesięcy ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de