Connect with us

Economy

Wzrost: Polsce grozi uzależnienie od Unii Europejskiej

Published

on

Wzrost: Polsce grozi uzależnienie od Unii Europejskiej

HTomaszowi Czechovichowi wszystko idzie dobrze i to widać. Biznesmen stoi w swoim eleganckim biurze na 29. piętrze biurowca Rondo 1-B, trzeciego co do wielkości warszawskiego wieżowca po Pałacu Kultury i Handlu Tower. Czechovich był opalony, a na stole obok otwartego laptopa leżał czerwony klucz. Mówi, że kabrioletu Ferrari nie należy trzymać w garażu, gdy jest ładna pogoda. Nie chce jednak sprawiać wrażenia nuworysza: jest także właścicielem Audi.

Cekovic ma 45 lat i jest człowiekiem pierwszej godziny. Zaraz po upadku żelaznej kurtyny syn profesora informatyki założył w 1990 roku we Wrocławiu swoją pierwszą firmę. Sprzedawała komputery, oprogramowanie i urządzenia peryferyjne, dzięki czemu stała się jedną z najważniejszych polskich firm komputerowych.

Tomasz Czechowicz spotkał się z ograniczeniami na terenie Polski

Źródło: Dariusz Iwański

W 1998 roku Czechovich po raz kolejny pokazał, że rozumie kapitalizm. Założył firmę inwestycyjną MCI, która inwestuje w spółki technologiczne. „Jesteśmy polskim Internetem rakietowym. Przynajmniej tak chcemy to widzieć. ” MCI stale się rozwijało przez lata, a Czechowicz pracuje obecnie także w Niemczech. Jest związany z berlińskim internetowym domem aukcyjnym Auctionata i firmą kurierską Windeln de, którego IPO wypadło w tym tygodniu bardzo źle. Nie przeszkodzi mu to w podejmowaniu dalszych inwestycji zagranicznych. Internetowy przedsiębiorca w Polsce osiągnął swoje granice – młodych i wschodzących firm jest tu za mało.

Kraj cierpi z powodu skamieniałych struktur

Jest to duży problem dla kraju sąsiadującego z Niemcami. Od połowy lat 90. tendencja wzrostowa utrzymuje się niemal nieprzerwanie, a polska gospodarka nawet stosunkowo bez szwanku wyszła z kryzysu finansowego z 2008 r. Pod względem dochodu na mieszkańca skorygowanego o siłę nabywczą Polacy osiągnęli obecnie poziom Grecji czy Węgry – dwa kraje o najwyższym bogactwie tradycyjnym.

Przeczytaj także

Teraz jednak istnieje ryzyko całkowitego zatrzymania, a nawet upadku. Kraj w dalszym ciągu cierpi na sztywne struktury. Konserwatywny rząd liberalny przez ostatnie siedem lat z wahaniem wdrażał reformy, takie jak podniesienie wieku emerytalnego z 65 do 67 lat czy obcięcie wielu świadczeń socjalnych. Nacjonalistyczny populistyczny kandydat na prezydenta Andrzej Duda chce odwrócić to złagodzenie gospodarki.

Rozbudowany stół warsztatowy wyprodukowany w Niemczech

Sytuacja polityczna w Polsce, w przeciwieństwie do krajów takich jak Węgry, od lat jest bardzo stabilna i przewidywalna. Miliardy dolarów wydano na rozbudowę infrastruktury, wielu pracowników jest dobrze wyszkolonych i niezawodnych, a korupcja jest mniejsza niż w prawie jakimkolwiek innym kraju Europy Wschodniej. W Indeksie Percepcji Korupcji Transparency International Polska wypada lepiej niż Grecja, Izrael, Tajwan i Hiszpania.

READ  Sieć stacji paliw UPG zapewniła nieprzerwane dostawy paliwa na Ukrainę dzięki przejęciu morskiego terminalu w Polsce | Bot wiadomości

Przede wszystkim kraj czerpie korzyści z dobrych stosunków z Niemcami, najważniejszym ze wszystkich partnerem handlowym. Wolumen wymiany handlowej między Polską a Niemcami wyniósł w ubiegłym roku 88 miliardów euro. Nie może to jednak ukryć faktu, że polska gospodarka jest w istocie warsztatem Zachodu, a zwłaszcza Niemiec.

W Polsce fabryki mają duże firmy, takie jak Volkswagen, produkują także dostawcy samochodów, tacy jak Bosch i gigant chemiczny BASF. Polska jest jedną z największych lokalizacji produkcji lodówek i pralek. W sumie istnieje 6000 niemieckich firm. Zależność od Polski jest tak duża, że ​​polski eksport do Niemiec zatrzymuje się, gdy tylko niemiecki eksport do Chin nie idzie dobrze.

Za znaczną część wzrostu odpowiadały pieniądze UE

Ale tej struktury nie da się utrzymać. Płace rosły tak stopniowo, że przeprowadzka z Niemiec nie była już tego warta. Koszty pracy w Polsce od 2000 r. podwoiły się. Choć nadal są tańsze od średniej w unii walutowej, to jednak znacznie droższe niż w Rumunii, na Węgrzech czy w Bułgarii. W związku z tym do tych krajów migrowały pracochłonne sektory produkcyjne, takie jak produkcja pasów kablowych.

Na korzyść Polski przemawia także bliskość geograficzna Polski do niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. Oraz hojne wykorzystanie funduszy UE: w latach 2007–2013 z Brukseli do Warszawy napłynęło 70 miliardów euro. Większość trafiła na autostrady, oczyszczalnie ścieków i porty, zwiększając popyt krajowy. Około połowa wzrostu wynika z programu bodźców gospodarczych finansowanego przez Unię Europejską. To nie może trwać wiecznie.

Polska musi się uniezależnić, na nowo zdefiniować to, co reprezentuje i przekształcić swoją gospodarkę. Brak osobistego podpisu odbija się na ulicach Warszawy. Charakteryzuje się zniszczeniem wojen światowych, komunizmem i szerzeniem dobrobytu.

Budynki w centrum miasta robią wrażenie, ale i są malownicze. Przykładowo biurowiec statystyczny w kształcie litery Y, obok którego znajduje się kort tenisowy dla pracowników. Pomnik pilotów II wojny światowej wychodzi na mały park obok niego.

Zmęczony reformami po latach zawirowań

Krzysztof Kalecki może zobaczyć pomnik ze swojego biura. Ale nigdy nie widział tego z bliska. Ulica pomiędzy wieżowcem, w którym pracuje szef Deutsche Banku, a parkiem jest tak szeroka, że ​​nie da się jej przejść pieszo.

Kalecki ma wiele do powiedzenia na temat współczesnej historii Polski. W czasach żelaznej kurtyny pozwolono mu prowadzić badania w Kilonii. Jego praca doktorska na temat szarej strefy i inflacji w czasach socjalizmu została właśnie wydrukowana, gdy upadł system sowiecki. Na każdego takiego jak on, który przynajmniej teoretycznie rozumiał coś z gospodarki rynkowej, nagle pojawiło się duże zapotrzebowanie. Jako pracownik Ministerstwa Finansów Kalecki wprowadził na rynek pierwsze polskie obligacje rządowe i przyczynił się do denacjonalizacji banków. Następnie zwrócił się do sektora prywatnego.

READ  Banana Cotta Strawberry Cake: ciasto bez pieczenia - atrakcja każdego stolika kawowego

Od 2003 roku kieruje Deutsche Bankiem w Polsce.W weekendy Kalecki kontynuuje naukę w prywatnej szkole biznesu, zdobył tytuł „Bankiera Roku” i jest uważany za jedną z najbardziej wpływowych postaci politycznych.

„Aby Polska mogła w ostatnich latach kontynuować szybki rozwój, musi nastąpić więcej reform” – mówi. Przedsiębiorstwa państwowe należy sprywatyzować lub zamknąć. Zarówno linie lotnicze LOT, jak i państwowe spółki górnicze ponoszą straty. „Ale wiele osób jest zmęczonych reformami po czasach zamieszania i nie chce już wielu zmian”.

Drogie populistyczne polityki

Ci ludzie mają donośny głos. Na początku roku polscy górnicy gwałtownie protestowali, aby uniemożliwić rządowi zamknięcie kopalń. Dziesiątki tysięcy pracowników nie boi się już zwolnień. Postępując w ten sposób, czasami ponoszą znaczne straty, ponieważ muszą kopać coraz głębiej. Będą one prawdopodobnie kosztować podatników 50 milionów euro miesięcznie.

Elita wie też, jak sprawdzić się na tle polityków. Przykładem są kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich, które zaciągali głównie zamożni Polacy – w tym politycy, urzędnicy i dziennikarze. Przez lata korzystali na tym, że stopy procentowe w Szwajcarii były znacznie niższe niż w Polsce. Ponieważ frank umocnił się od stycznia, pożyczki te są dla nich droższe – normalne ryzyko rynkowe. Jednak w momencie aprecjacji franka mają trudności z pokryciem swoich strat z rządowego funduszu ratunkowego. Mają duże szanse, że ujdzie im to na sucho.

Oprócz tej starożytnej chrupiącej warstwy jest też scena, w której panuje duch optymizmu. Jednym z nich jest Oliver Burak, były dyrektor ubezpieczeniowy, który w 2013 roku przyjechał do Polski, aby zostać przedsiębiorcą. „Warszawa szybko się rozwija, mają tu swoje przedstawicielstwa wszystkie największe sieci handlowe i marki” – mówi Burak. I reklamują się – w ten sposób zarabiają pieniądze.

Polskie Solarisy kursują także w niemieckich miastach

Burak projektuje wieże reklamowe, stadiony i linie elewacyjne. Jego brat Alexander prowadzi Maas&Roos, tradycyjną niemiecką firmę produkującą neony. Burak widzi wielką szansę w średnich polskich firmach. W Polsce jest wiele małych i średnich przedsiębiorstw, które wytwarzają niemal co drugą złotówkę PKB.

Poza granicami kraju producenci autobusów i pociągów Pisa i Solaris zdobyli przyczółek. Autobusy marki Solaris kursują w 28 krajach Europy i Bliskiego Wschodu. W Niemczech z transportu lokalnego korzysta z niego także ponad 100 miast, m.in. Berlin-Kassel, Brema i Düsseldorf. Lipsk zlecił niedawno Solarisowi wymianę starych tramwajów na tzw. Traminos.

READ  Agrar - Potsdam - Vogel domaga się zgody na transfer świń do Polski - gospodarka

Polska firma tekstylna LPP rozwija się także w Europie Zachodniej. Ich sieć odzieżowa Reserved otwiera obecnie oddziały w całym kraju. Opiera się na dość niskich cenach i dlatego konkuruje z irlandzką siecią Primark. Polacy są silni także w branży IT, zwłaszcza w branży gier komputerowych.

Wskaźnik urodzeń jest niższy niż w Niemczech

Wreszcie brak pracowników utrudnia wprowadzenie zmian. Wskaźnik urodzeń w Polsce, wynoszący 1,3 dziecka na kobietę, jest nadal niższy niż w Niemczech.

Przeczytaj także

Zmiany demograficzne

Potem jest masło. Niedawno liczba ta osiągnęła 73 000 osób – w samych Niemczech, tylko w 2014 r.

Wynika to również ze znacznie wyższego poziomu wynagrodzeń w Niemczech. Dalsze podwyżki mogą jednak nie być możliwe w Polsce, gdzie przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosi nieco ponad 1000 euro. „Silna ochrona przed zwolnieniami, niski wiek emerytalny i przede wszystkim stosunkowo duża mobilność pracowników są dla Polski problemem” – skarży się Michael Kern z Niemiecko-Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Rainer Polly, który pracuje w warszawskiej firmie doradztwa personalnego Deiniger, również zna te problemy. „Rodzina i przyjaciele są dla Polaków bardzo ważni – ważniejsi niż praca” – mówi. Opieka nad dziećmi jest bardzo uboga i stosunkowo droga, co szczególnie kobietom utrudnia funkcjonowanie na rynku pracy. „Również dlatego dziadkowie muszą być tam, aby opiekować się dziećmi”.

Przyszłość kroplówki w UE?

Oprócz problemu demograficznego istnieje również silne uzależnienie od Unii Europejskiej. Do 2020 roku planuje się przekazać Polsce ponad 80 miliardów euro. Pieniądze te mają zostać przeznaczone na finansowanie rozbudowy sieci kolejowych i szerokopasmowych. Słuszne posunięcie: „To ma na celu promocję innowacji w Polsce” – mówi ekspert izby Kern.

Kraj może w ten sposób dogonić kraje uprzemysłowione i pokonać mur wzrostu, do którego zmierza. Ale jednocześnie w Unii Europejskiej nadal zależy to od kroplówki. W Polsce opinie na temat tego, czy jest to właściwa droga, są bardzo zróżnicowane.

Tomasz Šeković prowadzi tę dyskusję niemal codziennie. Właśnie spędził dwa dni spotkań i wykładów poświęconych pytaniu, jak zachęcić do innowacji w Polsce. Unosi brwi. Nadzieje są przedwczesne. Mówi, że kraj pozostanie rozbudowanym warsztatem jeszcze przez kilka lat. Ponieważ zmiana to nie tylko kwestia czasu, to także kwestia zachowania: nie można narzucać innowacji.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Dacia Duster w relacji z jazdy – dużo auta za te pieniądze

Published

on

Dacia Duster w relacji z jazdy – dużo auta za te pieniądze

Dacia Duster pozostaje najtańszym SUV-em w Niemczech. Ale wraz z trzecią generacją porzuca swój tani wizerunek i zachwyca jako niedrogi SUV: solidna technologia terenowa z przełączanym napędem na wszystkie koła i różnymi programami terenowymi za mniej niż 25 000 euro.

Aby poznać charakter Dacii Duster polecamy wycieczkę do Republiki Południowej Afryki lub Namibii. Tysiące wypożyczonych Dusterów czeka tam na żądnych przygód turystów, którzy chcą poznać Republikę Południowej Afryki na niekończących się piaszczystych i żwirowych drogach. Duster zawsze cieszył się dużą popularnością wśród lokalnych firm leasingowych, ponieważ wiedzą, że zwrot jest przyzwoity, ponieważ nigdzie nie mogą dostać więcej samochodu za swoje pieniądze.

Dacia Duster to samochód wszechstronny, mocny, uniwersalny i niedrogi.

Dacia Duster to samochód wszechstronny, mocny, uniwersalny i niedrogi.

(Zdjęcie: Dacia)

Dotyczy to również nowo wydanej trzeciej generacji. Potężna technologia terenowa z włączanym napędem na wszystkie koła i różnymi programami terenowymi za mniej niż 25 000 euro. Gdzie to można dostać?

Jest też wystarczająco dużo miejsca na tylnym siedzeniu i bardzo akceptowalny bagażnik, który z łatwością pomieści bagaż trzyosobowej rodziny. Wszystko to mieści się w atrakcyjnym nadwoziu o długości zaledwie 4,34 m, które nie wpisuje się w coraz cięższy trend panujący wśród SUV-ów.

Wnętrze Dacii Duster także robi wrażenie.Wnętrze Dacii Duster także robi wrażenie.

Wnętrze Dacii Duster także robi wrażenie.

(Zdjęcie: Dacia)

Wnętrze również robi wrażenie. Dawno minęły czasy zwisających dywanów i gołego metalu pojawiającego się w wielu miejscach. Dziś czysty plastik dominuje w stylowym wystroju wnętrz. Oczywiście nie jest delikatnie pienisty i pozbawiony typowego chichi. Ale kto ciągle wali w deskę rozdzielczą?

Popraw projekt, jakość i wizerunek

Trudno uwierzyć, jak szybko Rumuni poprawili design i jakość swoich modeli, jednocześnie dopracowując swój wizerunek. Każdy, kto jeździ Dacią, nie będzie już wyśmiewany z litości. Dziś Rumuni przyciągają klientów nawet do marek premium, które nie akceptują już stałych korekt cen wielu producentów.

Dacia Duster ma bardzo akceptowalny bagażnik.Dacia Duster ma bardzo akceptowalny bagażnik.

Dacia Duster ma bardzo akceptowalny bagażnik.

(Zdjęcie: Dacia)

Niskie ceny zależą od konsekwentnej strategii marketingu wtórnego, która zmniejsza koszty rozwoju i produkcji. Pod blachą Dacii kryje się tylko technologia opracowana i opracowana przez Renault, dostosowana do jego własnych potrzeb. Na przykład silnik hybrydowy jest dobry na 140 KM. Jest to jedyna wersja automatyczna, która łączy w sobie silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, silnik elektryczny i generator rozrusznika.

READ  Rekordowa podróż! A380 wystartował z Drezna do Sydney

Ekonomiczne i płynne użytkowanie pojazdów hybrydowych stało się możliwe dzięki przejściu na platformę CMF-B firmy Renault. Oznacza to, że Rumuni mogą korzystać z silników częściowo elektrycznych, takich jak łagodna hybryda o mocy 131 KM, pojemności skokowej 1,2 litra i zasilaniu 48 V. Natomiast jeśli chcesz ograniczyć się do podstaw i zaoszczędzić budżet, możesz zdecydować się na silnik bazowy w wyposażeniu podstawowym. Za 18 950 z podwórza zjeżdża Duster z napędem na przednie koła i silnikiem LPG o mocy 101 KM, bez żadnych bajerów jak szyba czy aluminiowe felgi, za to z klimatyzacją, światłami LED, tempomatem czy rozpoznawaniem znaków drogowych.

LPG – alternatywa warta rozważenia

ciekły gaz z ropy naftowej? Choć w Niemczech jest na niego mniejszy popyt niż np. w Polsce, to zdecydowanie jest to alternatywa warta rozważenia, jeśli chodzi o oszczędzanie. Kosztuje 90 centów za litr, a tankowanie jest bardzo łatwe, ponieważ przyłącze gazu jest chronione pod korkiem wlewu paliwa, tuż obok szyjki wlewu benzyny. W zależności od stylu jazdy potrzebujesz około 9 litrów na 100 km – a taniej nie może być.

Od drugiej wersji wyposażenia nad konsolą środkową znajduje się wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala i uchwyt na smartfon.Od drugiej wersji wyposażenia nad konsolą środkową znajduje się wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala i uchwyt na smartfon.

Od drugiej wersji wyposażenia nad konsolą środkową znajduje się wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala i uchwyt na smartfon.

(Zdjęcie: Dacia)

W przypadku trzeciej generacji Duster jest droższy o 1500 euro, ale nadal ma rozsądną cenę. Nowa architektura nie tylko zapewnia więcej miejsca we wnętrzu, ale także przenosi małego SUV-a na obecny poziom techniczny. Uwagę przyciągają bardzo czytelne cyfrowe wskaźniki, a w zależności od wyposażenia jest ich więcej niż wymaganych prawem asystentów jazdy.

Tak, Duster emituje teraz również dźwięk ostrzegawczy, gdy tylko kierowca zignoruje ograniczenie prędkości lub zjedzie z pasa ruchu. Ale sam fakt, że marka nie toleruje przesady technicznej wielu modeli, sprawia, że ​​prowadzenie tego samochodu jest przyjemnością. Począwszy od drugiej wersji wyposażenia, nad konsolą środkową znajduje się rozsądny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala i uchwyt na smartfon. Nawigacja i radio nie są dostępne, należy pobrać aplikację Dacia Media Control. To nie ma znaczenia, telefon komórkowy można w mgnieniu oka zintegrować bezprzewodowo, a internetowe stacje radiowe i usługi przesyłania strumieniowego można uzyskać za pośrednictwem dużego ekranu. Nawigacja odbywa się poprzez Apple Car Play lub Android Auto. To działa dobrze i to wszystko, czego potrzebujesz. Jeśli tak: Dwa najwyższe poziomy wyposażenia obejmują zintegrowany system nawigacji, który uwzględnia dane w czasie rzeczywistym.

READ  Sieć stacji paliw UPG zapewniła nieprzerwane dostawy paliwa na Ukrainę dzięki przejęciu morskiego terminalu w Polsce | Bot wiadomości

Już po kilku kilometrach można poczuć i doświadczyć postępu. Nadwozie nie jest zbyt izolowane, ale przynajmniej dwa zelektryfikowane silniki pracują tak cicho, że słychać jedynie wiatr wiejący wokół kanciastego nadwozia na autostradzie.

Przekonujący pomysł

Szczególnie przekonujące wrażenie robi silnik 1.2 TCe o mocy 131 KM, dostępny z napędem na przednie lub na wszystkie koła: tłumi typowe dla trzycylindrowych drgań i pomimo małej pojemności skokowej ma wystarczającą moc, aby szybko jechać. Nawet na stromym terenie, gdzie potrzebny jest moment obrotowy, nigdy nie poczujesz, że masz za mało mocy. Pomaga to, że Duster z napędem na wszystkie koła jest bardzo lekki i waży 1465 kg. Jedyna wada miękkiej hybrydy: jest dostępna tylko jako przełącznik ręczny.

Fotele w Dacii Duster: bardzo miękkie.Fotele w Dacii Duster: bardzo miękkie.

Fotele w Dacii Duster: bardzo miękkie.

(Zdjęcie: Dacia)

Hulk nieco stracił swoją dawną potężną osobowość. Zamiast tego miotełka odbija się bardzo dobrze i jest prawie za miękka. Ładowanie jest nieco obojętne w szybkich seriach zakrętów, ale jest to również wina miękkich, niepodtrzymujących foteli.

Ale można z tym żyć i nie zmienia to jego charakteru jako potężnego, uniwersalnego programu typu „wszystko w jednym”, dostępnego na każdą kieszeń. Nasza rada: TCe 130 4×4 w wyposażeniu podstawowym za 24 650 euro. Oprócz Pakietu Zimowego z podgrzewanymi siedzeniami i kierownicą (350 euro) oraz Pakietu Spania o wartości 1590 euro ze schowkami i materacami.

Dacia Duster – dane techniczne

Pięciodrzwiowy SUV; Długość: 4,34 m, szerokość: 1,81 m (z lusterkiem zewnętrznym: 2,07 m), wysokość: 1666 m, rozstaw osi: 2,66 m, pojemność bagażnika: 453-1545 l (wersja na autogaz); 517-1609L (TCe 130); 456-1548 l (TCe 130 4×4)

Eco-G100 (gaz samochodowy)

  • Pojemność skokowa/cylinder: 999 cm3/3; Moc: 74 kW/101 KM; Moment obrotowy: 170 Nm/2000 obr./min
  • Sześciobiegowa manualna, napęd na przednie koła
  • 0-100 km/h: 13,2 sekundy, prędkość maksymalna: 168 km/h
  • Zużycie: 8,0 LPG/100 km, emisja CO2: 126 g/km
  • Cena: 18.950 euro (podstawowa)
READ  Agrar - Potsdam - Vogel domaga się zgody na transfer świń do Polski - gospodarka

TCe 130 (łagodna hybryda 48 V)

  • Pojemność skokowa/cylinder: 1199 cm3/3; Moc: 96 kW/131 KM; Moment obrotowy: 230 Nm/2100 obr./min
  • Sześciobiegowa manualna, napęd na przednie koła
  • 0-100 km/h: 9,9 sekundy, prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Zużycie: 5,5 l/100 km, emisja CO2: 123 g/km
  • Cena: 22.150 euro (ekspres)

TCe 130 4×4 (łagodna hybryda 48 V)

  • Pojemność skokowa/cylinder: 1199 cm3/3; Moc: 96 kW/131 KM; Moment obrotowy: 230 Nm/2100 obr./min
  • Skrzynia sześciobiegowa, napęd na cztery koła
  • 0-100 km/h: 11,0 sekundy, prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Zużycie: 6,1 l/100 km, emisja CO2: 135 g/km
  • Cena: 24.650 euro (ekspresowa)

Hybrid 140 (napęd w pełni hybrydowy)

  • Pojemność skokowa/cylinder: 1598 cm3/4; Moc: 69 kW/84 KM; Moment obrotowy: 148 Nm/3600 obr./min
  • Silnik elektryczny: 36 kW/49 KM
  • Wydajność systemu: 104 kW/140 KM
  • Automatyczna wielotrybowa skrzynia biegów, napęd na przednie koła
  • 0-100 km/h: 10,1 sekundy, prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Zużycie: 5,0 l/100 km, emisja CO2: 113 g/km
  • Cena: od 25 850 euro (ekspres)
Continue Reading

Economy

„Podejmij działania z pełną siłą”: Tesla chce zwolnić co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy

Published

on

„Podejmij działania z pełną siłą”: Tesla chce zwolnić co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy

„Podejmij działania z pełną siłą”.
Tesla chce zwolnić co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

Według raportu dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, ogłosił, że w firmie samochodowej zostanie zwolnionych co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy. Część stacji ładowania będzie całkowicie zamknięta. Grozi także zwolnieniem kadry kierowniczej swojej firmy.

Z raportu wynika, że ​​zaledwie kilka tygodni po ogłoszeniu masowych zwolnień w Tesli borykający się z problemami amerykański producent samochodów elektrycznych planuje zwolnić co najmniej 500 dodatkowych pracowników. Według artykułu opublikowanego przez amerykański portal informacyjny The Information, dyrektor generalny Tesli Elon Musk zwolnił dwóch menedżerów wyższego szczebla ze skutkiem natychmiastowym. Jak napisał portal z branży technologicznej, dołączy do niego co najmniej 500 innych pracowników.

Tesli
Tesli 170,36

„Zostaną podjęte pełne działania w celu zmniejszenia zatrudnienia i kosztów” – czytamy w e-mailu od Muska, cytowanym przez „The Information”. Musk ogłosił, że każdy menedżer, który „zatrzyma więcej niż trzy osoby, które wyraźnie nie przejdą testu doskonałości, użyteczności i wiarygodności”, zostanie zwolniony.

Z informacji wynika, że ​​poszkodowanymi menedżerami są Rebecca Tenucci, była szefowa działu stacji ładowania i Daniel Ho, były szef rozwoju produktów. Ponadto wszyscy z 500 pracowników Tinucci stracą pracę, a kolejny dział zostanie zamknięty.

Dziesięć procent stanowisk pracy zostanie zlikwidowanych

W połowie kwietnia Tesla ogłosiła, że ​​chce zlikwidować około dziesięciu procent ze 140 000 stanowisk pracy na całym świecie. Jak podaje radio RBB, dotyczy to także fabryki w Grünheide w Brandenburgii pod Berlinem, gdzie zlikwidowanych zostanie 400 stałych stanowisk pracy.

W zeszłym tygodniu amerykański producent samochodów podał fatalne liczby: zyski w pierwszym kwartale spadły o 55 procent rok do roku, do 1,1 miliarda dolarów (około 1 miliarda euro), a sprzedaż spadła o 9 procent, do 21,3 miliarda dolarów. W poprzednich latach zyski rosły.

Jednak ostatnio sytuacja na rynku pojazdów elektrycznych stała się zauważalnie poważniejsza. Amerykańska firma zapowiedziała, że ​​„przyspieszy” wprowadzenie na rynek nowych, niedrogich modeli. Tesla jest szczególnie zaniepokojona tanią konkurencją ze strony Chin. Musk udał się w tym tygodniu do Pekinu i powiedział, że Tesla jest „gotowa do podjęcia kolejnego kroku w pogłębianiu współpracy z Chinami”. Chiński rząd podkreślił, że „niezwykle duży rynek” kraju będzie „zawsze otwarty dla firm finansowanych z zagranicy”.

READ  Agrar - Potsdam - Vogel domaga się zgody na transfer świń do Polski - gospodarka
Continue Reading

Economy

Dlaczego wzrost będzie kontynuowany nawet bez obniżek stóp procentowych?

Published

on

Dlaczego wzrost będzie kontynuowany nawet bez obniżek stóp procentowych?
Pomnik byka na Wall Street.  Zdjęcie: Bloomberg
Giełdy: Dlaczego rajd będzie kontynuowany nawet bez obniżek stóp procentowych

Po mocnych danych makroekonomicznych i danych o wysokiej inflacji, Wall Street znacząco zmieniła swoje oczekiwania na obniżki stóp procentowych ze strony amerykańskiej Rezerwy Federalnej. Podczas gdy uczestnicy rynku spodziewali się na początku roku około siedmiu obniżek stóp procentowych, obecnie spodziewają się tylko jednej lub dwóch. Perspektywa wyższych stóp procentowych na dłuższy okres nie spowodowała jednak spadków na giełdach. Po tymczasowej trzytygodniowej korekcie na S&P 500 na początku miesiąca, indeks zaczął już rosnąć w stronę maksimów. Dlatego byki z Wall Street uważają, że wzrost cen akcji może być kontynuowany nawet bez niższych stóp procentowych Fed.

Giełdy: wzrosty bez obniżek stóp procentowych przez Fed?

Według doniesień Bloomberga silny wzrost gospodarczy na świecie mógłby zapewnić rynkom akcji wystarczające wsparcie, aby kontynuować rekordowe wzrosty, nawet jeśli całkowicie odrzucono zakłady na obniżki federalnych stóp procentowych w tym roku.

Po najlepszym tygodniu indeksu S&P 500 od listopada, który pchnął amerykański benchmark do najwyższych rekordowych poziomów od marca, inwestorzy stają przed pytaniem, czy osłabienie zaobserwowane na początku miesiąca było jedynie uderzeniem, czy też opóźnionym luzowaniem polityki. powód, który ponownie pociągnie rynek w dół.

Niektórzy inwestorzy uważają, że odpowiedź można znaleźć w latach 90. XX wieku, kiedy wartość akcji wzrosła ponad trzykrotnie, mimo że stopy procentowe przez lata utrzymywały się na obecnym poziomie. W tamtym czasie silny wzrost gospodarczy spowodował gwałtowny wzrost na Wall Street. Chociaż perspektywy globalne są obecnie niepewne, a stopy procentowe nie spadają tak szybko, jak oczekiwano, nadal istnieje wystarczający impet, aby popchnąć rynki akcji do przodu.

„Trzeba zastanowić się, dlaczego w tym roku stopy procentowe zostaną obniżone w mniejszym stopniu” – powiedział w wywiadzie Zahrad Usmani, zarządzający funduszem w Martin Currie. „Jeśli ma to związek z tym, że gospodarka jest zdrowsza niż oczekiwano, może to wesprzeć wzrost na giełdzie po typowych krótkoterminowych wzburzonych reakcjach”.

READ  Agrar - Potsdam - Vogel domaga się zgody na transfer świń do Polski - gospodarka
Giełdy rosną, ponieważ wyższe federalne stopy procentowe wspierają gospodarkę
Giełdy mają tendencję do wzrostów, gdy gospodarka wspiera wyższe stopy procentowe

Wzrost gospodarczy wspiera rynki akcji

Przed zeszłotygodniowymi wzrostami, w kwietniu giełdy odetchnęły, gdy początkowe oczekiwania dotyczące łagodzenia polityki pieniężnej doprowadziły do ​​rekordowych poziomów na amerykańskich i europejskich giełdach w pierwszych miesiącach 2023 r.

Oczekiwania inwestorów, że Fed dokona w tym roku co najmniej sześciu obniżek stóp procentowych po 25 punktów bazowych, spadły od tego czasu do jednej obniżki. Inflacja gospodarcza W Stanach Zjednoczonych utrzymuje się na wysokim poziomie. Wzbudziło to obawy, że kontynuacja restrykcyjnej polityki Fed może mieć wpływ na gospodarkę i potencjał zysków przedsiębiorstw.

Rosnące ryzyko geopolityczne i niepewność co do wyników wyborów prezydenckich w USA również doprowadziły do ​​większej zmienności, zwiększając popyt na instrumenty zabezpieczające zapewniające ochronę w przypadku znaczącej korekty.

Jednakże zaufanie do gospodarki światowej wzrosło w tym roku, głównie ze względu na wzrost gospodarczy w Stanach Zjednoczonych i niedawne oznaki ożywienia w Chinach. Międzynarodowy Fundusz Walutowy również podniósł w tym miesiącu swoje prognozy dotyczące światowego wzrostu gospodarczego, a badanie Bloomberga wskazuje, że od 2025 r. oczekuje się odbicia wzrostu w strefie euro.

David Mazza, dyrektor generalny Roundhill Investments, powiedział, że chociaż najnowsze dane gospodarcze odzwierciedlają znaczne spowolnienie wzrostu gospodarczego w USA w czwartym kwartale, do liczb tych należy podchodzić ostrożnie, ponieważ maskują silny popyt.

„Konkluzja jest taka, że ​​nadal uważam, że nie potrzebujemy niższych stóp procentowych, aby powrócić do lepszych nastrojów. Jednak myślę, że będzie to raczej działanie równoważące.

Nie ma recesji nawet bez obniżki stóp procentowych przez Fed
Obawy przed recesją w Stanach Zjednoczonych maleją

Polegaj na kilku spółkach technologicznych

Pewny krótkoterminowy spadek jest postrzegany jako zdrowy dla S&P 500 po tym, jak w pierwszym kwartale osiągnął on nowe maksima. Według danych Bloomberga w latach 1991–1998 wskaźnik spadł kilkakrotnie aż o 5%, po czym ponownie odbił, ale bez korekty wynoszącej 10% lub więcej.

READ  Banana Cotta Strawberry Cake: ciasto bez pieczenia - atrakcja każdego stolika kawowego

Wadą porównania jest to, że koncentracja wskaźnika jest dziś znacznie większa niż w latach 90.

Pięć największych spółek — Microsoft, Apple, Nvidia, Amazon.com i Meta Platforms — należy do sektora technologicznego i reprezentuje prawie jedną czwartą kapitalizacji rynkowej indeksu S&P 500, co czyni indeks bardziej podatnym na ostre wahania.

Wysokie rentowności obligacji nie są problemem

Na korzyść rynków akcji przemawiają jednak inne czynniki.

Analiza przeprowadzona przez BMO Capital Markets pokazuje, że stopy zwrotu z indeksu S&P 500 zwykle korelują ze wzrostem rentowności obligacji. Analiza wykazała, że ​​od 1990 r. indeks osiągał średnio roczny wzrost na poziomie prawie 15%, gdy rentowność 10-letnich obligacji skarbowych przekraczała 6%, w porównaniu ze stopą zwrotu wynoszącą 7,7%, gdy rentowność wynosiła poniżej 4%.

„Ma to dla nas sens, ponieważ niższe stopy procentowe mogą sygnalizować spowolnienie wzrostu gospodarczego i odwrotnie” – napisał w nocie do klientów Brian Belsky, główny strateg inwestycyjny w BMO.

S&P 500: Amerykańskie giełdy radzą sobie lepiej w okresach wyższych stóp procentowych
Amerykańskie giełdy radzą sobie lepiej w czasach wysokich stóp procentowych

Dochód wpłynął w zeszłym tygodniu 10 lat Papiery skarbowe osiągnęły najwyższą od roku wartość 4,74% w związku z ograniczonymi perspektywami niższych federalnych stóp procentowych.

Wczesne wyniki bieżącego sezonu wyników wskazują, że około 81% amerykańskich spółek przekracza oczekiwania, nawet w obliczu rosnących stóp procentowych. Według danych Bloomberg Intelligence, zyski w pierwszym kwartale wzrosną o 4,7% w stosunku do roku poprzedniego, w porównaniu do szacunków przed sezonem wyników na poziomie 3,8%.

Rosną zyski spółek z S&P 500

Analitycy spodziewają się, że zyski S&P 500 wzrosną o 8% w 2024 r. i 14% w 2025 r., po słabym wzroście w zeszłym roku, wynika z danych zebranych przez BI.

Giełdy: Zyski spółek z indeksu S&P 500 rosną pomimo rosnących stóp procentowych
Rosną szacunki zysków w USA

Według Andrew Slimmona, zarządzającego portfelem w Morgan Stanley Investment Management, oczekiwania dotyczące zysków w przyszłym roku mogą być wyższe, mimo że Fed nie obniży stóp procentowych w 2024 r.

READ  Koszty rosną: Amazon rozczarowuje niższymi zyskami

Na początku tego miesiąca powiedział Bloomberg TV, że „potwierdza przewagę cen akcji”, gdy rynek patrzy na te oczekiwania.

Osung Kwon, strateg Bank of America, powiedział, że dynamicznie rozwijająca się gospodarka będzie nadal wspierać rynki akcji, nawet bez obniżek stóp procentowych. Największym zagrożeniem dla tego założenia jest spowolnienie gospodarcze przy utrzymującej się wysokiej inflacji – stwierdził.

„Jeśli inflacja jest uparta ze względu na dynamikę gospodarczą, niekoniecznie jest to złe dla akcji” – stwierdził Kwon. „Ale stagflacja się zdarza”.

FMW/Bloomberg

Aby czytać i pisać komentarze, kliknij tutaj

Continue Reading

Trending