Connect with us

Economy

Realne koszty celu klimatycznego „Fit for 55”: czy będzie nas na to stać?

Published

on

Realne koszty celu klimatycznego „Fit for 55”: czy będzie nas na to stać?
czas czytania: 5 minuty

Koszt zmian klimatu planowanych przez Unię Europejską i realizowanych w Polsce będzie astronomiczny. Ponieważ kraj mimo dynamicznego rozwoju wciąż nadrabia zaległości po pięćdziesięciu latach komunizmu, koszty te dotkną przede wszystkim najbiedniejsze warstwy społeczeństwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa.

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w języku angielskim przez Thomasa Grossa Suwerenność opublikowany. Aby przeczytać pełną angielską wersję na Sovereignty.pl, Kliknij tutaj.

Jaki będzie ciężar zmian klimatu w Polsce? Szacunki są bardzo zróżnicowane. Przed wojną na Ukrainie koszt szacowano na 240 miliardów euro do 2030 roku, czyli dwa razy więcej niż średnia UE. [1]. Jednak według prognoz ekonomistów polskiego Banku Pekao realizacja celów klimatycznych do 2030 roku będzie kosztować ponad 527,5 mld euro. Ponadto różnica między przewidywanymi dochodami budżetu państwa z uprawnień do emisji dwutlenku węgla w ramach unijnego systemu handlu emisjami i unijnego wsparcia finansowego z jednej strony, a wydatkami poniesionymi przez Polskę z drugiej ma wynieść co najmniej 300 mld euro . [2]. Według tych samych szacunków, bez unijnego wsparcia koszt zmian klimatu w Polsce wyniósłby co najmniej 400 mld euro, czyli równowartość około 1,8 bln zł.

Inni badacze argumentowali, że środki unijne wspierające Polskę do 2030 r. prawdopodobnie będą stanowić jedynie około 5% całkowitych wydatków. [3]. Ponieważ jednak Komisja ma prawie wszystkie środki dla Polski na okres po 2021 r zostały zablokowaneŁącznie z funduszami na zmiany klimatyczne, naiwnością byłoby mieć nadzieję na europejskie wsparcie w tej dziedzinie. Tak czy inaczej, nawet gdyby te pieniądze ostatecznie zostały nam wypłacone, zdecydowana większość ciężaru zmian klimatu musiałaby zostać poniesiona przez polski budżet, biznes i konsumentów. W związku z tym należy spodziewać się poważnych zawirowań gospodarczych, spadku konkurencyjności polskiej gospodarki oraz silnego niezadowolenia społecznego, co może spowodować ponowne skierowanie kwestii członkostwa Polski w Unii Europejskiej na stół negocjacyjny.

READ  Słynnemu producentowi kosmetyków – 3 tys. oddziałów na całym świecie – grozi bankructwo

„podatek paragrafowy”

Unia Europejska posiada specjalny system kar finansowych, swego rodzaju „quasi-podatek” nakładany na emitentów gazów cieplarnianych: System Handlu Emisjami (ETS). Oto przykład głównej różnicy między polityką klimatyczną Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych. Amerykanie nie wprowadzili systemu podobnego do ETS. Zamiast sankcji finansowych stosują zachęty podatkowe, czyli obniżki podatków, aby zachęcić do inwestowania w ochronę klimatu i redukcję emisji. Dla Unii Europejskiej koszty zmian klimatycznych są trudne do oszacowania, ponieważ cena uprawnień do emisji jest zmienna. Jednocześnie cena ta stale rośnie, co sprzyja inflacji. Na początku 2021 r. było to nie więcej niż 40 euro za tonę, a rok później już prawie 100 euro za tonę. [4]. Znaczna część tego wzrostu cen była spowodowana machinacjami spekulantów finansowych, którzy znaleźli tutaj bezpieczne źródło dochodów. Bruksela nie została otwarta domaga się Polska Uniedostępnić ETS spekulantom finansowym i zawiesić ich (lub przynajmniej ograniczyć ceny uprawnień do emisji) na czas kryzysu energetycznego. Jednak zgodnie z filozofią unijnych instytucji: „im wyższa cena uprawnień do emisji, tym lepiej dla klimatu”. Z tego powodu Zielony Ład wprowadził zmiany w handlu emisjami poprzez stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień w latach 2026-2034. Ponadto system handlu emisjami jest obecnie rozszerzany na sektor budowlany, motoryzacyjny, lotniczy i morski (nowy zakres o nazwie ETS 2) w ramach programu Fit for 55.

Według powyższych szacunków ekonomistów z Banku Pekao koszt rozszerzenia systemu handlu emisjami na sektor budowlany i transportowy w Polsce wyniesie ok. 25 mld euro (ok. 110 mld zł). [5]. Rzeczywiste koszty będą jednak uzależnione od ceny uprawnień do emisji na rynkach finansowych. Jedno z badań szacuje, że koszt rozszerzenia systemów handlu emisjami na transport i budynki w 2030 r. może wynieść średnio 7100 zł (1500 euro) na polskie gospodarstwo domowe, jeśli inwestorzy przelicytują. [6].

READ  Rolnictwo – Greifswald – Kierownik okręgu: Migranci mogą przenosić afrykański pomór świń – Gospodarka

Ten przykład pokazuje, że koszty wprowadzonych w Polsce zmian klimatu odczują przede wszystkim uboższe sektory społeczeństwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Wzrost cen energii i paliw w wyniku ETS 2 spowoduje wzrost kosztów towarów konsumpcyjnych i żywności, co obniży dochód do dyspozycji polskich rodzin i poziom ich życia. „Unijna polityka klimatyczna spowoduje również wzrost kosztów produkcji żywności, ponieważ wzrosną ceny gazu (ETS, dyrektywa metanowa i ETS dla transportu morskiego, co wpłynie również na dostawy LNG) wykorzystywanego do produkcji nawozów. ” [7] Tym samym polityka klimatyczna w związku z kryzysem energetycznym i rosyjską agresją na Ukrainę stwarza bardzo duże ryzyka gospodarcze, także w sektorze spożywczym, a zwłaszcza dla najuboższych Polaków.

Całkowity koszt realizacji unijnej polityki klimatycznej nie ogranicza się jednak do szacowanych przez ekspertów Banku Pekao 527,5 mld euro. Oznacza to, że Twoja wycena nie uwzględnia w pełni dwóch ważnych elementów, które mogą skutkować dodatkowymi opłatami. Obciążenia te dotyczą inwestycji w energetykę jądrową oraz kosztów dostosowania budynków do standardów efektywności energetycznej wprowadzonych przez ustawodawstwo UE.

Na przykład w projekcie dyrektywy pisze się o charakterystyce energetycznej budynków [8] Stanowi ona, że ​​wszystkie nowo powstające budynki publiczne i prywatne muszą być zeroemisyjne (od 2027 r. dla budynków użyteczności publicznej i od 2030 r. dla pozostałych budynków). Wymaga to również kosztownych renowacji istniejących budynków, które poprawią ich klasę energetyczną w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Każdy właściciel budynku w Polsce musi przeprowadzić ocenę jego emisji i uzyskać „pozwolenie energetyczne”. Pod groźbą surowych kar musi w określonym czasie przeprowadzić niezbędne prace modernizacyjne. W niektórych przypadkach oznacza to całkowitą konwersję dostaw ciepła i energii. Korytarz energetyczny wpłynie na cenę nieruchomości, a koszty renowacji mogą, ale nie muszą, być tego warte dla właścicieli. Inne dokumenty UE również stanowią, że wszystkie budynki mieszkalne, komercyjne i publiczne muszą być wyposażone w panele fotowoltaiczne [9].

READ  Polska: Powrót węgla brunatnego

(…)

Wyzwanie dla polskich elit

Krótko mówiąc, trzeba zaznaczyć, że koszty planowanych przez Unię Europejską i realizowanych w Polsce zmian klimatycznych będą astronomicznie wysokie. Wyniesie od 4 do 5 miliardów złotych (około 1 miliarda euro) i może jeszcze wzrosnąć. Analiza ta nie obejmuje np. wydatków na powszechne wprowadzenie pojazdów elektrycznych. Jedną z wad unijnego projektu jest głęboka asymetria między kosztami dla Polski i krajów Europy Zachodniej. Ci drudzy są bardziej skłonni do relokacji, są zwykle bogatsi, dysponują różnorodną technologią i sprzętem, który chętnie sprzedają Polakom. Wszystko to sprawi, że unijna agenda klimatyczna będzie niesprawiedliwa wobec krajów takich jak Polska i prawdopodobnie znacznie obniży konkurencyjność polskiej gospodarki. Ludność zuboży, a wiele lokalnych firm zbankrutuje.

(…)

Tłumaczenie: Poczta Wyszehradzka

[1] Ciepiela, Koszt transformacji Polski do 2030 r. do 240 mln euro, wnp.pl, https://www.wnp.pl/energetyka/koszt-transformacji-energetycznej-polski-do-2030-r-to-240-mld-euro,401110.html [27.12.2021].
[2] Wpływ pakietu fit for 55 na polską gospodarkęBank Pekao, grudzień 2021 r., https://www.pekao.com.pl/dam/jcr:4e058ebf-005f-4333-8753-0b6bddefb7e8/Pekao – Wpływ Fit for 55 na polską gospodarkę – final.pdf [27.05.2023]s.3.
[3] W Melczarskim, Koszty transformacji w Polsce (Annalisa), 7 lutego 2022, biznesalert.pl, Dostępny tutaj. https://biznesalert.pl/mielczarski-koszty-transformacji-energetycznej-w-polsce-analiza/ [27.02.2022].
[4] C.Bachański, Unia Europejska przed przepastnosciaWarsaw Enterprise Institute, Warszawa, 1 czerwca 2023 r., dostępne tutaj. https://wei.org.pl/2023/aktualnosci/cezary-bachanski/unia-europejska-nad-przepascia/ [27.06.2023].
[5] Wpływ pakietu fit for 55 na polską gospodarkę, op.cit. , s.3.
[6] M Lachowicz, Zapłacącą najubożsi. Koszty systemu handlu emisjami dla budynków oraz TransportuWarsaw Enterprise Institute, Warszawa 2023. https://wei.org.pl/2023/publikacje/raporty/admin/raport-zaplaca-najubozsi/ [27.06.2023].
[7] M Lachowicz, Zapłacącą najubożsi… op.cit. str. 11.
[8] Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 15.12.2021, COM/2021/802 wersja ostateczna.
[9] Strategia UE w zakresie energii słonecznej, Komisja Europejska, Bruksela, 18 maja 2022 r., COM(2022) 221 wersja ostateczna.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Oczekuje się kilku dodatkowych płatności: Ogrzewanie będzie kosztować najemców znacznie więcej w 2023 r

Published

on

Oczekuje się kilku dodatkowych płatności: Ogrzewanie będzie kosztować najemców znacznie więcej w 2023 r

Spodziewaj się wielu opóźnień w płatnościach
Ogrzewanie będzie kosztować najemców znacznie więcej w 2023 roku

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

W tych tygodniach wielu lokatorów otrzymuje rachunek za ogrzewanie i raczej nie będzie to powodem do radości. Ponieważ koszty ogrzewania gwałtownie wzrosły w zeszłym roku. Nawet ekonomiczne ogrzewanie i łagodne zimy pomagają tylko w ograniczonym stopniu.

Według obliczeń firmy doradczej Ista, koszty ogrzewania wynajmowanych domów w Niemczech w 2023 r. znacznie wzrosły. W porównaniu z 2022 r. koszty kilowatogodzin wzrosły średnio o 7 proc. w przypadku ogrzewania sieciowego, o 34 proc. w przypadku oleju opałowego i o 44 proc. procent w przypadku gazu ziemnego – podaje spółka. Liczby te opierają się na ocenie około 800 000 rachunków za ogrzewanie. Uwzględniono hamulce państwowych cen gazu i ciepła sieciowego, które obowiązywały w 2023 roku.

Ponieważ ogrzewanie było bardziej oszczędne na początku roku i raczej umiarkowane pod koniec roku, zużycie ciepła w 2023 r. było średnio nieco niższe niż w 2022 r. Dla przeciętnego mieszkania o powierzchni mieszkalnej 70 m2 roczne zużycie i ogrzewanie koszty ogrzewania sieciowego wzrosły średnio o 2 procent do 792 euro. Cena gazu ziemnego wzrosła o 37 procent do 817 euro, a oleju opałowego o 30 procent do 1095 euro. „Wielu najemców będzie musiało płacić więcej za ogrzewanie swoich mieszkań niż kiedykolwiek wcześniej” – powiedział prezes Ista, Hagen Lessing. Spółka zakłada, że ​​w wielu przypadkach za ogrzewanie gazem i olejem będą naliczane dodatkowe opłaty.

W kolejnej analizie miesięcznych danych grzewczych z 350 000 mieszkań ESTA określiła zużycie w 20 największych niemieckich miastach w sezonie grzewczym 2023/24, liczone od początku września do końca kwietnia. Wynik: po uwzględnieniu warunków pogodowych ogrzewanie najemców w Stuttgarcie było tylko o około jeden procent niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Następnie Drezno ze wzrostem zużycia o jeden procent i Monachium ze wzrostem zużycia energii grzewczej o dwa procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Ostatecznie to właśnie Bielefeld po uwzględnieniu warunków pogodowych dodatkowe zużycie było o dwanaście procent wyższe. W sumie, według Esta, w sezonie grzewczym 2023/24 w Niemczech zużyto o pięć procent więcej energii grzewczej, po uwzględnieniu warunków pogodowych, niż w roku poprzednim.

READ  Terroryzm windykacyjny! Gang oszustów chciał wyłudzić miliony euro
Continue Reading

Economy

Oddział Edeka irytuje klientów nowymi przepisami

Published

on

Oddział Edeka irytuje klientów nowymi przepisami

Jeden z oddziałów Edeki jest obecnie kłopotliwy ze względu na specjalny regulamin depozytowy. Zdjęcie: obrazy imago/Michael Gesttenbauer

Pieniądze i zakupy

Natalia Trapp

Żaden inny kraj nie ma tak wielu przepisów dotyczących depozytów jak Niemcy. W wyniku innowacji od przełomu roku systemem objęte zostały także butelki z mlekiem i mieszane napoje mleczne, co często skłania konsumentów do noszenia toreb pełnych kaucji do krajowych supermarketów.

Podobnie większość Niemców niepokoi regulacje dotyczące depozytów i związane z nimi wysiłki. Oddział Edeki denerwuje teraz swoich klientów powiadomieniem na żywo w automacie wpłatowym.

Logowanie się do wpłatomatów denerwuje klientów Edeki

W poście dot Reddit Użytkownik pokazał niedawno zdjęcie automatu na swoim Edeka Market. Poniżej otworu wejściowego widać kartkę papieru, na której znajduje się nietypowa notatka.

Znak bankomatu wywołuje panikę na Reddicie.

Znak bankomatu wywołuje panikę na Reddicie.Zdjęcie: zrzut ekranu z Reddita/HansDerkrieger

W związku z tym odpowiedni depozyt na tym rynku jest wypłacany „tylko na bony” o wartości pięciu euro. Nie jest jasne, w którym oddziale znajduje się znak. Komentarz użytkownika brzmi: „Gdzie mogę to zgłosić ponownie?”

Watson jest teraz na WhatsApp

Teraz na Whatsapp i Instagramie: zaktualizuj swojego Watsona! Zaopiekujemy się Tobą Tutaj na WhatsAppie Z dzisiejszymi atrakcjami Watsona. Tylko raz dziennie – bez spamu, bez bla, tylko siedem linków. obietnica! Czy wolisz być na bieżąco na Instagramie? Tutaj Znajdziesz nasz kanał streamingowy.

W komentarzach oczywiście nie brakuje oburzenia – a także porad dotyczących ewentualnych osób odpowiedzialnych za taką sytuację. „Czarno-białe nielegalne” – podsumowuje jeden z użytkowników.

Społeczność Reddit oferuje prosty sposób na rozwiązanie problemu depozytu

Wiele osób doradza również osobom dotkniętym sytuacją, aby przekazały kaucję w kilku ratach. Problemu tego można łatwo uniknąć, korzystając z kilku bonów o wartości mniejszej niż pięć euro.

READ  Rolnictwo – Greifswald – Kierownik okręgu: Migranci mogą przenosić afrykański pomór świń – Gospodarka

„Muszą tylko zeskanować 20 paragonów” – podsumowuje zirytowany użytkownik. „Niehonorowe” – mówi krótko inny.

Młoda kobieta wrzuca puste plastikowe butelki do automatu.  Automatyczny zwrot pustych butelek Młoda kobieta wrzuca do automatu butelki zwrotne *** Młoda kobieta wrzuca do automatu puste butelki zwrotne...

System depozytowy w Niemczech jest unikalny w Europie. Zdjęcie: Imago Images/Michael Eichhammer

Jednak wielu konsumentów jest już obciążonych ograniczeniami dotyczącymi zwrotu kaucji. Oznacza to, że vouchery można zrealizować wyłącznie w oddziale, w którym wcześniej dostarczono odpowiednie kontenery.

Poza tym przynajmniej dyskonty akceptują tylko butelki z własnego asortymentu. Dowody wpłat są jednak ważne przez trzy lata.

Supermarket: Jest to wartość depozytu za butelkę w Niemczech

Jest jednak mało prawdopodobne, aby konwersja na bony oddziałowe była zgodna z ochroną konsumentów. Wreszcie, w razie wątpliwości, bony można opłacić także w formie dowodów wpłat w gotówce.

Dla niektórych konsumentów etykieta może mieć znaczenie. Wiele osób często zbiera depozyty tygodniami, a następnie za jednym razem zwraca wszystko do supermarketu.

Każdy, kto zwróci standardową skrzynkę piwa, otrzyma kaucję w wysokości 1,50 euro za samą skrzynkę plus pojedyncze butelki o wartości 8 centów każda. Nawet jeśli zwrócisz plastikowe butelki wielokrotnego użytku, cena 25 centów za butelkę szybko przekroczy podaną kwotę 5 euro.

Continue Reading

Economy

Tysiące zainfekowanych urządzeń: eksperci ostrzegają przed nowym złośliwym oprogramowaniem dla Androida

Published

on

Tysiące zainfekowanych urządzeń: eksperci ostrzegają przed nowym złośliwym oprogramowaniem dla Androida

Eksperci ds. bezpieczeństwa z zespołu QAX XLab zidentyfikowali nowe złośliwe oprogramowanie dla Androida o nazwie „Wpeeper”, które zostało wykryte w co najmniej dwóch nieoficjalnych sklepach z aplikacjami i naśladuje wygląd i sposób działania popularnego sklepu z aplikacjami Uptodown. To, co wyróżnia Wpeeper, to kreatywne wykorzystanie zainfekowanych witryn WordPress, które działają jako stacje przekaźnikowe dla rzeczywistych serwerów dowodzenia i kontroli, pomagając złośliwemu oprogramowaniu pozostać niewykrytym. (przez: „Uśpione komputery„)

18 kwietnia 2024 r. analitycy natknęli się na szkodliwe oprogramowanie podczas badania nieznanego pliku ELF. Został on zawarty w plikach APK (plikach pakietu Android), a Virus Total nie otrzymał jeszcze żadnych wyników. W bardzo krótkim czasie po odkryciu, 22 kwietnia, Wpeeper zaprzestał swojej działalności. Sugeruje to, że osoby stojące za atakiem starają się być mniej widoczne, aby uniknąć wykrycia przez ekspertów ds. bezpieczeństwa i zautomatyzowane systemy.

Według danych Google i pasywnego DNS, zanim zostało wykryte, złośliwe oprogramowanie Wpeeper zainfekowało już tysiące urządzeń. Jednak prawdziwy zakres operacji pozostaje nieznany.

READ  Centra miast przyszłości: więcej niż tylko zakupy
Continue Reading

Trending