Leeds (AFP) – brytyjski premier Boris Johnson nie chce łagodzić przepisów imigracyjnych pomimo trwającego kryzysu paliwowego. Johnson powiedział w przededniu jego inauguracji Partii Konserwatywnej w niedzielę w Manchesterze.
Ze względu na brak kierowców ciężarówek, kierowcy w Wielkiej Brytanii walczą obecnie o benzynę lub olej napędowy. Przed stacjami benzynowymi tworzą się długie kolejki, z których wiele nie jest już dostępnych. Kryzys paliwowy grozi rzuceniem cienia na konferencję Partii Konserwatywnej.
„To, czego nie chcemy, to powrót do sytuacji, w której branża logistyczna jest uzależniona od dużej ilości taniej imigracji do pracy” – powiedział Johnson podczas sobotniej wizyty w szpitalu w Leeds. W rezultacie „płace nie rosną, a jakość pracy nie rośnie”. Gospodarka brytyjska musi zakończyć swoją zależność od nisko opłacanych pracowników zagranicznych, aby stać się „gospodarką wysoko opłacaną, wykształconą i wysoce produktywną”.
Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii brakuje obecnie około 100 000 kierowców ciężarówek. To już opróżniło półki w supermarketach. Istnieje również znaczny niedobór wykwalifikowanych pracowników w innych sektorach, takich jak przemysł mięsny. Duża liczba pracowników wyemigrowała z krajów na wschód od Unii Europejskiej, odkąd Brytyjczycy zdecydowali się opuścić wspólnotę narodów.
Ale na krótką metę Londyn chce zatrudnić zagranicznych specjalistów. Aby zapanować nad niedoborem paliwa, rząd ogłosił w sobotę, że przedłuży zaplanowane już terminy wydawania wiz pracowniczych. Wizy zostaną wydane natychmiast 300 kierowcom cystern i będą ważne do marca.
Łącznie od końca października do kraju przyjedzie na pewien czas 5000 zagranicznych kierowców ciężarówek. Zamiast Bożego Narodzenia powinni teraz zostać do lutego. Federacje na kontynencie sceptycznie podchodzą jednak do tego, czy ograniczona oferta przyciągnie uwagę kierowców z Polski i innych krajów Europy Wschodniej.
Na początku poniedziałku około 200 brytyjskich żołnierzy, w tym 100 kierowców ciężarówek, miało pomóc w dystrybucji paliwa. Rząd wysłał również milion listów do kierowców ciężarówek z prośbą o powrót do zawodu ciężarówki. Podobno wśród wysłanych były tysiące Niemców mieszkających w Wielkiej Brytanii, którzy otrzymali prawo jazdy przed 1999 r. – ale nigdy nie prowadzili ciężarówki. Wydane wówczas prawo jazdy klasy 3 dotyczy również samochodów dostawczych o masie do 7,5 tony.
© dpa-infocom, dpa: 211003-99-458177 / 3