Sygnał startowy w Grünheide: nowa fabryka samochodów elektrycznych Tesli pod Berlinem została oficjalnie otwarta. Amerykańska grupa świętowała we wtorek otwarcie swojego zakładu „Delivery Day”. Założyciel Tesli, Elon Musk, dostarczył klientom pierwsze pojazdy wyprodukowane w Brandenburgii.
Kanclerz Olaf Schultz (SPD) i federalny minister gospodarki Robert Habeck (Green) uczestniczyli również w inauguracji „Giga Factory” w Grünheide w Brandenburgii. Na początku zakładu Schulze i Habeck również chwalili inwestycję w wysokości miliarda euro.
Dyrektor generalny Elon Musk mówił o kamieniu milowym w przejściu na odnawialne źródła energii. W odniesieniu do zmian klimatycznych powiedział, że problem zostanie rozwiązany. Ta roślina to duży krok naprzód. 50-latek napisał również na Twitterze „Dziękuję, Niemcy!!”. Przedstawił swoją krótką wiadomość z czterema flagami federalnymi.
Z punktu widzenia premiera Brandenburgii Dietmara Wojdicka (SPD), po otwarciu stoi jeszcze wiele do zrobienia. „Infrastruktura musi zostać poszerzona z opieki dziennej do żywych połączeń i pociągów” – powiedział Woidke we wtorek. „Jesteśmy na dobrej drodze, ale wciąż mamy uczciwą ścieżkę”. Woidke powiedział, że jest pewien, że będziemy w stanie to znieść razem. Fabryka samochodów pod Berlinem tworzy tysiące nowych miejsc pracy. „Okolica wokół Grünheide się zmieni”.
Tesla ogłosiła budowę swojej fabryki w 2019 roku. Później Woidke powiedział: „Daliśmy Tesli kilka trudnych zadań i mogę szczerze powiedzieć: również wyznaczyliśmy Tesli kilka trudnych zadań, ale w końcu wszystko razem robimy”. Teraz nie może się doczekać długiego czasu spędzonego razem z Teslą, powiedział Woidke.
Producent samochodów rozsławił Brandenburgię jako „stronę high-tech”. „Wspólnie budujemy nowy łańcuch wartości dla e-mobilności, zrównoważonego wzrostu gospodarczego i neutralności klimatycznej”. Podstawowym materiałem do tego jest energia odnawialna. „Musimy go rozwijać szybciej i szybciej będziemy go rozwijać — także stając się mniej uzależnieni od importu gazu i ropy”.
Schultz: Wschód jest w czołówce przemysłu
Zdaniem kanclerza Schultza Niemcy Wschodnie skorzystałyby na nowej fabryce samochodów w Grünheide. „Pod względem przemysłu przed nami Wschód” – powiedział na otwarciu. Biorąc pod uwagę stosunkowo krótki czas budowy wynoszący dwa lata, „Niemcy mogą być szybkie”, powiedział Schulz. Elektrownia znajduje się blisko stołecznego lotniska BER, które zostało otwarte w 2020 roku z dziewięcioletnim opóźnieniem.
„Mobilność elektryczna będzie kształtować mobilność w przyszłości” – powiedział Schultz. Jednocześnie opowiedział się za międzynarodowymi stosunkami gospodarczymi. „Potrzebujemy globalnej konkurencji, a nie deglobalizacji. To idzie źle”.
Federalny minister gospodarki Robert Habeck powiedział, że to szczególny dzień dla transformacji mobilności. Tesla wybrała Niemcy, ponieważ spodziewa się, że będzie tutaj główny rynek mobilności elektrycznej. To też jest jego cel – powiedział minister. Cieszy się, że odejście od ropy zyskało na sile.
Habeck postrzega szybką budowę fabryki samochodów Tesla w Grünheide pod Berlinem jako katalizator dla przyszłych projektów. „Oczywiście ten krótki okres budowy fabryki może być również wymogiem dla tempa Tesli w innych obszarach” – powiedział podczas otwarcia fabryki. „Pracuję nad tym 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu”.
Habek wskazał, że amerykańska firma rozpoczęła budowę przed uzyskaniem pozwoleń. „Gdyby pozwolenia nie przyszły, musieliby je zerwać. To inna, odważna kultura korporacyjna – ale to zadziałało.”
Przy rosnących cenach energii Habek powiedział, że zmniejszenie zużycia produktów naftowych jest bardzo pomocne. Chcemy uniezależnić się od rosyjskiej ropy. W odpowiedzi na pytanie o wojnę Rosji z Ukrainą Habeck powiedział: „To nie jest drobiazg”. „Pokazanie, że możemy nie tylko zastąpić ropę ropą, ale także generować energię elektryczną, to oczywiście piękny symbol tego dnia”.
Z drugiej strony ekolodzy nadal protestują przeciwko ogromnemu projektowi, a zwłaszcza ich chęci zapewnienia wody pitnej na tym obszarze. Inicjatywa Obywatelska z Grünheide dała jasno do zrozumienia, że obawy i sprzeciwy zostały w tym procesie zignorowane, a prawa „naruszone”. Samochody elektryczne Tonne Tesla są „nieprzyjazne dla klimatu” pod względem produkcji, użytkowania i utylizacji.
64 000 € cena wywoławcza za samochód Tesla
Premier Brandenburgii Dietmar Wojdick mówił na portalu Deutschlandfunk o pozytywnym wpływie całego NRD. Minister stanu ds. gospodarki Jörg Steinbach był dumny z radia RBB Inforadio, że Brandenburgia „oszukała wszystkich”. Obaj politycy odrzucili obawy o środowisko. Komisarz federalny ds. wschodu Carsten Schneider wykrzyknął na Twitterze: „Coś się dzieje na Wschodzie!”
Y Performance, samochód klasy średniej ważący około dwóch ton, z oficjalnym zasięgiem 500 km, będzie początkowo produkowany w Grünheide. Firma ustaliła cenę wywoławczą na 63.990 euro. Nowa fabryka wywiera presję na niemieckich producentów. Jednak teraz w dużym stopniu polegają na samochodach elektrycznych i początkowo mieli podobne modele.
[Lesen Sie mehr bei Tagesspiegel Plus: Europas größte E-Autofabrik wird eröffnet :„Delivery Day“ bei Tesla – ein US-Konzern mischt Deutschland auf]
Konfederacja Przemysłu Niemieckiego chwaliła stosunkowo szybką realizację projektu. „Tempo Tesli powinno być wzorem dla projektów inwestycyjnych w Niemczech” – powiedział prezes BDI Siegfried Russwurm z niemieckiej agencji informacyjnej DPA. Szerokie wsparcie rządu stanowego znacznie przyspieszyło ten proces. Niemieckie firmy chciały podobnego wsparcia dla każdego procesu zatwierdzania.
Największy producent samochodów elektronicznych w Europie
Tesla zbudowała obiekt w nieco ponad dwa lata, mając na celu 500 000 pojazdów rocznie. Musk początkowo opierał się na wczesnych aprobatach Brandenburgii. Ostateczne zatwierdzenie nadeszło dopiero około dwa tygodnie temudługo po ukończeniu zakładu i rozpoczęciu próbnej eksploatacji.
Obecnie w fabryce pracuje 3500 pracowników. W pierwszej fazie ekspansji powinno być 12.000. Tesla jest już jednym z 5 największych pracodawców przemysłowych w aglomeracji. Amerykańska grupa chce w perspektywie średnioterminowej rozbudować fabrykę, aby stać się trzecim co do wielkości zakładem samochodowym w Niemczech. Jest największym producentem samochodów elektronicznych w Europie i pierwszą fabryką Tesli w Europie.
[Wenn Sie alle aktuellen Nachrichten live auf Ihr Handy haben wollen, empfehlen wir Ihnen unsere App, die Sie hier für Apple- und Android-Geräte herunterladen können.]
Kraj związkowy Brandenburgia i rząd federalny świętują Gigafabrykę jako znak wyjazdu do NRD, a jej szybki czas budowy jako prekursora. W rzeczywistości Musk chciał rozpocząć produkcję w połowie 2021 r. Procedura została opóźniona, po części dlatego, że Tesla zarejestrowała fabrykę akumulatorów dopiero później. To jest wciąż w budowie.
Pierwszych 30 klientów otrzymuje własne samochody Teslas
Jörn Minnebusch jest jednym z 30 klientów, którym we wtorek pozwolono odebrać swoje samochody Teslas z nowej fabryki w Grünheide. Wolny strzelec przyjechał z rodziną z Oberhausen dzień wcześniej.
„Jesteśmy zachwyceni, że znaleźliśmy się w pierwszej trzydziestce” – powiedział 52-latek przed otwarciem. Auto zamówione 19.04.2019 – trwało to trochę dłużej. „Było jasne, że to też nie stanowi problemu” – mówi.
Jeździsz już Modelem 3. Twoja oferta przejęcia jednego z pojazdów dostarczonych do Szanghaju w Niemczech została odrzucona. Wersja produkowana w Grünheide – Model Y – „po prostu ma więcej mocy”, mówi Minnebusch.
Jest podekscytowany spotkaniem z Elonem Muskiem. Był „niezwykłym człowiekiem”. Minnebusch prezentuje kolejne zdjęcie pierwszych samochodów z Grünheide, które już rano krążyły na Twitterze, z numerami rejestracyjnymi „Giga 01”, „Giga 02”, „Giga 03” i tak dalej.
Rano odbyło się zwiedzanie zakładu z przewodnikiem dla przyszłych właścicieli Tesli i ich rodzin oraz certyfikowanych dziennikarzy. Pokazano w dużej mierze zautomatyzowaną fabrykę z setkami robotów. Hala ma łączną powierzchnię 327 000 metrów kwadratowych – powierzchnia wielkości 31 boisk piłkarskich.
IG Metall gratuluje otwarcia fabryki
We wtorek IG Metall nadesłał słowa pochwały. Źródło terroru związkowego w Niemczech, Elon Musk, budzi kontrowersje ze względu na warunki pracy w Tesli w USA, a także ze względu na swój wizerunek w zatrudnianiu i zwalnianiu, na który tak ciężko pracował. Ale teraz, z okazji otwarcia „Gigafabryki” w Grünheide w Brandenburgii, IG Metall w regionie stołecznym i Saksonii zgłosił zaskakującą i niemal hiperboliczną pochwałę amerykańskiej fabryki samochodów elektrycznych.
„Gratuluję Tesli i jej założycielowi Elonowi Muskowi otwarcia zakładu” – powiedziała we wtorek Birgit Dietz, kierownik dzielnicy Berlina, Brandenburgii i Saksonii. „W Grünheide pracownicy służą jako pionierzy mobilności elektrycznej w fabryce, która jest światowym liderem w dziedzinie technologii jazdy XXI wieku” – napisał Dietz.
„Każdy, kto szuka głównych lokalizacji samochodowych na mapie świata, w przyszłości spotka się z Grunheidem w Brandenburgii. Wraz z otwarciem fabryki Tesli Niemcy Wschodnie umacniają swoją międzynarodową wiodącą rolę w mobilności elektrycznej” – kontynuował związkowiec.
Fabryka Volkswagena w Zwickau, a także BMW i Porsche w Lipsku, Mercedes i Daimler w Berlinie – Marienfelde i Ludwigsfeld, Accomomotive w Cummins i wiele innych reprezentują ogromny potencjał regionu w globalnej rywalizacji o przywództwo w ekspansji klimatycznej – pisze Dietz: Neutral Ruch. Ta innowacyjna siła i wysoka produktywność są „ważnym warunkiem wstępnym dobrych warunków pracy i dobrych zarobków w Niemczech”.
Autostrada w pobliżu fabryki Tesli jest zamknięta dla biznesu
W dniu otwarcia rzekomy protest w pobliżu nowej fabryki Tesli w pobliżu Erkner zamknął również na wiele godzin obwodnicę Berlina. Rzecznik policji powiedział, że ruch na autostradzie A10 został wstrzymany w obu kierunkach, ponieważ ludzie wisieli na moście nad autostradą. Utwórz korek. W mediach społecznościowych mówiono o kampanii zjazdów na linie wymierzonej w nową fabrykę samochodów Tesla.
Działacze klimatyczni z grup Sand in the Gears, Ende Gelände i Extinction Rebellion również protestowali przeciwko „Gigafactory” i powiedzieli, że zamknęli bramę fabryki. Krytykują, że nowy zakład zagraża dostawom wody w Brandenburgii i Berlinie. Poza tym nie ma sensu zastępować aut z silnikami spalinowymi samochodami elektrycznymi.
„To, czego potrzebujemy, to zbiorowe formy mobilności, wyrafinowany i wolny od biletów transport publiczny, zwłaszcza na obszarach wiejskich, oraz restrukturyzacja przemysłu samochodowego z pracownikami” – powiedziała w oświadczeniu. (z dpa)