Profesorze Getzlaf, wielu Niemców ma zastrzeżenia do E10 i zaopatruje regularne super. Czy warto się teraz zmienić?
To zależy od różnicy w cenie. Istnieje różnica w zawartości energii między zwykłym super z maksymalnie pięcioprocentową zawartością substancji organicznych – stąd E5 – i E10. Technicznie rzecz biorąc, mówi się o wartości kalorycznej. Etanol ma wartość 29,5 megadżuli na kilogram, a zwykła benzyna to 42. A teraz mówimy tylko o mieszankach. Pięć procent bioetanolu i tak jest już w E5. Zwiększenie do dziesięciu procent oznacza, czysto matematycznie, że otrzymujesz o 1,9 procent mniej energii na litr.
Czy po zapełnieniu E10 konsumujesz trochę więcej?
Tak, w kategoriach czysto matematycznych zwiększa się to o około 2%. Mogłoby być więcej. Ma to związek z właściwościami spalania.
Czy możesz to wyjaśnić bardziej szczegółowo?
Etanol ma wysoką entalpię parowania. Oznacza to, że w procesie parowania wydobywa więcej ciepła. Może to mieć pozytywny wpływ, gdy silnik jest przy pełnym obciążeniu. Ale przy zimnym rozruchu, ponieważ paliwo i tak słabo odparowuje, należy wtrysnąć więcej, aby palna mieszanina dotarła do świecy. Mówimy więc o zwiększeniu konsumpcji o trzy do pięciu procent. W bardzo sprzyjających warunkach niewiele da się wykorzystać. Żeby było jasne: tylko wtedy, gdy różnica w cenie od zwykłego super jest większa niż trzy procent, opłaca się wypełnić E10.
Więc z różnicą sześciu centów, czy nie ma sensu uzupełniać E10?
dokładnie.
Niedawno E10 miał tylko 16 procent całej sprzedaży benzyny w Niemczech. Czy to jest koncepcja dla Ciebie?
Pod względem kosztów tak. Z drugiej strony nie ma powodów, dla których E10 nie miałby być pełny. W Ameryce jest E15, a pojazdy też sobie z tym poradzą. Jedynym punktem, który osobiście mogę obejść się bez wysokiej zawartości etanolu w benzynie, jest kosiarka. Jeśli E10 był tankowany, a następnie stał przez długi czas, może to stanowić problem.
Obawy wyrażane przed wprowadzeniem E10, że nowe paliwo może powodować większe zużycie, a nawet uszkodzenie silnika, nie zostały potwierdzone?
Z rozwoju rynku brazylijskiego wiemy, że przy wyższych poziomach etanolu mogą wystąpić problemy z uszczelkami. Przy stawkach na poziomie pięciu lub dziesięciu procent nie jest to oczekiwane. Ostrzeżenia wydane w 2010 roku dotyczą działań rozwojowych w sektorze motoryzacyjnym.
W którą stronę?
Kiedy producent opracowuje nowy pojazd, przeprowadza bardzo długie testy. Między innymi 800-godzinny bieg wytrzymałościowy na hamowni silników. Jeśli cykl życia modelu zakończy się w dającej się przewidzieć przyszłości, producent nie przeprowadzi tego testu ponownie. Tak więc w 2010 roku doszło do zamieszania – nawet nowe samochody reklamowano jako „niekompatybilne z E10”. Po prostu nie są testowane.
Wielu Sasów tankuje w Czechach czy Polsce. Czy istnieją różnice w jakości między benzyną sprzedawaną w tym kraju a benzyną tam dostępną?
Nie. Każdy klient może przeczytać, że na pompie jest norma, która obowiązuje w całej Europie. Jeśli chodzi o benzynę, o to chodzi EN228, dla oleju napędowego EN 590. Właściwie nie ma różnic w jakości.
Ale możesz zobaczyć pompy benzynowe, za pomocą których można ponownie wcisnąć ten sam rodzaj benzyny, wraz z adnotacją „dodaj dodatek”. co to wszystko jest?
My też to mamy, uważamy, że odmiany premium, takie jak dodatki do paliw V-Power, Ultimate i Co, są bardzo popularne w sąsiednich krajach, więc istnieje tam rynek. Ale: Wszystkie paliwa sprzedawane na końcu muszą spełniać określoną normę. W przeciwnym razie nie można go sprzedać.
Czy warto tankować tak wysokooktanowe paliwo, nawet jeśli producent wyraźnie tego nie określa?
Nie poprawnie. Co najwyżej w szczególnych okolicznościach. Na przykład, jeśli jedziesz gdzieś, gdzie jest bardzo ciepło, a standardowe warunki silnika nie są już przestrzegane. Ale tak się nie dzieje w Niemczech.
Czy jest coś, co uniemożliwia naprzemienne napełnianie E5 i E10?
Nie.
We Francji i Holandii E10 jest najlepiej sprzedającym się paliwem. Czy odważysz się przewidzieć rozwój rynku benzyny w Niemczech? Czy ludzie pozostaną przy E5?
Trudno przewidzieć. Z punktu widzenia klimatyzacji sensowne jest również skupienie się bardziej na surowcach odnawialnych. Pod tym względem E10 jest zdecydowanie alternatywą dla oleju mineralnego. A rynek trochę mięknie, jeśli spojrzeć na problem z perspektywy geopolitycznej.
Skąd pochodzi bioetanol do paliw sprzedawanych w tym kraju?
To bardzo różne. Zasadniczo alkohol można wytwarzać z roślin zawierających cukier i skrobię, takich jak buraki, ziemniaki, pszenica czy kukurydza. Biopaliwa w oleju napędowym to rośliny zawierające olej, w większości produkowany z rzepaku i słonecznika. Ale ważną rolę odgrywają również olej sojowy i olej palmowy. Generalnie uważam surowce odnawialne za pozytywne ze względu na zawarty w nich bilans dwutlenku węgla. Z drugiej strony nadal istnieje konkurencja między płytą a czołgiem. Osobiście nie zauważamy wzrostu cen żywności. Ale są kraje, w których ludzie wydają 90% swoich dochodów na żywność. Wtedy mają problem.
Jakim paliwem się tankujesz?
diesel. Nawiasem mówiąc, nie ma tu różnic, tylko jednolicie określony udział biopaliw na poziomie siedmiu procent.
Wywiad przeprowadził Andreas Rensch.
Strona informacyjna ADAC na temat E10
Kontrola modelu przez Deutsche Automobil-Treuhand (DAT) pod kątem zgodności z E10