HWiele milionów osób wielokrotnie korzystało z dotacji rządowych na zakup nowych samochodów elektrycznych. Pokazują to dane z Federalnego Urzędu ds. Gospodarki i Kontroli Eksportu (Bafa), dostępne firmie WELT AM SONNTAG.
I tak, tylko w ubiegłym roku o tzw. premię ekologiczną ubiegało się 115 376 osób, a łącznie o wsparcie zabiegało 472 282 obywateli i firm. Oznacza to, że co czwarty otrzymał nagrodę za dwa lub więcej samochodów. W poprzednich latach odsetek tych wielokrotnych wniosków był jeszcze wyższy.
Liczby potwierdzają krytykę, że dotacja została częściowo wypłacona za samochody elektryczne sprzedawane za granicą po regularnym sześciomiesięcznym okresie rezerwacji. Oczywiście tysiące kupujących skorzystało z tej okazji i złożyło wniosek o premię na kolejny nowy samochód.
Ponieważ na przykład używane samochody są czasami bardzo drogie w Danii, możesz zarobić na tych transakcjach. Teraz rząd federalny zmienił zasady i znacznie utrudnił to oszustwo związane z pomocą prawną.
Na początku marca ekspert motoryzacyjny Stefan Bratzel oszacował kwotę pieniędzy podatkowych utraconych przez kraj w 2022 roku na 380 milionów euro. „Być może ta liczba jest jeszcze wyższa” – powiedział Bratzel NOW WELT AM SONNTAG. Zaskoczyła go duża liczba wielu aplikacji.
Szef Automotive Management Center Bergisch Gladbach powiedział, że fakt, iż prywatni klienci kupili dwa lub więcej nowych samochodów w ciągu roku, jest raczej wyjątkiem. Wśród około 115 000 kupujących z pewnością są tacy, którzy korzystali z modelu odsprzedaży za granicą. Bafa zastrzega, że liczby obejmują osoby prawne, w tym na przykład korporacje.
Co czwarty zbiera więcej niż raz
W 2021 r. prawie 106 000 wnioskodawców, czyli 26 procent, wielokrotnie skorzystało z premii, a w 2020 r. była to jedna trzecia z liczbą 41 422. Liczby obejmują wnioski o finansowanie pojazdów czysto elektrycznych i hybryd typu plug-in.
W sumie rząd federalny dotował w zeszłym roku zakup 820 000 samochodów i wydał na nie ponad 3,4 miliarda euro. Od 2016 roku na promocję pojazdów elektrycznych przeznaczono ponad osiem miliardów euro z podatków.
Od 1 stycznia obowiązują nowe zasady premii środowiskowej. Okres zatrzymania został przedłużony do jednego roku, udział państwa w dotacji został zmniejszony do maksymalnie 4500 euro, a hybrydy typu plug-in zostały całkowicie zniesione. Od września o premię mogą ubiegać się tylko osoby fizyczne.
Na żądanie rzeczniczka Federalnego Ministerstwa Gospodarki (BMWK) powiedziała, że wielokrotne prośby nie pozwalają na wyciągnięcie jakichkolwiek wniosków co do tego, „czy subsydiowane pojazdy były odsprzedawane po upływie minimalnego okresu przechowywania”. „Przynajmniej celem finansowania nie jest wspieranie, a nawet umożliwianie modeli biznesowych, w których subsydiowane pojazdy są odsprzedawane zgodnie z planem wkrótce po wygaśnięciu minimalnego okresu przechowywania w celu osiągnięcia zysku”.
W związku z tym minimalny okres przechowywania został podwojony. Biorąc pod uwagę dalsze obniżanie stawek subsydiów w przyszłości, „zachęta do opłacalnej odsprzedaży pojazdów… zostanie jeszcze bardziej ograniczona”.
Członek CDU w Bundestagu Tilmann Kuban bronił premii oferowanej przez jego partię w 2016 r. Pomaga ona wielu rodzinom i wprowadza na rynek nową, przyjazną dla klimatu formę płatności. Jeśli jest wykorzystywany przez niektórych ludzi, rząd federalny musi walczyć. Ale proszę, nie zniechęcajcie wielu uczciwych nabywców do przejścia na silniki przyjazne dla klimatu z powodu nowej biurokracji” – powiedział Kubańczyk.
Eksperci tacy jak Bratzel od lat zwracają uwagę, że za granicą sprzedaje się dziesiątki tysięcy używanych samochodów elektrycznych. Chociaż w 2022 roku zarejestrowano około 471 000 pojazdów czysto elektrycznych, liczba ta wzrosła tylko o 395 000. W statystykach brakuje ponad 16 procent nowych samochodów.
„Można przypuszczać, że większość tych pojazdów została odsprzedana za granicę po zebraniu dotacji w wysokości do 9 000 euro i sześciomiesięcznym okresie zatrzymania” – napisał Bratzel w swoim opracowaniu.
„It’s All in Stocks” to codzienna migawka giełdowa od zespołu redakcyjnego WELT. Codziennie od 7 rano z naszymi dziennikarzami finansowymi. Dla ekspertów giełdowych i początkujących. Subskrybuj podcast na SpotifyI Podcast Apple’aI Muzyka Amazona I Deezer. lub bezpośrednio przez kanał RSS.