Economy
Niemcy muszą odzyskać zaufanie swoich wschodnich sąsiadów
Lars Klingbeil zasługuje na naszą pochwałę i wsparcie. Lider SPD zrozumiał, jak nieufni są socjaldemokraci – i całe Niemcy – wobec swoich wschodnich sąsiadów. W przeciwieństwie do większości jego partii, którą popiera.
Klingbeil zainicjował spotkanie socjaldemokratów w Warszawie, aby „przywrócić utracone zaufanie między partnerami z Europy Środkowej i Wschodniej” i przekonać tamtejszych ludzi, że rząd federalny kierowany przez socjaldemokratów poważnie podchodzi do punktu zwrotnego.
To radykalna zmiana w ostpolityce: pięciopunktowy artykuł Klingbeila mówi, że główna idea „specjalnych stosunków Niemiec” z Rosją dobiegła końca. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej oraz ich interesy bezpieczeństwa zajmują centralne miejsce. Klingbeil deklaruje niemieckie interesy. Europa musi zorganizować ochronę przed Rosją poprzez niezawodne odstraszanie.
Najpierw Europa Środkowa, a nie Rosja. Poza przyznaniem się: „błędem” było „zbyt długo” ignorowanie ostrzeżeń naszych sąsiadów o zagrożeniu ze strony Rosji.
To byłaby rewolucja, gdyby Klingbeil forsował ten nowy sposób myślenia w SPD, w tym ze współprzewodniczącą Saskią Esken, sekretarzem generalnym Kevinem Kuehnertem i liderem grupy parlamentarnej Rolfem Mutzinichem.
Ale pod koniec swojego pięciopunktowego planu Klingbeil powrócił do paternalistycznego stylu, który słusznie potępił wcześniej: „Niemcy mają do odegrania wyraźną rolę przywódczą”.
Po niepowodzeniach polityki niemieckiej Niemcom radzi się, aby przed objęciem przywództwa sami wysłuchali i pouczyli swoich wschodnich sąsiadów. Partnerzy od lat ostrzegają przed tymi błędami. Niemcy spotkały się z tym z ignorancją. Próżność wiedzy lepiej.
Ignorancja i arogancja wobec wschodnich sąsiadów ma w niemieckim myśleniu długą tradycję. Idealizacja dawnej polityki w Partii Socjaldemokratycznej jest tylko jedną z jej form.
Od rozbioru Polski częścią polityki wielkiego mocarstwa pruskiego, a następnie niemieckiego było zapobieganie suwerennym państwom między Niemcami a Rosją. Kiedy pojawiły się w wyniku I wojny światowej, Hitler i Stalin połączyli siły, aby ponownie zniszczyć te „sezonowe przypadki”. Europa Środkowa musi być skazana na panowanie Niemców lub Rosjan.
Podczas zimnej wojny nie było nic złego w skupianiu się na odprężeniu w stosunkach z Moskwą. Bez zgody Kremla rządy bońskie nie mogły dogadać się z Polską, Czechosłowacją, NRD i innymi państwami Układu Warszawskiego.
Ale SPD podniosła szczególne stosunki z Moskwą, zrodzone z konieczności realpolitik, do rangi cnoty, zamiast dążyć do ich przezwyciężenia jako celu strategicznego. Kanclerz SPD Helmut Schmidt nie poparł polskiego ruchu wolnościowego Solidarnoske, zamiast tego potępił go jako zakłócenie stabilności i zagrożenie dla pokoju. Okazał zrozumienie dla wprowadzenia stanu wojennego w Polsce w 1981 roku.
Niemcy i Francja traktują swoich partnerów na Wschodzie jak członków drugiej kategorii.
Krzysztofa von Marshalla
Polacy, Czesi i Bałtowie obalili komunistyczne dyktatury i dążyli do wejścia do Unii Europejskiej i NATO jako demokratyczne gospodarki rynkowe. Ale choć Niemcy zawdzięczali im swoją jedność, nie traktowali ich jak równorzędnych partnerów, ale raczej jak uczniów, którym zachodnioeuropejscy nauczyciele tłumaczą, co mają robić.
Kiedy Europejczycy wcześnie ostrzegali przed imperialnymi planami Władimira Putina i niebezpiecznym uzależnieniem od energii z rurociągów Nord Stream, odrzucili Niemca z wszechwiedzącą postawą. Bałtowie i Polacy mają trudną historię z Rosją, więc trzeba zrozumieć nieufność. O co chodziło: nie musisz brać tego tak poważnie.
Z powodu tej długiej tradycji arogancji, Niemcy odzyskają utracone zaufanie tylko wtedy, gdy SPD rozprawi się ze swoją smutną historią stosunków z krajami bałtyckimi, Polakami, Czechami i Ukraińcami. Z postawą wobec narodów Europy Środkowo-Wschodniej musi zmierzyć się całe społeczeństwo.
Ważniejszy niż Chiny dla niemieckiej gospodarki
Ignorancja i arogancja uniemożliwiają Niemcom dotarcie do teraźniejszości w wielu dziedzinach. Przez lata wschodni sąsiedzi Niemiec byli ważniejsi dla sukcesu gospodarczego Niemiec niż Chiny, o czym świadczy handel i inwestycje, io wiele ważniejsi niż Rosja. Ale w dialogu społecznym różnice ideowe z narodowymi populistami w Polsce czy na Węgrzech odgrywają większą rolę niż cecha wspólna.
Fuzja krajów Europy Środkowej sprawiła, że Unia Europejska i NATO stały się bardziej wschodnie. Ma to wpływ na to, jak koalicje kształtują opinie. Stany Zjednoczone od dawna biorą to pod uwagę. Prezydent Joe Biden wygłosił w Warszawie swoje dwa ważne przemówienia na temat wojny na Ukrainie.
Z drugiej strony Niemcy i Francja traktują swoich partnerów na Wschodzie jak członków drugiej kategorii. Można śmiało założyć, że Berlin i Paryż będą miały mniejszy wpływ na warunki, na jakich Ukraina ostatecznie zostanie zmuszona do negocjacji z Rosją, niż na koalicję wschodnich sojuszników Stanów Zjednoczonych.
Pomimo tej dynamiki narody między Niemcami a Rosją nie odgrywają roli w talk show i innych głośnych formach debat. Redaktorzy czasami zapraszają ekspertów z Rosji lub Ukrainy. Wiedza o Polakach, Czechach i innych najbliższych sąsiadach oraz ich wpływie na nową sytuację pozostaje niewykorzystana. Osoby odpowiedzialne, od Ann Weil po Marcusa Lanza, wydają się nawet nie dostrzegać własnej porażki.
Nie tylko socjaldemokraci, ale całe Niemcy muszą ponownie zdobyć zaufanie swoich wschodnich sąsiadów. Nie w dobrej wierze, ale we własnym interesie.
do strony głównej
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Dacia Duster w relacji z jazdy – dużo auta za te pieniądze
Dacia Duster pozostaje najtańszym SUV-em w Niemczech. Ale wraz z trzecią generacją porzuca swój tani wizerunek i zachwyca jako niedrogi SUV: solidna technologia terenowa z przełączanym napędem na wszystkie koła i różnymi programami terenowymi za mniej niż 25 000 euro.
Aby poznać charakter Dacii Duster polecamy wycieczkę do Republiki Południowej Afryki lub Namibii. Tysiące wypożyczonych Dusterów czeka tam na żądnych przygód turystów, którzy chcą poznać Republikę Południowej Afryki na niekończących się piaszczystych i żwirowych drogach. Duster zawsze cieszył się dużą popularnością wśród lokalnych firm leasingowych, ponieważ wiedzą, że zwrot jest przyzwoity, ponieważ nigdzie nie mogą dostać więcej samochodu za swoje pieniądze.
Dotyczy to również nowo wydanej trzeciej generacji. Potężna technologia terenowa z włączanym napędem na wszystkie koła i różnymi programami terenowymi za mniej niż 25 000 euro. Gdzie to można dostać?
Jest też wystarczająco dużo miejsca na tylnym siedzeniu i bardzo akceptowalny bagażnik, który z łatwością pomieści bagaż trzyosobowej rodziny. Wszystko to mieści się w atrakcyjnym nadwoziu o długości zaledwie 4,34 m, które nie wpisuje się w coraz cięższy trend panujący wśród SUV-ów.
Wnętrze również robi wrażenie. Dawno minęły czasy zwisających dywanów i gołego metalu pojawiającego się w wielu miejscach. Dziś czysty plastik dominuje w stylowym wystroju wnętrz. Oczywiście nie jest delikatnie pienisty i pozbawiony typowego chichi. Ale kto ciągle wali w deskę rozdzielczą?
Popraw projekt, jakość i wizerunek
Trudno uwierzyć, jak szybko Rumuni poprawili design i jakość swoich modeli, jednocześnie dopracowując swój wizerunek. Każdy, kto jeździ Dacią, nie będzie już wyśmiewany z litości. Dziś Rumuni przyciągają klientów nawet do marek premium, które nie akceptują już stałych korekt cen wielu producentów.
Niskie ceny zależą od konsekwentnej strategii marketingu wtórnego, która zmniejsza koszty rozwoju i produkcji. Pod blachą Dacii kryje się tylko technologia opracowana i opracowana przez Renault, dostosowana do jego własnych potrzeb. Na przykład silnik hybrydowy jest dobry na 140 KM. Jest to jedyna wersja automatyczna, która łączy w sobie silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra, silnik elektryczny i generator rozrusznika.
Ekonomiczne i płynne użytkowanie pojazdów hybrydowych stało się możliwe dzięki przejściu na platformę CMF-B firmy Renault. Oznacza to, że Rumuni mogą korzystać z silników częściowo elektrycznych, takich jak łagodna hybryda o mocy 131 KM, pojemności skokowej 1,2 litra i zasilaniu 48 V. Natomiast jeśli chcesz ograniczyć się do podstaw i zaoszczędzić budżet, możesz zdecydować się na silnik bazowy w wyposażeniu podstawowym. Za 18 950 z podwórza zjeżdża Duster z napędem na przednie koła i silnikiem LPG o mocy 101 KM, bez żadnych bajerów jak szyba czy aluminiowe felgi, za to z klimatyzacją, światłami LED, tempomatem czy rozpoznawaniem znaków drogowych.
LPG – alternatywa warta rozważenia
ciekły gaz z ropy naftowej? Choć w Niemczech jest na niego mniejszy popyt niż np. w Polsce, to zdecydowanie jest to alternatywa warta rozważenia, jeśli chodzi o oszczędzanie. Kosztuje 90 centów za litr, a tankowanie jest bardzo łatwe, ponieważ przyłącze gazu jest chronione pod korkiem wlewu paliwa, tuż obok szyjki wlewu benzyny. W zależności od stylu jazdy potrzebujesz około 9 litrów na 100 km – a taniej nie może być.
W przypadku trzeciej generacji Duster jest droższy o 1500 euro, ale nadal ma rozsądną cenę. Nowa architektura nie tylko zapewnia więcej miejsca we wnętrzu, ale także przenosi małego SUV-a na obecny poziom techniczny. Uwagę przyciągają bardzo czytelne cyfrowe wskaźniki, a w zależności od wyposażenia jest ich więcej niż wymaganych prawem asystentów jazdy.
Tak, Duster emituje teraz również dźwięk ostrzegawczy, gdy tylko kierowca zignoruje ograniczenie prędkości lub zjedzie z pasa ruchu. Ale sam fakt, że marka nie toleruje przesady technicznej wielu modeli, sprawia, że prowadzenie tego samochodu jest przyjemnością. Począwszy od drugiej wersji wyposażenia, nad konsolą środkową znajduje się rozsądny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala i uchwyt na smartfon. Nawigacja i radio nie są dostępne, należy pobrać aplikację Dacia Media Control. To nie ma znaczenia, telefon komórkowy można w mgnieniu oka zintegrować bezprzewodowo, a internetowe stacje radiowe i usługi przesyłania strumieniowego można uzyskać za pośrednictwem dużego ekranu. Nawigacja odbywa się poprzez Apple Car Play lub Android Auto. To działa dobrze i to wszystko, czego potrzebujesz. Jeśli tak: Dwa najwyższe poziomy wyposażenia obejmują zintegrowany system nawigacji, który uwzględnia dane w czasie rzeczywistym.
Już po kilku kilometrach można poczuć i doświadczyć postępu. Nadwozie nie jest zbyt izolowane, ale przynajmniej dwa zelektryfikowane silniki pracują tak cicho, że słychać jedynie wiatr wiejący wokół kanciastego nadwozia na autostradzie.
Przekonujący pomysł
Szczególnie przekonujące wrażenie robi silnik 1.2 TCe o mocy 131 KM, dostępny z napędem na przednie lub na wszystkie koła: tłumi typowe dla trzycylindrowych drgań i pomimo małej pojemności skokowej ma wystarczającą moc, aby szybko jechać. Nawet na stromym terenie, gdzie potrzebny jest moment obrotowy, nigdy nie poczujesz, że masz za mało mocy. Pomaga to, że Duster z napędem na wszystkie koła jest bardzo lekki i waży 1465 kg. Jedyna wada miękkiej hybrydy: jest dostępna tylko jako przełącznik ręczny.
Hulk nieco stracił swoją dawną potężną osobowość. Zamiast tego miotełka odbija się bardzo dobrze i jest prawie za miękka. Ładowanie jest nieco obojętne w szybkich seriach zakrętów, ale jest to również wina miękkich, niepodtrzymujących foteli.
Ale można z tym żyć i nie zmienia to jego charakteru jako potężnego, uniwersalnego programu typu „wszystko w jednym”, dostępnego na każdą kieszeń. Nasza rada: TCe 130 4×4 w wyposażeniu podstawowym za 24 650 euro. Oprócz Pakietu Zimowego z podgrzewanymi siedzeniami i kierownicą (350 euro) oraz Pakietu Spania o wartości 1590 euro ze schowkami i materacami.
Dacia Duster – dane techniczne
Pięciodrzwiowy SUV; Długość: 4,34 m, szerokość: 1,81 m (z lusterkiem zewnętrznym: 2,07 m), wysokość: 1666 m, rozstaw osi: 2,66 m, pojemność bagażnika: 453-1545 l (wersja na autogaz); 517-1609L (TCe 130); 456-1548 l (TCe 130 4×4)
Eco-G100 (gaz samochodowy)
- Pojemność skokowa/cylinder: 999 cm3/3; Moc: 74 kW/101 KM; Moment obrotowy: 170 Nm/2000 obr./min
- Sześciobiegowa manualna, napęd na przednie koła
- 0-100 km/h: 13,2 sekundy, prędkość maksymalna: 168 km/h
- Zużycie: 8,0 LPG/100 km, emisja CO2: 126 g/km
- Cena: 18.950 euro (podstawowa)
TCe 130 (łagodna hybryda 48 V)
- Pojemność skokowa/cylinder: 1199 cm3/3; Moc: 96 kW/131 KM; Moment obrotowy: 230 Nm/2100 obr./min
- Sześciobiegowa manualna, napęd na przednie koła
- 0-100 km/h: 9,9 sekundy, prędkość maksymalna: 180 km/h
- Zużycie: 5,5 l/100 km, emisja CO2: 123 g/km
- Cena: 22.150 euro (ekspres)
TCe 130 4×4 (łagodna hybryda 48 V)
- Pojemność skokowa/cylinder: 1199 cm3/3; Moc: 96 kW/131 KM; Moment obrotowy: 230 Nm/2100 obr./min
- Skrzynia sześciobiegowa, napęd na cztery koła
- 0-100 km/h: 11,0 sekundy, prędkość maksymalna: 180 km/h
- Zużycie: 6,1 l/100 km, emisja CO2: 135 g/km
- Cena: 24.650 euro (ekspresowa)
Hybrid 140 (napęd w pełni hybrydowy)
- Pojemność skokowa/cylinder: 1598 cm3/4; Moc: 69 kW/84 KM; Moment obrotowy: 148 Nm/3600 obr./min
- Silnik elektryczny: 36 kW/49 KM
- Wydajność systemu: 104 kW/140 KM
- Automatyczna wielotrybowa skrzynia biegów, napęd na przednie koła
- 0-100 km/h: 10,1 sekundy, prędkość maksymalna: 160 km/h
- Zużycie: 5,0 l/100 km, emisja CO2: 113 g/km
- Cena: od 25 850 euro (ekspres)
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
„Podejmij działania z pełną siłą”: Tesla chce zwolnić co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy
„Podejmij działania z pełną siłą”.
Tesla chce zwolnić co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy
30 kwietnia 2024 o 22:16
Posłuchaj materiału
Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię
Według raportu dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, ogłosił, że w firmie samochodowej zostanie zwolnionych co najmniej 500 dodatkowych stanowisk pracy. Część stacji ładowania będzie całkowicie zamknięta. Grozi także zwolnieniem kadry kierowniczej swojej firmy.
Z raportu wynika, że zaledwie kilka tygodni po ogłoszeniu masowych zwolnień w Tesli borykający się z problemami amerykański producent samochodów elektrycznych planuje zwolnić co najmniej 500 dodatkowych pracowników. Według artykułu opublikowanego przez amerykański portal informacyjny The Information, dyrektor generalny Tesli Elon Musk zwolnił dwóch menedżerów wyższego szczebla ze skutkiem natychmiastowym. Jak napisał portal z branży technologicznej, dołączy do niego co najmniej 500 innych pracowników.
„Zostaną podjęte pełne działania w celu zmniejszenia zatrudnienia i kosztów” – czytamy w e-mailu od Muska, cytowanym przez „The Information”. Musk ogłosił, że każdy menedżer, który „zatrzyma więcej niż trzy osoby, które wyraźnie nie przejdą testu doskonałości, użyteczności i wiarygodności”, zostanie zwolniony.
Z informacji wynika, że poszkodowanymi menedżerami są Rebecca Tenucci, była szefowa działu stacji ładowania i Daniel Ho, były szef rozwoju produktów. Ponadto wszyscy z 500 pracowników Tinucci stracą pracę, a kolejny dział zostanie zamknięty.
Dziesięć procent stanowisk pracy zostanie zlikwidowanych
W połowie kwietnia Tesla ogłosiła, że chce zlikwidować około dziesięciu procent ze 140 000 stanowisk pracy na całym świecie. Jak podaje radio RBB, dotyczy to także fabryki w Grünheide w Brandenburgii pod Berlinem, gdzie zlikwidowanych zostanie 400 stałych stanowisk pracy.
W zeszłym tygodniu amerykański producent samochodów podał fatalne liczby: zyski w pierwszym kwartale spadły o 55 procent rok do roku, do 1,1 miliarda dolarów (około 1 miliarda euro), a sprzedaż spadła o 9 procent, do 21,3 miliarda dolarów. W poprzednich latach zyski rosły.
Jednak ostatnio sytuacja na rynku pojazdów elektrycznych stała się zauważalnie poważniejsza. Amerykańska firma zapowiedziała, że „przyspieszy” wprowadzenie na rynek nowych, niedrogich modeli. Tesla jest szczególnie zaniepokojona tanią konkurencją ze strony Chin. Musk udał się w tym tygodniu do Pekinu i powiedział, że Tesla jest „gotowa do podjęcia kolejnego kroku w pogłębianiu współpracy z Chinami”. Chiński rząd podkreślił, że „niezwykle duży rynek” kraju będzie „zawsze otwarty dla firm finansowanych z zagranicy”.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Dlaczego wzrost będzie kontynuowany nawet bez obniżek stóp procentowych?
Po mocnych danych makroekonomicznych i danych o wysokiej inflacji, Wall Street znacząco zmieniła swoje oczekiwania na obniżki stóp procentowych ze strony amerykańskiej Rezerwy Federalnej. Podczas gdy uczestnicy rynku spodziewali się na początku roku około siedmiu obniżek stóp procentowych, obecnie spodziewają się tylko jednej lub dwóch. Perspektywa wyższych stóp procentowych na dłuższy okres nie spowodowała jednak spadków na giełdach. Po tymczasowej trzytygodniowej korekcie na S&P 500 na początku miesiąca, indeks zaczął już rosnąć w stronę maksimów. Dlatego byki z Wall Street uważają, że wzrost cen akcji może być kontynuowany nawet bez niższych stóp procentowych Fed.
Giełdy: wzrosty bez obniżek stóp procentowych przez Fed?
Według doniesień Bloomberga silny wzrost gospodarczy na świecie mógłby zapewnić rynkom akcji wystarczające wsparcie, aby kontynuować rekordowe wzrosty, nawet jeśli całkowicie odrzucono zakłady na obniżki federalnych stóp procentowych w tym roku.
Po najlepszym tygodniu indeksu S&P 500 od listopada, który pchnął amerykański benchmark do najwyższych rekordowych poziomów od marca, inwestorzy stają przed pytaniem, czy osłabienie zaobserwowane na początku miesiąca było jedynie uderzeniem, czy też opóźnionym luzowaniem polityki. powód, który ponownie pociągnie rynek w dół.
Niektórzy inwestorzy uważają, że odpowiedź można znaleźć w latach 90. XX wieku, kiedy wartość akcji wzrosła ponad trzykrotnie, mimo że stopy procentowe przez lata utrzymywały się na obecnym poziomie. W tamtym czasie silny wzrost gospodarczy spowodował gwałtowny wzrost na Wall Street. Chociaż perspektywy globalne są obecnie niepewne, a stopy procentowe nie spadają tak szybko, jak oczekiwano, nadal istnieje wystarczający impet, aby popchnąć rynki akcji do przodu.
„Trzeba zastanowić się, dlaczego w tym roku stopy procentowe zostaną obniżone w mniejszym stopniu” – powiedział w wywiadzie Zahrad Usmani, zarządzający funduszem w Martin Currie. „Jeśli ma to związek z tym, że gospodarka jest zdrowsza niż oczekiwano, może to wesprzeć wzrost na giełdzie po typowych krótkoterminowych wzburzonych reakcjach”.
Wzrost gospodarczy wspiera rynki akcji
Przed zeszłotygodniowymi wzrostami, w kwietniu giełdy odetchnęły, gdy początkowe oczekiwania dotyczące łagodzenia polityki pieniężnej doprowadziły do rekordowych poziomów na amerykańskich i europejskich giełdach w pierwszych miesiącach 2023 r.
Oczekiwania inwestorów, że Fed dokona w tym roku co najmniej sześciu obniżek stóp procentowych po 25 punktów bazowych, spadły od tego czasu do jednej obniżki. Inflacja gospodarcza W Stanach Zjednoczonych utrzymuje się na wysokim poziomie. Wzbudziło to obawy, że kontynuacja restrykcyjnej polityki Fed może mieć wpływ na gospodarkę i potencjał zysków przedsiębiorstw.
Rosnące ryzyko geopolityczne i niepewność co do wyników wyborów prezydenckich w USA również doprowadziły do większej zmienności, zwiększając popyt na instrumenty zabezpieczające zapewniające ochronę w przypadku znaczącej korekty.
Jednakże zaufanie do gospodarki światowej wzrosło w tym roku, głównie ze względu na wzrost gospodarczy w Stanach Zjednoczonych i niedawne oznaki ożywienia w Chinach. Międzynarodowy Fundusz Walutowy również podniósł w tym miesiącu swoje prognozy dotyczące światowego wzrostu gospodarczego, a badanie Bloomberga wskazuje, że od 2025 r. oczekuje się odbicia wzrostu w strefie euro.
David Mazza, dyrektor generalny Roundhill Investments, powiedział, że chociaż najnowsze dane gospodarcze odzwierciedlają znaczne spowolnienie wzrostu gospodarczego w USA w czwartym kwartale, do liczb tych należy podchodzić ostrożnie, ponieważ maskują silny popyt.
„Konkluzja jest taka, że nadal uważam, że nie potrzebujemy niższych stóp procentowych, aby powrócić do lepszych nastrojów. Jednak myślę, że będzie to raczej działanie równoważące.
Polegaj na kilku spółkach technologicznych
Pewny krótkoterminowy spadek jest postrzegany jako zdrowy dla S&P 500 po tym, jak w pierwszym kwartale osiągnął on nowe maksima. Według danych Bloomberga w latach 1991–1998 wskaźnik spadł kilkakrotnie aż o 5%, po czym ponownie odbił, ale bez korekty wynoszącej 10% lub więcej.
Wadą porównania jest to, że koncentracja wskaźnika jest dziś znacznie większa niż w latach 90.
Pięć największych spółek — Microsoft, Apple, Nvidia, Amazon.com i Meta Platforms — należy do sektora technologicznego i reprezentuje prawie jedną czwartą kapitalizacji rynkowej indeksu S&P 500, co czyni indeks bardziej podatnym na ostre wahania.
Wysokie rentowności obligacji nie są problemem
Na korzyść rynków akcji przemawiają jednak inne czynniki.
Analiza przeprowadzona przez BMO Capital Markets pokazuje, że stopy zwrotu z indeksu S&P 500 zwykle korelują ze wzrostem rentowności obligacji. Analiza wykazała, że od 1990 r. indeks osiągał średnio roczny wzrost na poziomie prawie 15%, gdy rentowność 10-letnich obligacji skarbowych przekraczała 6%, w porównaniu ze stopą zwrotu wynoszącą 7,7%, gdy rentowność wynosiła poniżej 4%.
„Ma to dla nas sens, ponieważ niższe stopy procentowe mogą sygnalizować spowolnienie wzrostu gospodarczego i odwrotnie” – napisał w nocie do klientów Brian Belsky, główny strateg inwestycyjny w BMO.
Dochód wpłynął w zeszłym tygodniu 10 lat Papiery skarbowe osiągnęły najwyższą od roku wartość 4,74% w związku z ograniczonymi perspektywami niższych federalnych stóp procentowych.
Wczesne wyniki bieżącego sezonu wyników wskazują, że około 81% amerykańskich spółek przekracza oczekiwania, nawet w obliczu rosnących stóp procentowych. Według danych Bloomberg Intelligence, zyski w pierwszym kwartale wzrosną o 4,7% w stosunku do roku poprzedniego, w porównaniu do szacunków przed sezonem wyników na poziomie 3,8%.
Rosną zyski spółek z S&P 500
Analitycy spodziewają się, że zyski S&P 500 wzrosną o 8% w 2024 r. i 14% w 2025 r., po słabym wzroście w zeszłym roku, wynika z danych zebranych przez BI.
Według Andrew Slimmona, zarządzającego portfelem w Morgan Stanley Investment Management, oczekiwania dotyczące zysków w przyszłym roku mogą być wyższe, mimo że Fed nie obniży stóp procentowych w 2024 r.
Na początku tego miesiąca powiedział Bloomberg TV, że „potwierdza przewagę cen akcji”, gdy rynek patrzy na te oczekiwania.
Osung Kwon, strateg Bank of America, powiedział, że dynamicznie rozwijająca się gospodarka będzie nadal wspierać rynki akcji, nawet bez obniżek stóp procentowych. Największym zagrożeniem dla tego założenia jest spowolnienie gospodarcze przy utrzymującej się wysokiej inflacji – stwierdził.
„Jeśli inflacja jest uparta ze względu na dynamikę gospodarczą, niekoniecznie jest to złe dla akcji” – stwierdził Kwon. „Ale stagflacja się zdarza”.
FMW/Bloomberg
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de