Economy
największy zanieczyszczający
Niemcy i Polska znacznie zanieczyszczają klimat spalaniem węgla brunatnego. Wschodnie kraje związkowe sprzeciwiają się wcześniejszemu wyjściu.
Rząd federalny sygnalizacji świetlnej „idealnie” zdecydował się na odejście od węgla w latach 2038-2030. Tak mówi umowa koalicyjna między trzema partiami. Analiza opublikowana obecnie przez brytyjski think tank pokazuje, jak znaczące może być to przyspieszenie. Pokazuje, że dziesięciu największych emitentów dwutlenku węgla w Unii Europejskiej to wszyscy opalani węglem, z Niemcami i Polską na czele listy. Sześć elektrowni znajduje się w Niemczech.
W 2022 r. tylko dziesięć największych elektrowni odpowiadało za jedną czwartą wszystkich emisji z sektora energii elektrycznej w Unii i za 13 proc. emisji CO2 zarejestrowanych w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (ETS). W ten system zaangażowane są duże przedsiębiorstwa elektrowni, przemysłu i lotnictwa, łącznie dotyczy to ponad 10 000 stacji.
W 2022 r. sektor energetyczny odpowiadał za 739 mln ton dwutlenku węgla, czyli około połowę wszystkich emisji ETS. Około 60 procent tego było spowodowane przez węgiel. Dwie trzecie z tego pochodziło z Niemiec i Polski.
Trzy firmy odpowiadają za 30 procent emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej
Siedem stosów węgla znajdowało się w pierwszej dziesiątce każdego roku przez ostatnią dekadę, a polska elektrownia Bełchatów jest na szczycie listy. Niemieckie zakłady Boxberg, Neurath i Niederaussem znajdują się w następujących miejscach. Dziewięć z dziesięciu elektrowni pracuje na węglu brunatnym, który charakteryzuje się szczególnie wysoką emisją dwutlenku węgla. Głównymi źródłami emisji są tylko trzy firmy: RWE z Niemiec, PGE z Polski i EPH z Czech; Razem wytwarzają 30 procent dwutlenku węgla wytwarzanego przez sektor energii elektrycznej w Unii Europejskiej. „Elektrownie węglowe są częstym przestępcą na brudnej liście UE”, powiedziała analityk Ember, Harriet Fox, dodając: „Im szybciej Europa pozbędzie się wytwarzania energii z węgla, tym lepiej”.
Trend jest w tym kierunku, ale paryskie cele klimatyczne wciąż wymagają przyspieszenia. Wytwarzanie energii elektrycznej z węgla brunatnego i kamiennego nadal dominuje w emisjach w UE, ale widoczne są spadki; Emisje dwutlenku węgla w sektorze będą w 2022 roku o 40 procent niższe niż dziesięć lat temu.
Bezpłatny biuletyn klimatyczny
Raz w tygodniu Frankfurter Rundschau publikuje bezpłatny biuletyn redakcyjny na temat ochrony klimatu.
Zapisz się teraz: Biuletyn klimatyczny FR
Tu ciekawostka: mimo obaw, że Europa powróci do wykorzystania węgla na dużą skalę w związku z kryzysem cen gazu wywołanym wojną ukraińską, wzrost ten jest ograniczony. Emisje dwutlenku węgla wzrosły tutaj o sześć procent w porównaniu z 2021 r., ale pozostają poniżej poziomu z 2019 r.
Według analizy Ember, dwa największe kraje węglowe UE, Niemcy i Polska, odnotowały spadki w ciągu ostatniej dekady, odpowiednio o 37 procent i 12 procent. Ponieważ Republika Federalna zamierza wycofać się z niej do 2030 r., chociaż na zachodzie republiki już o tym postanowiono, jej udział w emisji dwutlenku węgla będzie się zmniejszał. „Polska wkrótce stanie się największym emitentem w Unii Europejskiej, jeśli nie zmieni kursu” – powiedział Fuchs. „Niemcy robią postępy w zmniejszaniu swojej zależności od węgla, ale Polska jeszcze nie zaczęła”.
„Niestety liczby potwierdzają obraz ostatnich lat: kilka elektrowni opalanych węglem brunatnym dominuje na liście źródeł o największej emisji w Europie” – skomentował badanie ekspert ds. energii, profesor Bao U-Ui z Europejskiego Uniwersytetu we Flensburgu. Fabryki EPH działające we wschodnich Niemczech pozostają jednymi z najbardziej szkodliwych dla klimatu w Europie. „Uporządkowane wycofywanie energetyki opalanej węglem brunatnym na Łużycach pozostaje priorytetem polityki klimatycznej”.
Aby osiągnąć termin 2030 r., rząd federalny musi osiągnąć porozumienie z czeskim holdingiem EPH i wschodnimi landami Niemiec w sprawie wcześniejszego zamknięcia tam hałd węgla brunatnego. Obserwatorzy oczekują porozumienia politycznego przed wakacjami.
Eksperci wzywają do „uporządkowanego wyjścia” na Łużycach
Wzorem dla tego będzie porozumienie, jakie federalny minister gospodarki Robert Habeck (Grenz) osiągnął z grupą RWE. Negocjacje będą jednak prawdopodobnie trudniejsze niż te z operatorem kopalni odkrywkowych węgla brunatnego w Dolnym Renie, ponieważ np. Łużyce są strukturalnie słabsze niż dotknięte nimi regiony na zachodzie. Państwami węgla brunatnego na wschodzie są Brandenburgia, Saksonia i Saksonia-Anhalt.
Reiner Hasselov (CDU), premier Saksonii-Anhalt, określił ostatnio odejście od węgla na wschodzie jako nierealne. Powiedział, że wycofywanie węgla i energii jądrowej oraz wycofywanie gazu z rurociągów doprowadzi do niedoborów energii. „Po prostu nie jest wyjaśnione, w jaki sposób chcemy osiągnąć samowystarczalność energetyczną” – skrytykował Hasselov.
Z drugiej strony nie można wykluczyć wcześniejszego wyjścia premiera Brandenburgii Dietmara Wojdka (SPD). „Wycofujemy węgiel – im więcej, tym lepiej – ale wycofujemy uporządkowany proces” – powiedział pod koniec zeszłego roku. Transformacja powinna dać gospodarce dobre możliwości i obejmować „rozsądne ceny energii elektrycznej”. Jeśli w 2032 roku elektrownie węglowe nie będą nam już potrzebne, chętnie je zamkniemy. (…) Nie będziemy tu palić węglem dla zabawy i pieniędzy.
Partia Zielonych opowiada się za elektrowniami gazowymi, które są „gotowe na wodór” jako alternatywą dla elektrowni opalanych węglem brunatnym. Są to systemy, które wytwarzają energię elektryczną początkowo poprzez spalanie gazu, a później wodoru. Według badań Partii Zielonych w Bundestagu NRD ma stać się regionem produkcji ekologicznego wodoru. Doświadczenie i infrastruktura sieciowa mogą być wykorzystane, ponieważ węgiel brunatny jest spalany do dziś. „Ten wpis zabezpiecza niezliczone miejsca pracy w sektorze energetycznym” – twierdzi strona ekologiczna.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej
Naciska
Stellantis wycofał się z Rosji. Jednak modele Citroëna C5 Aircross zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze. Umożliwia to istnienie globalnej sieci gospodarczej.
Kaługa / Monachium – Im Wojna ukraińska Fronty stwardniały, a gospodarczo między Rosją a Zachodem nadeszła epoka lodowcowa. Nie oznacza to jednak, że w największym kraju świata nie ma już europejskich producentów. przeciwnie. Chociaż europejski producent samochodów Stellantis zakończył produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje, nowe modele Citroëna C5 Aircross wyraźnie zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze (na południowy zachód od Moskwy).
Rosja: Produkcja samochodu Citroen z komponentów z Chin
wysoki Reutera Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że rozpoczęła seryjną produkcję tego modelu. Dostawy pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się produkcja seryjna Citroëna C5 Aircross” – cytuje komunikat prasowy Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.
Niedawno niemiecki gigant materiałów budowlanych uległ presji opinii publicznej i wycofał się z lukratywnego rosyjskiego biznesu:
W lutym agencja informacyjna po raz pierwszy poinformowała, powołując się na dane celne i dwóch informatorów, że z Chin sprowadzono co najmniej 42 zestawy w celu montażu modelu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Jednak same komponenty nie pochodzą z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.
Stellantis „stracił kontrolę w Rosji” – Chiny interweniują w przypadku włamania
W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. odkrył, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiada 70% udziałów w fabryce, a Mitsubishi pozostałe 30%. wysoki Silnik samochodu i sport Firma Automotive Technologies przejęła obecnie fabrykę, a samochody francuskiego producenta samochodów, w szczególności C5 Aircross, nadal zjeżdżają z linii montażowej.
Podczas gdy zachodnie firmy stopniowo wycofują się z Rosji po eskalacji w lutym 2022 r., powiązania gospodarcze między Rosją a Chinami zacieśniły się, w tym w sektorze motoryzacyjnym: dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był prawie siedmiokrotnie wyższy niż w 2019 r. 2022, co oznacza wzrost wartości o około 10 miliardów dolarów.
Rosyjska gospodarka: Citroën C5 Aircross zjeżdża z linii montażowej dzięki wspólnemu przedsięwzięciu
Kilka miesięcy temu Stellantis podał, że w wyniku zaprzestania działalności w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak europejskiej grupie udało się już podnieść po porażce: w 2023 r. grupa odnotowała zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.
Dane celne pokazują: Wygląda na to, że Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze i nic o nich nie wiedział. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.
Czy ten sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję Reutera Według niejasnych. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne komponenty najlepszych niemieckich producentów, nawet po rozpoczęciu wojny, trafiały do Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka
Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …
Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.
Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?
Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.
„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.
Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.
„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.
Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.
Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“
Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
Naciska
W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.
Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.
Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji
Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.
Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.
W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.
Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw
Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.
Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.
Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów
Z danych celnych wynika, że Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.
Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de