Connect with us

entertainment

Dramat historyczny z Polski: Człowiek, który zaszywa sobie usta

Published

on

Dramat historyczny z Polski: Człowiek, który zaszywa sobie usta

Polski reżyser Bartosz Konopka opowiada w „Mieczu Boga” ważną historię. Znajduje obrazy krytykujące teraźniejszość.

Aby utwierdzić wiarę w siłę: Willibrord (Krzysztof Pieczyński) w „Mieczu Boga” Zdjęcie: Wyciek z kina

Nawet jeśli ostatnie wybory prezydenckie nie zdołały jeszcze zatrzymać przesunięcia kraju w prawo, Polska nie osiągnęła jeszcze warunków panujących u jej wschodniego sąsiada, Rosji. Artyści mogą nadal swobodnie wypowiadać się bez obawy, że zostaną uwięzieni lub przynajmniej pozbawieni prawa do pracy z powodu błahych oskarżeń. Autorzy tacy jak laureatka literackiej Nagrody Nobla Olga Tokarczuk czy filmowcy tacy jak Jan Komasa w nadchodzącym „Cele Chrystusa” czy Bartosz Konopka w „Mieczu Bożym” wciąż potrafią ostro krytykować dominujące instytucje w kraju, zwłaszcza Kościół katolicki.

Choć akcja Komasy rozgrywa się we współczesnej Polsce, Konopka celowo pozostawia w swoim dawnym filmie historycznym pytania o przestrzeń i czas bez odpowiedzi. Jednak „Miecz Boga” nie jest filmem wielosłownym; Często sprawia wrażenie współczesnego niemego filmu, w którym więcej można przekazać za pomocą obrazów niż słów, które i tak często wprowadzają w błąd.

„Miecz Boga” zaczyna się w całkowitym zamieszaniu, w łodzi wiosłowej, gdzieś na morzu, gdzieś w średniowieczu, można się tego prawie domyślić. Z większej wyprawy ocaleli jedynie dwaj mężczyźni: Willibrord (Krzysztof Pieczyński), najstarszy, ksiądz i anonimowy młodzieniec (Karol Biernacki), który jest lub był rycerzem.

Razem lądują na bezludnej plaży, na wyspie, na której w górach żyje dzikie plemię. Misja tej dwójki szybko staje się jasna: ewangelizować plemię pogan, które żyją w jaskiniach, w większości pokrytych ziemią i noszących futra. Jednak metody duetu nie mogą być bardziej różne. Podczas gdy Willibrord próbuje utwierdzić się w swojej wierze w Moc, Rycerz zachowuje się ostrożniej. Próbuje zbliżyć się do pogan, w tym do kobiety (Victoria Gorodica), która wydaje się być córką wodza plemienia.

READ  Królewska wymowa? Harry i Meghan uciekli - ujawniono uroczą scenę pogrzebową Kate
Pojedynek w ogniu

Po tym, jak Willibrord wyzwał szamana plemienia na pojedynek wiary i przeszedł przez ogień bez szwanku, podczas gdy szaman był objęty płomieniami, sytuacja się pogorszyła. Tworzą się dwie frakcje: zwolennicy kapłana i rycerz, który w ekstremalnym akcie trzyma gębę na kłódkę.

„Miecz Boży”. Reżyseria: Bartosz Konopka. Z Krzysztofem Pieczyńskim, Karolem Biernackim i innymi. Polska 2018, 104 minuty.

Nie tylko milczy jeden z głównych bohaterów, ale „Miecz Boga” coraz bardziej zamienia się w oszałamiający wizualnie niemy film. Bartosz Konopka od początku unika zbędnych słów, zwłaszcza że celowo izoluje swoich dwóch bohaterów. Język pogan nie jest tłumaczony, a widz pozostaje równie obcy jak intruzi, samozwańczy misjonarze.

Ta decyzja, która w kinie hollywoodzkim zwykle oznacza nie tylko lekceważenie obcych kultur, w najlepszym razie jest świadomą decyzją filmową. Utożsamia widza z rzekomymi bohaterami – kapłanem i wojownikiem – a ich spojrzeniem odkrywa kulturę pogan. Konopka wykluczony ze względu na barierę językową wpycha także widza w rolę sprawców, którzy patrzą na obcą kulturę jedynie przez własne, zachodnie pryzmaty. Konsekwencją tego jest fanatyzm, nieporozumienie i ostatecznie skrajna przemoc, która niszczy pogan w nieuniknionym krwawym końcu.

Prześladowania dysydentów

Nie trzeba dokonywać wielkich skoków myślowych, aby odejść od średniowiecznej narracji filmowej Przyjechać do współczesnej Polski, gdzie często prześladowani są dysydenci, mniejszości i osoby odrzucające zorganizowany Kościół. Szczególnie Kościół często głosi fanatyzm i twierdzi, że zna i głosi jedyną prawdziwą wiarę.

Jednak – i właśnie to czyni współczesne kino polskie tak ekscytujące – nie chodzi tu o narracje ateistyczne czy antykościelne. Podział, jaki pokazują współczesne polskie filmy, takie jak Boże Ciało czy Miecz Boży, nie składa się z wyraźnego podziału na pro- i antykościelne. Sugerują raczej różne formy religijności i mówią o różnicach między zorganizowanymi formami wiary, takimi jak Kościół katolicki, a prawdziwszymi formami, które wydają się pochodzić z wnętrza jednostek. Albo można je odnaleźć w innych, w obcych kulturach, co pokazuje Konopka.

READ  Tak słabo opłacane są polskie pielęgniarki w Niemczech

Bez względu na to, jak niecywilizowani byli na początku tak zwani poganie, ostatecznie okazali się bardziej pokojowi i, tak, cywilizowani, w przeciwieństwie do przedstawicieli zorganizowanego kościoła.

Chcielibyśmy pokazać Ci tutaj treści zewnętrzne. Ty decydujesz, czy chcesz zobaczyć również ten przedmiot.

Wyrażam zgodę na wyświetlanie mi treści zewnętrznych. Oznacza to, że dane osobowe mogą być przekazywane do platform zewnętrznych. Przeczytaj więcej o naszej polityce prywatności.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

entertainment

Skarb – Rodzina to obcy kraj – film 2024

Published

on

Skarb – Rodzina to obcy kraj – film 2024

Skarb – rodzina to obcy kraj



chciałbym zobaczyć

Napisz krytykę

spis treści

Odnosząca sukcesy nowojorska bizneswoman Ruth (Lena Dunham) postanawia udać się do Polski, aby zmierzyć się z przeszłością swojej rodziny, która cudem uniknęła morderstwa z rąk nazistów. Towarzyszy jej ojciec Edek (Stephen Fry), który opiekuje się nią i wspiera ją w trudnej podróży w przeszłość. On sam podjął decyzję o opuszczeniu Polski na zawsze, ledwo przeżywszy Holokaust. Rozpocznij podróż do siebie i do siebie.

Na podstawie powieści „Zbyt wielu mężczyzn” Lily Britt.

Krytyka ze strony redakcji FILMSTARTS

Od dziesięcioleci niemieckie społeczeństwo, a co za tym idzie, niemieckie kino, pozostają w konflikcie ze swoją przeszłością – zwłaszcza oczywiście z III Rzeszą i Holokaustem. Trudno zliczyć, ile filmów o tej tematyce. Dyskusyjne jest jednak, czy ten sposób rozliczenia z przeszłością rzeczywiście przyniósł pozytywne skutki, jest dyskusyjne, zwłaszcza w świetle odrodzenia się antysemityzmu w ostatnich miesiącach. Inną wariacją na ten temat jest sentymentalny film drogi „Skarb”, który przedstawia ocalałego z Holokaustu i jego amerykańską córkę powracających do polskiej ojczyzny. Na podstawie autobiograficznej powieści australijskiej dziennikarki Lily Britt Julia von Heyns reżyseruje jeden z tych filmów, który często określa się jako „ważny”, ale jednocześnie stroni od artystycznego ryzyka.

Przeczytaj całą recenzję

To również może Cię zainteresować

Aktorki i aktorzy

zdjęcia

  • Zdjęcia skarbów - Rodzina to obcy kraj

  • Zdjęcia skarbów - Rodzina to obcy kraj

Więcej szczegółów

Kraje produkujące

Niemcy,
Stany Zjednoczone Ameryki,
Francja,
Polska

Pożyczający
Film Amoda

Rok produkcji
2024

Typ filmu
Ruchome obrazki

przydatna informacja

budżet

Języki

język angielski

Koordynacja produkcji


Koordynacja kolorów
kolor

Format audio

Zrównoważone wymiary

Numer wizy

Podobne filmy

READ  Beatrice Egli chce być wzorem do naśladowania na zdjęciu w bikini
Continue Reading

entertainment

Trzecia rocznica śmierci: ​​Wspominając Jana Hana wzruszającymi słowami

Published

on

Trzecia rocznica śmierci: ​​Wspominając Jana Hana wzruszającymi słowami

Trzecia rocznica śmierci
Wspomniał Jana Hana wzruszającymi słowami

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

Minęły trzy lata od śmierci nadawcy Jan Han na raka. Ta wiadomość dla wielu jest zaskoczeniem. „Wiele osób nadal nosi to w sercach” – wspomina w rocznicę jego śmierci była koleżanka Hahna, Vanessa Blumhagen, prezenterka telewizyjna.

Minęły trzy lata, odkąd Gan Han został zabrany tak wcześnie, w wieku 47 lat. Prezenter programu „Guten Morgen Deutschland” na antenie RTL zmarł w wyniku powikłań związanych z chorobą nowotworową 4 maja 2021 roku. Dla wielu wiadomość o jego śmierci przyszła zupełnie niespodziewanie. Minęła trzecia rocznica jego śmierci, a jego była koleżanka Vanessa Blumhagen, z którą widziano go w telewizji Sat.1 Breakfast TV, zanim przeniósł się do RTL, wspomina go wzruszającymi słowami.

„Trzy lata… Och, Jan!” – pisze 46-latek o starym czarno-białym zdjęciu z kogutem. Blumhagen wyjaśnia również w swoim poście, że czasami, gdy nie śpi, wszystkie wspomnienia do niej wracają. „Nasze randki na późne śniadanie w Berlinie. «Dziś zapłacę!» «Ale następnym razem zapłacę jeszcze raz!» I ciągle widzę twój uśmiech”.

Ekspertka od gwiazd wyjaśnia także znaczenie zdjęcia, które zamieściła na swoim koncie, które ma około 210 000 obserwujących: „Kiedy spotkaliśmy się na powyższym zdjęciu, powiedziałeś mi, że znowu będziesz ojcem. Co za cudowna chwila! Wszystko było takie proste.” Bardzo ładny. Pełen pewności siebie jak zawsze u Ciebie.” Fakt, że tak wiele osób nadal nosi w swoich sercach prezentera, jest czymś „Jestem pewien, że kochasz gdziekolwiek teraz jesteś” – kontynuuje Blumhagen. „Ja też noszę Cię ze sobą, naszymi naszymi wspomnienia.”

Wielu użytkowników Instagrama było równie zasmuconych postem i złożyło kondolencje w komentarzach. „Tak bardzo mu brakowało” – napisała moderatorka Jennifer Knabel w poście swojego kolegi.

„Zawsze cierpliwie słuchałem”

Blomhagen wspomina także Hahna w rocznicę jego śmierci w 2023 r. Za wspólne wspomnienia Napisała wówczas między innymi: „Chcę się z Tobą skontaktować, kiedy nie wiem, co robić, bo ta branża jest taka szalona. Zawsze mnie tak cierpliwie słuchałaś. Dawałaś mi rady. Zawsze pytałaś. jak się mam.” Nieważne, jak głupie to wszystko było, zawsze się śmialiśmy. […] Oj, Janku, tęsknię. zawsze. I coraz więcej.”

W latach 2005–2016 Jan Hahn występował w telewizji Sat.1 Breakfast Television, gdzie Blumhagen od lat jest ekspertem ds. społeczności. Od 2017 roku Hahn reżyseruje program „Guten Morgen Deutschland” w telewizji RTL. Hahn był ojcem trójki dzieci. W 2019 roku urodziła się jego najmłodsza córka.

READ  Polska: w Odrze odkryto toksyczne złote algi
Continue Reading

entertainment

Polska para dziennikarzy odwiedza Bottrop: Maja i Juliusz Koelwiczowie badają górnictwo

Published

on

Polska para dziennikarzy odwiedza Bottrop: Maja i Juliusz Koelwiczowie badają górnictwo

Podczas czterodniowego pobytu w Bottrop Maga i Juliusz Cwieluch badają górnictwo i uzyskują informacje od Ruhrkohle AG i władz miejskich. Dziennikarzom towarzyszy Rainer Schwegmann, pierwszy szef straży honorowej Prosper Haeniel.

Bottrop. Rzecznik prasowy miasta Bottrop, Andreas Plaskin, powitał ich dziś (26 sierpnia) w ratuszu i wyjaśnił procedury obowiązujące w mieście w procesie zamykania kopalń. W trakcie rozmowy wyjaśniono pytania dotyczące przygotowań do zamknięcia kopalni oraz sposobów radzenia sobie z utraconymi miejscami pracy. Pytali także o sposób radzenia sobie ze szkodami w górach i ich finansowanie, a także informowali o problemach w Polsce. Projekt InnovationCity po raz kolejny spotkał się z dużym zainteresowaniem.
Z rozmowy wynika, że ​​Bottrop jest pionierem idei rozwoju od „starego miasta energetycznego” do „miasta nowej energii” i dlatego zawsze cieszy się zainteresowaniem z zagranicy.

Chcesz obserwować ten profil?

Nie przegap najnowszych treści z tego profilu: Zaloguj się, aby otrzymywać nowe treści z profili i lokalizacji na swoim koncie Spersonalizowany kanał podążać.

132 Obserwuj ten profil

READ  Królewska wymowa? Harry i Meghan uciekli - ujawniono uroczą scenę pogrzebową Kate
Continue Reading

Trending