Connect with us

Economy

Handel zagraniczny Niemiec z Europą Wschodnią – Ostexperte.de

Published

on

Po Coronie 2020 w niemieckim handlu zagranicznym w handlu z Europą Wschodnią widać gwałtowny trend wzrostowy: wczoraj na dorocznej konferencji prasowej Komitet Wschodni ds. Niemieckiego Biznesu przedstawił aktualne dane liczbowe dotyczące handlu z Europą Wschodnią. 29 krajów Europy Środkowo-Wschodniej – oraz szereg postulatów polityki gospodarczej nowego rządu federalnego.

„Europa Wschodnia fantastycznie powraca jako partner gospodarczy Niemiec” – powiedział wczoraj przewodniczący Komitetu Wschodniego Oliver Hermes na dorocznej wirtualnej konferencji prasowej stowarzyszenia. Początek kryzysu koronowego wiosną 2020 r. oznaczał głębokie załamanie niemieckiego handlu zagranicznego z 29 krajami Europy Środkowo-Wschodniej. W porównaniu z poprzednim rokiem handel zagraniczny wzrósł o około jedną czwartą w pierwszej połowie 2021 r. „Niemiecka sieć produkcyjna z Europą Środkowo-Wschodnią wnosi znaczący wkład w globalną konkurencyjność niemieckiego przemysłu” – powiedział Hermes. (Niemieckie firmy od lat intensywnie inwestują w sferę gospodarczą. Według najnowszych informacji Deutsche Bundesbank, do końca 2019 r. niemieckie firmy zainwestowały w Europie Środkowo-Wschodniej blisko 145 mld euro, tworząc 1,9 mln dobrych miejsc pracy.)

Silnie przetrwał epidemię

Ponowny handel na Wschodzie pokazuje, że solidnie oparł się skutkom pandemii korony. Najważniejszymi partnerami handlowymi Niemiec są kraje Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). Wyraźnie widać, że Polska jest w czołówce, z wolumenem ruchu towarowego sięgającym 71,12 mld euro w pierwszej połowie 2021 roku. To plasuje Polskę na piątym miejscu wśród 20 największych partnerów handlowych Niemiec. Drugie miejsce wśród wschodnich partnerów handlowych zajmują Czechy (48,37 mld euro), a następnie Węgry (29,35 mld euro). Rosja zajmuje czwarte miejsce, a wielkość wymiany handlowej z największym wschodnim partnerem handlowym według obszaru wynosi 27,67 mld euro.

Jednocześnie handel jest ogólnie zrównoważony: wielkość importu i eksportu z krajami jest w przybliżeniu równa, a Niemcy eksportują do Europy Wschodniej nieco więcej niż eksportują.

Żądania nowego rządu federalnego

Z ekonomicznego punktu widzenia silny związek, ale z politycznego punktu widzenia „problem dzieci” Unii Europejskiej i Niemiec: Polska i Węgry. Utrzymujące się rosnące tendencje przeciwko praworządności w państwach prowadzą do krytyki ze strony polityków, podobnie jak „trwające spory między UE w kwestiach praworządności” na konferencji prasowej: „Szczególnie dla inwestorów zagranicznych pewność prawa i przejrzystość przy korzystaniu z UE Fundusze mają ogromne znaczenie dla państw członkowskich” – powiedział prezes związku Hermes. „Biorąc pod uwagę wyjątkowe znaczenie tych krajów dla niemieckiej gospodarki, oczekujemy, że nowy rząd federalny będzie aktywnie mediował w Brukseli, Warszawie i Budapeszcie w poszukiwaniu zrównoważonego rozwiązania tutaj”. „W samej Polsce i na Węgrzech niemieckie firmy zatrudniają ponad 600 000 osób”. Jednocześnie nie należy wywierać silnej presji zewnętrznej: „Musimy ufać narodom polskim i węgierskim, że są w stanie wpływać na procesy polityczne i ufać, że potrafią kontrolować własne problemy”.

READ  Linda Tuttberg (FDP): „Potrzebujemy realistycznej polityki imigracyjnej”

Szczyt między Unią Europejską a Rosją

W sprawie stosunków niemiecko-rosyjskich stowarzyszenie branżowe zwróciło się z kolejną prośbą do nowego rządu federalnego. W szczególności wezwali do poprawy stosunków z Rosją. „Nowy rząd federalny powinien nadal wzywać do szczytu UE-Rosja w Brukseli”, byłby to ważny sygnał do rozpoczęcia dyskusji na najwyższym szczeblu. „Bez Rosji rozwiązanie wielu problemów europejskich i międzynarodowych jest nierealne, niezależnie od tego, czy dotyczy to kwestii środowiskowych, bezpieczeństwa, czy gospodarczych. Pożegnalną wizytą w Moskwie kanclerz wysłała sygnał do dialogu – a także do przyszłego niemieckiego rząd – powiedział Hermes.

Hermes podkreślił, że wszystkie partie w swoich programach wyborczych rozważają i domagają się ścisłej współpracy z Rosją w zakresie ochrony klimatu jako pilnie potrzebnej. „Powinniśmy bardziej skoncentrować się na takich obszarach wspólnego zainteresowania” – powiedział.

Alternatywa dla „długo oczekiwanej” Inicjatywy Pasa i Drogi

Żądania niemieckiej gospodarki wobec nowego rządu federalnego („niezależnie od tego, który będzie”) wykraczają poza relacje z poszczególnymi państwami. Inne ważne punkty to rozszerzenie zaangażowania UE z Azją na całą Europę Wschodnią i Azję Środkową oraz kompleksowe partnerstwo klimatyczne z Europą Wschodnią i Azją Środkową.

W szczególności nowa europejska strategia komunikacji powinna wzmocnić więzi gospodarcze między Europą a Azją. Azja Środkowa jest łącznikiem między Unią Europejską a wschodnimi sąsiadami Unii Europejskiej i Azją. „Przyszły rząd federalny powinien działać szybko w Brukseli w kierunku konkretnego wdrożenia i oferować tanie i uczciwe oferty finansowania rozbudowy infrastruktury w Azji Środkowej, ale także w całej Europie Wschodniej” – powiedział Hermes. „Taka alternatywna propozycja dla Inicjatywy Pasa i Szlaku jest już dawno spóźniona”.

Hermes wezwał także do partnerstwa klimatycznego z Europą Wschodnią i Azją Środkową poza granicami Unii Europejskiej. „Ochrona klimatu nie kończy się na wschodnich granicach Unii Europejskiej” – powiedział. „Możemy i musimy również wspierać naszych wschodnich sąsiadów w dekarbonizacji ich gospodarek i budowaniu gospodarki wodorowej”. W żadnym wypadku nie należy budować nowych murów, na przykład poprzez wprowadzenie przez Unię Europejską Mechanizmu Limitów Węgla (CBAM). Nowy rząd federalny powinien rozpocząć transformacyjne partnerstwa z Europą Wschodnią w ścisłej współpracy z niemieckimi biznesmenami.

READ  Mateusz Morawiecki - nowy premier na rzecz lepszego wizerunku międzynarodowego

Wymagane również przez nowe niemieckie kierownictwo polityczne: Szczególne zainteresowanie krajami Bałkanów Zachodnich („W Brukseli nowy rząd federalny musi nadal zdecydowanie pracować nad rozpoczęciem negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią, a w przyszłości z innymi krajami”) oraz Konkretne kroki w kierunku wspólnej strefy ekonomicznej Od Lizbony do Władywostoku. „Pierwszym konkretnym krokiem może być dialog z Euroazjatycką Unią Gospodarczą na temat wspólnych norm i standardów” – „jeśli tego nie zrobimy, inni na całym świecie będą ustalać standardy – w szczególności Chiny stają się tutaj coraz bardziej aktywne” – powiedział Hermes.

Zdjęcie z okładki

Wschodni Komitet Gospodarki Niemieckiej (CC PRZEZ 4.0)
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

– Minus dwanaście procent: Inwestycje zagraniczne w Niemczech w dalszym ciągu spadają

Published

on

– Minus dwanaście procent: Inwestycje zagraniczne w Niemczech w dalszym ciągu spadają
Praca Minus dwanaście procent

Inwestycje zagraniczne w Niemczech nadal spadają

Wielu uważa projekt Tesli w Gruenheide za modelowy projekt dla inwestycji zagranicznych w Niemczech

Wielu uważa projekt Tesli w Gruenheide za modelowy projekt dla inwestycji zagranicznych w Niemczech

Źródło: Niemiecka Agencja Informacyjna/Jörg Carstensen

Według badania przeprowadzonego przez firmę doradczą EY inwestycje zagraniczne w Europie spadły: o 11% mniej niż przed pandemią korony. Niemcy utrzymały swoją pozycję w rankingach, jednak różnica w stosunku do prowadzącej Francji ponownie wzrosła.

IJak wynika z badania, w zeszłym roku międzynarodowi inwestorzy ponownie ograniczyli swoje zaangażowanie w Niemczech. W 2023 roku zagraniczne firmy ogłosiły 733 projekty inwestycyjne w tym kraju – o dwanaście procent mniej niż rok wcześniej. To najniższy poziom od 2013 roku i szósty z rzędu spadek, wynika z analizy firmy audytorsko-doradczej EY.

W europejskim porównaniu Niemcy pozostają na trzecim miejscu – ale różnica w stosunku do Primus France ponownie się zwiększyła. EY odnotowało tam o pięć procent mniej projektów, ale wciąż było ich 1194, a za nią plasowała się Wielka Brytania, kraj spoza UE, z 985 (plus sześć procent). Największą liczbę inwestycji zagranicznych w Niemczech EY odnotował w 2017 r. – 1124 projekty. Przed pandemią korony w 2019 r. było ich 971. EY prowadzi badanie od 2006 r. Nie podano informacji o wielkości inwestycji.

Prezes zarządu EY, Henrik Ahlers, uważa ten spadek za niepokojący: „To sygnał ostrzegawczy” – zacytowano go w oświadczeniu: „Niemcy pozostają w tyle, podczas gdy inne kraje europejskie rozwijają się bardziej dynamicznie. Od 2017 r. Liczba projektów inwestycyjnych w Niemczech spadła o 35%, w Wielkiej Brytanii spadek sięgnął w tym okresie 18%. Z drugiej strony Francja osiągnęła wzrost na poziomie 20 proc. „Francja jest największym zwycięzcą wyjścia Wielkiej Brytanii z UE Unia Europejska. Z drugiej strony Niemcy straciły więcej inwestycji niż Wielka Brytania.

Ahlers wskazuje kilka przyczyn słabych wyników Niemiec, w tym wysokie obciążenia podatkowe kraju, wysokie koszty pracy, drogą energię i biurokrację. „Skutek: spadają inwestycje, nastroje wśród konsumentów i przedsiębiorstw są fatalne, a gospodarka rozwija się słabiej niż w jakimkolwiek innym uprzemysłowionym kraju”.

Rozwój również osłabł w całej Europie, ale nie w takim stopniu jak w Niemczech. W 2023 roku liczba ogłaszanych projektów spadła o cztery proc., do łącznie 5694 projektów, przy czym największą dynamikę wykazały Turcja (plus 17 proc.) i Szwajcaria (plus 53 proc.). Jednak w całej Europie nadal brakuje poziomu sprzed pandemii. Liczba projektów była o 11 proc. niższa niż w 2019 r.

„Europa rozpaczliwie potrzebuje inwestycji zagranicznych, a to badanie powinno pobudzić cały kontynent” – stwierdziła Julie-Lynne Tiegland, ekspert EY. Wzmocniłoby to europejską gospodarkę poprzez stworzenie możliwości zatrudnienia, zachęcanie do innowacji i promowanie eksportu. „Należy teraz podjąć pilne działania, aby zapewnić Europie utrzymanie konkurencyjności w obliczu coraz bardziej zaciekłej konkurencji ze strony Stanów Zjednoczonych i Chin” – stwierdził Tiegland.

Amerykańscy inwestorzy wycofują się

W zeszłym roku amerykańskie firmy nadal były najważniejszymi inwestorami w Europie i Niemczech – ale liczba projektów spadła o 15 proc., a w tym kraju aż o 22 proc. Ahlers obwinia warte miliardy dolarów programy wsparcia, takie jak ustawa o redukcji inflacji (IRA). „Amerykańska polityka lokalizacyjna ma wpływ” – powiedział. „Wygląda na to, że amerykańskie firmy inwestują więcej u siebie, a mniej w Europie”.

Amerykańscy inwestorzy w żadnym wypadku nie wykluczyli Niemiec jako lokalizacji dla biznesu, ale ich zaufanie zostało zachwiane. Ahlers powiedział, że przywrócenie tego stanu rzeczy powinno być najwyższym priorytetem dla polityki i biznesu w Niemczech. Ale nie może tu chodzić o wyścig po wsparcie. Należy raczej poprawić ogólne warunki. Ahlers był jednak sceptyczny, czy uda się to szybko osiągnąć: „Problemy w Niemczech są głębokie i mają charakter strukturalny, więc odwrócenie trendu nie będzie możliwe z dnia na dzień”. Niezbędna jest rzeczywista reforma podatkowa i ograniczone regulacje.

READ  Mateusz Morawiecki - nowy premier na rzecz lepszego wizerunku międzynarodowego

Continue Reading

Economy

Natychmiast wejdą w życie nowe wymagania dotyczące oznakowania samochodów osobowych – a zmiany te wejdą w życie w maju

Published

on

Natychmiast wejdą w życie nowe wymagania dotyczące oznakowania samochodów osobowych – a zmiany te wejdą w życie w maju
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

Odtąd przy zakupie samochodu klienci muszą być szczegółowo informowani o zużyciu paliwa, emisji i potencjalnych kosztach. Ma to na celu ochronę klimatu i Twojego portfela.

Kassel – Nowe samochody często potrzebują więcej paliwa niż podaje producent. Jeden Badanie przeprowadzone przez Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu ICCT pokazuje, że różnica wzrosła: podczas gdy samochody zużywały około 8 procent więcej paliwa w 2018 r., w 2022 r. faktycznie wzrosło o 14 procent. Aby chronić konsumentów przed pułapkami kosztowymi przy zakupie samochodu, wprowadzony zostanie nowy wymóg dotyczący etykietowania pojazdów Obowiązuje od 1 maja 2024 r. Dotyczy to obecnie wszystkich dealerów i producentów.

Wymogi dotyczące etykietowania samochodów zapewniają „większą przejrzystość przy zakupie samochodu”

Od lutego 2024 r. wszystkie nowo wydawane plakaty i zawiadomienia w salonach samochodowych oraz wszystkie nowo zaprojektowane reklamy muszą być zgodne z nowymi przepisami. Najpóźniej od maja dealerzy i producenci będą musieli podawać dokładne informacje na temat zużycia paliwa i emisji w ramach wymogów dotyczących etykietowania samochodów. wysoki Komunikat Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) Celem jest znaczące udoskonalenie informacji konsumenckiej i uzupełnienie jej o inne ważne informacje.

Jakie są procedury testowe WLTP?

Procedura testowa WLTP oznacza „Światową zharmonizowaną procedurę badania pojazdów lekkich” i jest znormalizowaną procedurą pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin przez pojazdy. Został opracowany w celu osiągnięcia bardziej realistycznych wyników w porównaniu z poprzednim nowym europejskim cyklem jazdy (NEDC).

W przeciwieństwie do nowego europejskiego cyklu jazdy (NEDC), metoda WLTP uwzględnia różne sytuacje i warunki na drodze, w tym wyższe prędkości, większe przyspieszenie i większe zróżnicowanie profili torów. Oznacza to, że wyniki testu powinny być bliższe rzeczywistym, codziennym warunkom jazdy.

źródło: Adak

„Lepsze oznakowanie nowych samochodów zapewnia większą przejrzystość przy zakupie samochodu” – stwierdził federalny minister gospodarki. Roberta Habeka (Sojusz 90/Zieloni). „W przyszłości bezwzględne wartości zużycia i emisji powinny być określane w oparciu o bardziej realistyczną metodę pomiaru testowego WLTP”. Nowa etykieta samochodu zawiera także informacje o kosztach energii i kosztach emisji CO2. Dzięki temu można podjąć decyzję o zakupie obu rozwiązań klimat A także oszczędzanie portfela.

READ  Aldi usuwa całą kategorię produktów ze swoich półek

Zmiany w związku z obowiązkowymi naklejkami samochodowymi – dotyczy konsumentów

Konkretnie wymóg dotyczący etykietowania samochodów oznacza wspieranie konsumentów przy zakupie samochodu lokalnie i przez Internet. Naklejkę należy przykleić bezpośrednio do pojazdu wystawionego w salonie samochodowym lub podać jej zawartość przy zakupie online. Według BMWK oznaczone kolorami kategorie CO2 na pierwszy rzut oka pokazują, ile emisji emituje dany samochód w porównaniu z innymi modelami. Masa samochodu nie ma znaczenia.

Nowe wymogi dotyczące oznakowania samochodów zaczną obowiązywać od początku maja 2024 r. Ma to zapewnić większą przejrzystość przy zakupie samochodu. © Ivana Kojic / Imago

Samochody elektryczne i hybrydowe otrzymują dodatkowe informacje o zużyciu energii i zasięgu. Hybrydy typu plug-in mają dwa silniki, zatem istnieją dwie klasy emisji CO2: jedna do pracy hybrydowej i druga do pracy z silnikiem spalinowym. Ponadto konsumenci powinni być informowani o przewidywanych kosztach emisji CO2 w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Daje to nabywcom samochodów możliwość wyboru samochodów bardziej przyjaznych dla środowiska i opłacalnych. (Wszyscy)

Continue Reading

Economy

Obowiązkowe naklejki na samochody pokazują, czy samochód jest wywrotką

Published

on

Obowiązkowe naklejki na samochody pokazują, czy samochód jest wywrotką

Wer einen Neuwagen kaufen will, soll ab Mittwoch (1. Mai 2024) durch ein reformiertes Pkw-Label unter anderem besser über den Verbrauch und die Emissionen des Fahrzeugs informiert werden.

[–>

Ziel der Änderung einer Energieverbrauchskennzeichnung bei Pkw ist laut Wirtschaftsministerium eine deutlich verbesserte und um weitere wichtige Angaben ergänzte Verbraucherinformation. Dies soll eine Kaufentscheidung ermöglichen, die das Klima schütze und den Geldbeutel schone, sagte Minister Robert Habeck (Grüne).

[–>

Mit wem Monatswechsel ist einiges neu: Flugtickets, Sprit, Bahn-App – das ändert sich für die Deutschen im Mai.

[–>

Neuer Sticker entlarvt Autos als Dreckschleuder

[–>

Die Novelle trat bereits in Kraft, ab dem Mai müssen Händler und Hersteller Pkw mit dem neuen Label kennzeichnen. Seit langem gibt es ähnlich wie bei Haushaltsgeräten auch bei Pkw im Autohaus eine Kennzeichnung dazu, wie viel Sprit ein Auto – oder im Falle eines E-Autos Strom – verbraucht und wie viel CO2 es ausstößt.

[–>

Dies wird in farbigen Balken von grün bis rot dargestellt. Der Hinweis muss in einem Autohaus direkt am ausgestellten Fahrzeug angebracht sein. Findet der Kauf über das Internet statt, muss der Inhalt des Labels entsprechend angegeben werden.

[–>

Neu ist: Angaben zu Energieverbrauch und CO2-Emissionen basieren nun auf dem sogenannten WLTP-Prüfverfahren, das realitätsnähere Werte liefern soll. Das Gewicht des Fahrzeugs spielt keine Rolle mehr. Durch eine neue Klasseneinteilung soll laut Ministerium verhindert werden, dass besonders große und schwere Pkw aufgrund ihres Gewichts in eine bessere CO2-Klasse eingeordnet werden können als deutlich leichtere Fahrzeuge mit gleich hohen Emissionen.

[–>

[–>

READ  Dlaczego więcej ropy wraca do Schwedt pomimo rosyjskiego embarga?

Neu sind auch weitere Angaben zum Energieverbrauch – zum Beispiel für vier unterschiedliche Fahrtmodi – Innenstadt, Stadtrand, Landstraße und Autobahn. Das soll Verbraucherinnen und Verbrauchern zusätzliche Informationen entsprechend ihrer individuellen Nutzung ermöglichen.

[–>

Zudem wird für jede Antriebsart ein eigenes Label eingeführt. Für vollelektrische Autos und Plug-in-Hybride werden zusätzlich der Stromverbrauch und die elektrische Reichweite angegeben. Das Pkw-Label informiert außerdem über die jährlichen Energiekosten bei einer Laufleistung von 15 000 Kilometern und über die aktuelle Kfz-Steuer des neuen Pkw. (dpa)

Continue Reading

Trending