Economy
RWPG: historia i porażka sojuszu gospodarczego | NDR.de – Historia
Stan: 28.06.2021 9:15
Wystarczy 15 minut, by Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej uznała 28 czerwca 1991 r. za oficjalną datę, ostatecznie jeden z najważniejszych sojuszy gospodarczych okresu powojennego. RWPG w dużej mierze zdeterminował gospodarkę NRD i „bloku wschodniego”.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (Comecon), powszechnie znana jako RWPG (od angielskiego skrótu Council for Mutual Economic Assistance) lub „Blok Wschodni”, była sojuszem gospodarczym krajów socjalistycznych. Organizacja powstała 25 stycznia 1949 r. Oprócz wiodącej potęgi Związku Radzieckiego początkowo obejmowała Polskę, Rumunię, Bułgarię, Węgry i Czechosłowację. Sojusz, pierwotnie utworzony w odpowiedzi na zacieśnienie stosunków między krajami Europy Zachodniej a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w ramach Planu Marshalla, od początku starał się zacieśnić więzi między państwami członkowskimi.
Niemcy Wschodnie dołączyły do RWPG w 1950
W kolejnych latach do RWPG przystąpiły inne kraje, w tym Niemiecka Republika Demokratyczna, która została członkiem 29 września 1950 r. Inne kraje, takie jak Albania czy Chiny, były tam tylko przez pewien czas. Poprzez umowę stowarzyszeniową lub przyznanie statusu obserwatora RWPG połączyła kraje na czterech kontynentach – a więc kraje o bardzo różnych siłach gospodarczych. Oprócz tradycyjnych krajów uprzemysłowionych, takich jak Niemiecka Republika Demokratyczna i Czechosłowacja, militarne supermocarstwo Związku Radzieckiego i przynajmniej początkowo silnie agrarne kraje europejskie, takie jak Polska, Rumunia, Bułgaria i Węgry, z RWPG kojarzone były również kraje rozwijające się: Kuba i Na przykład Wietnam.
Sojusz państw o różnych potęgach gospodarczych
W zakresie zebranych w komiksie dokonań gospodarczych z bardzo różnych krajów główny mankament również był oczywisty. Wymagana specjalizacja poszczególnych krajów w wytwarzaniu produktów w celu zaspokojenia całkowitych potrzeb krajów RWPG znalazła pierwszą granicę w bardzo różnych możliwościach krajów uczestniczących. Na przykład autobusy na Węgrzech i tramwaje w Czechosłowacji zostały zbudowane dla wszystkich krajów członkowskich. Niemcy Wschodnie były głównym producentem autobusów pasażerskich, zwłaszcza ze względu na ogromne potrzeby Związku Radzieckiego. Ale w przeciwieństwie do rzekomego internacjonalizmu i tak zwanej socjalistycznej integracji gospodarczej, ta specjalizacja członków RWPG faktycznie odniosła sukces tylko przy stosunkowo niewielkiej liczbie produktów.
Niemcy Wschodnie obsługiwały głównie przesyłki sowieckie
Polska i Niemiecka Republika Demokratyczna odegrały ważną rolę w przemyśle stoczniowym, a Związek Radziecki był ich ogromnym rynkiem zbytu z ogromnym popytem. Wszystkie ważne zakłady stoczniowe na wybrzeżu Bałtyku NRD były intensywnie wykorzystywane przez rozkazy ZSRR (Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich), co – logicznie – powinno stać się głównym problemem strukturalnym nowego kraju związkowego Meklemburgia-Pomorze po zakończeniu demokracja Republiki Niemieckiej. Ale tak długo, jak trwał sojusz, wszystkie strony korzystały z budowy statków na północnym wschodzie.
Nie ma takich współpracy jak „RGW-Auto”
Ale w innych obszarach bliższa współpraca zawiodła. Czasami pojawiały się problemy jakościowe – na przykład z wózkami widłowymi lub lokomotywami, które ze względu na swoje wady wolały kontynuować produkcję w NRD. Przede wszystkim realna współpraca między socjalistycznymi „państwami siostrzanymi” przebiegała z trudem lub wcale. Najbardziej znaczącym tego przykładem była awaria „samochodu RGW”, z którym początkowo Niemcy Wschodnie i Czechosłowacja chciały współpracować. Pojawiły się również poważne problemy w rozwoju Zunifikowanego Systemu Informatyki Elektronicznej (ESER), który nadal borykał się z trudnościami i konkurencyjnością w stosunku do najpotężniejszych komputerów na rynku.
Egoizm narodowy wyznacza wąskie granice dla idei międzynarodowych
W przeciwieństwie do przypadku integracji zachodnioeuropejskiej w ramach społeczeństw europejskich, gdzie rządy i korporacje forsowały rozwój industrializacji opartej na podziale pracy, nie udało się to w ramach „bloku wschodniego” – mimo ideologicznie domniemany internacjonalizm – z powodu wszystkiego, co wyznacza narodowy egoizm. O ścisłą współpracę.
Współpraca w sektorze energetycznym stała się projektem wizytówkowym
Był jednak jeden zasadniczy wyjątek: ścisła współpraca w sektorze energetycznym. Bazując na zależności mniejszych państw członkowskich od dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej ze Związku Radzieckiego, państwom RWPG udało się rozbudować sieć rurociągów przez wschodnią część kontynentu europejskiego, przez którą ostatecznie zaopatrywano państwa Europy Zachodniej.
Rurociągi kontynuacyjne prowadzące do Nord Stream są sporne
Budowa gazociągów Nord Stream 1 i 2 przez Morze Bałtyckie między Rosją a Niemcami opiera się na tej historii sukcesu z czasów starożytnych. Po latach po zakończeniu Socjalistycznego Sojuszu Gospodarczego stał się przedmiotem sporów politycznych z USA i innymi krajami, w których stawką były konkretne interesy gospodarcze. USA obawiają się, że Niemcy (i inne kraje) staną się nadmiernie uzależnione od dostaw rosyjskiego gazu, ale chcą też sprzedawać nadwyżki LNG (ciekły gaz ziemny) na odbiorczy rynek europejski. Polska i Ukraina obawiają się utraty opłat tranzytowych za przesyłanie rosyjskiego gazu podziemnymi rurociągami.
Sieć energetyczna jako udany przykład współpracy „Bloku Wschodniego”
W podobny sposób wspólna sieć energetyczna może być postrzegana jako udany przykład wieloletniej współpracy między krajami „Bloku Wschodniego”, który znalazł się w Europie Zachodniej jako odpowiednik. Ciekawym efektem jest to, że zasilacz działa przez długi czas Zjednoczone Niemcy w 1990 r., czyli stosunkowo słabe połączenie między sieciami elektroenergetycznymi RFN i NRD, które jest lepiej połączone z sieciami zachodnich i wschodnich sąsiadów, należy określić. Mimo to energia wiatrowa z północno-wschodniego wybrzeża Bałtyku dociera lepiej do Austrii przez Polskę i Czechy niż do Bawarii.
Pragnienie zachodniej wymiany zagranicznej eroduje RWPG.
Erozja komiksu rozpoczęła się w latach 80., przed upadkiem państwowego socjalizmu w Europie. To prawda, że handel między państwami członkowskimi odbywał się w dużej mierze finansowo w walucie księgowej czysto „rubla wymienialnego” za pośrednictwem kont w oficjalnym banku z siedzibą w Moskwie. Jednak coraz więcej państw członkowskich domagało się zwiększenia handlu zachodnimi twardymi walutami.
Tak było z pewnością wcześniej, zwłaszcza że Związek Radziecki zamroził ilościowo dostawy ropy do pewnej wartości dla każdego państwa członkowskiego RWPG. Ta ograniczona kwota nadal może być zapłacona w rublach wymienialnych. Jednak wszelkie prośby o dostawę wykraczające poza to musiały być opłacane w zachodnich walutach. W latach 80. nastawione na reformy kraje, takie jak Węgry, żądały z jednej strony, by więcej płaciło się za dobra prywatne, z drugiej zaś za świadczenie usług turystycznych płaciło się twardą walutą.
RWPG nie da się naprawić w gospodarce rynkowej
Te przykłady są jednym z powodów, dla których COMECON ostatecznie znika ze sceny. NRD opuściła sojusz 3 października 1990 r., kiedy przystąpiła do Republiki Federalnej. Próby pozostałych członków utrzymania comconu na zasadach rynkowych nie powiodły się, więc organizacja została rozwiązana poniekąd po cichu 28 czerwca 1991 roku.
Dodatkowe informacje
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Nowy i dziwny joker: GWM Ora 07 – chiński hatchback sedan w raporcie z jazdy
Aura, marka elektryczna należąca do Great Wall Motors, wykazuje się odwagą. Nowy hatchback sedan 07 charakteryzuje się doskonałym designem, ale jedno jest pewne: ludzie będą go szukać.
Po roku obecności na rynku niemieckim wyniki na przykład chińskiej marki elektrycznej Ora były słodko-kwaśne. Startup z Great Wall Motors (GWM) chciał nam sprzedać 6000 sztuk małego Funky Cat – ostatecznie liczba ta osiągnęła 4579, częściowo dzięki hojnemu wsparciu w postaci atrakcyjnych cen wynajmu rozpoczynających się od 149 euro miesięcznie. „Jako zupełnie nowy gracz możemy cieszyć się z wyniku” – mówi Johannes Brandenburger, dyrektor zarządzający Ora.
Obecny kotek nazywa się teraz GWM Ora 03 i ma teraz większego rodzeństwa, GWM Ora 07. Odważnie stylizowany hatchback sedan oparty na czterodrzwiowym coupe. Ora 07 jeździ na ulicach Chin od dwóch lat, trafi do nas w czerwcu i ma zdobyć punkty w segmencie D w starciu z takimi rywalami jak Hyundai Ioniq 6. Chińczyk 4,87 m to prawie tyle samo długości co Koreańczyk co do milimetra, a zatem jest znacznie większy niż 03. Jednak oba mają wspólną skalowalną platformę elektryczną LEMON, na której oparty jest nowy E-Mini.
Drzwi bezramowe – odważne
Cztery drzwi Ory 07 są bezramowe, co jest dość odważne jak na samochód elektryczny, ponieważ słychać każdy kamyk w nadkolu. Panoramiczny szklany dach XXL w najwyższym modelu rozciąga się nad głowami pasażerów i rozciąga się od słupka A do słupka C. Po naciśnięciu przycisku otwiera się niewielka osłona w zaokrąglonej tylnej części, pod którą musi znajdować się bagaż być starannie załadowany. Mówi się, że współczynnik oporu powietrza wynosi dobre 0,27, co powinno mieć wpływ na zasięg elektryczny.
Ora 07 przybywa do Niemiec z trzema liniami wyposażenia i dwoma rozmiarami akumulatorów. Zarówno podstawowa wersja Pure, jak i Pro mają moc 150 kW/204 KM, napęd na przednie koła i akumulator LFP o pojemności 64 kWh, co zapewnia znaczne korzyści kosztowe w produkcji, między innymi dlatego, że nie wykorzystuje drogiego kobaltu. Zasięg powinien wynosić 440 km.
Najlepszym rozwiązaniem będzie Ora 07 GT o mocy 300 kW/408 KM, napędzie na wszystkie koła, elektrycznie wysuwanym tylnym spojlerze i akumulatorze NMC o pojemności 83 kWh, który na jednym ładowaniu powinien wystarczyć na przejechanie do 520 kilometrów.
Stosunkowo powolne ładowanie
Stosunkowo powolna moc ładowania wynosząca zaledwie 87 kilowatów nie jest już najnowocześniejsza. Przywrócenie poziomu naładowania dużej baterii z 10 do 80 procent przy użyciu ładowarki prądu stałego zajmuje około trzech kwadransów. Inni mogą to zrobić znacznie szybciej. W naszym kraju – w przeciwieństwie do Chin – szczególnie prędkość ładowania jest ważnym kryterium zakupu, i to nie tylko dla częstych kierowców. Dlatego należy zwiększyć prędkość wysyłki w przypadku modeli przeznaczonych na Europę. CATL dostarcza także akumulatory, a wszystkie przyszłe modele elektryczne firmy Great Wall Motors będą otrzymywać akumulatory od firmy SVolt, w której firma samochodowa ma 40 proc.
Tak otwarta i elegancka jak Ora 07 na zewnątrz, jest także wewnątrz. Dominuje w nim pływająca konsola centralna zawierająca pięć przycisków i trzy pokrętła do sterowania najważniejszymi funkcjami, a nad nią znajduje się 12,3-calowy ekran dotykowy o imponującej rozdzielczości. Całe wnętrze wyłożone jest wegańską skórą, a wszystko sprawia wrażenie elegancko spasowanego i dobrej jakości. Drzwi zamykają się płynnie, podczas jazdy nie słychać żadnych skrzypień ani stuków.
Ogólnie rzecz biorąc, Ora 07 porusza się wyjątkowo cicho, nawet przy wyższych prędkościach. Dzięki dużemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,87 m długie nogi można łatwo schować na wszystkich siedzeniach, a ogromny szklany dach nadaje wnętrzu przewiewnej lekkości. Biorąc pod uwagę wygląd coupe, przestrzeń nad głowami na tylnych siedzeniach jest ograniczona.
Nieskończona moc
W standardzie dostępnych jest już wiele asystentów cyfrowych, takich jak asystent parkowania z kamerą 360 stopni. W przyszłości możliwe będzie zdalne parkowanie Ory 07 za pomocą aplikacji. Nie ma powodu, aby krytykować tu i teraz. Jednak GT, którym jeździliśmy, miało nieskończoną moc. Naciśnięcie czerwonego przycisku na kierownicy aktywuje tryb Power+. Następnie 2,2-tonowy SUV leci całkowicie nieważki do 100 km/h w 4,5 sekundy, napędzany momentem obrotowym 680 Nm.
Ora 07 może nie tylko zapewnić potężną moc, ale może także wypuścić ją na drogę z zaskakującą pewnością. Chociaż osiągi nie były najwyższe w specyfikacji, Chińczykom udało się osiągnąć bardzo akceptowalną równowagę między komfortem a sportowymi osiągami. Jak na markę z tak małym doświadczeniem (Ora powstała dopiero w 2016 roku) to szokująco dobry wynik. Samochód reaguje dość przewidywalnie nawet pod ciśnieniem, a elektryczne sterowanie jest przyjemnie realistyczne.
W przypadku wersji europejskiej był bliski kontakt z oddziałem w Monachium i odbyło się kilka kilometrów jazd próbnych po niemieckich drogach. Docelowo oprogramowaniu dano maksymalną swobodę, aby asystenci jazdy nie tłumili od razu pełnej przyjemności z jazdy w lekko sportowym tempie.
To, ilu niemieckich klientów zdecyduje się na tego dość dziwnego jokera, zależy również od ceny. Ora spodziewa się ceny około 43 000 euro za model podstawowy i około 50 000 euro za GT.
GWM Ora 07 – dane techniczne
czterodrzwiowy elektryczny hatchback sedan; Długość: 4,87 m, Szerokość: 1,86 m (szerokość z lusterkami zewnętrznymi: brak), Wysokość: 1,50 m, Rozstaw osi: 2,87 m, Pojemność bagażnika: 333 -1045 l
Aura 07 Czysta
Moc 150 kW/204 KM, maksymalny moment obrotowy 340 Nm, jednobiegowa automatyczna skrzynia biegów, napęd na przednie koła, akumulator litowo-jonowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 64 kWh, 0-100 km/h: 8,2 sekundy, Vmax: 170 km/h , łączny pobór mocy: 16,5 (WLTP), maksymalna prędkość ładowania 87 kW, maksymalny zasięg 440 km (WLTP), cena: od ok. 43 000 euro
Aura 07 GT
Moc 300 kW/408 KM, maksymalny moment obrotowy 680 Nm, jednobiegowa automatyczna skrzynia biegów, napęd na wszystkie koła, trójskładnikowy akumulator litowy (NMC) 83 kWh, 0-100 km/h: 4,5 sekundy, Vmax: 180 km/h, w cyklu mieszanym zużycie energii: 17,5 (WLTP), maksymalna prędkość ładowania 87 kW, maksymalny zasięg 520 km (WLTP), cena: od około 50 000 €
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Gorlice: Polska imigracja pomaga gospodarce Gorlic
Polska imigracja pomaga gospodarce Gorlitz
Po raz pierwszy w Görlitz mieszka ponad 5 tysięcy obywateli Polski Unii Europejskiej. Stanowią największą zagraniczną grupę w mieście. Ich fuzja następuje po cichu.
Po raz pierwszy w Görlitz mieszka ponad 5 tysięcy polskich obywateli Unii Europejskiej. Tak wynika z aktualnych danych Urzędu Spisowego w Gorlicach. W marcu tego roku w Görlitz zarejestrowało się 5021 obywateli UE z sąsiedniego kraju. Miasto ostatni raz informowało o liczbie obcokrajowców w Görlitz w grudniu ubiegłego roku, kiedy wynosiła 4966 osób.
Rozwój ten stał się widoczny wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. O ile w latach 90. Görlitz liczyło nie więcej niż 400 obywateli Polski, o tyle w momencie przystąpienia do UE w mieście mieszkało już 750 Polaków, a w 2013 r. 1700 osób. Największe tempo wzrostu przypadło na lata 2014-2020, kiedy to Polonia w Görlitz przybywała do 500 członków rocznie. W ciągu ostatnich dwóch, trzech lat wzrost spadł o połowę.
Emigracja z Polski lub powrót obywateli polskich bliżej ojczyzny stał się główną przyczyną stabilnego rozwoju populacji w Görlitz. Od marca 2022 r. do marca 2023 r. liczba ludności Görlitz prawie się nie zmieniła. Dwanaście miesięcy temu w mieście mieszkało 56 473 mieszkańców, obecnie jest to 56 466. Wśród nich 8567 posiada paszport zagraniczny, co stanowi około 15 proc. Zjawisko bardzo podobne do tego, które miało miejsce w Görlitz, można zaobserwować we Frankfurcie nad Odrą.
Integracja nie jest spektakularna. Niedawno potwierdziła to Kathrin Groschwald, szefowa agencji pracy w Budziszynie w rozmowie z SZ. Bez polskich pracowników część dużych fabryk, takich jak Birkenstock czy producent opon Borbet, nie byłaby w stanie funkcjonować, ale obywatele polscy mogą znaleźć pracę także w średnich firmach lub zakładach rzemieślniczych, a wielu z nich prowadzi także działalność na własny rachunek. ludzie. Pod względem kulturowym katolicy wśród ludności polskiej również szybko nawiązują kontakty w parafiach Görlitz. Do ubiegłego roku diecezja Goerlitz była jedyną diecezją w Niemczech, która przyjęła członków. Administracja diecezjalna przypisała to także polskiej imigracji.
Ludność polska stanowi największą grupę obcokrajowców w Görlitz. Na drugim miejscu znajdują się mieszkańcy Syrii. Liczba ta przez długi czas spadała, ale w ciągu ostatnich trzech miesięcy ponownie nieznacznie wzrosła do 548. Ruch uchodźców wśród osób przybywających z Afganistanu ponownie się nasila. Podczas gdy dwa lata temu w marcu dwa lata temu w Görlitz mieszkało ich 128, obecnie jest ich 180.
- Tutaj możesz zapisać się na bezpłatny newsletter Görlitz-Niesky.
Do Gorlitz nadal napływają ukraińscy uchodźcy wojenni. Podczas gdy w grudniu było ich 1244, obecnie w Görlitz jest ich 1312. Większość obcokrajowców mieszka na dużych obszarach w stylu wilhelmińskim w centrum i południowej części miasta, a następnie w gotowej do zamieszkania dzielnicy mieszkalnej Königshofen.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
Economy
Pamiętam słynną czekoladę „Ritter Sport”.
Naciska
Przypomnienia nie kończą się jednak na czekoladzie. A teraz miało to wpływ na popularną odmianę czekolady Ritter Sport. Stanowi to zagrożenie dla zdrowia.
Kassel – Czekolada cieszy się dużym zainteresowaniem, niezależnie od tego, czy ma służyć jako poprawiacz nastroju, nagroda czy przekąska pomiędzy. Niektórzy lubią chrupiące, inni rozpływające się w ustach. Marka Ritter Sport cieszy się szczególną popularnością wśród miłośników czekolady. Marka stale wprowadza nowe rodzaje swoich produktów. Ale w przypadku jednej grupy należy zachować szczególną ostrożność. Niektóre zmienne mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia.
twórca | Alfreda Rittera GmbH |
projekt | Jogurt Ritter Sport z mleczną czekoladą |
Dotyczy daty przydatności do spożycia | 02.03.2025 |
Jednostka opakowania | 100 gramów |
Plastikowe elementy poszczególnych batoników: Znajdują się tam ostrzeżenia dotyczące spożywania czekolady „Ritter Sport”.
Firma Alfred Ritter GmbH wycofała z rynku produkt „Ritter Sport Filled Milk Chocolate” w wersji „jogurtowej” – poinformował na swojej stronie internetowej Federalny Urząd ds. Ochrony Konsumentów i Bezpieczeństwa Żywności. Grocerieswarning.de wspomniany. Według firmy poszczególne panele mogą zawierać części z tworzywa sztucznego. Z tego powodu konsumenci powinni unikać uszkodzonej czekolady.
Ciała obce, takie jak odłamki plastiku, odłamki szkła lub części metalowe, mogą spowodować poważne obrażenia jamy ustnej i gardła. Skutkiem są często obrażenia wewnętrzne lub krwawienie. Niedawno wycofano z obrotu produkt wędliniarski Kaufland, ponieważ zawierał ciała obce, których spożycie mogło zagrażać życiu.
Problem dotyczył trzech partii jogurtu sportowego Ritter's.
Dla trzech partii zamieszczono ostrzeżenie dotyczące spożycia, preferowane przed 3 lutego 2025 r. Klienci, którzy zakupili produkt, którego dotyczy ten problem, nie powinni go spożywać, lecz powinni zwrócić go do sklepu.
Przypomnienia dotyczące słodyczy nie są rzadkością. Niedawno wszczęto ogólnokrajową akcję wycofywania słodyczy w związku z odkryciem możliwego genetycznie szkodliwego działania słodyczy po ich spożyciu. W zeszłym roku popularne słodycze zostały wycofane ze względu na ryzyko salmonelli.
„Fanatyk niezależnej kawy. Namiętny ekspert od twittera. Adwokat. Introwertyk. Odkrywca. Irytująco skromny twórca. Miłośnik internetu”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de