Connect with us

Economy

RWPG: historia i porażka sojuszu gospodarczego | NDR.de – Historia

Published

on

Stan: 28.06.2021 9:15

Wystarczy 15 minut, by Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej uznała 28 czerwca 1991 r. za oficjalną datę, ostatecznie jeden z najważniejszych sojuszy gospodarczych okresu powojennego. RWPG w dużej mierze zdeterminował gospodarkę NRD i „bloku wschodniego”.

Matthias Gaudt, autor gościnny guest

Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (Comecon), powszechnie znana jako RWPG (od angielskiego skrótu Council for Mutual Economic Assistance) lub „Blok Wschodni”, była sojuszem gospodarczym krajów socjalistycznych. Organizacja powstała 25 stycznia 1949 r. Oprócz wiodącej potęgi Związku Radzieckiego początkowo obejmowała Polskę, Rumunię, Bułgarię, Węgry i Czechosłowację. Sojusz, pierwotnie utworzony w odpowiedzi na zacieśnienie stosunków między krajami Europy Zachodniej a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w ramach Planu Marshalla, od początku starał się zacieśnić więzi między państwami członkowskimi.

Niemcy Wschodnie dołączyły do ​​RWPG w 1950

W kolejnych latach do RWPG przystąpiły inne kraje, w tym Niemiecka Republika Demokratyczna, która została członkiem 29 września 1950 r. Inne kraje, takie jak Albania czy Chiny, były tam tylko przez pewien czas. Poprzez umowę stowarzyszeniową lub przyznanie statusu obserwatora RWPG połączyła kraje na czterech kontynentach – a więc kraje o bardzo różnych siłach gospodarczych. Oprócz tradycyjnych krajów uprzemysłowionych, takich jak Niemiecka Republika Demokratyczna i Czechosłowacja, militarne supermocarstwo Związku Radzieckiego i przynajmniej początkowo silnie agrarne kraje europejskie, takie jak Polska, Rumunia, Bułgaria i Węgry, z RWPG kojarzone były również kraje rozwijające się: Kuba i Na przykład Wietnam.

Sojusz państw o ​​różnych potęgach gospodarczych

W zakresie zebranych w komiksie dokonań gospodarczych z bardzo różnych krajów główny mankament również był oczywisty. Wymagana specjalizacja poszczególnych krajów w wytwarzaniu produktów w celu zaspokojenia całkowitych potrzeb krajów RWPG znalazła pierwszą granicę w bardzo różnych możliwościach krajów uczestniczących. Na przykład autobusy na Węgrzech i tramwaje w Czechosłowacji zostały zbudowane dla wszystkich krajów członkowskich. Niemcy Wschodnie były głównym producentem autobusów pasażerskich, zwłaszcza ze względu na ogromne potrzeby Związku Radzieckiego. Ale w przeciwieństwie do rzekomego internacjonalizmu i tak zwanej socjalistycznej integracji gospodarczej, ta specjalizacja członków RWPG faktycznie odniosła sukces tylko przy stosunkowo niewielkiej liczbie produktów.

READ  Wąskie gardła w transporcie: chaos kontenerowy podnosi ceny w Niemczech

Niemcy Wschodnie obsługiwały głównie przesyłki sowieckie

Volkswerft Stralsund rozwijał się od 1954 roku, stając się jedną z największych firm eksportowych w NRD.

Polska i Niemiecka Republika Demokratyczna odegrały ważną rolę w przemyśle stoczniowym, a Związek Radziecki był ich ogromnym rynkiem zbytu z ogromnym popytem. Wszystkie ważne zakłady stoczniowe na wybrzeżu Bałtyku NRD były intensywnie wykorzystywane przez rozkazy ZSRR (Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich), co – logicznie – powinno stać się głównym problemem strukturalnym nowego kraju związkowego Meklemburgia-Pomorze po zakończeniu demokracja Republiki Niemieckiej. Ale tak długo, jak trwał sojusz, wszystkie strony korzystały z budowy statków na północnym wschodzie.

Nie ma takich współpracy jak „RGW-Auto”

Ale w innych obszarach bliższa współpraca zawiodła. Czasami pojawiały się problemy jakościowe – na przykład z wózkami widłowymi lub lokomotywami, które ze względu na swoje wady wolały kontynuować produkcję w NRD. Przede wszystkim realna współpraca między socjalistycznymi „państwami siostrzanymi” przebiegała z trudem lub wcale. Najbardziej znaczącym tego przykładem była awaria „samochodu RGW”, z którym początkowo Niemcy Wschodnie i Czechosłowacja chciały współpracować. Pojawiły się również poważne problemy w rozwoju Zunifikowanego Systemu Informatyki Elektronicznej (ESER), który nadal borykał się z trudnościami i konkurencyjnością w stosunku do najpotężniejszych komputerów na rynku.

Egoizm narodowy wyznacza wąskie granice dla idei międzynarodowych

W przeciwieństwie do przypadku integracji zachodnioeuropejskiej w ramach społeczeństw europejskich, gdzie rządy i korporacje forsowały rozwój industrializacji opartej na podziale pracy, nie udało się to w ramach „bloku wschodniego” – mimo ideologicznie domniemany internacjonalizm – z powodu wszystkiego, co wyznacza narodowy egoizm. O ścisłą współpracę.

Historia i konsekwencje RWPG – O projekcie

Współpraca w sektorze energetycznym stała się projektem wizytówkowym

Po pierwszym odkryciu ropy użytkowej na platformie wiertniczej "Petrobaltic 1980 Powiązany gaz ropopochodny jest spalany przez odpowietrznik.  © Detlev Schwan

W 1980 roku na platformie wiertniczej Petrobeltek dokonano pierwszego odkrycia ropy użytkowej.

Był jednak jeden zasadniczy wyjątek: ścisła współpraca w sektorze energetycznym. Bazując na zależności mniejszych państw członkowskich od dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej ze Związku Radzieckiego, państwom RWPG udało się rozbudować sieć rurociągów przez wschodnią część kontynentu europejskiego, przez którą ostatecznie zaopatrywano państwa Europy Zachodniej.

Rurociągi kontynuacyjne prowadzące do Nord Stream są sporne

Budowa gazociągów Nord Stream 1 i 2 przez Morze Bałtyckie między Rosją a Niemcami opiera się na tej historii sukcesu z czasów starożytnych. Po latach po zakończeniu Socjalistycznego Sojuszu Gospodarczego stał się przedmiotem sporów politycznych z USA i innymi krajami, w których stawką były konkretne interesy gospodarcze. USA obawiają się, że Niemcy (i inne kraje) staną się nadmiernie uzależnione od dostaw rosyjskiego gazu, ale chcą też sprzedawać nadwyżki LNG (ciekły gaz ziemny) na odbiorczy rynek europejski. Polska i Ukraina obawiają się utraty opłat tranzytowych za przesyłanie rosyjskiego gazu podziemnymi rurociągami.

Sieć energetyczna jako udany przykład współpracy „Bloku Wschodniego”

W podobny sposób wspólna sieć energetyczna może być postrzegana jako udany przykład wieloletniej współpracy między krajami „Bloku Wschodniego”, który znalazł się w Europie Zachodniej jako odpowiednik. Ciekawym efektem jest to, że zasilacz działa przez długi czas Zjednoczone Niemcy w 1990 r., czyli stosunkowo słabe połączenie między sieciami elektroenergetycznymi RFN i NRD, które jest lepiej połączone z sieciami zachodnich i wschodnich sąsiadów, należy określić. Mimo to energia wiatrowa z północno-wschodniego wybrzeża Bałtyku dociera lepiej do Austrii przez Polskę i Czechy niż do Bawarii.

Pragnienie zachodniej wymiany zagranicznej eroduje RWPG.

Erozja komiksu rozpoczęła się w latach 80., przed upadkiem państwowego socjalizmu w Europie. To prawda, że ​​handel między państwami członkowskimi odbywał się w dużej mierze finansowo w walucie księgowej czysto „rubla wymienialnego” za pośrednictwem kont w oficjalnym banku z siedzibą w Moskwie. Jednak coraz więcej państw członkowskich domagało się zwiększenia handlu zachodnimi twardymi walutami.

READ  DAX mocno szybuje - Dow up - Volkswagen z mocną pierwszą połową roku - Tesla zaoferuje Model Y w Niemczech od sierpnia - Airbus zaoferuje więcej samolotów w czerwcu - BioNTech w centrum uwagi | Wiadomość

Tak było z pewnością wcześniej, zwłaszcza że Związek Radziecki zamroził ilościowo dostawy ropy do pewnej wartości dla każdego państwa członkowskiego RWPG. Ta ograniczona kwota nadal może być zapłacona w rublach wymienialnych. Jednak wszelkie prośby o dostawę wykraczające poza to musiały być opłacane w zachodnich walutach. W latach 80. nastawione na reformy kraje, takie jak Węgry, żądały z jednej strony, by więcej płaciło się za dobra prywatne, z drugiej zaś za świadczenie usług turystycznych płaciło się twardą walutą.

RWPG nie da się naprawić w gospodarce rynkowej

Konferencja RWPG w Berlinie Wschodnim 6 czerwca 1989 r. © picture Alliance / gdrbildarchiv Zdjęcie: Burkhard Lange

W 1989 r. komiks jeszcze spotykał się w berlińskim pałacu Niederschonhausen – dwa lata później sojusz gospodarczy został rozwiązany.

Te przykłady są jednym z powodów, dla których COMECON ostatecznie znika ze sceny. NRD opuściła sojusz 3 października 1990 r., kiedy przystąpiła do Republiki Federalnej. Próby pozostałych członków utrzymania comconu na zasadach rynkowych nie powiodły się, więc organizacja została rozwiązana poniekąd po cichu 28 czerwca 1991 roku.

Dodatkowe informacje

Półautomatyczne zbiory w sadzie VEG Waßmannsdorf w powiecie Königs Wusterhausen w Brandenburgii w NRD we wrześniu 1964 r. © picture-alliance / dpa

Z planową gospodarką socjalistyczną NRD obiecuje sprawiedliwość społeczną. Ale troska o wszystkich stała się wyzwaniem. Jeszcze

Widok ze szczytu dużego pola, po którym jedzie traktor.

Pola i lasy są własnością publiczną w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Według teorii marksistowskiej nie ma to żadnej wartości. To się zmienia w 1990 roku. Więcej

Elektrownia jądrowa w Lubminie została zlikwidowana w 1992 roku. © picture-alliance

Po upadku muru zanieczyszczenie środowiska z terenów toksycznych zanieczyszczonych w Niemieckiej Republice Demokratycznej stało się publiczne. Sądownictwo połyka miliardy. Jeszcze

W 1996 roku pracownik Greifenfleisch GmbH Greifswald przygotował nową partię wędlin pomorskich.  © ZB - Zdjęcie: Stefan Sauer

Fundusz powinien sprywatyzować ponad 12 000 spółek w Niemczech Wschodnich, w tym VEB Fleischwaren w Greifswaldzie. Jeszcze

Ten temat znajduje się w programie:

Magazyn Północ | 26.06.2021 | Jest 19:30

NDR . logo
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Boeing 737 Max: tak wyglądał pierwszy lot rozbitego samolotu

Published

on

Boeing 737 Max, którym nasz redaktor odważył się latać.

Boeing 737 Max, którym nasz redaktor odważył się latać.

Christiana Meyera

W czwartek Toffli była pierwszą niemiecką linią lotniczą, która rozpoczęła regularne loty samolotem Boeing 737 Max.

Po dwóch wypadkach samolot został zakazany na całym świecie przez około dwa lata. Został on teraz zmodyfikowany przez Boeinga i jest teraz ponownie obsługiwany przez 30 linii lotniczych.

Byłem na pierwszym locie i po rozmowie z pilotami i personelem pokładowym czułem się tak bezpiecznie, jak w każdym innym samolocie.

Nigdy nie poznasz wieku urządzenia. Wydaje mi się, że wsiadam do samolotu na lotnisku w Düsseldorfie, który dzień wcześniej opuścił tylko halę fabryczną: fotele, wykładzina, schowki nad głową – wszystko to, co wiele linii lotniczych ma odrobinę wytartego połysku, Neo jest tak stary jak samolot z D-AMAX na tablicy rejestracyjnej, dwa lata.

Nie ma życia dla maszyny, która może latać przez 30 lub więcej lat. Ale ten lot jest wyjątkowy, ponieważ podróżuję pierwszym lotem niemieckich linii lotniczych Boeingiem 737 Max. Jest to typ samolotu, któremu zakazano lotów w prawie wszystkich krajach świata po dwóch wypadkach w Indonezji i Etiopii, a to dlatego, że producent samolotów Boeing osiągnął kres swojego istnienia.

Gdy samolot toczy się po pasie startowym, przychodzą na myśl myśli. Latałem wieloma typami samolotów i nie boję się. Koleżanka napisała do mnie przez WhatsApp, kiedy powiedziałem jej o podróży: „Czy powinienem się martwić o twoje życie?” 737 Max jest dobrym przykładem tego, jak trudna może być zmiana wizerunku po historiach pełnych tragicznych obrazów połączonych z niewłaściwym postępowaniem producentów samolotów i władz lotniczych. Ale od tego czasu wiele się wydarzyło. W porozumieniu z władzami Boeing zmienił program lotu, dostosował procedury dla załogi oraz rozszerzył szkolenie pilotów i mechaników. Kiedy otrząsnąłem się krótko po rozpoczęciu, byłem zaskoczony na milisekundę. Zobacz: Obecnie lecimy przez chmury. Tylko zwykłe małe zakłócenie. Wszystko działa jak zwykle.

30 linii lotniczych ma teraz Boeinga 737 MAX w swojej flocie

Pierwszy lot 737 odbył się w Tuifly dzień po tym, jak Boeing ogłosił, że po raz pierwszy od sześciu kwartałów zaksięgował zysk – około 480 milionów euro w drugim kwartale 2021 roku. Pod koniec lipca 30 linii lotniczych regularnie korzystało z Boeinga 737 Max samoloty, w tym Ryanair, Turkish Airlines, Icelandair i Polski LOT.

Jednak niewielu pasażerów wokół mnie zdaje się zauważać, że jest to lot prywatny. Udaje się do Jerez de la Frontera w południowej Hiszpanii. Większość z nich po prostu chce zastąpić pochmurną letnią pogodę w Niemczech andaluzyjskim upałem. Na tablicy ogłoszeń na lotnisku nie ma nic wskazującego na typ samolotu. Numer lotu X3 2252, bramka odlotów B42, większości z nich to nie obchodzi.

Potwierdził to również gospodarz Dirk Beck. Od czterech lat podróżuje do Tuifly. „Do tej pory nikt nie zapytał mnie, co to za samolot” – powiedział. A jeśli tak się stanie, stewardesy mają gotowy przewodnik z pytaniami i odpowiedziami. Beck czuje się dobrze przygotowany do pierwszego lotu 737 Max. W ramach corocznego odnowienia licencji gospodarze Tuifly przeszli również szkolenie w zakresie specjalnych funkcji Maxa. Ale poza kilkoma miejscami do przechowywania sprzętu ratunkowego nic się nie zmieniło w porównaniu z poprzednim modelem 737 NG.

Pilot: „737 Max to prawdopodobnie najlepszy samolot, jaki kiedykolwiek testowano”

Czy piloci pierwszego lotu z Dusseldorfu do Jerez de la Frontera są pewni 737 Max? “Absolutnie oczywiście! To właśnie Oliver Lachman, który siedzi nie tylko jako kapitan z przodu po lewej stronie za kierownicą w kokpicie, ale jest także dyrektorem zarządzającym Twifly”. Boeing 737 Max jest prawdopodobnie najlepiej przetestowanym obecnie samolotem latanie ”.

Około 30 pilotów Tuifly, którzy latają na Maxie, przeszło trzydniowe szkolenie teoretyczne i praktyczne – w tym loty na symulatorze Max. Dzięki temu Twivelly wyszkolił się poza standardy wyznaczone przez Boeinga, jak wynika z raportu Lachmana. Mówi, że pierwszy lot z Maxem jest dla niego „jak powrót do domu”, ponieważ latał już poprzednim modelem.

Przeczytaj także

Beja strach przed lataniem

Strach przed lataniem: dzięki tym 7 poradom, które możesz przezwyciężyć – i już teraz przygotuj się na letnie wakacje

Tuifly chce użyć kolejnego 737 Max – ale nie tak szybko, jak to możliwe ze względu na Corona

Jako szef linii lotniczej nadal polega na typie samolotu: Twively dostanie jeszcze dwa samoloty 737 Max zimą. Jeszcze przed Coroną Twively planowało mieć w swojej flocie ponad 20 samolotów Max do 2024 roku. Corona spowolniła ten rozwój. To, jak się teraz sprawy potoczy, zależy od przebiegu pandemii i ograniczeń w podróżowaniu – i oczywiście również od tego, jak rozwija się rynek turystyczny.

Ponad chmurami oglądam na iPadzie kilka odcinków Friends. Lot trwa 2 godziny i 40 minut i jest cichy po początkowych turbulencjach. 737 Max podczas lotu, startu i lądowania wygląda jak każdy inny samolot. Faktycznie ma sens, myślę, że przyczyną awarii było wadliwe oprogramowanie – i oczywiście jako gość nie czuję recenzji. Zauważyłem jednak, że silniki samolotu są zauważalnie cichsze. Łatwiej mi rozmawiać ze stewardesami. Pozytywny efekt, który niweluje nakładanie masek.

Bezpiecznie docieramy do Jerez de la Frontera. Pasażerowie przesyłają strumieniowo. Tylko agent fartucha, odpowiedzialny za obsługę w Jerez, nagrywa filmy z Boeinga 737 Max za pomocą swojej kamery Gopro z jasnymi oczami. To po prostu coś wyjątkowego. Odrobina uwagi na maszynę zdecydowanie zasługuje, nawet jeśli ma już dwa lata.

Czytaj dalej i zobacz dokładną historię mojego lotu Boeingiem 737 Max w galerii zdjęć!

To był mój pierwszy lot Boeingiem 737 Max

READ  Produkcja wózków widłowych: nowa fabryka Kion trwa - Wiadomości z firmy, biznesu i przemysłu (inne) | aktualności | Logistyka
Continue Reading

Economy

Członek zarządu Volkswagena, Thomas Olbrich, chce sprzedać milionową willę w Wolfsburgu

Published

on

To jest zrzut ekranu reklamy willi w "Ciekawe".

To jest zrzut ekranu reklamy willi na Immowelt.

nieostrożny

  • Thomas Ulbrich, dyrektor ds. rozwoju w Volkswagenie, oferuje obecnie na sprzedaż swoją willę w Wolfsburgu.
  • Szef najwyższego szczebla żąda za sprzedaż 1,8 miliona euro. Rynek nieruchomości w Wolfsburgu jest jednym z najdroższych w Niemczech.
  • Sprzedaż rodzi pytania o miejsce Ulbricha w VW. Grupa jednak wyraźnie uspokaja: dyrektor ds. rozwoju pozostaje, sprzedaż odbywa się wyłącznie z powodów prywatnych.

To rzadki widok, który można przedstawić zainteresowanym na platformie nieruchomości „Emwelt”. (Zastrzeżenie: Podobnie jak Business Insider GmBH, platforma należy do Axel Springer SE). Możesz być właścicielem domu Thomasa Ulbricha, dyrektora ds. Rozwoju w Volkswagen Przyjrzyj się dokładnie 22 zdjęciom. Dolnosaksońska prowadzi potencjalnych nabywców przez ogród, salon, kuchnię, łazienkę i garderobę. Rzadko zdarza się tak przebłysk czterech ścian niemieckich top managerów.

Ulbrich żąda ceny sprzedaży 1,8 miliona euro za swoją willę o powierzchni 375 metrów kwadratowych, w tym działkę o powierzchni 1783 metrów kwadratowych. Dumna cena, która prawdopodobnie wynika również z lokalizacji domu Filet, który znajduje się bezpośrednio w parku siarki w Wolfsburgu. Reklama mówi również dosłownie: „Połączenie stylu i objętości związane z ekskluzywną lokalizacją zainspiruje Ciebie i Twoją rodzinę”.

Dom ma osiem pokoi, trzy kondygnacje, został wybudowany w 2007 roku i jak można oczekiwać od zarządcy samochodów, posiada cztery miejsca parkingowe. Dosłownie w reklamie jest napisane: “Do Państwa samochodów jest dostępny podwójny garaż i pojedynczy garaż, ale jest też miejsce parkingowe na terenie posesji. Dostępna jest również ładowarka (11 kWh) do ładowania samochodów elektrycznych.”

Thomas Ulbrich, kierownik ds. rozwoju marki VW.

Thomas Ulbrich, kierownik ds. rozwoju marki VW.

dpa

Nic dziwnego, że Ulbrich wspomina o skrzynce ściennej w swoim domu. W Volkswagenie znany jest jako „Pan Electro”, który odegrał kluczową rolę w rozwoju i promocji elektronicznej strategii marki VW. Jedną z zalet Ulbricha jest to, że ID.3, pomimo wszystkich trudności związanych z uruchomieniem i produkcją, został wprowadzony na rynek w połowie czasu. Na początku roku menedżer miał opuścić Wolfsburg. Kiedy Ulbrich opuścił już grupę, szefowie złożyli mu propozycję objęcia stanowiska dyrektora ds. rozwoju marki VW – być może również w uznaniu jego osiągnięć jako pioniera elektrycznego wśród firmy z Wolfsburga.

Reklama willi w Internecie wywołała u Volkswagena brwi. Czy po tak krótkim czasie Ulbrich chce rzucić ręcznik do sali konferencyjnej? Wcale nie, kolekcja daje całą przejrzystość. Thomas Ulbrich jest i pozostanie szefem rozwoju, według rzecznika firmy Business Insider. Jego dom został sprzedany wyłącznie z powodów prywatnych. Przesłanie, które musi zapewnić, że w Wolfsburgu wszystko będzie jasne.

Auto wtajemniczeni

Nowy Biuletyn Samochodowy

READ  Hiszpania planuje z pieniędzmi z pomocy Corona: Modernizacja dzięki Unii Europejskiej
Continue Reading

Economy

Agrar – Tilto – Afrykański pomór świń: Stowarzyszenie Rolników chce drugiego ogrodzenia – Gospodarka

Published

on

TILTO (dpa/bb) – Krajowe Stowarzyszenie Rolników w Brandenburgii wezwało do budowy drugiego ogrodzenia ochronnego na granicy z Polską w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń (ASP) u dzików. W czwartek prezydent Henrik Wendorff podkreślił, zgodnie z oświadczeniem, potrzebę konsekwentnego i bezzwłocznego pójścia naprzód. Mogłoby to powstrzymać masową presję epidemiczną ze strony Polski i powstrzymać epidemię.

Wendorf powiedział, że należy zmobilizować wszystkie siły i zasoby. Różne poziomy administracyjne muszą ze sobą konstruktywnie współpracować. Jak dotąd widać, że współpracowali ze sobą tylko w bardzo ograniczonym zakresie. „Azja i Pacyfik jest zasadniczo problemem europejskim i krajowym” – podkreślił Wendorff. Z perspektywy rolników bojownicy odpowiedzialni za chorobę nie byli obecnie w stanie opanować choroby w ciągu roku.

Po niedawnym wybuchu afrykańskiego pomoru świń u świń domowych w Brandenburgii w piątek zaplanowano spotkanie w Ministerstwie Rolnictwa w celu omówienia dalszej pomocy dla hodowców trzody chlewnej. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele federalnego Departamentu Rolnictwa, stanowego Departamentu Ochrony Konsumentów oraz hodowcy trzody chlewnej.

Parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Rolnictwa Uwe Feller ponownie odrzucił twierdzenie, że nie ma pomocy w walce z epidemią. Podkreślił w apelu, że rząd federalny wspiera walkę z ASF wieloma środkami. Zadaniem państwa jest zapewnienie większego wsparcia lokalnym przedsiębiorcom. „Ma nawet możliwość korzystania z programów państwowych” – powiedział. A jeśli obecny program nie działa, należy wprowadzić ulepszenia, a nie delegować odpowiedzialność.

W połowie lipca pierwsze przypadki afrykańskiego pomoru świń w domowych stadach świń w Brandenburgii stały się znane w całym kraju.

© dpa-infocom, dpa: 210729-99-603083 / 3

READ  Hiszpania planuje z pieniędzmi z pomocy Corona: Modernizacja dzięki Unii Europejskiej
Continue Reading

Trending