Connect with us

Economy

Raport rynkowy: Inwestorzy DAX nadal są w nastroju do zakupów

Published

on

Raport rynkowy: Inwestorzy DAX nadal są w nastroju do zakupów


Raport rynkowy

Stan na: 1 marca 2024 r. o 18:10

DAX zakończył pamiętny tydzień siódmym z rzędu rekordowym poziomem. Po południu silny wiatr napłynął z Wall Street, gdzie również ustanowiono nowe rekordy.

Pod koniec tygodnia indeks DAX nadal rósł, choć w nieco wolniejszym tempie. Na początku notowań wiodący niemiecki indeks osiągnął siódmy z rzędu rekord na poziomie 17 816,52 punktu. „To najbardziej udana seria od 2015 roku” – powiedział strateg inwestycyjny Jürgen Molnar z domu maklerskiego RoboMarkets.

W efekcie DAX nie był w stanie utrzymać wysokiego poziomu ponad 17,8 tys. punktów. Obserwator rynków finansowych Andreas Lipkow odnotował „pierwsze zrozumiałe oznaki zmęczenia”. Ostatecznie poziom zamknięcia osiągnął 17 735 punktów, przy dziennych wzrostach na poziomie 0,32 proc. Indeks spółek średnich MDAX zakończył swoje notowania znaczącym wzrostem o 1,15 proc., do 26 120 pkt.

Nie może więc być wątpliwości co do większej chęci wniesienia wkładu; Realizacja zysków miała miejsce jedynie w odosobnionych przypadkach, na przykład w sektorze ubezpieczeń, który ostatnio odniósł sukces. Ogólnie rzecz biorąc, inwestorzy pozostają zaangażowani na obecnym wysokim poziomie i pomimo tego, że wiodący wskaźnik jest technicznie wykupiony. Ponieważ nikt nie chce niczego przegapić, gdy stopa procentowa zacznie rosnąć.

Wśród poszczególnych akcji indeksu DAX wyróżniały się akcje Daimler Trucks, które wzrosły o 18 proc. Niezwykły rozwój cen akcji DAX, który oczywiście ze znaczną przewagą wypchnął akcję na sam szczyt indeksu.

Po skoku zysków w ostatnim kwartale producent pojazdów użytkowych jest zaskakująco pewny co do roku 2024 i pomimo słabych zamówień chce osiągnąć łączną sprzedaż na poziomie 55–57 miliardów euro. Jose Asumendi z JP Morgan we wstępnym komentarzu mówił o „bardzo dobrych perspektywach” po dobrym roku 2023.

Kolejnym ważnym tematem dzisiejszego dnia są nowe dane dotyczące inflacji w strefie euro, które na pierwszy rzut oka były zachęcające: w lutym inflacja spadła jeszcze bardziej, a inflacja cen wyniosła zaledwie 2,6 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Może to pozornie dać impuls „gołębiom” w Radzie Prezesów EBC, które wzywają do jak najszybszej obniżki stóp procentowych.

Jednak spadek cen wynika wyłącznie z efektu bazy polegającego na gwałtownym wzroście cen w lutym 2023 r. Krótkoterminowa dynamika cen nieco wzrosła, podkreśla Christoph Weil, ekonomista Commerzbanku. „Po wyrównaniu sezonowym indeks podstawowy wzrósł w lutym o 0,4 procent w porównaniu ze styczniem”. Ekspert stwierdził, że w świetle mocnych podwyżek płac taki rozwój sytuacji nie stanowi zaskoczenia.

READ  Wywłaszczenie spółek zależnych Rosniefti: Polska wydaje się wzywać do nacjonalizacji PCK

W wciąż przyjaznym środowisku dla akcji amerykańskie indeksy technologiczne pod koniec tygodnia wznowiły pogoń za rekordami. Nowy rekord pobił także ogólnorynkowy indeks S&P 500, w skład którego wchodzi wiele spółek technologicznych. Giełdy w USA w dalszym ciągu napędza perspektywa luźnej polityki pieniężnej i nadzieja na dobre interesy w obszarze sztucznej inteligencji.

Wykorzystujący technologię indeks Nasdaq 100 po raz pierwszy na początku notowań przekroczył granicę 18 100 punktów i osiągnął nowy rekordowy poziom 18 204 punktów. Ostatnio cena bieżni Nasdaq wzrosła o 0,83 procent, do 18 194 punktów.

Do tej pory indeks Standard & Poor's 500 wzrósł o 5121 proc., do 5107,66 pkt. Wiodący indeks Dow Jones przeżywa trudniejsze chwile z niewielkim wzrostem wynoszącym obecnie 0,1 procent i nie ustanowił jeszcze nowego rekordu.

W lutym nastroje w amerykańskim przemyśle niespodziewanie się pogorszyły. Indeks menedżerów ds. zakupów ISM spadł z 49,1 pkt w poprzednim miesiącu do 47,8 pkt, ogłosił po południu Instytut Zarządzania Podażą (ISM). Analitycy oczekiwali średnio poprawy do 49,5 pkt. Dlatego też wskaźnik jest wyraźniejszy poniżej progu 50 punktów, co wskazuje na kurczenie się branży.

„Jest oczywiste, że wskaźnik PMI rozczarował nieoczekiwanym spadkiem, zatem znaki zapytania co do dynamiki gospodarczej w sektorze ponownie rosną” – skomentował Ralf Rund, analityk Landesbank Hessen-Thüringen. „Nie można jeszcze odłożyć na półkę scenariusza formowania się dna, ale oczekiwania Fed na obniżki stóp procentowych prawdopodobnie powrócą”.

Spośród poszczególnych akcji inwestorzy zwracają szczególną uwagę na akcje Dell Technologies, których ceny wzrosły o 25 proc. Producent komputerów zanotował w minionym kwartale nieoczekiwanie wysoką sprzedaż i zyski. Tym razem zamówienia związane ze sztuczną inteligencją nie zawiodły – komentuje David Vogt, analityk UBS.

Euro nieznacznie wzrosło późnym popołudniem po publikacji słabych danych ISM i ostatnio było notowane na poziomie 1,0825 USD. Europejski Bank Centralny ustalił stopę referencyjną na 1,0813 (czwartek: 1,0826) dolara. Opublikowane dziś rano dane o cenach towarów i usług konsumenckich w strefie euro nie wpłynęły trwale na euro.

Obecnie spekuluje się, kiedy Europejski Bank Centralny obniży stopy procentowe w świetle spadającej inflacji. Ekonomiści pozostają ostrożni. „Płace rosną dramatycznie, szczególnie w sektorze usług” – mówi Thomas Getzel, główny ekonomista VP Bank. Nie udało się jeszcze uniknąć ryzyka wystąpienia efektów drugiej rundy.

„Właśnie dlatego EBC nie będzie świętował niskiej inflacji” – mówi Getzel. Zamiast tego należy w dalszym ciągu uważnie monitorować rozwój sytuacji płacowej i w tej chwili nie zostaną wprowadzone żadne obniżki stóp procentowych”. Pierwsza obniżka spodziewana jest w czerwcu.

READ  Polscy znajomi potwierdzają kontakt

Według kolejnych kluczowych danych producenta samochodów za rok 2023 przewaga Volkswagena spadła na koniec indeksu DAX ze stratą ponad czterech procent. Grupa Volkswagen spodziewa się w tym roku pewnego spadku rentowności najbardziej rentownych spółek.

Prezes Oliver Bloom spodziewa się, że przychody ze sprzedaży będą aż o pięć procent wyższe niż w roku poprzednim, ogłosiła po południu Grupa DAX. W 2023 r., dzięki najnowszemu boomowi, sprzedaż nieoczekiwanie mocno wzrosła o 15,5 proc. do 322,3 mld euro – dzięki znanemu już wzrostowi sprzedaży o prawie 12 proc. do 9,24 mln pojazdów. Spółka z Wolfsburga nie podała prognozy sprzedaży samochodów.

Wynik operacyjny wzrósł o solidne 2% do 22,6 miliarda euro. Negatywny wpływ miały między innymi wyższe koszty produktów i wpływ na wycenę wynikający z hedgingu surowcowego. W tym roku Volkswagen musi sporo zainwestować w nowe technologie, zarówno na rynku chińskim, jak i w akumulatory. Stopa inwestycji wyniesie prawdopodobnie 13,5–14,5 proc. sprzedaży, co będzie rekordowym wynikiem. Volkswagen początkowo nie podał żadnych informacji na temat zysku netto za 2023 rok.

Akcjonariusze otrzymają dywidendę w wysokości 30 centów każdy. Zamiast 8,70 euro za akcję zwykłą i 8,76 euro za akcję uprzywilejowaną jak w roku poprzednim, do akcjonariuszy, z których największym jest Porsche Holding Company rodzin Porsche i Piech, trafi odpowiednio 9 i 9,06 euro. Kraj związkowy Dolna Saksonia i Emirat Kataru. Wskaźnik wypłat osiągnął 28 procent, nieco poniżej celu grupy wynoszącego co najmniej 30 procent. Szczegółowe dane finansowe spółka przedstawi 13 marca.

Tymczasem akcje Grupy DHL na koniec tygodnia znalazły się w gronie przegranych DAX. Rozczarowujące wyniki ważnego konkurenta wpływają na ceny. Szwajcarska firma logistyczna Kühne + Nagel musiała uporać się z nieoczekiwanie dużym spadkiem sprzedaży po boomie związanym z koroną – i nie pozostawia to obojętnym inwestorów u lidera niemieckiego rynku. Papiery Kuehne + Nagel spadły w Zurychu o około dwanaście procent.

Załamanie kursu akcji Bayera od początku roku najprawdopodobniej wypchnie go w marcu z indeksu Stoxx Europe 50. Zdaniem analityka Pankaja Gupty z JPMorgan powodem jest złamanie przez firmę agrochemiczną i farmaceutyczną dwumiesięcznych zasad retencji. Dostawca indeksów Stoxx Ltd., spółka zależna Deutsche Börse. Na początku marca opublikuje kolejną listę.

READ  Miliony klientów banków otrzymuje teraz pocztę

We wtorek (5 marca) Bayer obchodzi długo oczekiwany Dzień Rynków Kapitałowych. Pełniący tę funkcję od czerwca dyrektor generalny Bill Anderson przedstawi następnie swoje plany na przyszłość firmy rolno-farmaceutycznej. W ciągu ostatnich kilku miesięcy Bayer mógł przejść przez kilka scenariuszy, w tym scenariusz podziału. Dane biznesowe i prognozy na 2024 r., które również znajdą się w wtorkowym porządku obrad, prawdopodobnie zejdą na dalszy plan.

Po tym jak poprzedniego dnia ceny spadły czasami o ponad 20 procent, inwestorzy Aixtron ponownie dostrzegli możliwości. Jest to spójne z oceną domu analityków Warburg, który pod koniec tygodnia wydał rekomendację kupuj. To odnowione przekonanie powoduje, że cena akcji producenta instalacji, który ma silną pozycję w branży chipów, rośnie o ponad sześć procent.

Kryzys, z jakim boryka się producent samolotów Boeing, pokrzyżował biznesplany taniej linii lotniczej Ryanair. Ryanair podał, że oczekuje się, że do końca czerwca producent dostarczy jedynie 40 z 57 samolotów średniego zasięgu serii 737 MAX. Dlatego szef Ryanaira, Michael O'Leary, obniżył prognozy dotyczące liczby pasażerów na kolejny rok finansowy i obecnie spodziewa się, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających marzec 2025 r. obsłuży nieco poniżej 200 milionów pasażerów. Do tej pory celował w 205 milionów.

Według wtajemniczonych arabskie linie lotnicze Etihad mogą w tym roku wejść na giełdę. Agencja Bloomberg News poinformowała dziś, powołując się na osoby zaznajomione ze sprawą, że państwowy fundusz majątkowy Emiratu Abu Zabi rozmawiał z bankami na temat takiego kroku. Etihad Airways będzie prawdopodobnie pierwszą z trzech głównych linii lotniczych w Zatoce Perskiej, której akcje będą notowane na giełdzie. Etihad Airways zyskały szczególną sławę w Niemczech jako główny akcjonariusz Air Berlin, który zbankrutował w 2017 roku.

Etihad Airways to najmniejsza z trzech największych linii lotniczych Zatoki Perskiej, obok Emirates i Qatar Airways. W walce o udział w rynku firma pod przewodnictwem ówczesnego prezesa Jamesa Hogana ponad dziesięć lat temu kupiła udziały w borykających się z trudnościami liniach lotniczych, takich jak Air Berlin i Alitalia. Mieli zabrać pasażerów do węzła komunikacyjnego w Abu Zabi. Ale związek spalił przy tym miliardy. W sierpniu 2017 r. administracja Etihad odcięła fundusze Air Berlin i położyła kres działalności wcześniej drugiej co do wielkości linii lotniczej w Niemczech.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pilne wycofanie trzech rodzajów oliwy z oliwek – kontakt z pestycydami może prowadzić do uszkodzenia mózgu

Published

on

Pilne wycofanie trzech rodzajów oliwy z oliwek – kontakt z pestycydami może prowadzić do uszkodzenia mózgu
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

W trzech partiach marki oliwy z oliwek wykryto pestycyd zakazany w Unii Europejskiej. Producent wydał wycofanie.

Kassel – W dzisiejszych czasach często trzeba zainwestować dużo pieniędzy, aby kupić oliwę z oliwek. Te dodatkowe koszty często trzeba zaakceptować, choć niechętnie. Ponieważ do niektórych przepisów niezbędny jest popularny olej kuchenny. Jeśli jednak posiadasz w swojej szafce kuchennej produkty określonej marki, powinieneś zachować ostrożność. Zawierają one jedną resztę w Unia Europejska Sprawdzone, nieautoryzowane pestycydy. W związku z tym producent zainicjował wycofanie produktu. Eksperci ostrzegają, że obchodzenie się z tym pestycydem jest „niezwykle niebezpieczne”. Owoce sprzedawane w Rewe również niedawno zostały wycofane z rynku ze względu na skażenie pestycydami.

Wycofanie dotyczy trzech rodzajów oliwy z oliwek marki „Gaea”. © Importhaus Wilms/Impuls GmbH & Co. KG

Producent przypomina oliwę z oliwek – pestycyd zakazany w Unii Europejskiej, który wykryto podczas kontroli

Wycofanie dotyczy trzech rodzajów oliwy z oliwek marki GAEA. Dom importowy Wilms został ukończony foodwarning.eu Stwierdzono, że badanie trzech partii produktów wykazało przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej zawartości chloropiryfosu. Ten środek owadobójczy jest zakazany w Unii Europejskiej od 2020 roku.

Wycofanie dotyczy następujących oliw z oliwek:

  • GAEA CLASSIC 500 ML – SERIA L4008 / TERMIN NAJLEPSZOŚCI PRZED: 08.07.2025
  • GAEA SELECT 500ml – partia L4010 / Najlepiej spożyć przed: 10 lipca 2025 r.
  • Olej sałatkowy GAEA 500ml – partia L4009 / Najlepiej spożyć przed: 9 lipca 2025 r.

Producent ostrzega, że ​​długotrwałe, wysokie spożycie pestycydów może prowadzić do chorób. W komunikacie potwierdza się: „Ze względów ostrożności w celu ochrony konsumenta nie zaleca się spożywania powyższych partii”. Klienci, którzy zakupili produkt z dotkniętych partii, mogą zwrócić go do supermarketów bez okazywania paragonu i otrzymać zwrot ceny zakupu.

Pamiętaj o oliwie z oliwek: narażenie na pestycydy może spowodować uszkodzenie mózgu

Sieć Akcji Pestycydowej ma taką ogłoszenie Wyjaśnił, że chloropiryfos jest bardzo niebezpieczny. Istnieją mocne dowody na to, że pestycyd ma negatywny wpływ na rozwój układu nerwowego i może prowadzić między innymi do obniżenia IQ, utraty pamięci roboczej i problemów z koncentracją.

Chociaż ta substancja chemiczna jest zakazana w ponad 40 krajach na całym świecie, insektycyd jest nadal stosowany w wielu krajach, mimo że istnieją już bezpieczne alternatywy dla środowiska i rolno-środowiskowe. Wysoki poziom pestycydów jest prawie zawsze przyczyną wycofania produktów, w tym produktów z kurczaka.

READ  Podcast „I Learned Again”: Wunsiedel, Test Lab for Energy Transmission
Continue Reading

Economy

Hybrydę plug-in VW Golfa można zamówić z zasięgiem elektrycznym do 143 km

Published

on

Hybrydę plug-in VW Golfa można zamówić z zasięgiem elektrycznym do 143 km

Można zamówić nowego Golfa GTE i nowego Golfa eHybrid. Wprowadzili nową technologię hybrydową i szereg udoskonaleń. Golfa eHybrid można skonfigurować i zamówić już od 44 240 euro. Cena nowego Golfa GTE zaczyna się od 46 745 euro.

Silnik nowego Golfa GTE o mocy 200 kW (272 KM) ma jeszcze wyższą wydajność niż nowy Golf GTI dzięki dodatkowej mocy elektrycznej. Zaprojektowany, aby zapewnić najwyższy możliwy poziom komfortu, Golf eHybrid ma moc 150 kW (204 KM). Zasięg GTE na napędzie elektrycznym został zwiększony do 131 km zgodnie ze standardami WLTP, a w trybie eHybrid do 143 km. Obydwa modele wyposażono także w funkcję szybkiego ładowania DC.

Z zewnątrz modele kompaktowe można rozpoznać między innymi po zmodernizowanej części przedniej z reflektorami LED Plus, a także nowo zaprojektowanych tylnych światłach LED i standardowych 17-calowych felgach aluminiowych „Richmond”. „Nowoczesne systemy informacyjno-rozrywkowe i liczne systemy wspomagające kierowcę zwiększają komfort” – deklaruje Volkswagen.

Moc obu samochodów elektrycznych przenoszona jest częściowo na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG przeznaczonej do napędów hybrydowych typu plug-in. Dzięki przejściu na nowy 1,5-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i zmienną geometrią turbosprężarki, a także „wysoce wydajnym” procesowi spalania TSI-evo i nowemu akumulatorowi o pojemności 19,7 kWh (netto/zaawansowane: 10,6 kWh), hybryda typu plug-in Mówi się, że jest „wysoce skuteczny”. Ponadto oba modele zapewniają dużą przyjemność z jazdy, ponieważ dysponują dużym momentem obrotowym nawet od postoju za pomocą silnika elektrycznego.

Akumulator napędowy ładuje się w stacji ładowania Wallbox i innych punktach ładowania AC mocą do 11 kW (poprzednio 3,6 kW). Ponadto Golf eHybrid i Golf GTE po raz pierwszy mogą pobierać prąd ze stacji szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW.

Golf GTE podkreśla swój sportowy charakter za pomocą sportowych foteli z kwadratowym wzorem, wielofunkcyjnej skórzanej sportowej kierownicy oraz dekoracyjnych wstawek na desce rozdzielczej i panelach przednich drzwi. Golf eHybrid jest zazwyczaj oferowany w eleganckiej wersji wyposażenia „Style” i według VW jest polecany jako szczególnie komfortowy model hybrydowy typu plug-in.

READ  Polscy znajomi potwierdzają kontakt

Zarówno Golf GTE, jak i Golf eHybrid są standardowo wyposażone w system informacyjno-rozrywkowy „Digital Cockpit Pro” i system nawigacji „Discover Media”, którymi można sterować za pomocą niezależnego ekranu dotykowego (przekątna: 32,8 cm/12,9 cala). Pakiet systemów wspomagających kierowcę obejmuje m.in. „Travel Assist” wspomagający jazdę z prędkością do 210 km/h, asystenta hamowania awaryjnego „Front Assist”, asystenta utrzymania pasa ruchu „Lane Assist” oraz funkcję odzyskiwania.

Continue Reading

Economy

Prawie 30-procentowy wzrost emisji: sztuczna inteligencja sprawia, że ​​Microsoft jest winowajcą klimatu

Published

on

Prawie 30-procentowy wzrost emisji: sztuczna inteligencja sprawia, że ​​Microsoft jest winowajcą klimatu

Prawie 30-procentowy wzrost emisji
Sztuczna inteligencja czyni Microsoft winnym klimatu

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

Microsoft jest wart na giełdzie 3,1 biliona dolarów. Dzieje się tak głównie ze względu na szum wokół sztucznej inteligencji. Uniemożliwia to jednak ambitne cele klimatyczne grupy.

Cztery lata temu Microsoft zobowiązał się nie tylko być neutralny dla klimatu, Ale także do roku 2030 staną się negatywne dla klimatu. Jednak ten ambitny cel – usunięcie z atmosfery większej ilości dwutlenku węgla, niż bezpośrednio powoduje to firma – został odległy ze względu na rozwój sztucznej inteligencji.

Microsoftu
Microsoftu 388.05

Od 2020 r. emisje wzrosły o prawie jedną trzecią w związku z rozbudową centrów danych AI, jak podała grupa w swoim najnowszym raporcie dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Infrastruktura AI przetwarza ogromne ilości danych. Początkowo zwiększa to obciążenie istniejących centrów danych, a tym samym zużycie energii. Jednocześnie szybko rośnie zapotrzebowanie na aplikacje sztucznej inteligencji, zmuszając Microsoft do budowy kolejnych centrów danych. Wymaga to na przykład cementu, stali i mikrochipów – rzeczy, które powstają przy intensywnym wykorzystaniu dwutlenku węgla. Powstałe emisje szkodzą śladowi klimatycznemu Microsoftu.

Z raportu wynika, że ​​bezpośrednie emisje Microsoftu spadły o 6,3 procent od 2020 r. do końca 2023 r. Jednak emisje z łańcucha dostaw, które stanowią większość całkowitych emisji, wzrosły o 30,9 procent. Firma wyjaśniła, że ​​doprowadziło to do wzrostu całkowitej emisji o 29,1%.

Microsoft konkuruje z Amazonem i Google o rozbudowę swojej infrastruktury AI. Firma zainwestowała miliardy dolarów w OpenAI, które stoi za chatbotem ChatGPT. Microsoft rozwija także własne aplikacje AI.

To pokazuje, jak boom w dziedzinie sztucznej inteligencji koliduje z celem firm, jakim jest osiągnięcie większej neutralności klimatycznej. ChatGPT wywołał szum wokół sztucznej inteligencji i odegrał główną rolę w uczynieniu Microsoftu najcenniejszą firmą na świecie. Obecna kapitalizacja rynkowa: 3,1 biliona dolarów.

READ  Miliony klientów banków otrzymuje teraz pocztę
Continue Reading

Trending