Raport rynkowy
Stan na: 1 marca 2024 r. o 18:10
DAX zakończył pamiętny tydzień siódmym z rzędu rekordowym poziomem. Po południu silny wiatr napłynął z Wall Street, gdzie również ustanowiono nowe rekordy.
Pod koniec tygodnia indeks DAX nadal rósł, choć w nieco wolniejszym tempie. Na początku notowań wiodący niemiecki indeks osiągnął siódmy z rzędu rekord na poziomie 17 816,52 punktu. „To najbardziej udana seria od 2015 roku” – powiedział strateg inwestycyjny Jürgen Molnar z domu maklerskiego RoboMarkets.
W efekcie DAX nie był w stanie utrzymać wysokiego poziomu ponad 17,8 tys. punktów. Obserwator rynków finansowych Andreas Lipkow odnotował „pierwsze zrozumiałe oznaki zmęczenia”. Ostatecznie poziom zamknięcia osiągnął 17 735 punktów, przy dziennych wzrostach na poziomie 0,32 proc. Indeks spółek średnich MDAX zakończył swoje notowania znaczącym wzrostem o 1,15 proc., do 26 120 pkt.
Nie może więc być wątpliwości co do większej chęci wniesienia wkładu; Realizacja zysków miała miejsce jedynie w odosobnionych przypadkach, na przykład w sektorze ubezpieczeń, który ostatnio odniósł sukces. Ogólnie rzecz biorąc, inwestorzy pozostają zaangażowani na obecnym wysokim poziomie i pomimo tego, że wiodący wskaźnik jest technicznie wykupiony. Ponieważ nikt nie chce niczego przegapić, gdy stopa procentowa zacznie rosnąć.
Wśród poszczególnych akcji indeksu DAX wyróżniały się akcje Daimler Trucks, które wzrosły o 18 proc. Niezwykły rozwój cen akcji DAX, który oczywiście ze znaczną przewagą wypchnął akcję na sam szczyt indeksu.
Po skoku zysków w ostatnim kwartale producent pojazdów użytkowych jest zaskakująco pewny co do roku 2024 i pomimo słabych zamówień chce osiągnąć łączną sprzedaż na poziomie 55–57 miliardów euro. Jose Asumendi z JP Morgan we wstępnym komentarzu mówił o „bardzo dobrych perspektywach” po dobrym roku 2023.
Kolejnym ważnym tematem dzisiejszego dnia są nowe dane dotyczące inflacji w strefie euro, które na pierwszy rzut oka były zachęcające: w lutym inflacja spadła jeszcze bardziej, a inflacja cen wyniosła zaledwie 2,6 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Może to pozornie dać impuls „gołębiom” w Radzie Prezesów EBC, które wzywają do jak najszybszej obniżki stóp procentowych.
Jednak spadek cen wynika wyłącznie z efektu bazy polegającego na gwałtownym wzroście cen w lutym 2023 r. Krótkoterminowa dynamika cen nieco wzrosła, podkreśla Christoph Weil, ekonomista Commerzbanku. „Po wyrównaniu sezonowym indeks podstawowy wzrósł w lutym o 0,4 procent w porównaniu ze styczniem”. Ekspert stwierdził, że w świetle mocnych podwyżek płac taki rozwój sytuacji nie stanowi zaskoczenia.
W wciąż przyjaznym środowisku dla akcji amerykańskie indeksy technologiczne pod koniec tygodnia wznowiły pogoń za rekordami. Nowy rekord pobił także ogólnorynkowy indeks S&P 500, w skład którego wchodzi wiele spółek technologicznych. Giełdy w USA w dalszym ciągu napędza perspektywa luźnej polityki pieniężnej i nadzieja na dobre interesy w obszarze sztucznej inteligencji.
Wykorzystujący technologię indeks Nasdaq 100 po raz pierwszy na początku notowań przekroczył granicę 18 100 punktów i osiągnął nowy rekordowy poziom 18 204 punktów. Ostatnio cena bieżni Nasdaq wzrosła o 0,83 procent, do 18 194 punktów.
Do tej pory indeks Standard & Poor's 500 wzrósł o 5121 proc., do 5107,66 pkt. Wiodący indeks Dow Jones przeżywa trudniejsze chwile z niewielkim wzrostem wynoszącym obecnie 0,1 procent i nie ustanowił jeszcze nowego rekordu.
W lutym nastroje w amerykańskim przemyśle niespodziewanie się pogorszyły. Indeks menedżerów ds. zakupów ISM spadł z 49,1 pkt w poprzednim miesiącu do 47,8 pkt, ogłosił po południu Instytut Zarządzania Podażą (ISM). Analitycy oczekiwali średnio poprawy do 49,5 pkt. Dlatego też wskaźnik jest wyraźniejszy poniżej progu 50 punktów, co wskazuje na kurczenie się branży.
„Jest oczywiste, że wskaźnik PMI rozczarował nieoczekiwanym spadkiem, zatem znaki zapytania co do dynamiki gospodarczej w sektorze ponownie rosną” – skomentował Ralf Rund, analityk Landesbank Hessen-Thüringen. „Nie można jeszcze odłożyć na półkę scenariusza formowania się dna, ale oczekiwania Fed na obniżki stóp procentowych prawdopodobnie powrócą”.
Spośród poszczególnych akcji inwestorzy zwracają szczególną uwagę na akcje Dell Technologies, których ceny wzrosły o 25 proc. Producent komputerów zanotował w minionym kwartale nieoczekiwanie wysoką sprzedaż i zyski. Tym razem zamówienia związane ze sztuczną inteligencją nie zawiodły – komentuje David Vogt, analityk UBS.
Euro nieznacznie wzrosło późnym popołudniem po publikacji słabych danych ISM i ostatnio było notowane na poziomie 1,0825 USD. Europejski Bank Centralny ustalił stopę referencyjną na 1,0813 (czwartek: 1,0826) dolara. Opublikowane dziś rano dane o cenach towarów i usług konsumenckich w strefie euro nie wpłynęły trwale na euro.
Obecnie spekuluje się, kiedy Europejski Bank Centralny obniży stopy procentowe w świetle spadającej inflacji. Ekonomiści pozostają ostrożni. „Płace rosną dramatycznie, szczególnie w sektorze usług” – mówi Thomas Getzel, główny ekonomista VP Bank. Nie udało się jeszcze uniknąć ryzyka wystąpienia efektów drugiej rundy.
„Właśnie dlatego EBC nie będzie świętował niskiej inflacji” – mówi Getzel. Zamiast tego należy w dalszym ciągu uważnie monitorować rozwój sytuacji płacowej i w tej chwili nie zostaną wprowadzone żadne obniżki stóp procentowych”. Pierwsza obniżka spodziewana jest w czerwcu.
Według kolejnych kluczowych danych producenta samochodów za rok 2023 przewaga Volkswagena spadła na koniec indeksu DAX ze stratą ponad czterech procent. Grupa Volkswagen spodziewa się w tym roku pewnego spadku rentowności najbardziej rentownych spółek.
Prezes Oliver Bloom spodziewa się, że przychody ze sprzedaży będą aż o pięć procent wyższe niż w roku poprzednim, ogłosiła po południu Grupa DAX. W 2023 r., dzięki najnowszemu boomowi, sprzedaż nieoczekiwanie mocno wzrosła o 15,5 proc. do 322,3 mld euro – dzięki znanemu już wzrostowi sprzedaży o prawie 12 proc. do 9,24 mln pojazdów. Spółka z Wolfsburga nie podała prognozy sprzedaży samochodów.
Wynik operacyjny wzrósł o solidne 2% do 22,6 miliarda euro. Negatywny wpływ miały między innymi wyższe koszty produktów i wpływ na wycenę wynikający z hedgingu surowcowego. W tym roku Volkswagen musi sporo zainwestować w nowe technologie, zarówno na rynku chińskim, jak i w akumulatory. Stopa inwestycji wyniesie prawdopodobnie 13,5–14,5 proc. sprzedaży, co będzie rekordowym wynikiem. Volkswagen początkowo nie podał żadnych informacji na temat zysku netto za 2023 rok.
Akcjonariusze otrzymają dywidendę w wysokości 30 centów każdy. Zamiast 8,70 euro za akcję zwykłą i 8,76 euro za akcję uprzywilejowaną jak w roku poprzednim, do akcjonariuszy, z których największym jest Porsche Holding Company rodzin Porsche i Piech, trafi odpowiednio 9 i 9,06 euro. Kraj związkowy Dolna Saksonia i Emirat Kataru. Wskaźnik wypłat osiągnął 28 procent, nieco poniżej celu grupy wynoszącego co najmniej 30 procent. Szczegółowe dane finansowe spółka przedstawi 13 marca.
Tymczasem akcje Grupy DHL na koniec tygodnia znalazły się w gronie przegranych DAX. Rozczarowujące wyniki ważnego konkurenta wpływają na ceny. Szwajcarska firma logistyczna Kühne + Nagel musiała uporać się z nieoczekiwanie dużym spadkiem sprzedaży po boomie związanym z koroną – i nie pozostawia to obojętnym inwestorów u lidera niemieckiego rynku. Papiery Kuehne + Nagel spadły w Zurychu o około dwanaście procent.
Załamanie kursu akcji Bayera od początku roku najprawdopodobniej wypchnie go w marcu z indeksu Stoxx Europe 50. Zdaniem analityka Pankaja Gupty z JPMorgan powodem jest złamanie przez firmę agrochemiczną i farmaceutyczną dwumiesięcznych zasad retencji. Dostawca indeksów Stoxx Ltd., spółka zależna Deutsche Börse. Na początku marca opublikuje kolejną listę.
We wtorek (5 marca) Bayer obchodzi długo oczekiwany Dzień Rynków Kapitałowych. Pełniący tę funkcję od czerwca dyrektor generalny Bill Anderson przedstawi następnie swoje plany na przyszłość firmy rolno-farmaceutycznej. W ciągu ostatnich kilku miesięcy Bayer mógł przejść przez kilka scenariuszy, w tym scenariusz podziału. Dane biznesowe i prognozy na 2024 r., które również znajdą się w wtorkowym porządku obrad, prawdopodobnie zejdą na dalszy plan.
Po tym jak poprzedniego dnia ceny spadły czasami o ponad 20 procent, inwestorzy Aixtron ponownie dostrzegli możliwości. Jest to spójne z oceną domu analityków Warburg, który pod koniec tygodnia wydał rekomendację kupuj. To odnowione przekonanie powoduje, że cena akcji producenta instalacji, który ma silną pozycję w branży chipów, rośnie o ponad sześć procent.
Kryzys, z jakim boryka się producent samolotów Boeing, pokrzyżował biznesplany taniej linii lotniczej Ryanair. Ryanair podał, że oczekuje się, że do końca czerwca producent dostarczy jedynie 40 z 57 samolotów średniego zasięgu serii 737 MAX. Dlatego szef Ryanaira, Michael O'Leary, obniżył prognozy dotyczące liczby pasażerów na kolejny rok finansowy i obecnie spodziewa się, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających marzec 2025 r. obsłuży nieco poniżej 200 milionów pasażerów. Do tej pory celował w 205 milionów.
Według wtajemniczonych arabskie linie lotnicze Etihad mogą w tym roku wejść na giełdę. Agencja Bloomberg News poinformowała dziś, powołując się na osoby zaznajomione ze sprawą, że państwowy fundusz majątkowy Emiratu Abu Zabi rozmawiał z bankami na temat takiego kroku. Etihad Airways będzie prawdopodobnie pierwszą z trzech głównych linii lotniczych w Zatoce Perskiej, której akcje będą notowane na giełdzie. Etihad Airways zyskały szczególną sławę w Niemczech jako główny akcjonariusz Air Berlin, który zbankrutował w 2017 roku.
Etihad Airways to najmniejsza z trzech największych linii lotniczych Zatoki Perskiej, obok Emirates i Qatar Airways. W walce o udział w rynku firma pod przewodnictwem ówczesnego prezesa Jamesa Hogana ponad dziesięć lat temu kupiła udziały w borykających się z trudnościami liniach lotniczych, takich jak Air Berlin i Alitalia. Mieli zabrać pasażerów do węzła komunikacyjnego w Abu Zabi. Ale związek spalił przy tym miliardy. W sierpniu 2017 r. administracja Etihad odcięła fundusze Air Berlin i położyła kres działalności wcześniej drugiej co do wielkości linii lotniczej w Niemczech.