Connect with us

Economy

Raport rynkowy: Inwestorzy DAX nadal są w nastroju do zakupów

Published

on

Raport rynkowy: Inwestorzy DAX nadal są w nastroju do zakupów


Raport rynkowy

Stan na: 1 marca 2024 r. o 18:10

DAX zakończył pamiętny tydzień siódmym z rzędu rekordowym poziomem. Po południu silny wiatr napłynął z Wall Street, gdzie również ustanowiono nowe rekordy.

Pod koniec tygodnia indeks DAX nadal rósł, choć w nieco wolniejszym tempie. Na początku notowań wiodący niemiecki indeks osiągnął siódmy z rzędu rekord na poziomie 17 816,52 punktu. „To najbardziej udana seria od 2015 roku” – powiedział strateg inwestycyjny Jürgen Molnar z domu maklerskiego RoboMarkets.

W efekcie DAX nie był w stanie utrzymać wysokiego poziomu ponad 17,8 tys. punktów. Obserwator rynków finansowych Andreas Lipkow odnotował „pierwsze zrozumiałe oznaki zmęczenia”. Ostatecznie poziom zamknięcia osiągnął 17 735 punktów, przy dziennych wzrostach na poziomie 0,32 proc. Indeks spółek średnich MDAX zakończył swoje notowania znaczącym wzrostem o 1,15 proc., do 26 120 pkt.

Nie może więc być wątpliwości co do większej chęci wniesienia wkładu; Realizacja zysków miała miejsce jedynie w odosobnionych przypadkach, na przykład w sektorze ubezpieczeń, który ostatnio odniósł sukces. Ogólnie rzecz biorąc, inwestorzy pozostają zaangażowani na obecnym wysokim poziomie i pomimo tego, że wiodący wskaźnik jest technicznie wykupiony. Ponieważ nikt nie chce niczego przegapić, gdy stopa procentowa zacznie rosnąć.

Wśród poszczególnych akcji indeksu DAX wyróżniały się akcje Daimler Trucks, które wzrosły o 18 proc. Niezwykły rozwój cen akcji DAX, który oczywiście ze znaczną przewagą wypchnął akcję na sam szczyt indeksu.

Po skoku zysków w ostatnim kwartale producent pojazdów użytkowych jest zaskakująco pewny co do roku 2024 i pomimo słabych zamówień chce osiągnąć łączną sprzedaż na poziomie 55–57 miliardów euro. Jose Asumendi z JP Morgan we wstępnym komentarzu mówił o „bardzo dobrych perspektywach” po dobrym roku 2023.

Kolejnym ważnym tematem dzisiejszego dnia są nowe dane dotyczące inflacji w strefie euro, które na pierwszy rzut oka były zachęcające: w lutym inflacja spadła jeszcze bardziej, a inflacja cen wyniosła zaledwie 2,6 procent w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Może to pozornie dać impuls „gołębiom” w Radzie Prezesów EBC, które wzywają do jak najszybszej obniżki stóp procentowych.

Jednak spadek cen wynika wyłącznie z efektu bazy polegającego na gwałtownym wzroście cen w lutym 2023 r. Krótkoterminowa dynamika cen nieco wzrosła, podkreśla Christoph Weil, ekonomista Commerzbanku. „Po wyrównaniu sezonowym indeks podstawowy wzrósł w lutym o 0,4 procent w porównaniu ze styczniem”. Ekspert stwierdził, że w świetle mocnych podwyżek płac taki rozwój sytuacji nie stanowi zaskoczenia.

READ  Raport rynkowy: DAX wstrzymuje rajd ożywienia | tagesschau.de

W wciąż przyjaznym środowisku dla akcji amerykańskie indeksy technologiczne pod koniec tygodnia wznowiły pogoń za rekordami. Nowy rekord pobił także ogólnorynkowy indeks S&P 500, w skład którego wchodzi wiele spółek technologicznych. Giełdy w USA w dalszym ciągu napędza perspektywa luźnej polityki pieniężnej i nadzieja na dobre interesy w obszarze sztucznej inteligencji.

Wykorzystujący technologię indeks Nasdaq 100 po raz pierwszy na początku notowań przekroczył granicę 18 100 punktów i osiągnął nowy rekordowy poziom 18 204 punktów. Ostatnio cena bieżni Nasdaq wzrosła o 0,83 procent, do 18 194 punktów.

Do tej pory indeks Standard & Poor's 500 wzrósł o 5121 proc., do 5107,66 pkt. Wiodący indeks Dow Jones przeżywa trudniejsze chwile z niewielkim wzrostem wynoszącym obecnie 0,1 procent i nie ustanowił jeszcze nowego rekordu.

W lutym nastroje w amerykańskim przemyśle niespodziewanie się pogorszyły. Indeks menedżerów ds. zakupów ISM spadł z 49,1 pkt w poprzednim miesiącu do 47,8 pkt, ogłosił po południu Instytut Zarządzania Podażą (ISM). Analitycy oczekiwali średnio poprawy do 49,5 pkt. Dlatego też wskaźnik jest wyraźniejszy poniżej progu 50 punktów, co wskazuje na kurczenie się branży.

„Jest oczywiste, że wskaźnik PMI rozczarował nieoczekiwanym spadkiem, zatem znaki zapytania co do dynamiki gospodarczej w sektorze ponownie rosną” – skomentował Ralf Rund, analityk Landesbank Hessen-Thüringen. „Nie można jeszcze odłożyć na półkę scenariusza formowania się dna, ale oczekiwania Fed na obniżki stóp procentowych prawdopodobnie powrócą”.

Spośród poszczególnych akcji inwestorzy zwracają szczególną uwagę na akcje Dell Technologies, których ceny wzrosły o 25 proc. Producent komputerów zanotował w minionym kwartale nieoczekiwanie wysoką sprzedaż i zyski. Tym razem zamówienia związane ze sztuczną inteligencją nie zawiodły – komentuje David Vogt, analityk UBS.

Euro nieznacznie wzrosło późnym popołudniem po publikacji słabych danych ISM i ostatnio było notowane na poziomie 1,0825 USD. Europejski Bank Centralny ustalił stopę referencyjną na 1,0813 (czwartek: 1,0826) dolara. Opublikowane dziś rano dane o cenach towarów i usług konsumenckich w strefie euro nie wpłynęły trwale na euro.

Obecnie spekuluje się, kiedy Europejski Bank Centralny obniży stopy procentowe w świetle spadającej inflacji. Ekonomiści pozostają ostrożni. „Płace rosną dramatycznie, szczególnie w sektorze usług” – mówi Thomas Getzel, główny ekonomista VP Bank. Nie udało się jeszcze uniknąć ryzyka wystąpienia efektów drugiej rundy.

„Właśnie dlatego EBC nie będzie świętował niskiej inflacji” – mówi Getzel. Zamiast tego należy w dalszym ciągu uważnie monitorować rozwój sytuacji płacowej i w tej chwili nie zostaną wprowadzone żadne obniżki stóp procentowych”. Pierwsza obniżka spodziewana jest w czerwcu.

READ  Raport rynkowy: Inwestorzy liczą na dyplomację na Bliskim Wschodzie

Według kolejnych kluczowych danych producenta samochodów za rok 2023 przewaga Volkswagena spadła na koniec indeksu DAX ze stratą ponad czterech procent. Grupa Volkswagen spodziewa się w tym roku pewnego spadku rentowności najbardziej rentownych spółek.

Prezes Oliver Bloom spodziewa się, że przychody ze sprzedaży będą aż o pięć procent wyższe niż w roku poprzednim, ogłosiła po południu Grupa DAX. W 2023 r., dzięki najnowszemu boomowi, sprzedaż nieoczekiwanie mocno wzrosła o 15,5 proc. do 322,3 mld euro – dzięki znanemu już wzrostowi sprzedaży o prawie 12 proc. do 9,24 mln pojazdów. Spółka z Wolfsburga nie podała prognozy sprzedaży samochodów.

Wynik operacyjny wzrósł o solidne 2% do 22,6 miliarda euro. Negatywny wpływ miały między innymi wyższe koszty produktów i wpływ na wycenę wynikający z hedgingu surowcowego. W tym roku Volkswagen musi sporo zainwestować w nowe technologie, zarówno na rynku chińskim, jak i w akumulatory. Stopa inwestycji wyniesie prawdopodobnie 13,5–14,5 proc. sprzedaży, co będzie rekordowym wynikiem. Volkswagen początkowo nie podał żadnych informacji na temat zysku netto za 2023 rok.

Akcjonariusze otrzymają dywidendę w wysokości 30 centów każdy. Zamiast 8,70 euro za akcję zwykłą i 8,76 euro za akcję uprzywilejowaną jak w roku poprzednim, do akcjonariuszy, z których największym jest Porsche Holding Company rodzin Porsche i Piech, trafi odpowiednio 9 i 9,06 euro. Kraj związkowy Dolna Saksonia i Emirat Kataru. Wskaźnik wypłat osiągnął 28 procent, nieco poniżej celu grupy wynoszącego co najmniej 30 procent. Szczegółowe dane finansowe spółka przedstawi 13 marca.

Tymczasem akcje Grupy DHL na koniec tygodnia znalazły się w gronie przegranych DAX. Rozczarowujące wyniki ważnego konkurenta wpływają na ceny. Szwajcarska firma logistyczna Kühne + Nagel musiała uporać się z nieoczekiwanie dużym spadkiem sprzedaży po boomie związanym z koroną – i nie pozostawia to obojętnym inwestorów u lidera niemieckiego rynku. Papiery Kuehne + Nagel spadły w Zurychu o około dwanaście procent.

Załamanie kursu akcji Bayera od początku roku najprawdopodobniej wypchnie go w marcu z indeksu Stoxx Europe 50. Zdaniem analityka Pankaja Gupty z JPMorgan powodem jest złamanie przez firmę agrochemiczną i farmaceutyczną dwumiesięcznych zasad retencji. Dostawca indeksów Stoxx Ltd., spółka zależna Deutsche Börse. Na początku marca opublikuje kolejną listę.

READ  Nagłówek NASDAQ Giełda akcji NVIDIA rośnie: Wygląda na to, że NVIDIA planuje utworzenie nowej jednostki biznesowej zajmującej się niestandardowymi chipami

We wtorek (5 marca) Bayer obchodzi długo oczekiwany Dzień Rynków Kapitałowych. Pełniący tę funkcję od czerwca dyrektor generalny Bill Anderson przedstawi następnie swoje plany na przyszłość firmy rolno-farmaceutycznej. W ciągu ostatnich kilku miesięcy Bayer mógł przejść przez kilka scenariuszy, w tym scenariusz podziału. Dane biznesowe i prognozy na 2024 r., które również znajdą się w wtorkowym porządku obrad, prawdopodobnie zejdą na dalszy plan.

Po tym jak poprzedniego dnia ceny spadły czasami o ponad 20 procent, inwestorzy Aixtron ponownie dostrzegli możliwości. Jest to spójne z oceną domu analityków Warburg, który pod koniec tygodnia wydał rekomendację kupuj. To odnowione przekonanie powoduje, że cena akcji producenta instalacji, który ma silną pozycję w branży chipów, rośnie o ponad sześć procent.

Kryzys, z jakim boryka się producent samolotów Boeing, pokrzyżował biznesplany taniej linii lotniczej Ryanair. Ryanair podał, że oczekuje się, że do końca czerwca producent dostarczy jedynie 40 z 57 samolotów średniego zasięgu serii 737 MAX. Dlatego szef Ryanaira, Michael O'Leary, obniżył prognozy dotyczące liczby pasażerów na kolejny rok finansowy i obecnie spodziewa się, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających marzec 2025 r. obsłuży nieco poniżej 200 milionów pasażerów. Do tej pory celował w 205 milionów.

Według wtajemniczonych arabskie linie lotnicze Etihad mogą w tym roku wejść na giełdę. Agencja Bloomberg News poinformowała dziś, powołując się na osoby zaznajomione ze sprawą, że państwowy fundusz majątkowy Emiratu Abu Zabi rozmawiał z bankami na temat takiego kroku. Etihad Airways będzie prawdopodobnie pierwszą z trzech głównych linii lotniczych w Zatoce Perskiej, której akcje będą notowane na giełdzie. Etihad Airways zyskały szczególną sławę w Niemczech jako główny akcjonariusz Air Berlin, który zbankrutował w 2017 roku.

Etihad Airways to najmniejsza z trzech największych linii lotniczych Zatoki Perskiej, obok Emirates i Qatar Airways. W walce o udział w rynku firma pod przewodnictwem ówczesnego prezesa Jamesa Hogana ponad dziesięć lat temu kupiła udziały w borykających się z trudnościami liniach lotniczych, takich jak Air Berlin i Alitalia. Mieli zabrać pasażerów do węzła komunikacyjnego w Abu Zabi. Ale związek spalił przy tym miliardy. W sierpniu 2017 r. administracja Etihad odcięła fundusze Air Berlin i położyła kres działalności wcześniej drugiej co do wielkości linii lotniczej w Niemczech.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Raport rynkowy: DAX wstrzymuje rajd ożywienia | tagesschau.de
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Raport rynkowy: DAX wstrzymuje rajd ożywienia | tagesschau.de
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Wyniki gospodarcze Polski są obecnie najlepsze w historii

Published

on

Wyniki gospodarcze Polski są obecnie najlepsze w historii

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się bardzo dobrze. Potwierdzenie dobrej sytuacji można znaleźć w najnowszych danych Eurostatu. PKB Polski wzrósł po 2015 roku o ponad 33%; Lepiej radzą sobie jedynie kraje podające się za raje podatkowe.

Dobre lata dla polskiej gospodarki

Z pewnością wielu ekonomistów jest zgodnych, że Polska przeżywa obecnie złoty wiek gospodarczy. Takie głosy z pewnością byłyby słuszne. Jak pokazuje analiza danych historycznych, dystans do Zachodu jest mniejszy niż kiedykolwiek od 2018 roku. Obecnie PKB Polski na mieszkańca stanowi około 70% PKB Włoch, Anglii, Francji, Szwecji i Holandii. To znakomity wynik, bo za czasów Lecha Wałęsy odsetek ten wynosił zaledwie 30%.

reklama

Co ciekawe, był to jeden z najgorszych okresów w historii. W czasach komunizmu PKB na mieszkańca we wspomnianych krajach wynosił około 40% PKB na mieszkańca. Wynik był bardzo podobny w II Rzeczypospolitej. Historycznie rzecz biorąc, Polska była najbliżej Zachodu za czasów Henryka Walezego i Stefana Batorego. W tamtym czasie PKB kraju na mieszkańca wynosił około 60% średniego PKB na mieszkańca Włoch, Anglii, Francji, Szwecji i Holandii. Na tle Europy Zachodniej kraj nadwiślański jest obecnie najbogatszym w całej swojej historii.

Tak dobry wynik nie byłby możliwy bez dwóch czynników. Recesja gospodarcza we Włoszech i Francji z pewnością wywarła znaczący wpływ, ale na taki wynik w dużej mierze wpłynął bardzo dynamiczny wzrost gospodarczy, jakiego Polska doświadczyła w ostatnich latach. Bo okazuje się, że w latach 2015-2023, po krajach podających się za raje podatkowe, Polska zajmuje drugie miejsce.

Wzrost PKB Polski jest imponujący

Ostatnie kilka lat to okres wielkiej koniunktury gospodarczej. Po 2015 roku sytuacja gospodarcza w krajach Europy Południowej zaczęła się poprawiać. Polska radziła sobie wyjątkowo dobrze przez ostatnie osiem lat, nawet biorąc pod uwagę, że kraje postkomunistyczne rozwijały się w tym okresie średnio znacznie szybciej.

READ  Następna firma ogłasza upadłość

W porównaniu z 2015 r. irlandzki PKB wzrósł najbardziej i wyniósł 59,6%. Malta zajmowała drugie miejsce w UE ze wzrostem na poziomie 57,9% do czwartego kwartału 2023 r. Na podium znalazł się Cypr, którego gospodarka w ostatnim kwartale ubiegłego roku była o 44,9% większa niż w 2015 r.

Polska zajęła czwarte miejsce. PKB Polski w ostatnim kwartale 2023 r. był o 33,2% wyższy niż w 2015 r., przy czym nie należy zapominać, że kraj wychodził z pandemii, wojny na Ukrainie i kryzysu energetycznego. Ponadto wszystkie kraje poprzedzające Polskę uznawane są za raje podatkowe. Ich wartości PKB są zatem zniekształcane przez międzynarodowe korporacje i nie odzwierciedlają stanu gospodarki kraju.

Na czele znajdują się kraje postkomunistyczne i Dania

Które kraje zdołały jeszcze wykazać się w ostatnich latach silnym wzrostem gospodarczym? Rumunia podąża śladem Polski, gdzie wzrost PKB osiągnął 33,1%. Wynik Chorwacji również był imponujący, ze stopą wzrostu wynoszącą 31,6%. Co ciekawe, w odróżnieniu od piątki najlepszych krajów, przed pandemią kraj ten nie znajdował się w czołówce. Jednakże dobrobyt i wprowadzenie euro poprawiły wyniki gospodarcze tego małego bałkańskiego kraju.

Bardzo wysokie były także Słowenia (+28,2%), Litwa (+26,8%), Węgry (+25,4%), Bułgaria (+24,5%), Dania (+21,7%) i Estonia (+19,4%). Na liście dominują zwłaszcza kraje postkomunistyczne. Zjawisko to nie jest zaskakujące, gdyż jest to konwergencja gospodarcza obserwowana w Unii Europejskiej od wielu lat. Bogate kraje rozwijają się wolniej, a biedne kraje nadrabiają zaległości i zmniejszają dystans do krajów bogatych. Skutkiem tego zjawiska było zwiększenie osadnictwa gospodarczego w Unii Europejskiej.

Największą niespodzianką może być tutaj wynik zamożności Danii. Sekretem tak wysokiego wzrostu w tym 6-milionowym kraju jest… lek przeciw otyłości. Wegovy to nowy lek, którego celem jest zmiana sposobu walki z otyłością na całym świecie. Lek uczynił duńską firmę Novo Nordisk najcenniejszą firmą w Europie i zajmuje 14. miejsce na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej, wyprzedzając takie firmy jak Tesla, Walmart, Exxon Mobil, Mastercard, LVMG, Samsung, Toyota i Johnson & Johnson. .

READ  Więcej rezerwacji niż kiedykolwiek! Każdy chce pojechać na rejs, ale pojawia się problem

Niemcy są na dnie Unii Europejskiej. Jej wzrost gospodarczy był najwolniejszy

Każdy wyścig ma zwycięzców i przegranych. Kto spisał się najgorzej w ostatnich latach? Niemcy zanotowały najniższy wzrost PKB. Niemiecka gospodarka jest obecnie tylko o 7,8% większa niż w 2015 roku. Do głównych przyczyn zaliczają się problemy z niemieckim przemysłem samochodowym oraz przerwanie dostępu do taniego gazu z Rosji. Wysokie ceny gazu sprawiły, że niemieccy producenci stali się mniej konkurencyjni.

Fińska gospodarka wzrosła zaledwie o 8,3%. Włochy również wypadły słabo, a wzrost PKB wyniósł zaledwie 8,5%. Francja (+9,2%), Austria (+9,3%) i Grecja (+10,5%) również należą do krajów o najniższej stopie wzrostu po 2015 r.

źródło: Forsal

Continue Reading

Trending