Connect with us

Economy

Co przyciąga niemiecki przemysł do Polski?

Published

on

Co przyciąga niemiecki przemysł do Polski?


Polska od dawna uważana jest za warsztat Wschodu. Jednak tamtejsza gospodarka mocno nadrabia zaległości. Transformacja cyfrowa to duży temat i wielu młodych inżynierów decyduje się na pozostanie w Polsce.

Cztery lata później odwróciła się od Londynu i wróciła do Polski. „To były wspaniałe cztery lata, podczas których poznałam wiele osób” – mówi 33-letnia Willita Sajdak o czasie spędzonym w Anglii, kobiecie o wielkim poczuciu humoru, która tu, w fabryce, nosi długie brązowe włosy związane w kucyk. . Pracowała w Londynie w restauracjach i hotelach, ale ostatecznie zwyciężyła miłość do syna. Dla niego wróciła do domu, do Tarnau, czyli po niemiecku Tarnau, liczącego około 110 000 mieszkańców miasta w południowo-wschodniej Polsce. Uważam, że edukacja w domu jest lepsza niż w Londynie.

Świadoma lokalizacja w Polsce

Przez długi czas wielu Polaków próbowało swoich sił za granicą. Wygląda na to, że praca w domu znów staje się atrakcyjniejsza. W polskiej gospodarce obserwuje się trwałe ożywienie. Dla Niemiec Polska staje się coraz ważniejsza jako miejsce produkcji, ale także jako partner handlowy. W tym roku jest to kraj partnerski Hannover Messe, największych targów przemysłowych na świecie, które rozpoczynają się w poniedziałek.

W hali w strefie przemysłowej jest ciepło. W powietrzu unosił się zapach oleju maszynowego. Yulita Sajdak pracuje w Tarnowie w oddziale niemieckiego koncernu mechanicznego Linz. 33-latek obsługuje frezarkę, która produkuje części do skrzyń biegów. Na sali panuje hałas i syk. Pracownicy szlifują, toczą i wiercą, a do koszy wlatują metalowe wióry. Willita Sajdak mówi, że pracy jako operator fabryki nauczyła się w szkole średniej i tym, co chciała robić po powrocie z Londynu. Wymarzoną pracę znalazła w Linzu. Mówi, że to dobre towarzystwo, mili koledzy, dobra atmosfera, dużo młodych ludzi i możliwość poznania nowych technik. Na przykład firma opiera się na cyfrowym systemie informacyjnym, który skraca przestoje maszyn. Roboty koksownicze również robią tu swoją robotę. Minęło jakieś osiem lat, odkąd wróciła z Londynu – do rodziny i do męża.

READ  Unia Europejska po Merkel: kryzysy, rozliczenia i wizje

Lenz docenia pracowników takich jak Violeta Sajdak. To średniej wielkości przedsiębiorstwo zajmujące się inżynierią mechaniczną zatrudnia na całym świecie około 3300 pracowników. W 1996 roku firma szukała lokalizacji w Polsce. „W specjalnych strefach ekonomicznych oferowano nam puste hangary, które były dla nas zdecydowanie za duże” – wspomina Thomas Riegel, dyrektor zarządzający Linz. Linz znalazł to, czego szukał w Tarnowie. Produkcja rozpoczęła się w 1997 roku przy trzech pracownikach – w dawnej fabryce sprzętu wojskowego.

Polska pozostaje nieznanym sąsiadem Niemiec

Na przestrzeni lat fabryka stale się rozwijała i obecnie zatrudnia około 160 pracowników – w tym wiele kobiet. Przekładnie, silniki i sterowniki firmy Lenze służą na przykład do transportu wózków bagażowych na lotniskach. Odlewanie i obróbka stali części przekładni i silników odbywa się w Polsce. Ale dlaczego Polska? Z jednej strony ze względu na niższe koszty wynagrodzeń. Dyrektor zarządzający Riegel twierdzi, że przewaga nad Niemcami wynosi „cztery do pięciu”. Pracownik w Linzu w Polsce zarabia średnio 3500 złotych, czyli około 820 euro, ale koszty życia też są znacznie niższe niż w Niemczech. Dodatkowo bliskość autostrady i dobra współpraca z władzami lokalnymi.

Dla wielu Niemców Polska pozostaje nieznanym sąsiadem. Krajobraz charakteryzują łąki, pola i lasy. Kraków jest pięknie odrestaurowany i przypomina wpływy monarchii austro-węgierskiej, a Warszawa to w dużej mierze bardzo nowoczesne miasto, ale na jego przedmieściach nadal dominują kamienice z czasów komunizmu. Zachodnie sieci zabiegają o klientów w centrach miast. Rossmana, Kauflanda. W ostatnich latach gospodarki niemiecka i polska zbliżyły się do siebie.

„Analizując lokalizację planowanych inwestycji, Polska od wielu lat jest interesującą opcją dla inżynierii mechanicznej” – mówi Yvonne Heidler, ekspert ds. handlu zagranicznego w Stowarzyszeniu Inżynierii Mechanicznej VDMA. Mamy dobrze wyszkoloną siłę roboczą i stabilny rozwój. Polska stała się także ciekawym krajem eksportu: w 2015 roku 34,5 proc. importowanych maszyn pochodziło z Republiki Federalnej. Od Polski zależy także branża elektryczna. Kraj ten od dawna jest ważnym rynkiem dla Grupy DAX Siemens.

READ  Kupiła brytyjska sieć handlowa: właściciele KaDeWe połykają Selfridges

Gospodarki Niemiec i Polski są ze sobą ściśle powiązane

Na basenach na północ od Warszawy pojawiają się szarobrązowe bąbelki, a w powietrzu unosi się słodki zapach. Oczyszczalnia ścieków Chaika oczyszcza ścieki dla 1,4 miliona ludzi i tutejszego przemysłu. Jest to największy obiekt w Polsce. Technologia zastosowana w projekcie ochrony Wisły i Morza Bałtyckiego, który zakończył się w 2012 roku, pochodzi w dużej mierze od firmy Siemens – a mianowicie system sterowania elektrycznego i wytwarzania energii. Wartość zamówienia dla samego Siemensa wyniosła około 30 milionów euro.

Niemieckie firmy dostarczają do Polski. I odwrotnie, polskie firmy zaopatrują także firmy niemieckie. Obie gospodarki są ze sobą ściśle powiązane. Polska ma przewagę w zakresie pracy fizycznej ze względu na niższe koszty pracy. Widać to wyraźnie w przedsiębiorstwie budownictwa kolejowego.

Nowy Sach, dawniej New Sandies, to 80-tysięczne miasto przemysłowe w południowej Polsce. W oddali, w Karpatach, wciąż leży śnieg. Newag buduje i modernizuje tu pociągi, tramwaje i metro, zatrudniając 1600 pracowników. W korytarzach pracownicy przeciągają kable na wózki – niczym długie winorośle. Spawanie i szlifowanie odbywa się w osobnej hali. Lecą iskry. W przeciwieństwie do przemysłu samochodowego, przy budowie pociągów jest dużo pracy fizycznej, a w Polsce jest ona tańsza. „Dzięki temu jesteśmy od 25 do 30 procent bardziej opłacalni niż inni dostawcy w Niemczech” – mówi Joseph Michalek, wiceprezes firmy. Część technologii zastosowanej w pociągu pochodzi z Republiki Federalnej: komponenty pochodzą na przykład od firmy Siemens lub Detmold Weidmüller. Niemcy jako kraj-dostawca – wydaje się, że świat jest wywrócony do góry nogami. Ponieważ większość zaawansowanych technologicznie komponentów pochodzi z Republiki Federalnej. Polska jest jednak zdeterminowana, aby to zmienić.

Polska to nie tylko tania siła robocza, ale i kreatywność

Industrializacja przyszła do Polski późno – wyjaśnia profesor Mariusz Olszewski z Politechniki Warszawskiej. Polska pozostaje w tyle także pod względem automatyzacji i wykorzystania robotyki. Ale teraz kraj chce dokonać bezpośredniego skoku w erę cyfrową. Przemysł 4.0 – termin ten jest szeroko rozpowszechniony także w Polsce. Kraj powinien „aktywnie uczestniczyć w rewolucji cyfrowej” – tego chce rząd.

READ  Aldi usuwa całą kategorię produktów ze swoich półek

Producenci autobusów elektrycznych Ursus i Solaris, a także podwarszawski model Medcom pokazują, że sama Polska produkuje innowacyjne firmy.

W swojej starannie utrzymanej siedzibie Medcom produkuje części zamienne do autobusów, pociągów i transportu elektrycznego. Założona w 1988 roku firma znacznie się rozwinęła i obecnie zatrudnia około 250 pracowników. Zarobki pracowników wahają się od 800 do 1500 euro, a około jedna czwarta pracowników pracuje w ramach rozwoju. Tutejsi ludzie są szczególnie dumni z dokonanych przez siebie osiągnięć – stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych czy szczególnie małego transformatora potrzebnego do budowy pociągów. „Jesteśmy przykładem tego, jak Polska oferuje nie tylko tanią siłę roboczą, ale także zaawansowane rozwiązania techniczne” – mówią tu menadżerowie. Twoja firma eksportuje również do Niemiec.

Dobrze wykształceni Polacy świadomie mieszkają w swojej ojczyźnie

Czasem młodzi, dobrze wykształceni Polacy świadomie decydują się na karierę w kraju. Kraków ma 210 000 studentów na 760 000 mieszkańców. Dlatego też ABB, konkurent szwajcarskiej firmy Siemens, utworzyła tam centrum rozwojowe. Młodzi badacze pracują nad oprogramowaniem, transportem energii i innymi przyszłymi tematami. Szef zespołu programistycznego wie, że jego nazwisko jest nie do wymówienia dla Niemców. Przemysław Zakrzewski przedstawia się po prostu jako „Pan Pi”. Inteligentna 40-latka studiowała w Poznaniu i Chicago. Mógł pracować na całym świecie, a został w Polsce. „Mam tu wiele możliwości” – mówi ojciec dwójki dzieci w wieku siedmiu i 11 lat. „Nie musisz wyjeżdżać za granicę.”

Wiadomo też, że Willita Sajdak z Linzu nie chce już więcej opuszczać ojczyzny: „W Londynie zostałam sama z synem. «Tutaj mam mamę, teściową i babcię» – mówi. Jej syn ma teraz 14 lat, ona też ma córkę i ma pracę, która sprawia jej przyjemność”. Jestem szczęśliwy”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Protesty – Polscy rolnicy rozsypują zboże z Ukrainy – Gospodarka

Published

on

Protesty – Polscy rolnicy rozsypują zboże z Ukrainy – Gospodarka

Warszawa (dpa) – Polscy rolnicy otworzyli ukraińskie wagony towarowe załadowane zbożem na przejściu granicznym Medica, zamykając na krótko tory na strategicznie ważnej linii kolejowej. Rzeczniczka lokalnej policji powiedziała agencji prasowej PAP, że grupa 25 rolników uciekła z miejsca demonstracji przy wiejskiej drodze w stronę pobliskiej linii kolejowej. Procedura zakończyła się kilka minut po negocjacjach z funkcjonariuszami policji. Na tory dotarła niewielka ilość zboża.

Na nagraniu wideo udostępnionym w sieciach społecznościowych ukraińskiej telewizji publicznej widać rolników wyładowujących kukurydzę z kilku ciężarówek z kilku ciężarówek z sąsiedniego kraju i śpiewających polski hymn narodowy.

Protesty przeciwko polityce rolnej Unii Europejskiej

Koleje Ukraińskie potwierdziły zdarzenie, które miało miejsce na polskiej stacji granicznej w Medica. Obydwa otwarte wagony zbożowe przeznaczone były dla Niemiec. Na tej stacji znajduje się około 40 ukraińskich pojazdów przewożących towary rolne. Koleje Polskie i Ambasada Ukrainy w Polsce zostały poinformowane o „nieuprawnionej ingerencji w funkcjonowanie kolei”.

Rozwiązanie to wpisuje się w ogólnokrajowe protesty rolników. Są skierowane przeciwko polityce rolnej Unii Europejskiej, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy. Rolnicy już dawno zamknęli przejścia graniczne z sąsiednim krajem na wschodzie w Dorohosku, Hrybinie, Korczui i Medica. We wtorek zamknęli autostrady, ronda i skrzyżowania w 200 miejscach.

„My, rolnicy z całej Polski, jako pierwsi wyciągnęliśmy przyjacielską dłoń i powitaliśmy naszych braci z Ukrainy. Teraz to my jesteśmy przez nich krzywdzeni” – powiedział w radiu „Inni” Roman Kondro z inicjatywy „Oszukana Wieś”. Organizacje mafijne sprowadzają to zboże do Polski. Nie da się tego inaczej powiedzieć.”

Polscy rolnicy skarżą się też, że unijny Zielony Ład nakłada na nich nowe warunki, a zboża i inne produkty rolne z Ukrainy, które można wyprodukować taniej, mogą trafiać na rynek bez tych warunków.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Kijowie wezwało Warszawę do zakończenia blokady i podjęcia działań przeciwko „retoryce antyukraińskiej”. „Nie ma żadnego uzasadnienia dla blokady granicy polsko-ukraińskiej, bez względu na towarzyszące jej hasła” – napisał na Facebooku rzecznik MSZ Ołeh Nikołenko.

READ  Klient Rewe boi się produktu z supermarketu

© dpa-infocom, dpa:240220-99-59318/4

Continue Reading

Economy

Tesla Cybertruck przegrywa każdy wyścig z Porsche w testach przyczep

Published

on

Tesla Cybertruck przegrywa każdy wyścig z Porsche w testach przyczep

Pickup elektryczny
Oszustwo Muska: Tesla Cybertruck przegrywa każdy wyścig z Porsche w testach przyczep

Tesla Cybertruck to bardzo szybki samochód, ale nie tak szybki, jak twierdzi Tesla.

© Tesla/PR

Dyrektor generalny Elon Musk uczcił dostawę Tesli Cybertruck dużą prezentacją. Ma to udowodnić, że pickup może zabrać Porsche na przyczepie o ponad ćwierć mili szybciej niż samo Porsche. Szybko pojawiły się wątpliwości, a teraz są dowody na to, że nie może to być prawdą.

Tesla Cybertruck w coraz większym stopniu staje się sposobem na dotrzymywanie obietnic. Nie tylko coraz większa liczba samochodów w Stanach Zjednoczonych regularnie ujawnia nowe słabe punkty, ale liczne chwyty marketingowe dotyczące pickupa ze stali nierdzewnej raz po raz okazują się żartem. Być może najbardziej ekscytujący pokaz umiejętności prowadzenia pojazdu: wyścigi jeden na jednego Porsche – z przyczepą, na której znajduje się Porsche.

Elon Musk przechwalał się tym podczas prezentacji transmitowanej na cały świat, kiedy po raz pierwszy dostarczono Cybertrucks. Musk pokazał materiał filmowy z wyścigu na ćwierć mili Cybertruck przeciwko Porsche. Pickup wygrał, ale potem sytuacja się pogorszyła: z tyłu ciężarówki była przyczepiona przyczepa, na której znajdowało się kolejne Porsche. Przesłanie było jasne: „Cybertruck może holować Porsche o ćwierć mili szybciej, niż samo Porsche jest w stanie nim jeździć” – oznajmił z dumą Musk.

To szybko wzbudziło sceptyków. Kanał YouTube „Engineering Explored” stwierdził, że z pokazanym filmem Tesli jest coś nie tak – i nawet Wes Morrill, obecnie główny inżynier Cybertrucka Tesli, miał rację. Podał względy bezpieczeństwa, aby nie pokazywać na filmie wyścigu na ćwierć mili, a jedynie na osiem mil (więcej można dowiedzieć się tutaj).

Bez przyczepy Cybertruck jest trudny do pokonania

„Magazyn Specjalistyczny”Kierunek silnika„ To nie wystarczyło — chcieli przedstawić oparte na faktach dowody na to, że Musk kłamie, nie dyskredytując ciężarówki. Dlatego eksperci od początku powiedzieli jasno: „Przy przyspieszeniu do 60 mil na godzinę w ciągu zaledwie 2,5 sekundy trzy pojazdy Tesli zostały w stanie… – Ta napędzana elektrycznie ciężarówka przewyższa każdą Corvettę, McLarena i wszystkie Lamborghini z wyjątkiem jednego, które testowaliśmy w branżowym teście przyspieszenia. I oczywiście bez przyczepy.

Ale czy to wystarczy, aby przejść test przyczepy w świecie rzeczywistym? Krótka odpowiedź: nie.

Podczas konfiguracji testowej Motortrend trzymał się ściśle pojazdów określonych w filmie Tesli. Jedynym możliwym Porsche było więc 911 Carrera T, co widać także w materiałach producenta. Carrera T to „najwolniejsza” (wciąż szybka) 911, jaką można obecnie kupić. Cybertruck wyposażony jest w lekką aluminiową przyczepę, a na niej kolejne 911 T.

Wynik: Cybertruck przegrał sześć z sześciu wyścigów na ćwierć mili. Ani razu elektryczny pickup nie stanowił zagrożenia dla Porsche jadącego prosto w stronę domu. Jeśli porównamy najlepszy czas Cybertrucka z najwolniejszym czasem 911, różnica wynosi co najmniej 0,229 sekundy.

A cena za kilometr? Tutaj także Porsche wygrało cztery z sześciu wyścigów – nawet znacznie krótszy dystans rzadko pokonuje ciężarówka z przyczepą szybciej niż samochód sportowy bez dodatkowego ładunku.

Kolejna złamana obietnica Tesli

„Oto prawda: Tesla Cybertruck nie jest w stanie holować Porsche 911 Carrera T o więcej niż ćwierć mili szybciej niż samo 911 Carrera T. Dodaj to do długiej listy złamanych obietnic Tesli” – podsumowuje Motortrend.

Małe pocieszenie: Motortrend donosi, że Cybertruck bez przyczepy nie będzie miał problemu z pokonaniem Porsche 911 Carrera T. Ale o tym nie ma mowy w prezentacji producenta.

READ  Handel na giełdzie rozpoczyna się w środę, 21 czerwca 2023 r
Continue Reading

Economy

Powrót ukraińskich poborowych zaszkodzi polskiej gospodarce – Media | Wiadomości robota

Published

on

Powrót ukraińskich poborowych zaszkodzi polskiej gospodarce – Media |  Wiadomości robota

To jest maszynowe tłumaczenie artykułu z Portal elektroniczny Korrespondent.net. Tłumaczenie nie zostało poddane korekcie ani redakcji, a pisownia nazw i nazw geograficznych nie jest zgodna z nazwami zwyczajowymi Wiadomości z Ukrainy Stosowane konwencje.

W Polsce są setki tysięcy Ukraińców, a ich utrata będzie miała wpływ na gospodarkę kraju.

Magazyn Forbes podał, że wsparcie polskich władz w powrocie poborowych do ojczyzny może mieć negatywny wpływ na polską gospodarkę.

Być może tysiące obywateli Ukrainy mieszkających w Polsce będzie musiało porzucić pracę i wstąpić do wojska, co będzie miało wpływ na gospodarkę kraju.

Rosną także obawy, że duża ich część będzie próbowała opuścić Polskę, aby uniknąć poboru do wojska.

Warto zauważyć, że spośród ponad miliona Ukraińców, którzy przybyli do Polski od początku zakrojonej na szeroką skalę rosyjskiej inwazji w lutym 2022 roku, 371 tys. mężczyzn w wieku służby wojskowej może zgodnie z prawem podlegać poborowi.

Ministerstwo Obrony Narodowej już wcześniej informowało, że Warszawa może pomóc Ukrainie w repatriacji poborowych.

Ambasador RP na Ukrainie Jarosław Gozy powiedział, że ukraińscy mężczyźni w wieku poborowym nie będą przymusowo repatriowani z Polski, ale Warszawa nie podjęła jeszcze decyzji, co z nimi zrobić.

W Polsce jest mniej ukraińskich uchodźców – As-Safir

tłumacz: Głębokie l – Słowa: 229

Spodobał Ci się artykuł? Może powinieneś taki dostać Prezent Brać pod uwagę.
Dyskusje na temat tego artykułu i innych tematów można również znaleźć pod adresem forum.

Powiadomienia o nowych wpisach dostępne są poprzez Facebook, wiadomości Google, Mastodont, kabel, X (dawniej Twitter), VK, RSS Codziennie lub co tydzień e-mail.

READ  Natychmiast usuń aplikację na Androida: aplikacja na smartfona usuwa konto
Continue Reading

Trending