Connect with us

entertainment

„Maska” – krytyczny polski film o swoim kraju

Published

on

„Maska” – krytyczny polski film o swoim kraju
  1. Strona główna
  2. kultura
  3. Telewizja i kino

Po wypadku staje się dziwny. ©Grandfilm

Najbardziej prowokacyjna polska reżyserka Małgorzata Szumowska swoją surrealistyczną farsą Maska atakuje konserwatyzm religijny.

Polski konserwatyzm stał się już eksportem. Przynajmniej negatywnie, co mu służy: polskie filmy krytycznie na temat jej kraju cieszą się obecnie szczególną popularnością na festiwalach filmowych. W 2018 roku płodna artystka filmowa Małgorzata Szumowska zdobyła Nagrodę Jury Berlinale za satyryczny utwór o fanatyzmie religijnym i dumie narodowej.

46-letnia aktorka od dawna należy do najważniejszych filmowców w swoim kraju: w 2008 roku nakręciła z Julią Jentsch autobiograficzny dramat „33 sceny z życia”. Tymczasem rozwinęła ten emocjonalny realizm w kierunku mocnego wizualnie, czasem wręcz na wzór Felliniego kina satyrycznego, w którym subtelnie wyolbrzymia surrealność życia codziennego. W tym kierunku poszedł jej odważny dramat Ciało, który w 2015 roku zdobył Nagrodę Reżyserską na Berlinale.

Również w „Masce” reżyser ujawnia masowe zjawiska społeczne irracjonalne w swoim surrealizmie: z jednej strony ogromny posąg Jezusa we wsi Świbodzin, który oklaskiwano nie tylko fanatyków religijnych; Z drugiej strony przeszczep twarzy został uznany w całym kraju za pionierskie osiągnięcie medycyny.

Szumowska każe robotnikowi wpaść do wydrążonej podstawy pomnika, po czym przeszczepia się w nią twarz zmarłego. Początkowo stylizowany na bohatera, biedny człowiek wkrótce został przez młodzież nazwany „Świnią Twarzą”. Na początku filmu odbywają się zabawy z głową świni po uboju.

W tej chaotycznej sekwencji scen nie brakuje groteskowych rytuałów: na przykład orgia podczas zakupów bielizny, rasistowskie żarty podczas rodzinnej uroczystości przy wódce czy sprośne pytania księdza podczas spowiedzi. Szumowska pokazuje społeczeństwo przerażone swoim konserwatyzmem, które jednak pragnie ekstazy. Ale gdzie to znaleźć? W samych superlatywach branży budowlanej, która nie buduje już budynków z prefabrykatów, ale wizerunki Jezusa w betonie? W zachłanności cudów, które socjalizm połączył z postępem technicznym?

READ  Zwiastun filmu „Wanda, mój cud”: gdy opiekun wychowuje zamożną rodzinę - Cinema News

W czasach bloku wschodniego kino polskie cieszyło się niesamowitą swobodą. Nie tylko formalnie, ale także w swym często religijnym wizerunku Wojda, Kieślowski i Zanussi pozostali w dużej mierze niezakłóceni. Szumowska studiowała w słynnej szkole filmowej pod kierunkiem Wojciecha Jerzego Haasa, którego surrealistyczne arcydzieło Pismo Saragossy jest jednym z najbardziej wpływowych filmów w Polsce. Szumowska nie tylko nawiązuje do tej tradycji, ale jej najnowsze filmy sprawiają wrażenie przejawów wizualnie eksperymentalnego kina, które niegdyś charakteryzowało europejską sztukę filmową, a obecnie jest rzadko spotykane w quasi-komercyjnym kinie namiotowym. Tak naprawdę, pomimo całego swego politycznego konserwatyzmu, Polska i Węgry są obecnie najlepszymi źródłami wymagającej wizualnie sztuki filmowej.

Kamera Michela Englerta odgrywa kluczową rolę w tym, aby „maska”, mimo swojej nadmiernej wyrazistości, nigdy nie wydawała się uderzająca: poprzez celowe rozmycie produkcja odbiera klarowność współautorskiego tekstu, który często jest zbyt ostry. Czasem też można odnieść wrażenie, że mocna koncepcja wizualna koryguje coś niekompletnego. Z jednej strony wynik jest odświeżająco niekonwencjonalny, ale z drugiej strony odbiega od wzorca do naśladowania. Polskie kino lat 70. i 80. swoją siłę wizualną służyło wielkim opowieściom.

Maska. Polska 2018. Reżyseria: Małgorzata Szomovska. 91 minut

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

entertainment

Jak polskie wybory wpływają na Festiwal Filmowy w Nisei

Published

on

Jak polskie wybory wpływają na Festiwal Filmowy w Nisei

Po wyborach parlamentarnych w Polsce dyrektor Festiwalu Filmowego w Nisei Ola Staszl liczy na pozytywne rezultaty dla polskiej polityki kulturalnej i branży filmowej. W latach istnienia konserwatywnej, nacjonalistycznej Partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS) wybór polskich filmów na jej festiwalu stawał się coraz mniejszy – powiedział Staszel MDR KULTUR.

Wyzwania I możliwości, jakie pojawiły się w ciągu ostatnich ośmiu lat

„Coraz mniej filmów, które nie poruszają historycznej tematyki propagandowej, jest coraz mniej, przez co tracą one także wartość artystyczną” – mówi Staszel. Niektóre elementy były wielokrotnie pomijane w scenariuszach. Po stronie polskiej na tegorocznym 20. Festiwalu Filmowym Nissi tylko dwa miejsca „chciały lub mogły wziąć udział”.

Zanim powstaną nowe filmy, upłynie trochę czasu.


Ola Staszel, dyrektor Festiwalu Filmowego Nissi

Staszel stwierdziła, że ​​ma wielką nadzieję, że w przyszłości to się zmieni. Na poziomie państwa stanowiska obsadzane są szybko po zmianie władzy. Ale na poziomie lokalnym społeczności pozostaną pod władzą PiS. Poza tym minie trochę czasu, zanim powstaną nowe filmy.

Nadzieje O przemianach w polskim przemyśle filmowym

Ale w ostatnich latach były dobre momenty – dodał Schatzl – jak na przykład film „Zielone granice” reżyserki Agnieszki Holland, który nie otrzymał żadnego dofinansowania ze względu na źle kreowany wizerunek Polski. „Były to oczywiście filmy, które z radością pokazaliśmy i które mogła zobaczyć także polska publiczność na terenach przygranicznych. To był trochę miecz obosieczny” – powiedział Staszl.

W niedzielnych wyborach parlamentarnych opozycyjny trójpartyjny sojusz składający się z partii Ko, konserwatywnej Chrześcijańskiej Trzeciej Drogi i lewicowego sojuszu Luika zdobył zdecydowaną większość mandatów, jak wynika z oficjalnego wyniku końcowego. Tym samym rządząca dotychczas narodowo-konserwatywna partia Prawo i Sprawiedliwość ponownie stanie się najsilniejszą siłą, ale nie uzyska absolutnej większości w parlamencie.

READ  Transmisja Szwecja vs Polska: na żywo w telewizji lub na żywo: kto będzie transmitować mecz Euro 2021?

Przede wszystkim jestem szczęśliwy i bardzo szczęśliwy, że demokracja zatriumfowała i że zmiany są możliwe.


Ola Staszel, dyrektor Festiwalu Filmowego Nissi

Staszl Był usatysfakcjonowany wynikami wyborów i wysoką frekwencją, która wyniosła 74 proc.: „Przede wszystkim jestem bardzo szczęśliwy i szczęśliwy, że zwyciężyła demokracja i że zmiany są możliwe”.

21. Festiwal Filmowy w Nissi
Od 14 do 19 maja 2024 r

Nabór wniosków ruszył i potrwa do 31 grudnia.

Źródła: MDR KULTUR, tagesschau.de
Redakcja: Jak, Hickey

Continue Reading

entertainment

Activision uruchamia w Polsce nowe studio: Elsewhere Entertainment

Published

on

Activision uruchomiło zupełnie nowe, wewnętrzne studio: Elsewhere Entertainment. Siedziba studia znajduje się w Warszawie, a dodatkowe zasoby znajdują się w Stanach Zjednoczonych. Elsewhere Entertainment koncentruje się wyłącznie na tworzeniu nowej, definiującej narrację i gatunek serii AAA.

Zespół deweloperski został zbudowany od podstaw jako wyróżniające się niezależne studio zajmujące się tworzeniem inspirującego środowiska dla odważnych i różnorodnych pomysłów. Celem zespołu jest stworzenie marki, która będzie miała trwały wpływ poza grami.

W skład zespołu wchodzą eksperci, którzy pracowali przy takich grach jak The Last of Us, Uncharted, Wiedźmin, Cyberpunk, Destiny, Tom Clancy’s The Division i Far Cry. Studio ma również do zaoferowania wiele wolnych stanowisk pracy.

Johna K. |