Connect with us

Economy

Stracona szansa dla Europy nad Odrą

Published

on

Stracona szansa dla Europy nad Odrą

Nad rzeką graniczną grozi kolejna katastrofa ekologiczna. Ale Polska nie chce rozprawić się ze swoją gospodarką, aby zająć się pierwotną przyczyną. komentarz.

Sierpień 2022: Martwy ołów czai się w płytkich wodach Odry.

Sierpień 2022: Martwy ołów czai się w płytkich wodach Odry.Patrick Balloul / Dr

Wygląda na to, że na odrze będzie kolejna ofiara ryb. Tak jak zeszłego lata. W tym czasie na europejskiej rzece doszło do największej od dziesięcioleci katastrofy ekologicznej. Tak widzi wielu ekologów i naukowców. Tysiące tysięcy ryb i miliony innych stworzeń zginęło w rzece granicznej między Polską a Niemcami.

Jednym z głównych powodów było to, że gdzieś w przemysłowych regionach Polski do Odry wrzucane są duże ilości soli. W rezultacie glony słonowodne, które nie są tam rodzime, urosły tak duże, że ich trucizna zabiła ryby.

Wodorosty nadal występują w Odrze, a sole są nadal odprowadzane do rzeki. Najwyraźniej polski rząd nie chce wiele zmieniać, bo sole to nie jedyny powód, a absolutorium jest objęte unijnym prawem. Ponieważ nie chcą zaszkodzić swojej gospodarce.

Ale temperatury są już wysokie w tym roku, mimo że lato jeszcze nie nadeszło. Spowodowałoby to ponowne obniżenie poziomu wody, tak że większa zawartość soli w odrze umożliwiłaby rozwój glonów, a następnie śmierć ryb. błędne koło.

Odra nie jest rzeką czysto sztuczną

Odrę wyróżnia to, że na dużej części nie jest sztuczną rzeką, którą ludzie wtłoczyli w wąskie betonowe ściany iw całości podporządkowują się swoim potrzebom ekonomicznym. Odra jest jedną z ostatnich dużych rzek, która jest stosunkowo naturalna, a przez to bogata w gatunki. Ale po zeszłorocznej dużej fali toksyn River nie ma naturalnych mechanizmów obronnych przed toksynami. Bo zginęły nie tylko ryby, których gatunki dawno temu migrowały z dopływów. Przede wszystkim padło wiele małży. Ci policjanci ochrony środowiska w każdej rzece zarabiają na życie wysysając i oczyszczając wodę. Bez małży rzeka w każdej chwili jest zagrożona załamaniem ekologicznym. Potrzebują wielu lat, aby ponownie powstały wielkie stawy małżowe, czyli działające oczyszczalnie ścieków. Do tego czasu Odra pozostanie rześka.

READ  Börse Express - Viva Wallet nabywa 33,5% udziałów w firmie zajmującej się tworzeniem oprogramowania „N7 Mobile”

Wszystko to wiadomo, ale nie gwarantuje, że odpływ soli będzie bardziej uporządkowany. Błąd, który można zemścić na dłuższą metę. Strona polska twierdzi, że stworzyła system wczesnego ostrzegania z wieloma punktami pomiarowymi i szybko zareaguje. To jest oczywiście dobre, ale niewystarczające. Ponieważ władze reagują dopiero wtedy, gdy problem naprawdę istnieje, kiedy glony już rosną. Nie przeszkadza to jednak przedostawaniu się soli do odry jako przyspieszacza wzrostu.

Strona polska wskazuje na coś w rodzaju prawa zwyczajowego: praktyka zrzucania zanieczyszczeń jest powszechna od tysięcy lat, w przeszłości prawie wszystko trafiało do rzek w stanie nieoczyszczonym. Problemem staje się jednak zanieczyszczenie rzek nie tylko odchodami zwierzęcymi i ludzkimi oraz brudną wodą, ale także śmiercionośnymi zanieczyszczeniami pochodzącymi z przemysłu.

Teraz już wiadomo, że wszystkie systemy filtrów i przepisy środowiskowe z czasów przed zmianami klimatycznymi nie wystarczą w skrajnych przypadkach. Gdy jest bardzo gorąco, a poziom wody jest niski, sole, rozcieńczone przez wodę, mają znacznie silniejsze działanie. Ponieważ ekosystem Odry nie jest w równowadze, nie jest jasne, jak zareaguje rzeka.

Ważną szansę zaprzepaścił spór między Zielonymi w rządach niemieckiego Bundu i Brandenburgii a konserwatywnym rządem polskim, który nigdy nie został otwarcie toczony. Ponieważ wiele rzek w Europie przekracza granice. Odra może pokazać, jak działa prawdziwa europejska współpraca, niezależnie od narodowych egoizmów.

Nad Odrą nie było tak dramatycznie – mówią przecież polscy politycy. Zwracają uwagę, że inne rzeki w Europie również są bardzo zasolone. Jedyne, czego tam nie ma, to te toksyczne algi, które zabijają ryby. Z jednej strony jest to słuszne, z drugiej strony jest to bardzo krótkowzroczne. Bo „złe” algi najwyraźniej nieumyślnie przywieźli ludzie ze statków znad morza na Odrę.

READ  Złoto - długo oczekiwany sygnał kupna

Stanie się tak również w innych europejskich rzekach. W końcu, gdy w Niemczech lub Francji dojdzie do poważnego ścięcia ryb, UE zapewni surowsze przepisy. Najpóźniej do tego czasu Polska również musi odpowiedzieć. Alternatywnie Polska mogłaby naprawdę stanąć w czołówce ruchu, służyć jako wzór do naśladowania iz pewnością otrzymać na to wsparcie finansowe z Unii Europejskiej.

Tak jeszcze nie jest. Być może przemyślenie nastąpi dopiero po kolejnym wielkim dywanie toksycznych glonów na Odrze.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Globalny biznes pożyczek osobistych rośnie

Published

on

Globalny biznes pożyczek osobistych rośnie


analiza

Stan na: 20 maja 2024 r. o 15:46

Jeśli bank nie zapewni pieniędzy, firmy chcą zwrócić się do prywatnych pożyczkodawców. Rynek rośnie – i to coraz bardziej niepokoi obserwatorów. Czy tworzy się bańka?

W świecie wielkich pieniędzy dyskutuje się o możliwościach i ryzyku pożyczek osobistych. Dotyczy milionów, które firmy pożyczają od prywatnych finansistów bez oficjalnej zgody i nadzoru. Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Europejski Bank Centralny uważnie monitorują wzrost kredytów prywatnych. Najnowsza na świecie Raport o stabilności finansowej MFW poświęca cały rozdział pożyczkom prywatnym – w sumie z trzech.

W przypadku Niemiec Bundesbank i BaFin pozostają spokojne. Organy nadzoru ostrzegały jednak przed kryzysem finansowym z 2008 r. W tym czasie nieprzejrzyste i szybko rosnące instrumenty finansowe stały się bezwartościowe i poważnie wstrząsnęły światową gospodarką. W Niemczech produkcja gospodarcza skurczyła się 15 lat temu o 5,7%.

Rynek pożyczek osobistych

Pożyczki prywatne udzielane są w ramach specjalnych funduszy średnim przedsiębiorstwom. Ci dłużnicy są zbyt duzi, aby mogły udźwignąć małe banki i zbyt mali, aby udźwignąć je duże banki. Pieniądze pochodzą od firm ubezpieczeniowych, funduszy emerytalnych i zarządzających aktywami. Finansowanie to istnieje od kilkudziesięciu lat. Według Europejskiego Banku Centralnego rynek odnotowuje szybki wzrost od pięciu lat, w Europie o 80 procent.

MFW zauważa, że ​​„kredyt prywatny koncentruje się w Ameryce Północnej, ale inne regiony, w tym Europa i Azja, odnotowują podobną dynamikę wzrostu”. Globalną wielkość szacuje się na 1,6 biliona euro, z czego dobra czwarta, 430 miliardów euro, pochodzi z Europy. Niemiecki Bank Centralny szacuje udział Niemiec na 22 miliardy euro.

Długoterminowy biznes z niskim ryzykiem niewypłacalności

Dla niektórych firm preferowaną opcją są pożyczki osobiste. Jeżeli są już obciążone długami, zwykłym bankom będzie trudno sobie z nimi poradzić. Fundusze pożyczek osobistych mają niższe standardy, ale pobierają wyższe stopy procentowe. Stopy procentowe są często zmienne.

READ  Wartość w milionach: akcje Tencenta i Prosusa podczas załamania cen: Tencent może zostać ukarany rekordowymi grzywnami Wiadomości

Jednak prywatni finansiści nie są bynajmniej rekinami dużych firm. Często lepiej dbają o swoich kredytobiorców niż banki. Szukają pracy na dłużej i mają pod ręką dużo pieniędzy. Dlatego dobrze radzą sobie z kryzysami kredytobiorców, a także wstrzykują więcej pieniędzy w sytuacjach awaryjnych. Firmy, które zaciągnęły pożyczki prywatne, dobrze przetrwały pandemię. Pomimo trudnych okoliczności Międzynarodowy Fundusz Walutowy uważa, że ​​pożyczki prywatne są stabilniejsze niż finansowanie bankowe. Mniej niepowodzeń.

Konflikt interesów oraz łączne kwoty kredytów

Dla pożyczkobiorców oprócz narzuconego sobie losu w postaci obciążenia długiem istnieją jeszcze inne niedogodności. Większość pożyczek prywatnych jest udzielana przez inwestorów, których faktyczna działalność nie polega jedynie na finansowaniu przedsiębiorstw, ale na inwestowaniu w przedsiębiorstwa („private equity”). Jeżeli inwestor – czyli współwłaściciel – stanie się jednocześnie wierzycielem, istnieje ryzyko wystąpienia konfliktu interesów. Inwestor może mieć możliwość dyktowania warunków kredytu.

Jest oczywiste, że MFW postrzega ryzyko nieprzejrzystych konfliktów interesów jako główny problem. O rozbieżnościach tych wspomniano trzykrotnie w Raporcie o globalnej stabilności finansowej. MFW obawia się także, że nie ogranicza się już do specjalistów w finansowaniu prywatnych pożyczek. Fundusze również coraz częściej zwracają się do małych prywatnych inwestorów i pozyskują od nich pieniądze, aby mogli je przekształcić w wielomilionowe pożyczki.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy ostrzega przed zagrożeniami systemowymi

Rządowe i międzynarodowe organy nadzoru finansowego w mniejszym stopniu interesują się pojedynczymi spółkami, których właściciele ponoszą ryzyko egzotyczne; Zamiast tego skupiają się na całych gospodarkach. Ponieważ działalność prywatnych funduszy pożyczkowych nie jest regulowana przez państwo, informacji i danych jest niewiele: organy nadzoru nie mają o tym pojęcia. MFW jest zaniepokojony dalszym rozwojem biznesu. Istnieje ryzyko, jeśli kilku pożyczkodawców wycofa się w tym samym czasie z powodu poważnego niedoboru środków: „Może to mieć wpływ na inne rynki i całą gospodarkę”.

READ  Wracasz do ojczyzny, a raczej do Niemiec

Sprawa dotarła do Europejskiego Banku Centralnego. Kwadrans temu Elizabeth MacColl, szefowa nadzoru bankowego w Europejskim Banku Centralnym, rozmawiała z międzynarodowymi ekspertami na temat zagrożeń, jakie niosą ze sobą prywatne pożyczki dla systemu finansowego. Uważnie monitorujesz sytuację. Zapytany o to Bundesbank mówił o „drugorzędnym znaczeniu” dla Niemiec. Pożyczki prywatne i związane z nimi ryzyko wydają się „obecnie mniej istotne” – napisała FRA. Obydwa organy potwierdzają, że uważnie monitorują rynek.

Continue Reading

Economy

Protesty – Polscy rolnicy rozsypują zboże z Ukrainy – Gospodarka

Published

on

Protesty – Polscy rolnicy rozsypują zboże z Ukrainy – Gospodarka

Warszawa (dpa) – Polscy rolnicy otworzyli ukraińskie wagony towarowe załadowane zbożem na przejściu granicznym Medica, zamykając na krótko tory na strategicznie ważnej linii kolejowej. Rzeczniczka lokalnej policji powiedziała agencji prasowej PAP, że grupa 25 rolników uciekła z miejsca demonstracji przy wiejskiej drodze w stronę pobliskiej linii kolejowej. Procedura zakończyła się kilka minut po negocjacjach z funkcjonariuszami policji. Na tory dotarła niewielka ilość zboża.

Na nagraniu wideo udostępnionym w sieciach społecznościowych ukraińskiej telewizji publicznej widać rolników wyładowujących kukurydzę z kilku ciężarówek z kilku ciężarówek z sąsiedniego kraju i śpiewających polski hymn narodowy.

Protesty przeciwko polityce rolnej Unii Europejskiej

Koleje Ukraińskie potwierdziły zdarzenie, które miało miejsce na polskiej stacji granicznej w Medica. Obydwa otwarte wagony zbożowe przeznaczone były dla Niemiec. Na tej stacji znajduje się około 40 ukraińskich pojazdów przewożących towary rolne. Koleje Polskie i Ambasada Ukrainy w Polsce zostały poinformowane o „nieuprawnionej ingerencji w funkcjonowanie kolei”.

Rozwiązanie to wpisuje się w ogólnokrajowe protesty rolników. Są skierowane przeciwko polityce rolnej Unii Europejskiej, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy. Rolnicy już dawno zamknęli przejścia graniczne z sąsiednim krajem na wschodzie w Dorohosku, Hrybinie, Korczui i Medica. We wtorek zamknęli autostrady, ronda i skrzyżowania w 200 miejscach.

„My, rolnicy z całej Polski, jako pierwsi wyciągnęliśmy przyjacielską dłoń i powitaliśmy naszych braci z Ukrainy. Teraz to my jesteśmy przez nich krzywdzeni” – powiedział w radiu „Inni” Roman Kondro z inicjatywy „Oszukana Wieś”. Organizacje mafijne sprowadzają to zboże do Polski. Nie da się tego inaczej powiedzieć.”

Polscy rolnicy skarżą się też, że unijny Zielony Ład nakłada na nich nowe warunki, a zboża i inne produkty rolne z Ukrainy, które można wyprodukować taniej, mogą trafiać na rynek bez tych warunków.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Kijowie wezwało Warszawę do zakończenia blokady i podjęcia działań przeciwko „retoryce antyukraińskiej”. „Nie ma żadnego uzasadnienia dla blokady granicy polsko-ukraińskiej, bez względu na towarzyszące jej hasła” – napisał na Facebooku rzecznik MSZ Ołeh Nikołenko.

READ  Wracasz do ojczyzny, a raczej do Niemiec

© dpa-infocom, dpa:240220-99-59318/4

Continue Reading

Economy

Tesla Cybertruck przegrywa każdy wyścig z Porsche w testach przyczep

Published

on

Tesla Cybertruck przegrywa każdy wyścig z Porsche w testach przyczep

Pickup elektryczny
Oszustwo Muska: Tesla Cybertruck przegrywa każdy wyścig z Porsche w testach przyczep

Tesla Cybertruck to bardzo szybki samochód, ale nie tak szybki, jak twierdzi Tesla.

© Tesla/PR

Dyrektor generalny Elon Musk uczcił dostawę Tesli Cybertruck dużą prezentacją. Ma to udowodnić, że pickup może zabrać Porsche na przyczepie o ponad ćwierć mili szybciej niż samo Porsche. Szybko pojawiły się wątpliwości, a teraz są dowody na to, że nie może to być prawdą.

Tesla Cybertruck w coraz większym stopniu staje się sposobem na dotrzymywanie obietnic. Nie tylko coraz większa liczba samochodów w Stanach Zjednoczonych regularnie ujawnia nowe słabe punkty, ale liczne chwyty marketingowe dotyczące pickupa ze stali nierdzewnej raz po raz okazują się żartem. Być może najbardziej ekscytujący pokaz umiejętności prowadzenia pojazdu: wyścigi jeden na jednego Porsche – z przyczepą, na której znajduje się Porsche.

Elon Musk przechwalał się tym podczas prezentacji transmitowanej na cały świat, kiedy po raz pierwszy dostarczono Cybertrucks. Musk pokazał materiał filmowy z wyścigu na ćwierć mili Cybertruck przeciwko Porsche. Pickup wygrał, ale potem sytuacja się pogorszyła: z tyłu ciężarówki była przyczepiona przyczepa, na której znajdowało się kolejne Porsche. Przesłanie było jasne: „Cybertruck może holować Porsche o ćwierć mili szybciej, niż samo Porsche jest w stanie nim jeździć” – oznajmił z dumą Musk.

To szybko wzbudziło sceptyków. Kanał YouTube „Engineering Explored” stwierdził, że z pokazanym filmem Tesli jest coś nie tak – i nawet Wes Morrill, obecnie główny inżynier Cybertrucka Tesli, miał rację. Podał względy bezpieczeństwa, aby nie pokazywać na filmie wyścigu na ćwierć mili, a jedynie na osiem mil (więcej można dowiedzieć się tutaj).

Bez przyczepy Cybertruck jest trudny do pokonania

„Magazyn Specjalistyczny”Kierunek silnika„ To nie wystarczyło — chcieli przedstawić oparte na faktach dowody na to, że Musk kłamie, nie dyskredytując ciężarówki. Dlatego eksperci od początku powiedzieli jasno: „Przy przyspieszeniu do 60 mil na godzinę w ciągu zaledwie 2,5 sekundy trzy pojazdy Tesli zostały w stanie… – Ta napędzana elektrycznie ciężarówka przewyższa każdą Corvettę, McLarena i wszystkie Lamborghini z wyjątkiem jednego, które testowaliśmy w branżowym teście przyspieszenia. I oczywiście bez przyczepy.

Ale czy to wystarczy, aby przejść test przyczepy w świecie rzeczywistym? Krótka odpowiedź: nie.

Podczas konfiguracji testowej Motortrend trzymał się ściśle pojazdów określonych w filmie Tesli. Jedynym możliwym Porsche było więc 911 Carrera T, co widać także w materiałach producenta. Carrera T to „najwolniejsza” (wciąż szybka) 911, jaką można obecnie kupić. Cybertruck wyposażony jest w lekką aluminiową przyczepę, a na niej kolejne 911 T.

Wynik: Cybertruck przegrał sześć z sześciu wyścigów na ćwierć mili. Ani razu elektryczny pickup nie stanowił zagrożenia dla Porsche jadącego prosto w stronę domu. Jeśli porównamy najlepszy czas Cybertrucka z najwolniejszym czasem 911, różnica wynosi co najmniej 0,229 sekundy.

A cena za kilometr? Tutaj także Porsche wygrało cztery z sześciu wyścigów – nawet znacznie krótszy dystans rzadko pokonuje ciężarówka z przyczepą szybciej niż samochód sportowy bez dodatkowego ładunku.

Kolejna złamana obietnica Tesli

„Oto prawda: Tesla Cybertruck nie jest w stanie holować Porsche 911 Carrera T o więcej niż ćwierć mili szybciej niż samo 911 Carrera T. Dodaj to do długiej listy złamanych obietnic Tesli” – podsumowuje Motortrend.

Małe pocieszenie: Motortrend donosi, że Cybertruck bez przyczepy nie będzie miał problemu z pokonaniem Porsche 911 Carrera T. Ale o tym nie ma mowy w prezentacji producenta.

READ  Poszukiwanie alternatyw trwa nadal: Unia Europejska zaniepokojona zakazem importu rosyjskiego węgla
Continue Reading

Trending