Connect with us

Economy

Korporacje nierentowne: długoterminowy boom na korporacje „zombi”: dlatego winny jest Europejski Bank Centralny, Fed i spółka | biuletyn Informacyjny

Published

on

Korporacje nierentowne: długoterminowy boom na korporacje „zombi”: dlatego winny jest Europejski Bank Centralny, Fed i spółka |  biuletyn Informacyjny

• Od 2008 r. banki centralne prowadzą historycznie elastyczną politykę Polityka pieniężna

• Rzońca i Parosa: Nierentowne firmy od lat prosperują dzięki Rezerwie Federalnej

• Firmy zombie oferowały zyski dyrektorom, wierzycielom i udziałowcom – ale nie całej gospodarce

Bardzo luźna polityka monetarna ostatnich lat prawdopodobnie zakończy się obecnie w 2022 roku. Na konferencji banków centralnych USA w Jackson Hole w ubiegły piątek Jerome Powell, prezes Rezerwy Federalnej USA, potwierdził, że planowane są dalsze podwyżki stóp. Ostrzegając przed poważnymi szkodami ubocznymi dla amerykańskiej gospodarki, dał również jasno do zrozumienia, że ​​Fed nie rozważa przedwczesnego wstrzymania podwyżek stóp. Inflacja, która w USA osiągnęła w lipcu 8,5 proc., jest bardzo dużym problemem dla ogólnego dobrobytu ludności. Należy powstrzymać dewaluację pieniędzy. Coraz więcej bankierów centralnych domaga się teraz dużej podwyżki stóp procentowych o 0,75 proc. przy następnej decyzji EBC. Ta zmiana ma daleko idące konsekwencje w cyklu gospodarczym i może zagrozić istnieniu poszczególnych firm.

Czym jest firma zombie?

Tak zwane firmy „zombie” prawdopodobnie poważnie ucierpią z powodu wyższych stóp procentowych. Są to te firmy, których zyski są mniejsze niż spłaty odsetek od wcześniej uzyskanych pożyczek. Firmy zombie ledwo mogą obsłużyć swoje długi, zaciągając więcej pożyczek, ale w tym procesie gromadzą większe odsetki od zadłużenia. Innymi słowy, zwiększone zobowiązania przewyższają zyski, co prowadzi do ujemnego przepływu środków pieniężnych. Przy „konwencjonalnej polityce pieniężnej” z oprocentowaniem od dwóch do trzech procent bardzo trudno takiej firmie przetrwać. Jednak w bardzo luźnym środowisku finansowym, w którym trzeba płacić jedynie marginalne odsetki, aby uzyskać pożyczkę, ten model biznesowy może się dobrze rozwijać. Według amerykańskiego raportu, w 2021 r. – roku, w którym globalne stopy procentowe były w większości zero lub nawet ujemne – 10% amerykańskich spółek giełdowych spełnia definicję firmy zombie. Do tej kategorii często zaliczane są znane tradycyjne firmy, takie jak Boeing.

READ  BILDplus: Wygraj Apple iPhone 13 w MEGA MONTAG! - Darmowa loteria

Dlatego boom na firmy zombie można wytłumaczyć polityką pieniężną

W komentarzu dla Financial Times były polski bankier Andrzej Rzozka i zarządzający aktywami AXA Grzegorz Baroza również obwiniali międzynarodowe banki centralne o Rezerwę Federalną za złowieszczy boom na firmy zombie. W kontekście szokującego kryzysu finansowego z 2008 roku prezesi Rezerwy Federalnej i Europejskiego Banku Centralnego wprowadzili „niekonwencjonalną politykę monetarną”. Charakteryzuje się to niskimi stopami procentowymi i zakrojonymi na szeroką skalę programami skupu aktywów. Rezultatem był ogromny wzrost popytu, ale banki centralne zaniedbały stronę podażową. To z kolei umożliwiło „zombi” gospodarki, powiedzmy Rzońca i Parosa.

Dyrektorzy, wierzyciele, udziałowcy – wszyscy tymczasowi beneficjenci korporacji zombie

Chociaż Fed nie może sam stworzyć firm zombie, „może stworzyć środowisko, w którym zombie są możliwe. Gdy stopy procentowe są zerowe, wierzyciele są zachęcani do rozszerzenia finansowania dla firm nieprodukcyjnych”. Koszty tego przedłużenia są bardzo tanie dzięki niskim kosztom kredytu. Ponadto w środowisku o wyjątkowo niskich stopach procentowych inwestorzy desperacko pragnęli rentowności, więc kupowali akcje i obligacje tych firm-zombi, aby utrzymać je na powierzchni. Dla wysoce rentownych firm, takich jak Microsoft, Johnson & Johnson czy Coca-Cola, rentowność obligacji w środowisku niskich stóp procentowych nie była wystarczająco atrakcyjna.

Jednocześnie firmy zombie mają niewielką motywację do restrukturyzacji, biorąc pod uwagę, że ich model biznesowy sprawdza się bardzo dobrze w czasach luźnej polityki pieniężnej. Rzońca i Parosa są pewni, że wszystkie zaangażowane grupy – od menedżera i innych pracowników po wierzyciela i udziałowca – korzystają z istnienia korporacji zombie. Dlatego jej zdaniem to nie przypadek, że firmy zombie w „Wielkiej Brytanii, Belgii, Hiszpanii, Grecji, Portugalii i Włoszech kontrolują ponad 40 proc. wszystkich aktywów”.

READ  Drezno przywróciło turystów

Dlaczego nierentowne firmy zombie zakłócają cykl gospodarczy

W tym sensie luźna polityka pieniężna banków centralnych podsyciła gorączkę spekulacyjną. Fed, Europejski Bank Centralny i spółka byli tego świadomi, ale postrzegali to jako mniejszy problem. Głównym motorem było stymulowanie popytu. Pojawił się jednak inny problem z inflacją: strona podażowa i popytowa są od miesięcy poważnie zachwiane, a rosnące ceny energii również napędzają inflację. Wszystko to prowadzi do ogromnych wzrostów cen, zwłaszcza na towary, na które jest duży popyt.

To tutaj firmy zombie odgrywają śmiertelną rolę, zdaniem Rzońcy i Parosa: „Zombie trolują aktywa i pracowników. Utrudniają życie startupom i spowalniają innowacje. Ponadto ich obecność zmniejsza marże zysku, inwestując w zdrowych konkurentów. Mniej atrakcyjne. Will. ” W kręgach zawodowych nazywa się to „nieefektywną alokacją zasobów”, co zapobiega wypędzeniu starej konkurencji przez nową, bardziej produktywną.

Konsekwencje „zombifikacji” gospodarek w Strefa euro poważny. „W Europie ultraniskie stopy procentowe – poprzez podważanie i wynikającą z tego błędną alokację – obniżyły produktywność i obniżyły wzrost PKB nawet o 3 procent w latach po krachu finansowym. To jeszcze bardziej osłabiło i tak już spowolnione gospodarki europejskie”. Dlatego Rzońca i Parosa kończą swój komentarz dla Financial Times niewątpliwym apelem do Rezerwy Federalnej, Europejskiego Banku Centralnego i innych banków centralnych na całym świecie: „Czas, aby banki centralne przestały karmić zombie i wróciły do tradycyjna polityka”.

Biorąc pod uwagę najwyższą stopę inflacji od czterech dekad, nie trzeba być prorokiem, by oczekiwać, że w najbliższych miesiącach na postulaty polskich ekonomistów odpowie Powell & Co.

redakcja finanzen.net

Więcej aktualności o AXA SA

Źródła obrazu: ffoto / Shutterstock.com, Petronilo G. Dangoy Jr. / Shutterstock.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Upadłość – Sieć sprzedaży outdoorowej „skutecznie” zamyka wszystkie swoje oddziały.

Published

on

Upadłość – Sieć sprzedaży outdoorowej „skutecznie” zamyka wszystkie swoje oddziały.
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W marcu niemiecka sieć handlowa McTrek ogłosiła upadłość. Teraz nadeszła zła wiadomość dla pracowników i dostawców: firma zamyka wszystkie swoje oddziały.

Hanau – Tak W marcu tego roku sieć detaliczna McTreck ogłosiła upadłość. W zeszłym tygodniu doszło do kolejnego gorzkiego rozczarowania pracowników i dostawców. Jeden z pracowników powiedział, że wiedział, że jego firma walczy o przetrwanie Wirtschaftswoche (WiWo). Kiedy jednak ogłoszono, że „wszystkie oddziały zostaną zamknięte ze skutkiem natychmiastowym”, ludzie nadal byli w szoku.

„Działalność biznesowa w jedenastu obecnie otwartych lokalizacjach została wstrzymana 1 maja 2024 r.” – stwierdzono w oświadczeniu syndyka masy upadłościowej Tobiasa Kampfa, dostępnym dla Business Journal. Sklep internetowy jest już zamknięty. McTrek obecnie kontynuuje rozwiązywanie stosunków pracy ze swoimi pracownikami. Dotyczy to 87 pracowników. Dostawcy od jakiegoś czasu skarżą się na zaległe faktury, których McTrek nie płaci. „Od stycznia 2024 r. nie jesteśmy też w stanie płacić w całości wynagrodzeń i czynszu”. powiedział prawnik Kampf der Woo.

Droga do bankructwa nie była dla sieci outdoorowej McTrek niczym nowym. © Mago / Manfred Seegerer

McTrek: Pomimo pomocy założyciela Jacka Wolfskina nie udało się znaleźć nowego inwestora

Droga do bankructwa nie była dla sieci outdoorowej niczym nowym. Spółka niedawno ogłosiła upadłość w 2020 roku. W tym czasie menadżer znalazł nowego inwestora. Jednak cztery lata temu podczas procesu restrukturyzacji zwolniono miejsca pracy i zamknięto oddziały. Jednak w tamtym czasie nowy zespół zarządzający McTrek był pewny siebie: Christian Müller, prezes McTrek Retail, był przekonany, że kryzys związany z Covid-19 trwale pobudzi trend w kierunku podróżowania zrównoważonego i bliskiego naturze, a także bardziej ekologicznego świadoma mobilność. O tym poinformował magazyn branżowy Gospodarka tekstylna. Nadzieje te ledwo się spełniły.

Tegoroczne postępowanie upadłościowe do samego końca było emocjonujące – także dlatego, że syndyk z Hanau sprowadził na swoją stronę znanego doradcę. Ulrich Daussian, założyciel marki mody outdoorowej Jack Wolfskin, miał wykorzystać swoje znajomości w branży, aby uprościć proces znalezienia nabywcy. Nadal pasjonuje się tą branżą i podobno zaoferował wsparcie potencjalnemu nowemu właścicielowi Woo. Ostatecznie jednak nic to nie pomogło – zespołowi upadłościowemu nie udało się znaleźć nowego inwestora dla sieci detalicznej.

READ  3 ekscytujące akcje z: Polska › sharedeals.de

Continue Reading

Economy

Kryzysowe nastroje w Mercedesie: obawy przed zamknięciem fabryk u producenta samochodów

Published

on

Kryzysowe nastroje w Mercedesie: obawy przed zamknięciem fabryk u producenta samochodów
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Mercedes chce sprzedawać dwa miliony samochodów rocznie i jednocześnie być marką luksusową. Według jednego z inwestorów strategia ta jest skazana na porażkę.

Stuttgart – Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz, stawia przede wszystkim na luksus. Producent samochodów koncentruje się na eleganckich nadwoziach, które generują wysokie marże zysku. To działało dobrze przez długi czas, a rentowność sprzedaży osiągnęła poziom dwucyfrowy.

Ale ciemna strona tej strategii staje się teraz jasna. Księgi zamówień są puste; W pierwszym kwartale Mercedes-Benz sprzedał 462 978 pojazdów, o osiem procent mniej niż rok wcześniej. W szczególności sprzedano tańsze samochody, takie jak Klasa S, w efekcie marża operacyjna EBIT w segmencie samochodów osobowych, skorygowana o efekty specjalne, znacznie spadła o 5,8 punktu procentowego do 9,0 procent.

Inwestor żąda oszczędności od Mercedes-Benz: strategia cenowa osiąga swoje granice

Rozwój ten wywołał krytykę ze strony jednego inwestora. „Strategia grupy luksusowej jest zagrożona” – powiedział Moritz Kronenberger, zarządzający portfelem w Union Investments. Handelsblatt. „Luksus oznacza niedobór, ale strategia Mercedesa w niewielkim stopniu uwzględnia ten problem”. Tło jest takie, że Mercedes chce w dalszym ciągu sprzedawać dwa miliony nowych samochodów rocznie. Według Kronenbergera jest to coś innego Porsche Nie twórz wysokich dwucyfrowych marż.

Strategia luksusowa szefa Mercedesa Oli Källeniusa spotkała się z krytyką inwestorów. (Awatar) © Bernd Weißbrod/dpa

Również strategia cenowa Mercedesa-Benza Wyraźnie osiąga swoje granice. Z raportu wynika, że ​​producent stale podnosi ceny nowych samochodów, z 50 000 euro w 2019 roku do 74 000 euro obecnie. Ale teraz ceny nowych samochodów stoją w miejscu. Dzieje się tak dlatego, że wysokie ceny nie są automatycznie akceptowane, a wzrost liczby luksusowych sedanów i SUV-ów kosztujących ponad 100 tysięcy euro całkowicie się zatrzymał.

Inwestor żąda od Mercedes-Benz oszczędności: nieplanowanego powrotu na silnik spalinowy

Sytuację pogarsza słaba sprzedaż w sektorze elektroenergetycznym. W ubiegłym roku Mercedes-Benz sprzedał 402 000 nowych pojazdów w pełni elektrycznych i hybrydowych. Oznaczało to, że firma pozostała daleko w tyle za swoimi planami, dlatego Källenius zrewidował strategię „wyłącznie na energię elektryczną”. Tak naprawdę do końca dekady firma chciała sprzedawać samochody niemal wyłącznie elektryczne, teraz jednak ponownie stawia na silniki spalinowe.

READ  Czy rajd będzie kontynuowany?: Nie oczekuje się dużej wyprzedaży: Inwestorzy są zbyt pesymistyczni według JPMorgan | biuletyn Informacyjny

Wymaga to dużych inwestycji. „Istnieje ryzyko, że Mercedes będzie musiał zainwestować dużo pieniędzy w dalsze istnienie swoich silników spalinowych” – powiedział Cronenberger. Dlatego zarządzający funduszem żąda od Mercedesa rygorystycznych działań ograniczających koszty. Produkcja musi stać się bardziej wydajna, a koszty personelu muszą zostać obniżone. „W przyszłości musimy pomyśleć o zamknięciu fabryk”. Do tej pory grupa sprzedawała jedynie mniejsze zakłady, takie jak fabryka Smart w Hambach i produkcja samochodów w Brazylii. Dotychczas wykluczono dzieła niemieckie.

Continue Reading

Economy

Z półek znikają popularne marki środków czystości Rewe, Edeka i DM

Published

on

Z półek znikają popularne marki środków czystości Rewe, Edeka i DM
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

Każdy, kto polega na ekologicznych produktach do czyszczenia i prania, będzie musiał w przyszłości porzucić tę markę. Producent wycofuje go z asortymentu.

Monachium – W supermarketach i aptekach dostępna jest obecnie szeroka gama środków czyszczących i produktów czyszczących. Każdy z nich obiecuje łatwiejsze i dokładniejsze czyszczenie. Jednak wiele konwencjonalnych detergentów jest nie tylko szkodliwych dla zdrowia, ale także szkodliwych dla środowiska. Dlatego zwolennicy konsumentów zalecają stosowanie prostych, domowych środków, które są co najmniej tak samo skuteczne.

Ale są też firmy sprzątające, które przywiązują wagę do zrównoważonego rozwoju. Dotyczyło to także miłości do natury. Jednak w najbliższej przyszłości marka zniknie ze sklepów. Jak Gazeta kulinarna (LZ), że grupa towarów konsumpcyjnych Henkel z Düsseldorfu porzuca swoją markę.

Każdy, kto korzysta w swoim domu z ekologicznych środków czystości, już niedługo będzie musiał obyć się bez popularnej marki (Avatar) © Monika Skolimowska/dpa

Znika z półek w sklepach Rewe, Edeka i dm: Love Nature został wycofany

Firma powiedziała Brand Management Magazine, że już pod koniec 2023 roku podjęła decyzję o zaprzestaniu oferowania produktów Love Nature w swoim portfolio. Markowe przedmioty z. Produkty przyjazne dla środowiska, które były obecne m.in. w grupie dm Rewe, Edeka, Kaufland i Rossmann, nie będą już dostępne w przyszłości. Pozostałe udziały są obecnie sprzedawane.

W asortymencie znajdują się m.in. produkty roślinne:

  • Proszek do prania
  • Środek do czyszczenia łazienek i uniwersalny
  • Sztućce ręczne i automatyczne

Henkel w dalszym ciągu koncentruje się na zrównoważonym rozwoju wszystkich swoich głównych marek

Niemiecki producent marek takich jak Persil, Bref, Pril i Somat chce nadal promować zrównoważony rozwój pomimo wygaśnięcia swojej marki eko-czystości. „Chcielibyśmy skoncentrować nasze wysiłki na tym, aby nasze podstawowe marki były bardziej zrównoważone”. Markowe przedmioty Firma. „Wierzymy, że dzięki naszym uznanym markom mamy największy wpływ na wdrażanie zrównoważonego rozwoju we wszystkich naszych kategoriach produktów”.

READ  Polityka pieniężna dwóch prędkości

Według Federalnej Agencji Środowiska „zielone” produkty zyskały ugruntowaną pozycję w wielu obszarach konsumenckich. Jedno z nich pokazało również, że konsumenci coraz bardziej oczekują produktów zrównoważonych Badanie dotyczące handlu detalicznego przeprowadzone przez firmę konsultingową Simon Kocher. Z tego wynika, że ​​co czwarty konsument kupowałby mniej, gdyby nie były dostępne produkty zrównoważone.

Love Nature nie była w stanie ugruntować swojej pozycji jako poważnego konkurenta

Marka, wprowadzona na rynek przez Henkla w 2020 roku, spełniła w swoich produktach wysokie standardy zrównoważonego rozwoju i otrzymała oznakowanie ekologiczne UE. Marka eko-czystości otrzymała nagrodę w 2022 roku Nagroda Niemieckiej Marki „Marka Roku” otrzymała nawet główną nagrodę.

Niestety marka nie była w stanie osiągnąć celu firmy, jakim było zdobycie całkowitego udziału w rynku na poziomie czterech do pięciu procent w ciągu dwóch do trzech lat, dlatego Henkel zaprzestał produkcji Love Nature. Według danych z LZ Marka była w stanie zdobyć zaledwie 0,35 procent całkowitego udziału w rynku. Fani gum również muszą pożegnać się z klasyką – produktem kultowym, który również znika z półek.

Sprzątając dom, możesz także zrezygnować z używania gotowych środków czyszczących. Na przykład detergent to uniwersalny proszek, który można również doskonale stosować do czyszczenia. Do wiosennych porządków potrzebne są tylko cztery środki czyszczące. (Volkswagena)

Continue Reading

Trending