Drezno. Mimo ciemnych chmur i silnego wiatru we wtorek rano przed południowym wejściem do Drezna Zwinger pojawił się uroczy obrazek: kilkuset turystów – głównie z Niemiec – z niecierpliwością czeka na miejsce w jednym z miejskich autobusów turystycznych. Wśród nich są Philip Leutbecher i Jonah Boone z Coburga w Górnej Frankonii. Po tym, jak młoda para spędziła noc z poniedziałku na wtorek w Arcotel HafenCity, poranek wykorzystali na odwiedzenie Frauenkirche i Drezna Zwinger.
Reklama
Palais Sommer, bezpłatny festiwal sztuki, kultury i edukacji, powraca z kilkoma atrakcjami w ostatnim tygodniu festiwalu.
„Jesteśmy pod wrażeniem architektury i ogólnie pięknych pejzaży miejskich” – mówi 24-letni psycholog. Od przejażdżki piętrowym autobusem oboje mają nadzieję uzyskać kilka ekscytujących szczegółów na temat innych atrakcji miasta, zanim wyruszą w środę na wędrówkę do Pirny. Ale czy hotelarze w Dreźnie są bardzo zadowoleni z urlopu? To są aktualne wydarzenia.
Ilu turystów odwiedza miasto?
Jedno można powiedzieć na pewno: drugi rok kryzysu koronowego był znacznie gorszy dla hotelarzy, emerytów i operatorów obozów w Dreźnie niż w 2020 roku. Blokada zakończyła się na początku czerwca, a więc około dwa tygodnie później w zeszłym roku . Dodatkowo chęć wyjazdów nad Morze Północne, Bałtyk i za granicę wydaje się tym razem silniejsza niż wycieczka po mieście w Niemczech. Na przykład w czerwcu naliczono tylko 153 767 noclegów — o kolejne 55 000 mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku, który już naznaczony był dużymi stratami. Świadczą o tym najnowsze dane Urzędu Statystycznego. Dane za lipiec zostaną przekazane dopiero we wrześniu.
Nawet jeśli nie są jeszcze dostępne dane za lipiec i sierpień, hotelarze w Dreźnie ujawniają, czy oczekiwany wzrost rozpoczął się z niewielkim opóźnieniem. Thomas Gayer, kierownik hotelu Schloss Eckberg, był bardzo rozczarowany wynikami z czerwca. „Więc pomyślałem o tym, jak rzeczy będą się kiedykolwiek potoczyć.” Lipiec nie szedł tak dobrze jak w zeszłym roku. Na szczęście w sierpniu osiągnięto od 80 do 90 procent liczby gości odnotowanych w 2019 roku.
Bilderberg Hotel Bellevue jest również zadowolony z sierpniowego obłożenia. „Zaczęliśmy w maju z obłożeniem na poziomie 10 procent, a teraz około 85 procent. To bardzo dobrze jak na sierpień, ponieważ przed koroną w mieście nie było wielu turystów” – mówi Alexander Haddam z Bellevue.
Pasuje do tańszych dostawców pokoi. „W sierpniu jesteśmy w 95 procentach w pełni zarezerwowani”, mówi Dirk Kranat, kierownik hotelu Ibis Budget przy Wilsdruffer Strasse. „Mamy zamiar wyprzedzić.” Pokój dwuosobowy z nim kosztuje średnio 70 euro, a w weekendy, kiedy turyści przyjeżdżają do stolicy stanu na krótką wizytę, jest trochę drożej.
Axel Klein, dyrektor zarządzający Niemieckiego Stowarzyszenia Hoteli i Restauracji (Dehuga) Saksonia, potwierdził, że hotelarze nie spodziewali się znaczącego wzrostu popytu od lipca. „Spodziewaliśmy się już większego spadku sprzedaży”.
Skąd pochodzą turyści?
Zeszłego lata Drezno było absolutnym zwycięzcą w lokalnej turystyce niemieckiej, a żadni zagraniczni goście nie trafiali do miasta z powodu ograniczeń i wahań w podróżowaniu. Przynajmniej w czerwcu tego lata bajka się nie powtórzyła. W porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku liczba niemieckich urlopowiczów spadła o prawie 28 procent, chociaż niemieccy odwiedzający nadal stanowili lwią część.
Na drugim i trzecim miejscu plasują się Polacy i Austriacy. Czescy urlopowicze stanowią czwartą co do wielkości grupę turystyczną. Ogólnie jednak należy zauważyć, że turyści zagraniczni nie przejmują się tym. Jest 63 809 turystów z Niemiec w porównaniu z 7592 z zagranicy.
Drezno – podobnie jak wiele innych niemieckich miejscowości wypoczynkowych – korzysta teraz z faktu, że rośnie liczba lokalnych turystów – mówi dyrektor zarządzający Dugi, Axel Klein. „Niemcy badają swój kraj, ponieważ wielu obawia się surowych wymogów kwarantanny i problemów z pracodawcą, gdy wyjeżdża za granicę”. Potwierdził to również Alexander Haddam z Bellevue. Drezno dopiero odkrywają niemieccy urlopowicze. Jednak Niemcy nie byli w stanie całkowicie zastąpić niskiego popytu ze strony zagranicznych turystów.
Axel Klein wie od swoich kolegów z Deugi w Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorzu Przednim, że wiele tamtejszych hoteli jest zarezerwowanych w 100 procentach, a turyści zwracają się do innych miejsc wakacyjnych. Drezno również na tym korzysta.
Czego hostele oczekują jesienią?
Alexander Haddam mówi, że Bellevue jest dobrze obsadzone od września do listopada, uzasadniając to przebudową konferencji. Inaczej sytuacja wygląda w Schloss Eckberg. Zastrzeżenia były jeszcze dobre do września, ale ze względu na niepewność, jak rozwinie się sytuacja w Coronie, organizatorzy również niechętnie biorą udział w konferencjach. „W ciągu ostatnich kilku tygodni gościliśmy wesela i inne uroczystości. Ale i tutaj pojawia się pytanie, czy mogą się one odbyć w przyszłości. Nie wszyscy goście są zaszczepieni i dlatego liczba gości gwałtownie spada”. Czas potrzebny na poinformowanie wszystkich gości o aktualnie obowiązujących zasadach Corona jest również długi.
Wielkie pytanie brzmi, czy Striezelmarkt odbędzie się w tym roku. Miasto przez długi czas pozostaje poza zasięgiem wzroku. Wiązało się to jednak z wieloma noclegami. W hotelu Ibis Budget przy Wilsdruffer Strasse numery rezerwacji wyglądają dobrze przez następne kilka tygodni. Według kierownika hotelu Dirka Kranata, również we wrześniu hotel Inner City był prawie całkowicie zarezerwowany.
Co zrobiło Drezno, aby przyciągnąć wczasowiczów?
Dyrektor Marketingu Drezna, Corinne Messer, jest przekonana, że cel podróży Drezno i okolice doskonale odpowiada aktualnym potrzebom komfortowego podróżowania. Miasto oferuje różnorodną rozrywkę kulturalną na najwyższym poziomie oraz wiele pokazów plenerowych, takich jak impreza „Drezno Open Air – Lato Kulturalne 2021”, która potrwa do jesieni i będzie odpowiednio promowana.
„Ponadto możemy optymalnie zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na aktywne wakacje w postaci wycieczek rowerowych, pieszych, rekreacyjnych i winnych z naszym Elpland”. W celu reklamowania Drezna Elpland jako celu podróży, zwłaszcza w Niemczech i wybranych rynkach zamorskich, takich jak sąsiednie kraje, takie jak Austria, Szwajcaria, Polska i Czechy, wykorzystywana jest kompleksowa kampania ponownego uruchomienia. Obejmowały one masowe reklamy w dużych miastach, kampanię cyfrową oraz umieszczanie ofert turystycznych w masowych magazynach, gazetach codziennych oraz programach radiowych i telewizyjnych. Celem jest pobudzenie turystyki długoterminowej, ale także zapewnienie krótkoterminowych opłat za podróże dla biznesu letniego.