Connect with us

Economy

Jak odbudować Ukrainę

Published

on

Jak odbudować Ukrainę

Davos Czy możesz negocjować odbudowę kraju, a nawet ją rozpocząć, jeśli bomby wciąż spadają codziennie? Julia Svirenko, wicepremier i minister gospodarki Ukrainy, jest przekonana o konieczności tego. „Rozpoczęliśmy już odbudowę w niektórych częściach kraju” – mówi. „Musimy sprowadzić naszych ludzi z powrotem do miast takich jak Bucha, które nie znajdują się na linii frontu”.

Ukraiński biznesmen Wiktor Pinczuk jest również przekonany, że plany obrony i odbudowy Ukrainy muszą iść w parze. Szacunkowe koszty wahają się od 500 miliardów do 1 biliona dolarów. Według wyliczeń Kijowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego infrastruktura – drogi, budynki, linie – o wartości 95 miliardów dolarów została już zniszczona.

Do tego dochodzi stagnacja w produkcji gospodarczej i dochodach podatkowych, a także rosnące wydatki, np. na obronność. Z każdym dniem wojny dochodzi nie tylko do większej liczby ofiar śmiertelnych, ale także do miliardowych kosztów, mówi Torbjorn Becker ze Sztokholmskiej Szkoły Ekonomicznej, który wraz z innymi ekonomistami próbował przez kilka tygodni obliczyć koszty odbudowy. od.

Trzy miesiące po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji stało się jasne, że wojna na Ukrainie może potrwać jeszcze długo. Wczesne rozwiązanie dyplomatyczne stawało się coraz bardziej nieprawdopodobne. Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział w środę, że nie widzi obecnie podstaw do negocjacji z Rosją. „Ukraina będzie walczyć, dopóki w pełni nie odzyska swojego terytorium”. Zełenski obejmuje Krym, który Rosja zaanektowała w 2014 roku.

Dzisiejsze najlepsze oferty pracy

Znajdź najlepsze oferty pracy teraz i
Zostaniesz powiadomiony e-mailem.

Zełenski powiedział, że wierzy, że rosyjski prezydent Władimir Putin żyje w bańce zniekształconej rzeczywistości i nie rozumie, co tak naprawdę dzieje się na Ukrainie. Do tego czasu nie można wynegocjować rozwiązania. Silinsky wierzy, że wojna będzie się tylko eskalować. Dostawy broni z Zachodu na Ukrainę to najlepszy sposób na skrócenie wojny.

READ  Inflacja w strefie euro na poziomie 5,1 Prozent

Nieuchwytne rozwiązanie wynegocjowane

Prezydent RP Andrzej Duda, który właśnie wrócił z podróży do Kijowa, dodał, że nikt w Europie nie powinien naciskać na Ukrainę, by poszła na ustępstwa w celu szybkiego zakończenia wojny. „Żaden polityk na Ukrainie nie może przeforsować ustępstw, będą skończone”. „Cały naród postanowił walczyć”. Ukraińscy przedsiębiorcy mówią też, że wynegocjowane z Rosją rozwiązanie po okrucieństwach na Ukrainie jest nie do utrzymania.

Zniszczenie w Kijowie

Pracownicy ekipy sprzątającej przed budynkiem po wybuchu w stolicy Ukrainy.


(zdjęcie: dpa)

Eksperci wojskowi przewidują również przedłużającą się wojnę. Bill Browder, krytyk Putina, uważa, że ​​wieloletnia wojna na Ukrainie jest możliwa.

Już teraz wiadomo, że Unia Europejska będzie musiała ponieść dużą część kosztów. Komisja Europejska przygotowuje obecnie platformę odbudowy Ukrainy, której przewodzi UE i rząd Ukrainy. W platformie zostaną włączone instytucje wielostronne, takie jak Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Bank Światowy, Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy, a także międzynarodowe instytucje finansowe.

>> Czytaj więcej: „Dla mnie walka z Putinem jest bardzo osobista” – Bill Browder wzywa do większej twardości wobec Kremla

Minister gospodarki Sviridenko powiedział, że ukraiński rząd obecnie określa, które obszary i regiony powinny być budowane jako pierwsze. Prezydent Zełenski rozważa model odbudowy, zgodnie z którym państwa, miasta czy poszczególne firmy sprawują swego rodzaju troskę rozwojową o miasta czy poszczególne sektory Ukrainy. Przyspieszy to proces.

Potrzebne specjalne darowizny

Jurij Gorodniczenko z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley opowiada się za wykorzystaniem skonfiskowanych rosyjskich aktywów jako innej metody finansowania. Gorodniczenko również przyczynił się do powstania raportu o kosztach odbudowy. Głównym problemem jest konfiskata około 300 miliardów dolarów w rezerwach walutowych rosyjskiego Banku Centralnego. Rządy w USA i Europie dyskutują obecnie o tym, jak wywłaszczyć wcześniej zamrożone aktywa i wykorzystać je do odbudowy Ukrainy.

Operacje bojowe na Ukrainie – 16Zu9–2022-05-25

Ponadto rosyjskie wypłaty odszkodowań mogą przyczynić się do finansowania, mówi Gorodnichenko. Jako przykład podaje specjalny podatek, jaki Irak zapłacił za atak na Kuwejt przez 30 lat. Również darowizny prywatne Powinien być częścią finansowania. „Ważne jest, aby większość całkowitej kwoty to tylko niewielkie darowizny i pożyczki” – podkreśla ekonomista Gorodnichenko.

Minister gospodarki Sviridenko ma nadzieję, że system bezcłowy w Unii Europejskiej zostanie przedłużony. Swobodny dostęp do rynków UE i innych krajów G7 będzie ważnym czynnikiem wsparcia dla kraju. Zależy to również od transferu technologii z zagranicy, np. dla ukraińskiego hutnictwa i ukraińskiego przetwórstwa spożywczego.

Więcej artykułów Handelsblatt na temat pomocy dla Ukrainy

Ale ukraińscy eksperci i ekonomiści ostrzegają przed przeszkodami w odbudowie, nawet jeśli bomby przestaną spadać. Podobnie Joseph Stiglitz, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii na Uniwersytecie Columbia. Mówi, że w ramach odbudowy należy poprawić takie czynniki, jak pewność prawa, prawo konkurencji i walka z korupcją na Ukrainie. W przeciwnym razie nie będzie potrzeby inwestowania z zagranicy.

Kiedy kraj taki jak Ukraina przeżywa obecnie tak poważną recesję w swojej gospodarce, bardzo trudno jest przywrócić gospodarkę do przodu. Między innymi będzie duży problem ze złymi kredytami. Im dłużej trwa wojna, tym trudniej będzie”.

jeszcze: Pomysł G7: rosyjscy oligarchowie mogą wykupić wyjście z sankcji swoimi miliardami

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pozew zbiorowy w sprawie podwyżek cen: ponad 40 000 klientów broni się przed Vodafone

Published

on

Pozew zbiorowy w sprawie podwyżek cen: ponad 40 000 klientów broni się przed Vodafone

Pozew zbiorowy w związku z podwyżką cen
Przed Vodafone broni się ponad 40 000 klientów

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

W ubiegłym roku Vodafone podniósł ceny i od tego czasu około dziesięciu milionów klientów płaci dodatkowe pięć euro miesięcznie. Obrońcy praw konsumentów uważają tę podwyżkę cen za niezgodną z prawem i chcą ją anulować. W procesie biorą już udział dziesiątki tysięcy osób.

Dziesiątki tysięcy osób jest już zaangażowanych w pozew zbiorowy przeciwko firmie telekomunikacyjnej Vodafone. W ciągu tygodnia w rejestrze pozwów Federalnego Urzędu Sprawiedliwości zarejestrowano 40 445 konsumentów, ogłosiło Federalne Stowarzyszenie Organizacji Konsumenckich (vzbv). Numer pochodzi z 30 kwietnia, czyli tydzień po otwarciu rejestru. Zapisy są nadal możliwe, więc liczba ta prawdopodobnie wzrośnie.

Vodafon
Vodafon ,80

Stowarzyszenie złożyło jesienią pozew do Okręgowego Sądu Wyższego w Hamm (OLG), ponieważ uważa, że ​​niektóre podwyżki cen oferowane przez Vodafone są nielegalne. Podwyżki dotknęły około dziesięciu milionów klientów. Postępowanie przed Sądem Okręgowym w Hamm jest jedną z pierwszych spraw, które sygnalizują nowe prawo federalne – ostrzejszy miecz dla konsumentów. Po zakończeniu sporu prawnego klienci Vodafone mogą bezpośrednio odzyskać pieniądze, bez konieczności ponownego wchodzenia do sądu.

Vodafone w 2023 roku podniósł ceny telefonii stacjonarnej o pięć euro. Chodziło o Internet w telewizji kablowej i liniach telefonicznych (VDSL), a nie o Internet światłowodowy (FTTH) i nie o taryfy za telefonię komórkową. Spółka uzasadniła ten wzrost wyższymi kosztami, np. kosztami energii i materiałów. Odrzuciła oskarżenie o niezgodność z prawem. Podkreśliła, że ​​większość niemieckich firm już podniosła ceny ze względu na inflację.

Centrum Doradztwa Konsumenckiego: Podwyżki cen są nieskuteczne

Z punktu widzenia obrońców praw konsumentów firma internetowa z Düsseldorfu nie powinna jednostronnie podnosić cen w ramach trwających relacji umownych – czyli bez renegocjacji z klientami. Zdaniem Centrum Doradztwa Konsumenckiego podwyżki cen są nieskuteczne. Vodafone widzi to inaczej: Rzecznik firmy powiedział, że jego firma uwzględniła wymogi prawne dotyczące zmian cen w swoich Ogólnych Warunkach Handlowych (OW).

Usługodawcy zazwyczaj pobierają wyższe ceny w ramach nowych umów, czyli poprzez nowych klientów. Firmy czasami podnoszą także ceny dla obecnych klientów, ale obrońcy konsumentów obserwują tę sytuację jak jastrząb. Działania podjęte przeciwko Vodafone postrzegane są jako mające pewien sygnał sygnalizacyjny dla gospodarki.

READ  Lidl wycofuje kilka produktów – pestycydy wykryte w produktach z mikrofali
Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Kaługa w Rosji: Citroën C5 Aircross jest montowany w hali produkcyjnej z chińskich komponentów. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis wycofał się z Rosji. Jednak modele Citroëna C5 Aircross zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze. Umożliwia to istnienie globalnej sieci gospodarczej.

Kaługa / Monachium – Im Wojna ukraińska Fronty stwardniały, a gospodarczo między Rosją a Zachodem nadeszła epoka lodowcowa. Nie oznacza to jednak, że w największym kraju świata nie ma już europejskich producentów. przeciwnie. Chociaż europejski producent samochodów Stellantis zakończył produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje, nowe modele Citroëna C5 Aircross wyraźnie zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze (na południowy zachód od Moskwy).

Rosja: Produkcja samochodu Citroen z komponentów z Chin

wysoki Reutera Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła seryjną produkcję tego modelu. Dostawy pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się produkcja seryjna Citroëna C5 Aircross” – cytuje komunikat prasowy Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Niedawno niemiecki gigant materiałów budowlanych uległ presji opinii publicznej i wycofał się z lukratywnego rosyjskiego biznesu:

W lutym agencja informacyjna po raz pierwszy poinformowała, powołując się na dane celne i dwóch informatorów, że z Chin sprowadzono co najmniej 42 zestawy w celu montażu modelu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Jednak same komponenty nie pochodzą z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

Stellantis „stracił kontrolę w Rosji” – Chiny interweniują w przypadku włamania

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. odkrył, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiada 70% udziałów w fabryce, a Mitsubishi pozostałe 30%. wysoki Silnik samochodu i sport Firma Automotive Technologies przejęła obecnie fabrykę, a samochody francuskiego producenta samochodów, w szczególności C5 Aircross, nadal zjeżdżają z linii montażowej.

Podczas gdy zachodnie firmy stopniowo wycofują się z Rosji po eskalacji w lutym 2022 r., powiązania gospodarcze między Rosją a Chinami zacieśniły się, w tym w sektorze motoryzacyjnym: dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był prawie siedmiokrotnie wyższy niż w 2019 r. 2022, co oznacza wzrost wartości o około 10 miliardów dolarów.

READ  Wielka Brytania czuje Brexit: Puste półki, żadnych koktajli mlecznych
Citroën C5 Aircross: partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Rosyjska gospodarka: Citroën C5 Aircross zjeżdża z linii montażowej dzięki wspólnemu przedsięwzięciu

Kilka miesięcy temu Stellantis podał, że w wyniku zaprzestania działalności w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak europejskiej grupie udało się już podnieść po porażce: w 2023 r. grupa odnotowała zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Dane celne pokazują: Wygląda na to, że Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze i nic o nich nie wiedział. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Czy ten sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję Reutera Według niejasnych. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne komponenty najlepszych niemieckich producentów, nawet po rozpoczęciu wojny, trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Gospodarka osłabła - ale kampania wyborcza trwa niestety

Continue Reading

Trending