Connect with us

Economy

NRD ponoszą ryzyko embarga na ropę

Published

on

NRD ponoszą ryzyko embarga na ropę

Paliwo za trzy euro? W przypadku embarga na ropę byłoby to z pewnością możliwe w niektórych częściach Niemiec – gdyby w ogóle istniała benzyna. Powodem tego jest rafineria w Schwedt we wschodnich Niemczech.

Niecałe 100 kilometrów na północ od Berlina to miejsce, które nadal łączy Rosję i Niemcy na ropie: w Schwedt, pomimo wszystkich okropności wojny, ludzie są zachwyceni rosyjską ropą, która od dziesięcioleci płynie rurociągiem Drużba.

W małym miasteczku wielu akceptuje zależność od Rosji właśnie dlatego, że region odczuje konsekwencje embarga na ropę. Berlin, polityka federalna jest daleka od miejscowej ludności, chociaż Schwedt, z własną rafinerią PCK, ma duże znaczenie dla stolicy.

Stamtąd pochodzi benzyna, nafta i olej opałowy w Berlinie i Brandenburgii. Wraz z rafinerią w Leuna pod Lipskiem Schwedt zaopatruje dużą część Niemiec Wschodnich.

O losie NRD decydują trzy czynniki

Gdyby praca w Schwedt została wstrzymana z powodu embarga na ropę, oznaczałoby to brak benzyny w całych Niemczech Wschodnich. W najgorszym razie stołeczne lotnisko może być zmuszone do zaprzestania działalności.

Ale politycy próbują obrać kurs w taki sposób, aby można było pogodzić się z przeszkodami, jakie ewentualne embargo na ropę mogłoby sprowadzić na Rosję. Bezpieczeństwo dostaw zależy głównie od trzech czynników.

  • Logistyka: Rafinerie w Shvt i Leona potrzebują dostawców innych niż Rosja.
  • Zmień typ produktu: Schwedt będzie musiał przenieść produkcję z rosyjskiej ropy na inne rodzaje ropy.
  • Rezerwy: W przypadku strat produkcyjnych w Schwedt zapasy benzyny muszą być sprowadzane z innych części kraju pociągiem lub ciężarówką.

Rosnieft zablokował rozwiązania w całej Polsce

Jeśli to wszystko się powiedzie, branża jest pewna siebie. Rzecznik Stowarzyszenia Handlu Paliwami i Energią (en2x) mówi t-online.

Jednak bezpieczeństwo dostaw wiąże się z szeregiem warunków. Podczas gdy w rafinerii Leuna pojawia się już rozwiązanie we współpracy z Polską, Schwedt pozostaje przypadkiem szczególnym.

READ  JPMorgan przejmuje First Republic Bank

Ponieważ rafineria jest w większości własnością rosyjskiego przedsiębiorstwa państwowego Rosnieft’ i nie jest zainteresowana zastępowaniem rosyjskiej ropy polskimi dostawami. Mówi t-online Joachim Ranetz, wiceprezes drezdeńskiego oddziału rafinerii Ifo.

Robi się coraz drożej – znacznie drożej

Przykładem może być procedura Gazpromu Germania, spółki zależnej Gazpromu. Federalna Agencja Sieci nie skonfiskowała tego, ale zarządza grupą z zaufaniem. Oznacza to, że Federalna Agencja Sieci kontroluje firmę, ale właściciel się nie zmienił. Powstaje pytanie, czy w ramach tego kompromisu Polacy byliby gotowi dostarczyć nie tylko Leonę, ale i Schuydeta z Gdańska.

Dopóki nie ma zaangażowania ze strony Warszawy, nadzieje wiązane są z Rostockiem. Rafineria może być również zaopatrywana w ropę z tamtejszego portu. Jednak zarówno rozwiązanie w Rostocku, jak i dostawa z portu gdańskiego wymagają dużej liczby tankowców do zasilania rurociągów. A nawet jeśli operatorzy zdobędą wystarczającą liczbę przewoźników, wynik będzie droższy.

Drugim czynnikiem kosztowym jest sam surowiec, ropa z alternatywnych krajów dostawców takich jak USA, Norwegia, Wielka Brytania czy Libia jest znacznie droższa. Ponieważ wielu importerów unika obecnie Rosji, Kreml sprzedaje ropę na specjalnych warunkach. „Ze względu na niższy popyt, rosyjska ropa Urals jest już sprzedawana po obniżonej cenie ponad 30 dolarów za baryłkę w porównaniu do ropy Brent na Morzu Północnym”, powiedział t-online rzecznik en2x.

grozi utratą produkcji w Schwedt

Do tego dochodzą koszty tankowców, które są droższe od kilkudziesięcioletniego rurociągu. A wtedy może Schwidt też będzie musiał zmienić produkcję. Zwiększa to koszty.

W przypadku strat produkcyjnych stacje benzynowe w regionach Berlina i Brandenburgii muszą być zapełnione ciężarówkami i pociągami, mówi Ragnitz. Może to, ale nie musi wystarczyć, aby zaopatrzyć każdą stację paliw. „W pojedynczych przypadkach mogą wystąpić wąskie gardła w dostawach, ale ceny sprzedaży prawdopodobnie będą wyższe” – kontynuował ekspert Ifo.

READ  Energetyka - Polska, Dania i Norwegia otwierają Rurociąg Bałtycki - Gospodarka

Ceny benzyny mogą drastycznie wzrosnąć

Ale to nie wszystko: wspomniane pomysły Leuny i Schwedta na dostawy mogą tylko częściowo wykorzystywać rafinerie. Będzie więc mniej benzyny i nafty, aw przypadku Leuny będzie mniej ropy dla przemysłu produkowanego i na rynku.

Powinno to również podnieść ceny – nie tylko w Niemczech Wschodnich. W całej gospodarce prawdopodobnie pojawi się napięta dynamika. Ceny benzyny prawdopodobnie wzrosną do 3 euro za litr, ale to tylko przez krótki czas. „Stałe ceny benzyny na poziomie 3 euro za litr są mało prawdopodobne”, mówi ekspert ds. energii Manuel Freundel z Instytutu Badań Ekonomicznych im. Leibniza w Rheinische Post.

NRD podejmuje ryzyko

Minister gospodarki Habek zdaje sobie sprawę z tych konsekwencji, ale nadal popiera embargo naftowe w Unii Europejskiej, które obecnie wciąż upada ze względu na opór Węgier. Kraj niechętnie podejmuje takie działania, ponieważ jest w dużym stopniu uzależniony od rosyjskich źródeł energii.

Obawa nie wydaje się bezpodstawna. Przykład Niemiec pokazuje, że nawet jeśli kraj zmniejszy swoją zależność od rosyjskiej ropy, embargo naftowe nie pozostawia gospodarki bez wpływu. W przypadku Niemiec ryzyko również rozkłada się nierównomiernie: podwyżkę cen odczują całe Niemcy. Ale jeśli wszystkie środki ostrożności zawiodą, czołg w Berlinie będzie najpierw pusty.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

BYD: Chiński producent samochodów elektrycznych ma problem z pleśnią

Published

on

BYD: Chiński producent samochodów elektrycznych ma problem z pleśnią

Samochód elektryczny chińskiej firmy BYD po przybyciu do Bremerhaven.
Photo Alliance / Niemiecka Agencja Prasowa | Larsa Benninga

Chiński producent samochodów elektrycznych sprowadził w lutym tysiące pojazdów do Bremerhaven, aby podbić niemiecki rynek.

Jednak według doniesień mediów sprzedaż Volkswagena i Mercedes-Benz w kraju stoi w miejscu. W marcu nowo zarejestrowano zaledwie trzycyfrową liczbę samochodów BYD.

Gazeta Handelsblatt również doniosła o problemie z pleśnią w dostarczonych samochodach. BYD temu zaprzecza.

Były to obrazy o symbolicznej mocy: w lutym ubiegłego roku ukazał się „BYD Explorer No. 1”. Statek towarowy należący do chińskiego producenta samochodów elektrycznych BYD przywiózł do Niemiec 3000 pojazdów. Najwyraźniej był to początek podboju kraju przez Volkswagena i Mercedesa-Benza. Jednak według doniesień mediów najnowsze dane dotyczące BYD w tym kraju są alarmujące.

W marcu w Niemczech zarejestrowano nie więcej niż 160 nowych samochodów nowego giganta samochodowego. To właśnie mówię”Handelsblatt”, powołując się na dane branżowego serwisu Dataforce. Trend ten utrzymuje się w poprzednich miesiącach.

Przeczytaj także

Na wystawie samochodowej obok siebie stały trzy modele sportowego sedana Xiaomi SU7.  Na pierwszym planie turkusowy samochód, za nim biały, a za nim pomarańczowy.

Nowy samochód e-sportowy z Chin: Xiaomi SU7 podobno przewyższy BMW, VW i Teslę pod względem „chińskiej prędkości”.

W pierwszym kwartale tego roku BYD zarejestrowało w Republice Federalnej zaledwie 393 samochody. Jeśli ekstrapolować tę liczbę na cały rok, producentowi zabrakłoby znacznie do 4141 samochodów z poprzedniego roku.

Sytuacja w innych krajach wydaje się lepsza. We Francji BYD udało się prawie podwoić liczbę rejestracji z 2023 r. do prawie 1000 w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Jednak do tej pory najważniejszym rynkiem zbytu grupy w Europie pozostały Niemcy. BYD już w tym roku chce podwoić sprzedaż zagraniczną. Tylko dzięki swojej sile na chińskim rynku krajowym BYD był w stanie na krótko zastąpić Teslę jako największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych.

Statek towarowy

Statek towarowy „BYD Explorer nr 1” w lutym ubiegłego roku stanął na terminalu samochodowym w Bremerhaven.
Photo Alliance / Niemiecka Agencja Prasowa | Larsa Benninga

Według Handelsblatta słaby popyt w Niemczech jest obecnie widoczny także w Bremerhaven, jednym z największych punktów przeładunku nowych samochodów na świecie. Rzecznik firmy logistycznej BLG potwierdził gazecie, że samochody BYD „obecnie są dłuższe” na tamtejszej stacji samochodowej. Dotyczy to również innych producentów i jest „związane z popytem rynkowym”.

READ  Sparkasse schafft Bezahlfunktion der EC-Karte ab – keine Alternative

Brzydki: według raportu problem pleśni występuje również w dostarczanych samochodach elektrycznych. Zdarza się to od czasu do czasu podczas długiego transportu zagranicznego i nie mówi zbyt wiele o jakości samochodu – twierdzi gazeta „Handelsblatt”.

Przeczytaj także

Fabryka Tesli w Grünheide.

„Słaby rynek sprzedaży samochodów elektrycznych”: Tesla chce zwolnić 400 pracowników w Gruenheide

Mówi się jednak, że problem dotyczy kilku pojazdów w BYD, co wpływa na dostawy. Mówi się o dłuższym czasie oczekiwania dla trzycyfrowej liczby niemieckich klientów. Firma BYD potwierdziła gazecie, że w zeszłym roku napotkała „rozproszone” problemy związane z epidemiami pleśni. Jednak według producenta samochodów nie miało to wpływu na pojazdy w Bremerhaven.

Fu

Continue Reading

Economy

Pod żadnym pozorem nie jedz kiełbasek

Published

on

Pod żadnym pozorem nie jedz kiełbasek
  1. ruhr24
  2. praca
Klienci nie powinni jeść hot dogów z Aldi. © Funke Photo Services/Imago, Pond5 Images/Imago; Uczelnia: RUHR24

Obecnie trwa wycofywanie kiełbas Aldi Nord. Klienci, którzy je spożywają, mogą spodziewać się nieprzyjemnych objawów.

Dortmund – Za kilka dni nastąpi kolejne wycofanie z Aldi. Tym razem szczególnie miłośnicy mięsa powinni zwrócić uwagę na rodzaj kiełbasy, którą jedzą, czyli w tym przypadku: lepiej jej nie jeść.

Przypomnienie od Aldi: Pod żadnym pozorem nie jedz kiełbasek

Gmyrek Fleisch- und Wurstwaren GmbH & Co. KG Zaproszenie do artykułu”Dobre trzy dębowe kiełbaski wieprzowe Harz„Zaczęło się Data przydatności do spożycia (BBD) 3 maja 2024 r Bierzemy. Odbywa się to ze względów zapobiegawczych w zakresie ochrony konsumentów. Ostrzeżenie opublikowano 24 kwietnia.

Podczas badania wewnętrznego w próbce wykryto salmonellę, która może powodować choroby przewodu pokarmowego i objawy grypopodobne. Konsumentom zaleca się, aby nie spożywali wycofywanego produktu.

Co to jest salmonella?

Salmonella to bakteria, która często powoduje zakażenia przenoszone przez żywność, zwłaszcza poprzez spożycie skażonego mięsa, jaj lub produktów mlecznych. Zakażenie Salmonellą, znane również jako salmonelloza, zwykle objawia się takimi objawami, jak biegunka, skurcze brzucha i gorączka, które zwykle pojawiają się w ciągu 12 do 72 godzin od spożycia skażonej żywności.

Chociaż większość zarażonych osób wraca do zdrowia w ciągu kilku dni bez specjalnego leczenia, infekcja salmonellą może być poważniejsza u niemowląt, osób starszych i osób z osłabionym układem odpornościowym. Aby zapobiec salmonellozie, ważne jest przestrzeganie dobrych praktyk higienicznych podczas przygotowywania i podgrzewania żywności.

Przypomnij Aldi: Nie jedz kiełbasek przecenionych w niektórych obszarach

Wycofana kiełbasa była dostępna w oddziałach Aldi Nord w regionach Datlen, Laert-Severhausen, Hahn. Mundena, Salzgittera i Wehrla Sprzedany. Zarówno Gmyrek, jak i Aldi Nord natychmiast zareagowały i wycofały kiełbaski ze sprzedaży.

Kiełbasa.
Kiełbaski te można było kupić w Aldi – klienci powinni sprawdzić datę przydatności do spożycia. © localpic/Imago, Gmyrek Fleisch- und Wurstwaren GmbH & Co. KG; Uczelnia: RUHR24

Klienci, którzy zakupili kiełbaski wieprzowe, mogą je zwrócić w dowolnym oddziale Aldi Nord bez okazywania paragonu. Cena zakupu zostanie zwrócona.

READ  Energetyka - Polska, Dania i Norwegia otwierają Rurociąg Bałtycki - Gospodarka

Przypomnijmy z Aldi: Producent kiełbasy dostarcza więcej informacji

Bieżące wycofanie dotyczy wyłącznie produktów z określoną datą przydatności do spożycia. Nie ma to wpływu na inne produkty producenta lub inne produkty marki „Gut Drei Eichen”.

Gmyrek Fleisch- und Wurstwaren GmbH & Co. przeprasza. KG zapewnia konsumentom ulgę w niedogodnościach i wsparcie w przypadku jakichkolwiek pytań za pośrednictwem adresu e-mail [email protected].

Continue Reading

Economy

Złoto kontra inflacja: pokolenie Z również odkrywa rynek metali szlachetnych

Published

on

Złoto kontra inflacja: pokolenie Z również odkrywa rynek metali szlachetnych
Praca Metale szlachetne

Złoto a inflacja – Niemcy zwiększają swoje inwestycje w sztabki i monety

„W ciągu najbliższych kilku lat możemy zaobserwować podwojenie ceny złota”.

Złoto przestało być inwestycją w sytuacjach kryzysowych i stało się źródłem zysków. „Złoto dokonało czegoś rzadkiego: rośnie wraz z cenami akcji. To w tym roku prawdziwa inwestycja” – wyjaśnia w WELT TV Daniel Eckert, redaktor finansowy WELT.

Tutaj możesz posłuchać naszych podcastów WELT

Aby przeglądać treści osadzone, konieczne jest uzyskanie Twojej odwołalnej zgody na przesyłanie i przetwarzanie danych osobowych, gdyż dostawcy treści osadzonych wymagają tej zgody jako osoby trzecie. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Ustawiając przełącznik w pozycji „Wł.”, zgadzasz się na to (z możliwością odwołania w dowolnym momencie). Obejmuje to również Twoją zgodę na przekazanie niektórych danych osobowych do państw trzecich, w tym do USA, zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) RODO. Możesz znaleźć więcej informacji na ten temat. W każdej chwili możesz odwołać swoją zgodę korzystając z klucza i prywatności na dole strony.

Ze względu na obawy inflacyjne niemieccy inwestorzy ponownie skupiają się w większym stopniu na złocie. Jak pokazuje jedno z badań, prywatne zasoby złota spadły. Ale złoto i monety są poszukiwane. Pokolenie Z odkrywa także rynek metali szlachetnych.

GTen stary, pomimo swojej wysokiej ceny, cieszy się dużą popularnością. Chociaż niemieckie zasoby złota ponownie zmniejszyły się po boomie związanym z pandemią korony, mieszkańcy gromadzą więcej sztabek i monet. Pokazuje to badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Steinbeis w Berlinie na zlecenie Risbanku.

Zasoby złota utrzymywane w ten sposób przez prywatne gospodarstwa domowe w Niemczech w celach inwestycyjnych wzrosły do ​​5229 ton. W poprzednim badaniu z 2021 roku było ich o 35 ton mniej. Popyt na złotą biżuterię jest niższy: zapasy spadły z 3894 do 3805 ton.

Na początku tego roku sektor prywatny w tym kraju posiadał łącznie 9 034 ton tego metalu szlachetnego. W 2021 r. osiągnięto rekordowy wolumen wynoszący 9 089 ton. Pandemia zwiększyła popyt na złoto jako bezpieczną przystań w czasie kryzysu. Jest oczywiste, że niektórzy inwestorzy wykorzystali późniejszy wzrost ceny złota do monetyzacji swoich zasobów.

Przeczytaj także

Najlepsze akcje od 2000 roku

Z analizy wynika, że ​​niecałe dwie trzecie obywateli Niemiec (61%) posiada złoto w postaci biżuterii, sztabek, monet lub pośrednio poprzez prywatny papier wartościowy, taki jak „Xetra-Gold” (Deutsche Börse / Frankfurt) lub „Euwax Złoto” (Giełda w Stuttgarcie).

Tutaj znajdziesz treści pochodzące od osób trzecich

Aby przeglądać treści osadzone, konieczne jest uzyskanie Twojej odwołalnej zgody na przesyłanie i przetwarzanie danych osobowych, gdyż dostawcy treści osadzonych wymagają tej zgody jako osoby trzecie. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Ustawiając przełącznik w pozycji „Wł.”, zgadzasz się na to (z możliwością odwołania w dowolnym momencie). Obejmuje to również Twoją zgodę na przekazanie niektórych danych osobowych do państw trzecich, w tym do USA, zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) RODO. Możesz znaleźć więcej informacji na ten temat. W każdej chwili możesz odwołać swoją zgodę korzystając z klucza i prywatności na dole strony.

Razem z 3353 tonami Bundesbanku (stan na 31 grudnia 2023 r.) 5,9 (2021: 6,2) procent światowych rezerw metali szlachetnych znajdują się w Niemczech. W momencie przeprowadzania badania wartość tego złotego skarbu wynosiła około 750 miliardów euro (cena złota na dzień 29 stycznia 2024 r.).

Pokolenie Z odkrywa rynek złota

W badaniu inwestorzy jako główną motywację zakupu złota podali ochronę przed inflacją (38 proc.). Na kolejnych miejscach znajdują się retencja (36%), wartość materialna (31%) i estetyka (28%). Należy zauważyć, że młodzi nabywcy coraz częściej zwracają się w stronę metali szlachetnych. Jak wynika z analizy, zdecydowanie więcej nabywców złota było w pokoleniu urodzonym w latach 1995-2010 niż wśród starszych respondentów.

„Pokolenie Z nie tylko uczy się o wysokiej inflacji na podstawie wyciągniętych wniosków, ale także jest świadkiem inflacji i jej skutków z pierwszej ręki. To właśnie na tym tle niektórzy z Was po raz pierwszy w ostatnich latach kupili złoto” – wyjaśnia badanie autor Jens Klein z Centrum Badań nad Usługami Finansowymi na Uniwersytecie Steinbeiss.

Przeczytaj także

Złoto jest azylem dla każdego, kto pragnie stabilności, mówi redaktor WELT, Michael Hoefling

Inflacja w ostatnich miesiącach spadła, ale wojny i kryzysy wspierają popyt na złoto, a także niepewność co do wyników np. ważnych wyborów w Stanach Zjednoczonych i oczekiwań na niższe stopy procentowe. W analizie Reisebanku trzy czwarte (75,2 procent) inwestorów w złoto stwierdziło, że chce nadal kupować metale szlachetne w celach inwestycyjnych. Jednak we wcześniejszych badaniach z 2019 r. (78,1 proc.) i 2021 r. (76,6 proc.) wartość ta była nieco wyższa.

Każdy, kto chce teraz kupić sztabki złota lub złote monety, musi sięgnąć głęboko do kieszeni: od początku roku do kwietnia cena złota wzrosła do rekordowego poziomu 2431 dolarów za uncję troy (31,1 grama). Ostatnio było to wciąż około 2300 dolarów (około 2140 euro).

READ  Mówi się, że szwajcarska amunicja dotarła na Ukrainę przez Polskę
Continue Reading

Trending