Connect with us

Economy

Jak czuje się niemiecko-polska rodzina w Zagłębiu Ruhry?

Published

on

Jak czuje się niemiecko-polska rodzina w Zagłębiu Ruhry?

Biografia Berendtów odzwierciedla znaczną część historii sąsiednich narodów. Kiedyś w Zagłębiu Ruhry mieszkało pół miliona Polaków, dziś w Nadrenii Północnej-Westfalii jest ich 170 000.

On je.

To tyle, polska gospodarka w Zagłębiu Ruhry. Z białych płytek podłogowych można było bez wahania jeść, ale gospodyni Yula nigdy na to nie pozwalała; Jedyne, czego brakuje w ogrodzie, to krasnoludek, który można dodać do szczerze przyjaznego niemieckiego wiersza. Rodzina Berendtów mieszka w Gelsenkirchenhorst, niedaleko stadionu Schalke, a ich biografia odzwierciedla wiele ze wspólnej historii dwóch sąsiadujących ze sobą narodów.

Kiedy w czasach cesarstwa Zagłębie Ruhry wezwało górników i hutników, setki tysięcy ich przybyło ze wschodu imperium. Oprócz Ślązaków i Mazurów, Pomorzan i Prusów Wschodnich było też wielu Polaków, którzy od pokoleń po rozbiorach Polski w 1795 r. nie mieli własnej ojczyzny. W chwili wybuchu I wojny światowej w 1795 r. było ich pół miliona. 1914.

Marius Berendt urodził się w 1963 roku w Gubinie. Od zakończenia II wojny światowej miasto dzieli granica Odry i Nysy, a w zachodnich Niemczech do dziś nazywa się Goeben. Śląska babcia Mariusza nie uciekła na Zachód po 45 roku życia jak inni członkowie rodziny. Chciała poczekać, aż Polacy znów znikną z ojczyzny.

Ale jak wiemy, historia została napisana inaczej. Kiedy w Polsce na początku upadku komunizmu w Europie Wschodniej zapanował stan wojenny, matka Mariusza nagle nie mogła wrócić od odwiedzin do krewnych w Gelsenkirchen. Zostałam, w wyniku czego Marius przybył do Gelsenkirchen w 1986 roku jako osoba powracająca pochodzenia niemieckiego bez procedury azylowej. „W Polsce nie byłem obcokrajowcem, zawsze czułem się Polakiem” – mówi 52-latek, zawsze spoglądając wstecz swoimi wesołymi oczami.

Po I wojnie światowej naród polski odrodził się na nowo, a około jedna trzecia Polaków odwróciła się plecami do Zagłębia Ruhry. Na początku lat dwudziestych wielu ludzi przeniosło się na zachód, do lepiej sytuowanych zagłębi węglowych w Belgii i Francji w porównaniu z ich nowym starym domem na wschodzie.

READ  Streaming muzyki: Spotify podnosi ceny także w Niemczech

Mariusz, który niedawno powrócił, na zawsze zachowa swój polski akcent. Jego żona Willola (49 l.) zachowuje polski paszport, choć jak sama mówi: „Dla mnie narodowość nie ma znaczenia”. „Jestem bardziej Niemką i mieszkam w Niemczech dłużej niż w Polsce.” Studenci Janine (25 l.) i Martin (22 l.) mogą ubiegać się o polski „paszport” oprócz niemieckiego – ale tego nie robią Nie ma paszportu.Polka ze względu na zainteresowanie językiem i kulturą rodziców: „Wyobrażam sobie to”.

Polacy, którzy wyemigrowali przed 1914 rokiem, trzymali się z daleka i cierpieli z powodu wielu uprzedzeń wymierzonych w ich rzekomy relaks i nędzę. Zwłaszcza w czasach nazistowskich niektórzy imigranci z Rivière starali się nie być postrzegani jako Polakowie. Imiona zostały zgermanizowane, a w rodzinie autora stał się Boyanowskim Bermanem. Niepolskie korzenie wieloletnich mistrzów Schalke były także mocno podkreślane wokół Sipana i Kozury, co w przeszłości było zawstydzającym procesem. Naziści zakazali wszystkiego, co polskie, zwłaszcza ich klubów, których było tysiące.

„Schalke to rozbita drużyna” – powiedział (aczkolwiek przed rozpoczęciem sezonu) trener elektroników Mariusz o obecnie wolnym od Polski składzie. Rodzina regularnie podróżuje przez rzekę Nissi, aby odwiedzić krewnych.

Proszę o kolejną wskazówkę dotyczącą integracji z Gelsenkirchen-Horst. Marius: „Numer jeden to język”. Janine: „Myślę, że ważne jest, aby się dostosować”.

Po wojnie Zagłębie Ruhry zamieszkiwało jeszcze 50 000 Polaków. Polacy nie wyemigrowali ponownie aż do niemieckiego cudu gospodarczego. Nie skupia się jak dawniej wokół kopalń i hut. 170 000 sztuk jest obecnie ponownie dystrybuowanych w Nadrenii Północnej-Westfalii.

Wreszcie prawdziwy piłkarski sprawdzian Mariusza: kiedy obie drużyny spotkają się tak, jak to miało miejsce obecnie w eliminacjach do Mistrzostw Europy czy w legendarnym meczu Pucharu Świata 2006 w Dortmundzie (zwycięska bramka Odonkora 1:0 wyeliminowała Polskę), „wtedy jestem za remisu.” .

READ  Konflikt o linię Curzona | opinie
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Jet wycofuje się z Niemiec – dotyczy to ponad 800 stacji benzynowych

Published

on

Jet wycofuje się z Niemiec – dotyczy to ponad 800 stacji benzynowych
  1. ruhr24
  2. praca
Kierowcy wkrótce nie będą już mogli znaleźć stacji benzynowych z napędem odrzutowym. © Bond5 Obrazy/Imago; MacFoto/Imago; Wydział: RUHR24

Już niedługo wszystkie stacje benzynowe w Niemczech i Austrii staną się historią. Klienci powinni przygotować się na zmiany na dystrybutorach gazu.

Dortmund – Każdy, kto zawsze jeździ na zwykłą stację benzynową z żółto-niebieskim logo samolotu, wkrótce będzie musiał się do tego przyzwyczaić. Nie tylko dlatego, że na dystrybutorach dostępny jest nowy rodzaj paliwa, ale także dlatego, że spółka-matka Phillips 66 wyprzedaje wszystkie swoje stacje benzynowe do samolotów w Niemczech i Austrii.

Jet wycofuje się z Niemiec – dotyczy to ponad 800 stacji benzynowych

Jet obsługuje obecnie łącznie 815 stacji benzynowych w Niemczech i 154 lokalizacje w Austrii. Jednak teraz, jak podaje portal informacyjny, wygląda na to, że cała sieć oddziałów jest bliska sprzedaży”.pionier„.

Amerykańska firma „Philips 66” pisze w swoim kwartalnym raporcie o planie „monetyzowania aktywów, które nie pasują już do jej długoterminowej strategii”, takich jak ten. Sieć redakcyjna Niemcy Zacytowany. Stacje benzynowe dla statków powietrznych nie są już częścią podstawowej działalności. Mówi się również, że inwestorzy Phillips 66 domagali się większego skupienia się na działalności rafineryjnej, a mniejszego na działalności detalicznej.

Wszystkie stacje benzynowe Jet zostaną wkrótce sprzedane – kupujący musi zapłacić prawie 3 miliardy euro

Podobno sprzedaż już się rozpoczęła. Nie ma jednak konkretnego harmonogramu. Przecież najpierw trzeba znaleźć kupca na jego blisko 1000 oddziałów.

Musi zainwestować mnóstwo pieniędzy. Wartość wszystkich oddziałów szacowana jest na około 2,8 miliarda euro. Koszt stacji benzynowej w Niemczech to około 1 milion euro (więcej o jeździe i ruchu w RUHR24).

Obserwuj RUHR24 w Google News:

Nie chcesz przegapić najważniejszych wiadomości dnia? Potem następuje RUHR24 w Wiadomościach Google.

Dla klientów sprzedaż samolotów nieuchronnie wiąże się ze zmianami. Przecież Jet to jeden z sześciu operatorów stacji benzynowych z największą liczbą oddziałów w Niemczech. Na przykład Aral, Shell, Total i Esso mają więcej lokalizacji, jak pokazują statystyki Abu Dhabi Airports Company z 2021 r.

READ  „Zdobywanie doświadczenia”: Volkswagen rozszerza subskrypcje samochodów

Nie wiadomo jeszcze, pod jaką nazwą będą nadal działać stacje benzynowe. Ale kiedy dystrybutory benzyny przestaną działać pod żółto-niebieską flagą, konsumenci będą wiedzieć, że sprzedaż została zakończona.

Continue Reading

Economy

Badanie IWH: W kwietniu kolejna rekordowa liczba upadłości przedsiębiorstw

Published

on

Badanie IWH: W kwietniu kolejna rekordowa liczba upadłości przedsiębiorstw
Praca Badanie IWH

Liczba upadłości przedsiębiorstw w kwietniu po raz trzeci z rzędu osiągnęła rekordowy poziom

Oddział sieci domów towarowych Galleria Karstadt Kaufhof – w związku z jej upadłością dotknęło to szereg stanowisk pracy

Oddział sieci domów towarowych Galleria Karstadt Kaufhof – w kwietniu w związku z upadłością liczba zwolnionych pracowników była w kwietniu „wyjątkowo wysoka”

Źródło: Niemiecka Agencja Informacyjna/Andreas Arnold

Tutaj możesz posłuchać naszych podcastów WELT

Aby przeglądać treści osadzone, konieczne jest uzyskanie Twojej odwołalnej zgody na przesyłanie i przetwarzanie danych osobowych, gdyż dostawcy treści osadzonych wymagają tej zgody jako osoby trzecie. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Ustawiając przełącznik w pozycji „Wł.”, zgadzasz się na to (z możliwością odwołania w dowolnym momencie). Obejmuje to również Twoją zgodę na przekazanie niektórych danych osobowych do państw trzecich, w tym do USA, zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) RODO. Możesz znaleźć więcej informacji na ten temat. W każdej chwili możesz odwołać swoją zgodę korzystając z klucza i prywatności na dole strony.

IWH odnotowało w kwietniu 1367 upadłości spółek osobowych i korporacji, co oznacza wzrost o pięć procent w porównaniu z marcem i kolejny rekord. Ale koniec fali upadłości jest już widoczny.

drZ badania wynika, że ​​w kwietniu liczba upadłości przedsiębiorstw w Niemczech osiągnęła rekordowy poziom trzeci miesiąc z rzędu. Według Instytutu Badań Ekonomicznych Leibniza w Halle (IWH) we wtorek całkowita liczba upadłości spółek osobowych i spółek sięgnęła 1367. Zbadaj go Ogłaszać. To o pięć procent więcej niż poprzedni rekord ustanowiony w marcu. Liczba dotkniętych miejsc pracy jest zatem „niezwykle wysoka”, także ze względu na upadłość Galerii Karstadt Kaufhof. Widać jednak koniec fali upadłości.

Z informacji wynika, że ​​obecna wartość jest o 47 proc. wyższa niż w kwietniu 2023 r. i o 40 proc. wyższa od średniej kwietniowej z lat 2016-2019, czyli lat poprzedzających pandemię korony. Dodał: „Wysoki poziom został osiągnięty w wielu sektorach, w tym w szczególności w budownictwie, handlu i usługach, ale także w mniejszych sektorach, takich jak informacja i komunikacja”.

Według analizy IWH, w 10% największych firm, które ogłosiły upadłość w samym kwietniu, ucierpiało około 34 000 miejsc pracy. To trzykrotnie więcej niż w poprzednim miesiącu. Od rozpoczęcia badania w 2016 r. liczba dotkniętych stanowisk pracy wzrosła dopiero w lipcu 2020 r. „Jednym z powodów dużej liczby dotkniętych miejsc pracy jest ponowne bankructwo Galerii Karstadt Kaufhof” – stwierdziła. Wiadomo już jednak, że grupa domów towarowych będzie kontynuowana przez nowych inwestorów, a zdecydowana większość miejsc pracy zostanie utrzymana.

IWH gromadzi wczesne wskaźniki, które przyspieszają proces upadłości o około dwa do trzech miesięcy. Wartości w kwietniu były na najniższym poziomie od sześciu miesięcy, powiedział Stephen Muller, szef ds. zmian strukturalnych i produktywności w IWH. „Chociaż obecnie wyjątkowo wysoka liczba bankructw wydaje się niepokojąca, pierwsze wskaźniki wyraźnie wskazują na złagodzenie sytuacji” – stwierdził Mueller. „Zakładam, że od maja liczba upadłości ponownie spadnie, ale najpóźniej od czerwca”.

Continue Reading

Economy

BYD: Chiński producent samochodów elektrycznych ma problem z pleśnią

Published

on

BYD: Chiński producent samochodów elektrycznych ma problem z pleśnią

Samochód elektryczny chińskiej firmy BYD po przybyciu do Bremerhaven.
Photo Alliance / Niemiecka Agencja Prasowa | Larsa Benninga

Chiński producent samochodów elektrycznych sprowadził w lutym tysiące pojazdów do Bremerhaven, aby podbić niemiecki rynek.

Jednak według doniesień mediów sprzedaż Volkswagena i Mercedes-Benz w kraju stoi w miejscu. W marcu nowo zarejestrowano zaledwie trzycyfrową liczbę samochodów BYD.

Gazeta Handelsblatt również doniosła o problemie z pleśnią w dostarczonych samochodach. BYD temu zaprzecza.

Były to obrazy o symbolicznej mocy: w lutym ubiegłego roku ukazał się „BYD Explorer No. 1”. Statek towarowy należący do chińskiego producenta samochodów elektrycznych BYD przywiózł do Niemiec 3000 pojazdów. Najwyraźniej był to początek podboju kraju przez Volkswagena i Mercedesa-Benza. Jednak według doniesień mediów najnowsze dane dotyczące BYD w tym kraju są alarmujące.

W marcu w Niemczech zarejestrowano nie więcej niż 160 nowych samochodów nowego giganta samochodowego. To właśnie mówię”Handelsblatt”, powołując się na dane branżowego serwisu Dataforce. Trend ten utrzymuje się w poprzednich miesiącach.

Przeczytaj także

Na wystawie samochodowej obok siebie stały trzy modele sportowego sedana Xiaomi SU7.  Na pierwszym planie turkusowy samochód, za nim biały, a za nim pomarańczowy.

Nowy samochód e-sportowy z Chin: Xiaomi SU7 podobno przewyższy BMW, VW i Teslę pod względem „chińskiej prędkości”.

W pierwszym kwartale tego roku BYD zarejestrowało w Republice Federalnej zaledwie 393 samochody. Jeśli ekstrapolować tę liczbę na cały rok, producentowi zabrakłoby znacznie do 4141 samochodów z poprzedniego roku.

Sytuacja w innych krajach wydaje się lepsza. We Francji BYD udało się prawie podwoić liczbę rejestracji z 2023 r. do prawie 1000 w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Jednak do tej pory najważniejszym rynkiem zbytu grupy w Europie pozostały Niemcy. BYD już w tym roku chce podwoić sprzedaż zagraniczną. Tylko dzięki swojej sile na chińskim rynku krajowym BYD był w stanie na krótko zastąpić Teslę jako największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych.

Statek towarowy

Statek towarowy „BYD Explorer nr 1” w lutym ubiegłego roku stanął na terminalu samochodowym w Bremerhaven.
Photo Alliance / Niemiecka Agencja Prasowa | Larsa Benninga

Według Handelsblatta słaby popyt w Niemczech jest obecnie widoczny także w Bremerhaven, jednym z największych punktów przeładunku nowych samochodów na świecie. Rzecznik firmy logistycznej BLG potwierdził gazecie, że samochody BYD „obecnie są dłuższe” na tamtejszej stacji samochodowej. Dotyczy to również innych producentów i jest „związane z popytem rynkowym”.

READ  1 listopada: Rotacja pracowników rządowych i elektryczność dla gospodarki | boty informacyjne

Brzydki: według raportu problem pleśni występuje również w dostarczanych samochodach elektrycznych. Zdarza się to od czasu do czasu podczas długiego transportu zagranicznego i nie mówi zbyt wiele o jakości samochodu – twierdzi gazeta „Handelsblatt”.

Przeczytaj także

Fabryka Tesli w Grünheide.

„Słaby rynek sprzedaży samochodów elektrycznych”: Tesla chce zwolnić 400 pracowników w Gruenheide

Mówi się jednak, że problem dotyczy kilku pojazdów w BYD, co wpływa na dostawy. Mówi się o dłuższym czasie oczekiwania dla trzycyfrowej liczby niemieckich klientów. Firma BYD potwierdziła gazecie, że w zeszłym roku napotkała „rozproszone” problemy związane z epidemiami pleśni. Jednak według producenta samochodów nie miało to wpływu na pojazdy w Bremerhaven.

Fu

Continue Reading

Trending