Otóż dziś prezentujemy trzy rewolucyjne produkty. Tymi słowami prezes Apple Steve Jobs zapowiedział wprowadzenie iPhone’a prawie 16 lat temu. Najważniejsze było to, że trzy produkty – telefon komórkowy, iPod i komunikator internetowy – nie działały zjednoczeni w tej samej maszynie Ona była. Jeśli możesz uwierzyć w zapowiedzi producentów samochodów i firm IT, które pojawiły się ostatnio na targach elektroniki CES, znów mamy do czynienia z czymś takim. Chwila iPhone’a Przed: Wraz z pojawieniem się danych, funkcji definiowanych programowo i sztucznej inteligencji, samochód stanie się inteligentny samochód. Wręcz przeciwnie, można by też powiedzieć: smartfon staje na kółkach.
Chociaż długo wyczekiwany Apple Car nie został jeszcze zaprezentowany w Las Vegas, to już są jego pierwsze prototypy Nowa współpraca między producentami samochodów i elektroniki Podobnie jak Honda i Sony, pokaż, dokąd zmierza jazda: do pojazdu, który nie tylko fizycznie przewozi pasażerów z punktu A do punktu B, ale także przenosi ich do wirtualnych światów pomiędzy nimi. Niemieccy producenci podkreślają również, że a Nowe połączenie między człowiekiem a maszyną Powstaje rzeczywistość mieszana, w której na przykład ruchy samochodu mogą być bezpośrednio przenoszone na wydarzenia z gier.
Masowa cyfryzacja samochodu służy nie tylko rozrywce, ale także poważnym celom. Płynne przejście między rzeczywistymi i wirtualnymi spotkaniami z innymi osobami może być zarówno profesjonalne, jak i prywatne W przyszłości podróże radykalnie się zmienią. Funkcje, o których mówiono od dawna, takie jak monitorowanie stanu zdrowia kierowców i pasażerów, wreszcie mogą zostać zaimplementowane czy można uprościć rezerwację stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Wprowadź potwierdzone aplikacje funkcje wygody Tymczasowa aktywacja w zamian za zapłatę, stanie w pokoju i obietnice biznes przynoszący zyski.
Autonomiczna jazda to kwestia czasu
To trochę odwraca uwagę od sprawy zabójcza aplikacja Proces cyfryzacji samochodu, autonomicznej jazdy, trwa dłużej niż niektórzy oczekiwali. To jest skok kwantowy Bezpieczeństwo na drodze, w dostępie do mobilności dla wszystkich – wraz z mobilnością elektryczną i współdzieleniem ofert – w zakresie efektywnego wykorzystania energii, czasu i zasobów. Jednak jej rozwój to nie sprint, a maraton. To w zasadzie wszystko Trzy różne rzeczy:
- Po pierwsze, oznacza to przejście od ludzkiej mądrości obronnej do skoordynowanej kontroli maszyn Zasadnicza zmiana w logice bezpieczeństwa ruchu drogowego. Aby to się powiodło, muszą zostać do tego dostosowane warunki ram politycznych, gospodarczych, społecznych, technicznych, środowiskowych i prawnych. I to w świetle aktualnych kontrowersji, które stawiają pod znakiem zapytania samochód jako indywidualny środek transportu, chociażby ze względu na ochronę klimatu czy sprawiedliwszy podział przestrzeni publicznej, przynajmniej w Europie. Nie ma łatwej gry.
- Ponadto samodzielna jazda jest technicznie a Systematyczne innowacje Reprezentuje: W bardziej złożonych sytuacjach drogowych, na przykład w środowisku miejskim, wymaga informacji z innych pojazdów, danych z kamer z infrastruktury, dynamicznych map o wysokiej rozdzielczości i wreszcie próbka porównawcza dla sztucznej inteligencji. Bo nawet najlepszy system kamer, radarów czy skanerów nie zajrzy za zakamarki domów i nie rozpozna intencji pieszych czy rowerzystów. Ponadto jest zaufany, dostępny na całym świecie i zabezpieczony przed atakami hakerów Sieci i transmisja danych Niezbędny, który pozostaje do przygotowania.
- W końcu samochód jest płaski Ale nadal nie ma smartfona na kółkachktóremu można nadać niezbędną inteligencję poprzez aktualizację oprogramowania i danych – wręcz przeciwnie: podstawowe funkcje pojazdu są dziś w dużej mierze ukończone systemy wspomagające Jest kontrolowany przez ponad sto zdecentralizowanych konsol. Tworzą one elektryczną, elektroniczną lub pokładową sieć pojazdu. a Centralny komputer pojazduktóre łączą w sieć wszystkie podsystemy i stanowią interfejs do aktualizacji oprogramowania i danych Tylko na początku.
Ze względu na międzynarodową konkurencję producenci samochodów znajdują się obecnie pod ogromną presją presja na innowacje Próbują teraz zintegrować kontrolerów w tych samych obszarach funkcjonalnych, co prowadzenie pojazdu, asystowanie lub rozrywka w tak zwanych obszarach wspólnej kontroli. Służy to przede wszystkim Zwiększona niezawodność i bezpieczeństwo w razie zderzenia.
Tesla i niektórzy chińscy producenci już pracują nad rozwojem kontrolery domeny Połączone w taki sposób, że powstaje platforma komputerowa. Upraszcza to przetwarzanie i dostarczanie dużych ilości danych, a tym samym zmniejsza duże wymagania materiałowe dla kabli koszt i waga.
Jednak już za kilka lat dostępne będą wysokowydajne układy scalone, które można elastycznie programować Konstrukcje rzeczywiste centralnej instalacji elektrycznej pojazdu Może. Sprzęt i oprogramowanie można wtedy rozwijać niezależnie od siebie i możemy mówić o smartfonie na kółkach, w którym dowolne funkcje można na nowo zdefiniować za pomocą aktualizacji oprogramowania.
do licha
Jednak po drodze jest jeszcze wiele do stracenia Zmiany w strukturach przemysłowych. Tradycyjnie układy pomocnicze i moduły sterujące do struktur systemów okablowania rozproszonego są dostarczane przez dostawców pojazdów. Dzięki wspólnie uzgodnionym interfejsom jego elementy są w pewnym stopniu wymienne.
że konkurencja paliwowa Stąd jakość, ale ma to również konsekwencje, że fundamentalne innowacje w inżynierii elektronicznej wymagają czasu. Z drugiej strony, dzięki nowym strukturom centralnego systemu okablowania, producenci przejmują kontrolę i mogą, w oparciu o wymagania Aplikacje programowe i sprzętowe Ciągła ewolucja z jednego źródła.
Chociaż te pionowo zintegrowane układy służą do rozróżniania producentów, zawierają ich również ryzyko kruszenia. A to byłoby niefortunne, ponieważ złożone wymagania systemowe dotyczące wdrażania bezpiecznej samodzielnej jazdy wymagają wspólnych działań, na przykład w zarządzaniu i ochronie danych, protokołach komunikacyjnych lub zdalnym sterowaniu w złożonych sytuacjach. Jeśli jest tutaj opóźnienie, mogą Chiński producent Europejska wyższość z wczesną standaryzacją prawdopodobnie dyktuje ich zrozumienie bezpieczeństwa.
Wymagane jest skoordynowane podejście całego producenta
Na tym tle warto zauważyć, że Komisja Europejska, przy wsparciu państw członkowskich i przemysłu w odniesieniu do Unii Europejskiej, z zadowoleniem przyjmuje Ustawa o chipach inicjatywa l Skoordynowane finansowanie badań Dla pojazdów zdefiniowanych programowo i sprzętowo. Pozostaje mieć nadzieję, że jak najwięcej firm weźmie udział i zda sobie z tego sprawę Europa Tylko dzięki skoordynowanemu, niezależnemu od producenta podejściu do smartfonów na kółkach mogą one być o krok do przodu i wykorzystywać swój potencjał do tak poważnych celów, jak autonomiczna jazda.
Prawdą jest, że na poziomie systemu operacyjnego już trwają prace nad rozwiązaniami programowymi, które kompensują różnice. Ale pozostaje rozdrobnionyJeśli oprogramowanie i sprzęt nie są rozwijane równolegle.