MZ lekkim bagażem możesz podróżować bez obaw – zwłaszcza biorąc pod uwagę obecny chaos bagażowy na lotniskach. Każdy, kto podróżuje samolotem z nie tylko torbą lotniczą, oszczędza dużo pieniędzy, ale także czas i kłopoty przy odprawie i na lotnisku docelowym, ponieważ nie trzeba czekać na bagaż. Nie wspominając o tym, że jeśli nie zabierzesz ze sobą torby, nie możesz jej również zgubić. Dlatego wielu pasażerów w dzisiejszych czasach w pełni wykorzystuje swój bagaż podręczny. Ale ile bagażu jest dozwolone w kabinie? To więcej niż mylące: ponieważ każda linia lotnicza ma swoje własne zasady.
W branży lotniczej bagaż zawsze był bardziej opłacalny niż sam bilet. Ponieważ większość pasażerów kupuje bilety na tanich portalach porównujących ceny, oficjalna cena jest bezlitośnie podwyższana o każdą drobną usługę.
„Taryfy na torebki” są normą w segmencie low-cost, na przykład klasyczna walizka 20 lub 23 kg kosztuje około 140 dodatkowych euro za lot transatlantycki i z powrotem. na wycieczce do Hiszpania lub Grecja Musisz obliczyć z dodatkowymi kosztami od 50 do 70 euro – lub zarezerwować droższą taryfę z bagażem rejestrowanym.
Znaczące różnice w dozwolonym bagażu podręcznym
Nic dziwnego, że wielu pasażerów lubi pakować jak najwięcej do bagażu podręcznego. Ale są duże różnice: w szczególności wakacyjne i tanie linie lotnicze są skąpe. Na przykład w Condorze bagaż podręczny jest już objęty opłatą w najtańszej taryfie light economy. „W cenie” to tylko mała torebka o wymiarach nie większych niż 40 x 30 x 10 cm.
Z drugiej strony niektóre tradycyjne regularne linie lotnicze są stosunkowo hojne. Na przykład Air Canada dopuszcza półkę wagonową o wymiarach 55 x 23 x 40 cm bez ograniczeń wagowych dla kabiny nad głową i dodatkowy „przedmiot osobisty” o wymiarach 43 x 33 x 16 cm, który zapewnia miejsce pod przednim siedzeniem. Dozwolona jest również „mała torebka” i płaszcz.
Torba podróżna nie jest wliczona w cenę lotu
Coraz większą popularnością cieszy się jednak wakacyjna linia lotnicza Condor: standardowa walizka – zazwyczaj 55 cm wysokości – jest niższa i mniej wliczona w najtańszy lot, ale tylko mała torba. Podobnie jak Condor, mają go konkurenci od EasyJet, przez Eurowings po Ryanair.
Oczywiście nie oznacza to, że musisz latać bez bagażu. Linie lotnicze chcą czegoś innego: jak największej liczby gości odprawi swój bagaż podręczny za opłatą. To kosztuje na przykład z Easyjet od 16 euro, z Condorem od 20 euro, z Eurowings od 30 euro (w obie strony). Z Ryanairem za bagaż podręczny płacisz trochę więcej niż za bilet: nawet 64 €!
Pasażerowie często muszą dodatkowo płacić za bagaż podręczny
Ale to nie wszystko: podczas wchodzenia na pokład samolotu często pojawia się przykra niespodzianka: bez ostrzeżenia wiele linii lotniczych ograniczyło w ostatnich latach rozmiar bagażu podręcznego.
W rezultacie wiele toreb do wózków, które kiedyś można było łatwo przewozić na pokładzie, jest teraz zbyt dużych. Zamiast dotychczasowych wymiarów 56 x 45 x 25 cm (dł. x szer. x wys.) do kabiny można wnosić torby o długości nieprzekraczającej 40 cm i szerokości 30 cm.
Jest to podwójnie irytujące dla osób na wakacjach: w końcu być może właśnie kupiłeś w samolocie nową torbę z informacjami zgodnymi z „aktualnymi przepisami dotyczącymi bagażu podręcznego”. Teraz możesz wyrzucić swoją nową, piękną torbę. Lub sprawdzasz to jako drugą sztukę bagażu, za którą możesz zapłacić dodatkowe 140 € (patrz wyżej). I za to dostaniesz przyzwoitą nową torbę w samolocie.
Linie lotnicze nie przestrzegają zasad IATA
Linie lotnicze muszą umożliwić pasażerom bezpłatne zabranie bagażu podręcznego na pokład. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł w tej sprawie kilka lat temu (Az. C-487/12). Ale jak duży i cięższy będzie taki bagaż podręczny, każda linia lotnicza może sama zdecydować. Stowarzyszenie Lotnicze IATA zaleca rozmiar 56 x 45 x 25 centymetrów, a większość producentów toreb produkuje swoje walizki pokładowe w tym rozmiarze.
Ale żadna linia lotnicza już się do tego nie stosuje: Lufthansa i jej szwajcarskie i austriackie filie nadal pozwalają na bagaż podręczny o wysokości 55 cm i głębokości 23 cm, ale tylko 40 cm szerokości (55 x 40 x 23 cm) i waży maksymalnie osiem kilogramów.
Z drugiej strony American Airlines dopuszczają na pokład tylko skrzynie kabinowe o wysokości 45 cm i szerokości 35 cm (45 x 35 x 20 cm) po najniższej cenie. Air France określa rozmiar bagażu podręcznego w klasie ekonomicznej na 55 x 35 x 25 cm, czyli o dziesięć centymetrów węższy niż IATA. W Qatar Airways musisz samodzielnie wykonać obliczenia, ponieważ suma długości, szerokości i wysokości wynosi 115 cm.
Tanie linie lotnicze akceptują tylko małą torbę
W tanich europejskich liniach lotniczych bardzo małe sztuki bagażu podręcznego są zwykle wliczone w cenę: Condor pozwala na 40 x 30 x 10 cm, EasyJet 45 x 36 x 20 cm, Eurowings dopuszcza bagaż do 40 x 30 x 25 cm. deska i Ryanair do 40 x 25 x 20 centymetrów.
Wizz Air pozwala na wymiary do 40 x 30 x 20 cm, a Wow Air do 42 x 35 x 25 cm. W przypadku TUIfly w kabinie dozwolone jest stosunkowo duże wymiary 40 x 25 x 20 cm, ale bagaż podręczny może ważyć maksymalnie sześć kilogramów.
W każdym razie przed kolejnym lotem warto zapoznać się z przepisami dotyczącymi bagażu podręcznego, które można znaleźć na stronach internetowych linii lotniczych pod hasłem „torebki”. Zalecenie dla podróżnych do Ameryki dotyczy w szczególności: tam, najpóźniej w pierwszym locie przesiadkowym do Zjednoczone państwo Dokładnie zmierzone i bezwzględnie zebrane.
„Aha! Dziesięć minut codziennej wiedzy” to podcast wiedzy WELT. W każdy wtorek i czwartek odpowiadamy na codzienne pytania naukowe. Subskrybuj podcast na spotifyA Podcast AppleA DeezerA amazonka muzyka Lub bezpośrednio przez kanał RSS.