Connect with us

Economy

Obawa bankructwa Evergrande: fałszywy początek dla DAX 40

Published

on


Raport rynkowy

Stan na: 20.09.2021 18:49

Czarny dzień na giełdach: Zbliżający się upadek chińskiego giganta nieruchomości Evergrande sprawił, że światowe ceny spadły dzisiaj. Start nowego DAX40 również całkowicie się nie powiódł.

Z pewnością nie w taki sposób nowi członkowie rozszerzonego DAXu wyobrażali sobie swój start w czołowym niemieckim indeksie. Zamiast świątecznego nastroju na parkiecie we Frankfurcie czasami pojawiała się panika. Tymczasem indeks DAX 40 spadł do 15029 punktów. Następnie nieco ogranicz straty. Zamknął się o 2,3 proc., osiągając 15,132 pkt. Średniej wielkości giełda MDax, której rating został obniżony z 60 do 50, wycofała się z handlu ze spadkiem o 1,4 procent.

Boisz się kryzysu na rynku nieruchomości

Na giełdach szykuje się gwałtowna burza z piorunami. Inwestorzy obawiają się, że kryzys na rynku nieruchomości w Chinach może mocno uderzyć w gospodarkę Państwa Środka. Ponieważ z udziałem około jednej czwartej PKB sektor nieruchomości jest ważną gałęzią gospodarki w Chinach. Eksperci, tacy jak gwiazdorski inwestor George Soros, ostrzegali przed kryzysem gospodarczym w Państwie Środka już w sierpniu.

Przyczyną możliwego kryzysu na rynku nieruchomości jest rychły upadek chińskiego giganta nieruchomości Evergrande. Inwestorzy oczekują, że w tym tygodniu grupa nie będzie już w stanie spłacać odsetek od miliardowego długu. Drugi co do wielkości deweloper w Chinach ma zadłużenie przekraczające 260 miliardów euro. Rosnący strach przed niewypłacalnością spowodował, że akcje Evergrande w Hongkongu spadły o prawie 19 procent. Rząd w Pekinie nie podjął jeszcze żadnego kroku, by przechwycić Evergrande.

Czy Lyman się powtarza?

Obudziły się wspomnienia bankructwa amerykańskiego banku Lehman Brothers w 2008 r. Podobnie jak ówczesny rząd USA, rząd Chin mógł obalić wielką korporację i zburzyć całą gospodarkę w przepaść. Kryzys na rynku nieruchomości może więc mieć poważne konsekwencje dla całej chińskiej gospodarki. W przeciwieństwie do Lehmana, Grupa Evergrande jest tak dobra, jak nie jest powiązana z globalnymi rynkami finansowymi. Pożyczał głównie z lokalnych banków.

Obawiając się efektu domina, jaki wywołałoby chińskie bankructwo Evergrande, inwestorzy na całym świecie uciekli od akcji. Giełdy europejskie zamknęły się w głębokiej czerwieni. Upadła również Wall Street. Dow Jones spadł o 1,6 procent w ciągu pierwszych dwóch godzin handlu. Nawet Nasdaq stracił ponad 2%.

Modyfikacje języka DAX zwykle kończą się stratami

W świetle ogromnych strat cenowych niemiecka giełda chciała sprawdzić, czy te, które miały miejsce dzisiaj Historyczna ekspansja DAX z 30 do 40 członków Nie ma prawdziwej radości. Pod tym względem statystyki i tak nie są po stronie byków DAX. W historii niemieckich akcji benchmarkowych przeciętnym korektom indeksów zawsze towarzyszyły spadki cen. Analitycy techniczni HSBC Trinkaus & Burkhardt potwierdzają, że w kolejnych dniach DAX tracił średnio 2,3 proc.

Czy Fed wkrótce zdławi zakupy obligacji?

Zbliżające się posiedzenie Rezerwy Federalnej USA wywołało dodatkową niepewność. Fed może wtedy ogłosić cięcie zakupów aktywów. Ponadto w Waszyngtonie zbliżają się problemy z płatnościami. Sekretarz skarbu USA Janet Yellen powiedziała, że ​​​​rządowi USA zabraknie pieniędzy na spłatę rachunków w październiku, jeśli limit zadłużenia nie zostanie podniesiony, i nie ostrzegła nikogo. „katastrofa gospodarcza”Jeśli prawodawcy nie podejmą niezbędnych kroków. Zagrożenia dla Chin i zbliżający się spadek amerykańskiej Rezerwy Federalnej doprowadziły do ​​toksycznej mieszanki na rynkach akcji.

Rosnąca awersja do ryzyka na rynkach finansowych skłania inwestorów do „bezpiecznej przystani” dolara amerykańskiego. Z drugiej strony euro nadal spada. Wspólna europejska waluta chwilowo spadła do 1,1699 USD, najniższego poziomu od miesiąca.

READ  Tyle obecnie kosztują subskrypcje standardowe i premium

Wzrost cen w dolarach jest uważany za negatywny czynnik dla ceny złota, ponieważ cenny żółty metal jest sprzedawany w dolarach. Wzrost cen w dolarach powoduje, że złoto drożeje w regionie innym niż dolar, a tym samym osłabia popyt.

Jednak cena złota była w stanie osiągnąć dodatnią pozycję w godzinach porannych, ponieważ wzrosły obawy inwestorów. Po południu uncja złota kosztuje 1757 dolarów, czyli o 0,2 procent więcej niż dzień wcześniej.

W nowym DAX 40 skupiono się teraz na nowicjuszach. Dziesięć nowych firm na liście: producent samolotów Airbus, dealer chemiczny Brenntag, dostawca pojemników do gotowania Hellofresh, spółka holdingowa Porsche, producent artykułów sportowych Puma, firma biotechnologiczna i diagnostyczna Qiagen, dostawca farmaceutyczny i laboratoryjny Sartorius, grupa technologii medycznych Siemens Healthineers, producent aromatów i zapachów Symrise, Moda online sklep Zalando.

Według doniesień medialnych koncern energetyczny RWE dobrze zarabia na wyższych cenach dwutlenku węgla. Jak wynika z raportu Handelsblatt, w przeciwieństwie do innych firm, RWE ubezpieczył się długoterminowo od ryzyka do 2030 roku. RWE rozpoczęło długoterminowe składowanie już w 2017 roku. W tamtym czasie koszt certyfikatu CO2 uprawniającego do emisji jednej tony gazów cieplarnianych wynosił kilka euro. Obecnie wynosi 60 euro.

Wśród starych rąk w DAX nacisk kładziony jest na akcje VW. Dzisiaj oczekiwano, że były przewodniczący Rady Biznesu, Bernd Osterloh, będzie zeznawał w sprawie zdrady wobec kierownictwa Volkswagena. Sąd Okręgowy w Brunszwiku zajmuje się domniemanymi nadmiernymi wydatkami i premiami dla najlepszych agencji pracy Volkswagena. To zmniejszyłoby część dywidendy i płatności podatków – opłata byłaby defraudacją.

BMW odrzuca żądanie Deutsche Umwelthilfe, aby od 2030 r. samochody z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi nie były sprzedawane nigdzie na świecie. Stowarzyszenie zażądało od BMW zaprzestania działalności najpóźniej do poniedziałku i zagroziło złożeniem pozwu. Producent samochodów z Monachium pisze w swojej odpowiedzi, że demokratycznie uprawnione parlamenty zdecydowały, jak osiągnąć cele klimatyczne.

Na słabym ogólnym rynku pod presją w całej Europie znajdują się w szczególności akcje towarowe. W MDAX udział Thyssenkrupp jest jednym z największych przegranych z ujemnym sześcioprocentowym udziałem. „Ceny metali są obciążone wagą dolara amerykańskiego”, powiedział Daniel Pressman, ekspert ds. surowców w Commerzbanku. Za negatywny czynnik uważa też kryzys chińskiej grupy nieruchomości Evergrande i ewentualną ekspansję innych branż.

Tuż przed wyborami Lufthansa wyznacza drogę spłaty niemieckiej pomocy państwa. W tym celu MDAX chce wyemitować nowe akcje o łącznej wartości 2,14 mld euro – poinformował w niedzielę wieczorem we Frankfurcie. Pieniądze popłyną na spłatę dwóch cichych składek, które państwo niemieckie uratowało grupę linii lotniczych przed załamaniem gospodarczym w wyniku kryzysu koronowego w zeszłym roku.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Niemiecka gospodarka czuje się uwięziona przez ciężarówki między Polską a Ukrainą

Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Pilne wycofanie mleka UHT Edeka: zagrażają nam te zagrożenia dla zdrowia
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Niemiecka gospodarka czuje się uwięziona przez ciężarówki między Polską a Ukrainą

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Trending