Connect with us

Tech

Podróże kosmiczne: Japońska sonda księżycowa ma problem – kapsuła spala się po wylądowaniu

Published

on

Podróże kosmiczne: Japońska sonda księżycowa ma problem – kapsuła spala się po wylądowaniu

Wygląda na to, że Japonii udało się miękko wylądować na Księżycu. Jednak jeden element lądownika SLIM powoduje problemy. Kapsuła Peregrine, która nie dokonała pierwszego komercyjnego lądowania na Księżycu, została zapieczętowana.

Według stanu na piątkowy wieczór Japonii udało się zaplanować miękkie lądowanie na powierzchni Księżyca, wystąpiły jednak problemy z zasilaniem. Na konferencji prasowej z ekspertami japońskiej agencji kosmicznej JAXA powiedziano, że panel słoneczny nie dostarcza prądu.

Lądownik SLIM (Smart Lander for Investing Moon) w dalszym ciągu komunikuje się ze stacją naziemną i odbiera dane. Oczekuje się, że pojemność baterii wystarczy na kilka godzin, więc powinieneś uzyskać jak najwięcej danych.

Jeśli sytuacja w zakresie miękkiego lądowania będzie się utrzymywać, Japonia będzie piątym krajem, któremu udało się dokonać miękkiego lądowania na satelicie Ziemi, po byłym Związku Radzieckim, Stanach Zjednoczonych, Chinach i Indiach.

Wieczorem powiedziano, że innych wyników można się spodziewać jedynie po nowych ocenach. W obecnej sytuacji panel słoneczny nie jest uszkodzony. Początkowo nie było jasne, czy wystąpiło niekorzystne ustawienie, czy też inne problemy. Podobnie, czy istnieje rozwiązanie i czy panel będzie mógł wkrótce oszczędzać energię elektryczną. Nie udało się także ustalić, czy lądowanie drona w strefie 100 metrów odbyło się zgodnie z planem.

Misja Shaheen zostaje powtórzona.

W kwietniu ubiegłego roku prywatna japońska firma nie wykonała podobnej misji. Powodem podanym przez Ispace było nieprawidłowe obliczenie wysokości lądownika.

Około dziesięć dni temu amerykańskiej firmie Astrobotic nie udało się wysłać lądownika Peregrine. Amerykańska misja rozpoczęła się pomyślnie, ale potem pojawiły się problemy z układem napędowym. Inżynierom udało się tymczasowo ustabilizować kapsułę, ale cel lądowania na Księżycu musiał zostać porzucony. Prezydent firmy Astrobotic John Thornton powiedział na konferencji prasowej, że zawór mógł nie działać prawidłowo. Będzie to pierwsze prywatne lądowanie na Księżycu.

READ  Premiera DLC Waking Flame z dwoma nowymi lochami w The Elder Scrolls Online - The Elder Scrolls Online: Blackwood

Thornton powiedział, że po konsultacjach między innymi z NASA, firma Astrobotic zdecydowała się pozwolić kapsułie na rozbicie się w kontrolowany sposób w czwartek – między innymi po to, aby uniknąć ryzyka wymknięcia się śmieci kosmicznych spod kontroli. Zgodnie z oczekiwaniami kontakt z kapsułą został utracony w czwartek około godziny 22:00 czasu środkowoeuropejskiego. Oznacza to, że kapsuła rozbiła się w kontrolowany sposób nad południowym Pacyfikiem zgodnie z planem i spłonęła w atmosferze ziemskiej. Obecnie pojawiło się niezależne potwierdzenie tego.

Astrobotic chce rozpocząć kolejny eksperyment pod koniec roku: lądownik Griffin powinien wówczas zostać wysłany na Księżyc, m.in. z łazikiem NASA na pokładzie. Start jest obecnie zaplanowany na listopad, ale wcześniej kwestie Peregrine'a wymagają jeszcze dokładnego zbadania.

„SLIM” jest w trasie od września

Japoński lądownik SLIM wystartował na Księżyc z japońskiego portu kosmicznego Tanegashima we wrześniu ubiegłego roku na pokładzie rakiety nośnej H2A. Japońska agencja kosmiczna JAXA liczyła, że ​​udane i precyzyjne lądowanie 2,4-metrowej sondy doprowadzi do przejścia od ery „lądowania, gdzie się da” do ery „lądowania, gdzie chcemy”.

Możliwości precyzyjnego lądowania SLIM oraz informacje o właściwościach powierzchni Księżyca zostaną wykorzystane w przyszłych misjach księżycowych, na przykład w ramach kierowanego przez USA programu Artemis. NASA chce ponownie wysłać ludzi na Księżyc po ponad 50 latach, chociaż w zeszłym tygodniu misja lądowania na Księżycu Artemis 3 została przełożona na wrzesień 2026 roku.

Eksperci przypisują problemy dzisiejszych lądowań na Księżycu między innymi temu, że od czasu misji pod koniec lat sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych XX wieku utracono znaczną część wiedzy. Ulrich Walter, profesor technologii kosmicznej na Uniwersytecie Technicznym w Monachium i były astronauta, wyjaśnił niedawno, że zaangażowani wówczas badacze i inżynierowie są już za starzy lub umarli i nie mogą już wnosić swojej wiedzy. „Teraz zaczynamy od zera”.

READ  W tym tygodniu dostępne są dwie darmowe gry - Overcooked! 2 Piekło i inne demony

Moduły Lunar są teraz wyposażone w znacznie więcej oprogramowania niż wcześniej. Ma to zalety, na przykład możliwość automatycznego dostosowania manewrów lotu. Z drugiej strony oprogramowanie jest również podatne na błędy. „Szacuję, że około połowa nieudanych lądowań na Księżycu w ostatnich latach była spowodowana błędami oprogramowania” – powiedział Walter.

Japonia chce stać się niezastąpionym partnerem

Walter twierdzi, że w szczególności Chiny i Indie odniosły korzyści z faktu, że od dziesięcioleci stale rozwijają swoje loty kosmiczne. Według planów chińskiego rządu obywatele Chin powinni stanąć na Księżycu do 2030 r. W przypadku dalszych opóźnień w programie Artemis nie jest mało prawdopodobne, że przybędą tam wcześniej niż pierwsi nowi amerykańscy astronauci, którzy staną na powierzchni Księżyca. księżyc.

Według japońskiej gazety biznesowej Nikkei Asia zadania związane ze SLIM obejmują wspólny projekt z Indiami mający na celu zbadanie zasobów wodnych w regionach polarnych w 2025 r. Ponadto gigant samochodowy Toyota Motor Corporation i Mitsubishi Heavy Industries (MHI) opracowują pojazd A łazik do użytku przez astronautów na Księżycu. Oczekuje się, że obie firmy rozpoczną prace nad modelem w tym roku, a jego wprowadzenie na rynek zaplanowano na 2029 rok.

Według gazety Nikkei Asia, w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, Indii czy Chin, Japonia nie ma możliwości finansowych, aby samodzielnie przeprowadzić duże misje kosmiczne. Dlatego strategia Japonii polega na rozwijaniu technologii i zostaniu niezastąpionym partnerem.

dpa

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tech

Nowe webinarium: Wykorzystanie Apple Vision Pro w Twojej firmie

Published

on

Nowe webinarium: Wykorzystanie Apple Vision Pro w Twojej firmie

Apple Vision Pro przenosi oprogramowanie bezpośrednio do środowiska fizycznego, dzięki czemu aplikacje stają się namacalne przestrzennie. W ten sposób technologia otwiera nowe scenariusze i obszary zastosowań – szczególnie do zastosowania w firmach. Dzięki systemowi VisionOS 1.1 firma Apple położyła niedawno podwaliny pod integrację urządzeń z systemami zarządzania urządzeniami mobilnymi (MDM).

reklama

the Seminarium internetowe „Wykorzystaj Apple Vision Pro w swojej firmie” Poświęcony nowym możliwościom, jakie niesie ze sobą rzeczywistość mieszana i obliczenia przestrzenne, oraz wyjaśnia różnice między przetwarzaniem klasycznym a mobilnym. Mark Zimmerman, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań mobilnych w EnBW i oddany autor, podczas wydarzenia przedstawi praktyczny opis tego, jak używać zestawu słuchawkowego do użytku profesjonalnego i na co firmy muszą zwracać uwagę podczas zarządzania urządzeniem.

Tematy obejmują między innymi możliwości zapewniane przez federację z dostawcami tożsamości, a także rejestrację urządzeń na podstawie użytkowników lub kont. Wspomniano także o parametrach konfiguracyjnych i poleceniach, których w VisionOS 1.1 wciąż brakuje do kompleksowego zarządzania urządzeniami i bezpieczeństwem. Porządek obrad obejmuje również takie obszary, jak ochrona danych, bezpieczeństwo informacji i dostępność.

120-minutowe seminarium internetowe na żywo skierowane jest do administratorów, decydentów i kierowników projektów. Odbędzie się ono 16 maja 2024 roku w godzinach 10:00 – 12:00. Uczestnicy mogą także zadawać pytania prelegentowi za pośrednictwem czatu online. Nagranie webinaru będzie dostępne później. Bilet kosztuje 129 euro.



(funt)

Do strony głównej

READ  Rockstar Games ogłasza następców
Continue Reading

Tech

Firma ostrzega NASA przed wystrzeleniem „Starlinera” z astronautami – „ryzyko katastrofy”

Published

on

Firma ostrzega NASA przed wystrzeleniem „Starlinera” z astronautami – „ryzyko katastrofy”
  1. Strona główna
  2. Dowiedzmy się

Naciska

Statek kosmiczny Boeinga CST-100 Starliner z załogą na pokładzie oczekuje na swój pierwszy start. © Thierry Reyna/DPA

Brzęczący dźwięk uniemożliwia start statku kosmicznego Starliner. Jeden z ekspertów ds. zaworów ostrzega teraz przed potencjalną katastrofą na platformie startowej.

PRZYlądek CANAVERAL – Pierwszy załogowy start statku kosmicznego Starliner został odwołany w ubiegły wtorek (7 maja), dwie godziny przed planowanym startem. Tory Bruno, prezes operatora rakiety United Launch Alliance (ULA), na kolejnej konferencji prasowej jako przyczynę przerwania podał zauważalny „brzęczący hałas” jako przyczynę przerwania ciąży. Odkryto, że konieczne było sprawdzenie zaworu w górnym stopniu rakiety, czyli zaworu odpowiedzialnego za transport Starlinera w przestrzeń kosmiczną. Teraz już wiadomo: zawór zostanie wymieniony, a przewidywane uruchomienie nastąpi nie wcześniej niż 17 maja.

ValveTech, amerykańska firma specjalizująca się w zaworach i twierdząca, że ​​współpracuje z amerykańską organizacją kosmiczną NASA, wydała jasne oświadczenie w sprawie incydentu. Erin Favell, prezes ValveTech, ostrzegła w… komunikat prasowy: „Jako ważny partner NASA i eksperci od zaworów zdecydowanie odradzamy próbę drugiego startu ze względu na ryzyko katastrofy na platformie startowej”. Dodała: „Według doniesień mediów, ktoś przelatujący obok Starlinera na kilka minut przed startem zauważył hałas wskazujący na nieszczelność zaworu. Hałas ten może wskazywać, że okres użytkowania zaworu przekroczył swój okres użytkowania.

Przed wystrzeleniem „Starlinera”: ekspert od zaworów ostrzega NASA przed „katastrofą”

Favell zalecił ponadto: „NASA powinna zwiększyć liczbę kontroli bezpieczeństwa i ponownie przeanalizować protokoły bezpieczeństwa, aby zapewnić bezpieczeństwo Starlinera, zanim katastrofa dotknie astronautów i ludzi na Ziemi”.

Tori Bruno, prezes ULA, Skomentuj X (wcześniej Twitter) odnośnie tych twierdzeń: „Nie jestem pewien, co o tym powiedzieć. Prawie nic z tego nie jest prawdą: nie jest to pilne, nie ma wycieków itp. Warto zauważyć, że wspomniana osoba wydaje się nie wiedzieć, jak działa tego typu zawór .”

READ  Przestępcy przyznają: cyberatak i wyciek firmy Epic Games były oszustwem

Długi spór prawny pomiędzy producentami zaworów

Uwagi Favella należy rozpatrywać w kontekście długotrwałego sporu prawnego pomiędzy ValveTech a konkurencyjną firmą Aerojet Rocketdyne. Dostawcą Starlinera jest Aerojet Rocketdyne i może to być powodem ostrzeżenia, gdyż spór prawny pomiędzy obiema firmami został właśnie rozstrzygnięty. ValveTech pozwał Aerojet Rocketdyne kilka lat temu, ponieważ firma wykorzystała tajemnice handlowe ValveTech do opracowania nowych zaworów.

Niedawno rozstrzygnięto sprawę na korzyść ValveTech, a firma otrzymała odszkodowanie w wysokości 850 000 dolarów. ValveTech zażądało dalszych ograniczeń wobec konkurenta i zwrotu kosztów prawnych. Jednak sąd odrzucił te wnioski na kilka dni przed publikacją komunikatu prasowego. (niezapłacony rachunek)

Continue Reading

Tech

Firma radzi NASA, aby nie wystrzeliwała „Starlinera” z załogą – „ryzyko katastrofy”

Published

on

Firma radzi NASA, aby nie wystrzeliwała „Starlinera” z załogą – „ryzyko katastrofy”
  1. Strona główna
  2. Dowiedzmy się

Naciska

Statek kosmiczny Boeinga CST-100 Starliner z załogą na pokładzie oczekuje na swój pierwszy start. © Thierry Reyna/DPA

Ekspert ds. zaworów radzi NASA, aby nie wystrzeliwała statku kosmicznego Starliner z ludźmi na pokładzie. Być może tło to inna sprawa.

Przylądek Canaveral – Dwie godziny przed pierwszym startem statku kosmicznego Starliner z załogą na pokładzie został odwołany w ubiegły wtorek (7 maja). Na późniejszej konferencji prasowej Tory Bruno, prezes operatora rakietowego United Launch Alliance (ULA), powiązał słyszalny „brzęczący hałas” z poronieniem. Trzeba sprawdzić zawór w górnym stopniu rakiety, która ma wynieść Starlinera w przestrzeń kosmiczną. Teraz już wiadomo: zawór zostanie wymieniony i długo oczekiwany start nastąpi najwcześniej 17 maja.

ValveTech, amerykańska firma specjalizująca się w zaworach i twierdząca, że ​​współpracuje z amerykańską agencją kosmiczną NASA, ma w tej sprawie jednoznaczne zdanie: „Jako ważny partner NASA i eksperci od zaworów zdecydowanie odradzamy próbę drugiego startu”, gdyż w oświadczeniu ValveTech stwierdził: „Stwarza to ryzyko katastrofy na platformie startowej”. komunikat prasowy. „Według doniesień mediów ktoś usłyszał brzęczenie wskazujące na nieszczelny zawór, gdy przelatywali przed samolotem Starliner na kilka minut przed startem. Dźwięk ten może wskazywać, że zawór przekroczył zamierzony okres użytkowania.

Zalecenie: „NASA powinna podwoić kontrole bezpieczeństwa”

Favell kontynuował zalecenie specjalistów od zaworów: „NASA powinna zintensyfikować kontrole bezpieczeństwa i ponownie przeanalizować protokoły bezpieczeństwa, aby upewnić się, że Starliner jest bezpieczny, zanim katastrofa dotknie astronautów i ludzi na Ziemi”.

Na X (wcześniej na Twitterze) Bruno skomentował oskarżenie: „Nie jestem pewien, co o tym powiedzieć. Prawie nic z tego nie jest prawdą: nie jest to pilne. – pisze prezes ULA.

Tłem ostrzeżenia dotyczącego „Starlinera” jest prawdopodobnie wieloletni spór prawny.

Oświadczenia Favell należy czytać w kontekście długotrwałego sporu prawnego pomiędzy jej firmą ValveTech a jej konkurentem Aerojet Rocketdyne. Aerojet Rocketdyne jest jednym z dostawców Starlinera – i może to być powodem ostrzeżenia, gdyż spór prawny między nimi właśnie się zakończył. ValveTech pozwał konkurencyjną firmę wiele lat temu, ponieważ wykorzystała ona tajemnice handlowe ValveTech do opracowania nowych zaworów.

READ  Zhakowany haker PlayStation 5 (udostępniono klucz główny PS5)

Spór prawny został niedawno rozstrzygnięty – ValveTech otrzymało 850 000 dolarów odszkodowania, ale zażądało dalszych ograniczeń konkurencji i opłat sądowych. Sąd odrzucił te wnioski na kilka dni przed publikacją komunikatu prasowego. (niezapłacony rachunek)

Continue Reading

Trending