Tech
Kosmiczna epopeja: „Starfield” przełamuje stereotypy związane z odgrywaniem ról
Studio Bethesda to historyczna ikona gier RPG, przygód, w których gracze mogą sami decydować, kim chcą być i co robią. Starfield rozszerza swoją wiedzę na wiele systemów słonecznych. Do eksploracji dostępnych jest około 1000 planet. Ale nie tylko publiczność przekonuje.
Cóż za wspaniała robota, Bethesda chciała badać kosmos od lat 90-tych. Studio kupowało licencje np. do Star Treka, które modyfikowało, odrzucało i przesyłało dalej. Jedna z gier wyszła w 1994 roku, była strzelanką średniego poziomu, ale miała spłonąć na orbicie Bethesdy. W tym samym roku ukazała się pierwsza część serii Elder Scrolls, epopei dającej graczom ogromną swobodę – jedynie w średniowiecznym świecie fantasy. Zamki zamiast stacji kosmicznych, orki zamiast kosmitów, kusze zamiast dział laserowych. Teraz, prawie 20 lat później, ukazała się pierwsza gra RPG science-fiction firmy Bethesda: „Starfield”. Warto było czekać.
„Starfield” to gra wyjątkowa. Sprawia to wrażenie, szczególnie na początku, że Bethesda trzyma się schematów. Podobnie jak w „The Elder Scrolls” i „Fallout”, bezimienny bohater odgrywa kluczową rolę w historii; Podobnie jak w „Elder Scrolls” i „Fallout”, gracze mogą kształtować ją według własnych potrzeb za pomocą suwaka w edytorze; Podobnie jak w przypadku „The Elder Scrolls” i „Fallout”, Bethesda wrzuciła go w szczególnie niewygodny zakątek świata gry.
Cela więzienna, rusztowanie, kapsuła kriogeniczna i bunkier już istniały, a tym razem jest to kopalnia w najgłębszym miejscu wszechświata. Syczą lasery, ryk skał, jęki robotników. Jest ciemno, wilgotno i stęchliźnie. Każdy, kto zna studio, wie, że tak nie pozostanie. Bohater podczas kopania natrafia na artefakt i jako poszukiwacz przygód z kosmosu ma odtąd szukać kolejnych. Postać w duchu Perry’ego Rodina.
Jest wiele do zobaczenia
Gracze mogą eksplorować ponad 1000 planet. Podczas gdy większość oferuje ponure, opuszczone krajobrazy, inne oferują wspaniałe miasta, czasem wypełnione gigantycznymi budynkami ze szkła i betonu, czasem śmieciowymi barakami udekorowanymi jaskrawymi neonami, czasem z zardzewiałymi stalowymi chatami wciśniętymi w gigantyczne budynki fabryczne na dachu. Z wrogich planet wszędzie populacja żyje według różnych zasad, narzeka na różne problemy, wszystko oddycha, wszystko żyje. W tym różnorodnym świecie gracze mogą oderwać się od głównego wątku fabularnego, dołączyć do jednej z wielu frakcji i zostać żołnierzami oraz szpiegami przemysłowymi.
Od Ciebie zależy, jak postać porusza się po świecie, czy będzie to rozmowa z językiem, wysadzanie w powietrze negocjacji za pomocą katalizatorów, skradanie się lub strzelanie, rozmowa czy uderzanie. Tutaj typowe role indywidualne i rozwój tożsamości rozgrywane są poprzez opcje bezpłatnego zatrudnienia i drzewo umiejętności.
Jego opad dostosowuje się do stylu gry. Gracze z biegiem czasu gromadzą punkty umiejętności, które mogą inwestować w odpowiednie umiejętności tylko wtedy, gdy wcześniej ukończyli wyzwania: „Przekonaj x postaci”, „Zabij x wrogów” i „Sprzedaj x przedmiotów”. Niezły pomysł, chociaż oczywiście „wyjątkowe” wrażenia z gry są nieco gejowskie, drzewo umiejętności i historia mają swoje ograniczenia. Człowiek może wziąć wszystko na raz, a decyzje nie mają prawie żadnych konsekwencji.
W przeciwieństwie do większości gier RPG, „Starfield” nie traktuje głównego bohatera poważnie i to chyba jest największa siła tytułu. Wszędzie pojawiają się ludzie, którzy wskazują na ich zamienność. Jeśli bohater opuści górników, ich miejsce zostanie ponownie zajęte; Kiedy podejmuje nową pracę, jego poprzednik nagle wydaje się być zszokowany jego zwolnieniem. Nawet nie wchodząc w interakcję z artefaktami – wizje pojawiają się po ich dotknięciu – umiejętność zarezerwowana tylko dla głównego bohatera. To zerwanie z tą samą historią, którą opowiada większość gier wideo: bohater zaczyna od małego, okazuje się być Wybrańcem i pokonuje zło. „Starfield” tego nie robi, ale skupia się całkowicie na relacji pomiędzy władcą a sługą.
Tak szefie!
Cokolwiek robi bohater, zawsze musi się poddać, niezależnie od tego, czy stoi na wyższych piętrach olśniewających drapaczy chmur, czy pogrąża się w najciemniejszym bagnie zbrodni na marginesie społeczeństwa. Zawsze jest ktoś, kto mu rozkazuje, popycha, ale też dostaje zapłatę. Gracze mogą się bronić za pomocą opcji dialogowych, ale to nie pomaga. Postęp jest ograniczony, miejsca na piętrach kierowniczych rosły razem z małymi osiołkami przez pokolenia. Rozdrobnione za darmo, niemożliwe. Ale świat ryczy.
Starfield nie zamyka oczu na tych, którzy dorobili się kilku fortun. Początkowa kopalnia pokazuje, skąd pochodzi większość surowców, z których w ogromnych fabrykach powstają statki kosmiczne i broń. Pracownicy są wszędzie. I są zdenerwowani: narzekają na obniżki wynagrodzeń, nadgodziny i tanie hasła motywacyjne ze strony niesmacznych przełożonych. Wszystko to można odnaleźć we fragmentach rozmowy, którą bohater podsłuchuje po drodze. Ludzie są zmuszani do stosowania logiki zysku, ale zawsze odmawiają jej zaakceptowania. Trenują, aby się podnieść, ale wiedzą też, że można ich zastąpić.
W centrum akcji nie znajduje się główny bohater, nie gracz, ale społeczność. Odchodząc od pomysłu wykorzystywania postaci drugoplanowych jako wypełnienia świata gry lub jako sposobu na nadanie głównemu bohaterowi dobrego wyglądu, pierwszy prawdziwy wypad Bethesdy w kosmos był nie tylko dobry, ale sprawił, że był świetny. „Starfield” nie jest idealne i ma zabawne słabości, np. gracze nie kontrolują samych planet, zamiast tego klikają ładniejszy arkusz kalkulacyjny w Excelu, ale także technologię, np. niezsynchronizowane ruchy warg, wycieki AI i błędy. Grafika, zamiast tego pokazuje krytykę i system gospodarczy, który nie obowiązuje tylko w grze. Gracze muszą tylko słuchać.
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
Tech
Take-Two Interactive: GTA VI ukaże się jesienią 2025 roku
Grand Theft Auto (GTA) pozostaje największą marką Rockstar Games, sprzedając do tej pory ponad 425 milionów egzemplarzy. Nowa część, GTA VI, jest wyczekiwana z niecierpliwością. Spółka-matka Take-Two zawęziła teraz datę premiery: GTA VI ma zadebiutować jesienią 2025 roku.
Po prawdopodobnie największym wycieku w historii gier wideo, który ujawnił wiele na temat kolejnej gałęzi GTA, deweloper Rockstar Games przerwał ciszę na początku grudnia 2023 roku i ogłosił GTA VI ze zwiastunem na rok 2025 na PlayStation 5 i Xbox Series Nie ma jeszcze żadnych informacji na temat wersji na PC.
Teraz spółka-matka Take-Two Interactive zawęziła datę do jesieni 2025 r. w ramach publikacji swoich najnowszych danych kwartalnych. Oznacza to, że gra pojawi się około 12 lat po premierze GTA V.
Na razie odrzucono pogłoski o możliwym opóźnieniu do 2026 roku. Zapytany o potencjalne obawy związane z opóźnieniem, dyrektor generalny Take-Two, Strauss Zelnick, powiedział IGN, że jest przekonany, że nowa część zostanie wydana jesienią 2025 roku.
Wydarzenia z szóstej części cyklu gier akcji rozgrywają się ponownie w Vice City, podobnie jak miało to miejsce w czwartej części. Po raz pierwszy kobiety pełnią rolę przywódczą. Ma na imię Lucia i można ją zobaczyć u boku głównej bohaterki w zwiastunie.
GTA to najsilniejsza marka Take-Two
GTA VI niewątpliwie pójdzie w wielkim ślady, ponieważ jego poprzednik GTA V sprzedał się obecnie w ponad 200 milionach egzemplarzy, co czyni go jedną z najlepiej sprzedających się gier wideo wszechczasów. Jak ogłosiło Take-Two, sprzedaż wszystkich gier z serii GTA łącznie przekroczyła 425 milionów egzemplarzy. To również niespotykane w branży.
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
Tech
iCloud Mail: Apple nie może kontrolować zalewu phishingu i spamu
Domniemane dostawy paczek, zwycięskie powiadomienia i rzekomo wolne miejsce w iCloud: wiadomości e-mail ze spamem i phishingiem zalewają obecnie skrzynki odbiorcze wielu użytkowników iCloud Mail. Wygląda na to, że filtr spamu Apple w iCloud nie działa obecnie niezawodnie — a w niektórych przypadkach w ogóle nie działa.
reklama
Czytelnicy od około tygodnia donoszą o zauważalnym wzroście liczby niechcianych e-maili, które Apple nie sortuje już automatycznie i trafiają do skrzynek odbiorczych. Problem nie został jeszcze rozwiązany.
Twoja skrzynka odbiorcza na iPhonie jest pełna spamu
Niektóre z dotkniętych osób codziennie zgłaszają nowe wiadomości spamowe, których liczba jest dwucyfrowa, podczas gdy inne otrzymują tylko kilka dziennie. Redakcja Mac&i zauważyła to również korzystając z konta iCloud. Jak dotąd sortowanie e-maili do folderu ze spamem i zgłaszanie ich Apple nie pomogło. W poprzednich miesiącach filtr spamu firmy Apple wydawał się działać dobrze i wstępnie filtrować większość niechcianych wiadomości e-mail.
Większość e-maili to oczywiste oszustwa dla doświadczonych użytkowników. Niektóre z nich są również skierowane specjalnie do użytkowników Apple i ostrzegają przed przekroczeniem limitu miejsca w iCloud. Jako remedium zapewniamy bezpłatne miejsce na dysku w iCloud. Wszystko, co musisz zrobić, to „potwierdzić” dane swojego Apple ID i karty kredytowej, jak wynika z jednego e-maila phishingowego.
Inne adresy iCloud jako odbiorcy
Wiersze tematów często zawierają znaki specjalne, a adresy e-mail innych użytkowników usługi iCloud są zawsze wymienione jako odbiorcy – i nie jest jasne, czy te osoby faktycznie istnieją. Dotknięci użytkownicy nie mogą obecnie wiele zrobić. Niż zgłosić spam jako spam Dlatego usuń je ze swojej skrzynki odbiorczej i miej nadzieję, że Apple odzyska kontrolę nad procesem filtrowania.
(funt)
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
Tech
Wbudowana aktualizacja AI: GPT-4o, pole testowe Air Cargo AI, stabilizacja AI, ORBIT-Surgical
GPT-4o nie jest jeszcze całkiem dostępny
reklama
Prezes OpenAI, Sam Altman, jest bardzo zajęty: oprócz głównego naukowca Ilyi Sutskevera, firmę opuszcza także badacz bezpieczeństwa Jan Lake. Nie jest jasne, dlaczego dwie z tych ważnych osobistości złożyły rezygnację. A potem Altman musiał doprecyzować inny temat w X. Ponieważ nikt obecnie rozmawiający z ChatGPT nie rozmawiał jeszcze z GPT-4o, co zostało ogłoszone w poniedziałek.
Wbrew temu, co sugerowano w poniedziałkowym ogłoszeniu, nie wszystkie funkcje GPT-4o zostały jeszcze zintegrowane z obecną wersją ChatGPT. Według Altmana nowy tryb audio nadal korzysta z poprzedniej wersji. Tryb tekstowy musi być oparty na GPT-4o. Wszystkie pozostałe funkcje zostaną początkowo udostępnione subskrybentom ChatGPT Plus w nadchodzących tygodniach i miesiącach.
Google oferuje LearnLM
Oferty Google z „Ucz sięLM„Nowa rodzina modeli opracowana specjalnie dla sektora edukacyjnego Modele mają działać jako inteligentni asystenci dla nauczycieli i uczniów oraz zapewniać indywidualne wsparcie w procesie uczenia się. LearnLM może odpowiadać na pytania, udzielać wyjaśnień, tworzyć zadania, a nawet oceniać prace domowe.
Modele są szkolone przy użyciu obszernych danych z podręczników, publikacji naukowych i zasobów edukacyjnych. Specjalizując się w treściach edukacyjnych, mają na celu zapewnienie dokładniejszych i bardziej wiarygodnych wyników niż ogólne modele językowe.
Modele są przeszkolone w zakresie wykrywania i filtrowania nieodpowiednich treści. Ponadto rygorystyczne wytyczne dotyczące ochrony danych muszą zapewniać ochronę danych użytkowników.
Dzięki LearnLM Google chce wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, aby uczynić edukację bardziej dostępną, skuteczną i interaktywną. Formularze będą stopniowo integrowane z istniejącymi usługami Google, takimi jak Google Classroom i Google Scholar. Pierwsze testy już trwają, np. na YouTube w USA, gdzie na pytania związane z wykładami można odpowiedzieć za pomocą LearnLM.
Roboty ładujące i sztuczna inteligencja mają usprawnić transport lotniczy
Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu wspiera „cyfrowe pole testowe” na siedmiu niemieckich lotniskach w celu poprawy efektywności łańcucha transportu lotniczego. Przedsiębiorstwa żeglugowe, Uniwersytet Nauk Stosowanych we Frankfurcie oraz, w razie potrzeby, Airbus i Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Powietrznego (IATA) współpracują pod przewodnictwem Instytutu Przepływu Materiałów i Logistyki im. Fraunhofera.
Dzięki lepszej komunikacji pomiędzy aktorami, wsparciu procesów cyfrowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji należy optymalnie wykorzystać ograniczone zasoby i obniżyć koszty w dłuższej perspektywie. Nacisk położony jest na standard danych ONE Record, prognozy wykorzystania przestrzeni ładunkowej oparte na sztucznej inteligencji i wykorzystanie zautomatyzowanych robotów ładujących.
Parlamentarny sekretarz stanu Oliver Luksic powiedział: „Potrzebujemy sztucznej inteligencji w lotnictwie, aby zachować konkurencyjność na poziomie międzynarodowym”. „Tylko w ten sposób możemy ukierunkować wykorzystanie pracowników, których jest coraz mniej, i optymalnie wykorzystać ograniczoną infrastrukturę, a tym samym w dłuższej perspektywie obniżyć koszty”.
Projekt „Digital Air Cargo Field Testing” prowadzony przez Instytut Przepływu Materiałów i Logistyki im. Fraunhofera istnieje od 2021 roku i został już dofinansowany przez Ministerstwo Transportu. Ministerstwo podwaja obecnie wsparcie do łącznej kwoty 13,7 mln euro. Uczestnicy z sektora prywatnego wnieśli łącznie 4,3 mln euro, co daje łączną kwotę 18 mln euro. Oznacza to, że projekt może trwać do 2026 roku. Opracowane rozwiązania zostaną udostępnione jako open source i posłużą jako model dla powiązanych branż.
Stabilność sztucznej inteligencji w negocjacjach sprzedażowych
Znaleziono startup zajmujący się sztuczną inteligencją Stability AI, znany z generatora obrazów open source Stable Diffusion Według źródeł zaznajomionych z negocjacjami sprzedażowymi. Pomimo miliardowej wyceny, rezerwy gotówkowe firmy zostały prawie wyczerpane.
Wysokie wydatki na badania i moc obliczeniową, brak realnych modeli przychodów i zamieszanie administracyjne spowodowały przewidywaną stratę w wysokości 142 milionów dolarów na bieżący rok. Aktywa płynne o wartości mniejszej niż 4 miliony dolarów są równoważone zobowiązaniami o wartości około 100 milionów dolarów wobec dostawców usług w chmurze.
Potencjalni nabywcy będą prawdopodobnie szczególnie zainteresowani od 70 do 90 ekspertami AI, wybranymi podejściami technologicznymi i marką Stable Diffusion.
„ORBIT-Surgical” do symulacji robotów chirurgicznych
Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto, Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, ETH Zurich, Georgia Tech i Nvidia wpadli na „Orbita Chirurgia„, framework open source do symulacji robotów chirurgicznych. Wykorzystuje platformę robotyki Nvidia „Isaac Sim” do obliczeń fizyki akcelerowanych przez GPU oraz narzędzie 3D „Omniverse” z renderowaniem metodą ray tracingu. Dzięki równoległości można przeprowadzić do 8000 symulacji uruchamiane jednocześnie Jeden na jednym procesorze graficznym Zdaniem zespołu umożliwia to efektywne szkolenie w ciągu zaledwie kilku godzin, a nie dni czy tygodni, jak miało to miejsce na wcześniej używanych platformach.
ORBIT-Surgical zawiera modele prawdziwych robotów chirurgicznych i 14 zadań referencyjnych odzwierciedlających podstawowe umiejętności chirurgiczne. Należą do nich proste ruchy i interakcja ze stałymi i odkształcalnymi obiektami, takimi jak igły i rurki. Korzystając z urządzeń wejściowych, takich jak kontrolery rzeczywistości wirtualnej, eksperci mogą sterować symulowanymi robotami w czasie rzeczywistym. Nagrane ruchy są następnie wykorzystywane do nauki poprzez naśladownictwo.
Symulacja umożliwia także tworzenie realistycznych, syntetycznych obrazów, które poprawiają wydajność modeli segmentacji obrazu wymaganych przez roboty. Zespół zademonstrował już przeniesienie wytrenowanych modeli na prawdziwe roboty – konieczne są jednak dalsze udoskonalenia. W przyszłości ORBIT-Surgical będzie obsługiwał bardziej złożone zadania, takie jak szycie. Framework jest dostępny na GitHubie.
Meredith Whittaker ostrzega, że firmy zajmujące się sztuczną inteligencją mają zbyt dużą władzę
Amerykańska badaczka sztucznej inteligencji Meredith Whitaker odebrała w środowy wieczór w Hamburgu Nagrodę im. Helmuta Schmidta dla przyszłości. Podczas ceremonii wręczenia nagród Whittaker powiedział o branży technologicznej: „Nie musimy konkurować z gigantami na ich warunkach. Nie pozwólmy im dyktować ram”.
Pod sztandarem superpotężnej, superpotężnej sztucznej inteligencji – często okraszonej quasi-religijnymi przewidywaniami na temat czujących maszyn i superkomputerów – firmy te będą starały się rozszerzyć swoje wpływy i kontrolę na wszystkie sfery życia i niemal każdy region planety . – podkreślił Prezydent Signal.
Jest pewna, że za filantropijną retoryką wielkich firm technologicznych kryje się więcej marketingu niż rzeczywistości. Dopiero gdy ta zasłona zostanie rozdarta, będziemy mogli poważnie zacząć przeglądać i przeprojektowywać naszą przyszłość technologiczną. Ponieważ wciąż jest czas, aby stworzyć piękną, godną życia przyszłość, mówi Whittaker. Od 2022 r. Nagroda im. Helmuta Schmidta dla przyszłości honoruje innowacyjne osiągnięcia w obszarach demokracji, społeczeństwa i technologii.
Jak inteligentna jest sztuczna inteligencja? Jakie są konsekwencje generatywnej sztucznej inteligencji dla naszej pracy, czasu wolnego i społeczeństwa? W ramach aktualizacji AI Heise, we współpracy z The Decoder, codziennie dostarczamy aktualizacje dotyczące najważniejszych osiągnięć AI. W piątki wraz z ekspertami przyglądamy się różnym aspektom rewolucji AI.
(igr)
„Ewangelista mediów społecznościowych. Baconaholic. Oddany czytelnik. Badacz Twittera. Zapalony pionier w dziedzinie kawy”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech5 miesięcy ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de