NFederalny minister finansów Christian Lindner chce zreformować opodatkowanie pojazdów mechanicznych po osiągnięciu porozumienia w sporze dotyczącym rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi w UE. Samochody napędzane neutralnymi dla klimatu paliwami syntetycznymi – tzw. e-paliwami – powinny w przyszłości być opodatkowane mniej niż pojazdy napędzane obecnie benzyną lub olejem napędowym – powiedział szef FDP cytowany przez niemiecką agencję prasową. „Jeśli paliwo jest przyjazne dla klimatu, należy dostosować opodatkowanie podatku od pojazdów i podatku od energii”. Ministerstwo Finansów przedstawi propozycję w tej sprawie.
„Minie trochę czasu, zanim zobaczymy takie pojazdy na drogach i zaczniemy tankować e-paliwa” – powiedział Lindner. „Ale będzie to ważny czynnik planowania dla ludzi i gospodarki, biorąc pod uwagę, że paliwa elektryczne są opodatkowane taniej niż paliwa kopalne”.
Po tygodniach debat nad przyszłością samochodów z silnikami spalinowymi niemiecki rząd zgodził się w piątek wieczorem na kompromis z Komisją Europejską. Zgodnie z nim nowe samochody z takim napędem będą mogły być rejestrowane w UE po 2035 roku, jeśli będą tankowane paliwem neutralnym dla klimatu.
„Chcemy zakończyć ten proces do jesieni 2024 roku”.
E-paliwa są produkowane przy użyciu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, wody i CO₂ z powietrza. W przeciwieństwie do konwencjonalnych paliw kopalnych, takich jak benzyna czy olej napędowy, nie emitują dodatkowych gazów, które są szkodliwe dla klimatu. Ze względu na duże zużycie energii podczas produkcji i wysokie koszty produkcji nadal nie jest jasne, czy produkcja samochodów napędzanych energią elektryczną jest naprawdę opłacalna.
Parlament Europejski i kraje UE uzgodniły już w październiku, że od 2035 r. w UE będą mogły być rejestrowane tylko nowe samochody bezemisyjne. Niemcy nalegały jednak, aby w zasadzie uwzględnić wszystkie samochody z silnikami spalinowymi, zwane e-paliwami. Planowane na początek marca potwierdzenie umowy przez kraje UE początkowo blokowały Niemcy. Od tego czasu Komisja Europejska i rząd centralny prowadzą rozmowy pojednawcze.
Po znalezieniu rozwiązania, według federalnego ministra transportu Volkera Wissinga (FDP), zostaną określone konkretne praktyczne kroki do wdrożenia i harmonogram. „Chcemy, aby proces zakończył się jesienią 2024 roku” – powiedział polityk FDP. Ostateczne głosowanie we wszystkich 27 krajach UE ma się odbyć w przyszły wtorek. Poza Niemcami inne kraje, takie jak Włochy, Austria i Polska, początkowo krytykowały plan. Jednak za zgodą Niemiec wymagana większość może zostać osiągnięta.
„Kick-Off Politics” to codzienny podcast informacyjny WELT. Najważniejsze tematy i daty dnia analizowane przez redakcję WELT. Subskrybuj podcast Spotify, Podcasty Apple, Muzyka Amazona lub bezpośrednio przez kanał RSS.