Connect with us

Economy

Corona ǀ Gold Mask w Münsterland – piątek

Published

on

Lokalny Związek Chrześcijańsko-Demokratyczny początkowo chwalił: w departamencie Federalnego Ministra Zdrowia Jensa Spahna w Münsterland w Nadrenii Północnej-Westfalii firma rozpoczęła produkcję masek latem 2020 roku. Maszyny produkcyjne pochodziły z Chin i sprowadzono pracowników kontraktowych. z Polski. Ponad 20 z nich zostało zarażonych koronawirusem. Teraz jest rozczarowanie.

Nie było jasne, że zespół innowacji FIT Farm powinien wejść do nowego obszaru biznesowego w lipcu ubiegłego roku: produkować maski FFP-2 chroniące przed Sars-Cov-2. Firma wcześniej specjalizowała się w przemysłowych systemach farm, ogniwach akumulatorów, klatkach, karmnikach i tym podobnych. Jeden z dyrektorów zarządzających, Serge Babetski, zamiast swojego zdjęcia na Facebooku pokazuje stajnię z dziesiątkami tysięcy kurczaków na Filipinach.

FIT GmbH uważała – słusznie, jak się później okazało – że produkcja masek medycznych to ogromny biznes. Firma ma dobre relacje biznesowe w Azji. Wiedziałem też, jak szybko zdobyć maszyny do produkcji masek FFP-2 z Chin. W gminie Hek w regionie Borken w Nadrenii Północnej-Westfalii zorganizowano puste warsztaty projektowe. Warunki wyglądały obiecująco. „W dużym magazynie zbudowano małą halę do produkcji masek, aby uniknąć skażenia” – powiedział Westphalian News W lipcu 2020 r. „Nadciśnieniowy system wentylacyjny jest używany do doprowadzania świeżego powietrza i usuwania zużytego powietrza”.

Jako jeden z pierwszych pogratulował delegacji CDU z Münsterland, siedziby federalnego ministra zdrowia Jensa Spahna. Pod kierownictwem Heika Weermera, członka CDU w Nadrenii Północnej-Westfalii, odwiedziła firmę w połowie lipca. Wermer z entuzjazmem mówił pod nagłówkiem „Maski na obcasach” o zakończeniu letniej trasy koncertowej. Był też Marcus Jasper, wieloletni powiernik Spahna i były partner biznesowy byłego członka Bundestagu w firmie konsultingowej. Dziś jest dyrektorem zarządzającym Stowarzyszenia Okręgowego CDU Borken, któremu przewodniczy Spahn. Ponadto fabrykę odwiedziło trzech innych lokalnych polityków CDU, wśród nich kandydat na burmistrza partii w nadchodzących wyborach samorządowych oraz lider frakcji parlamentarnej CDU w sejmiku.

READ  Współpraca portów lotniczych Neuhardenberg i Babimost, Izba Przemysłowo-Handlowa Wschodnia Brandenburgia, komunikat prasowy

Aby uniknąć nieporozumień: Spahn nie pomógł związać się z produkcją masek Heeka. Ale euforia wśród jego przyjaciół z imprezy w domu była wielka zeszłego lata. W kraju panowała panika z powodu braku masek. Stanowy parlamentarzysta Wermer zapowiedział wówczas, że FIT weźmie udział w federalnym programie finansowania, który pomoże zwiększyć możliwości produkcyjne maszyn do montażu masek w perspektywie krótkoterminowej. Wydaje się, że przyjęła za pewnik, że fundusze federalne będą dostępne dla projektu.

Chwyciłem ten moment

Jednak finansowanie to jeszcze się nie zmaterializowało, jak ogłosiło na wniosek Federalne Ministerstwo Gospodarki. Ministerstwo milczy na temat powodów odrzucenia wniosku. Dyrektor zarządzający FIT Jens Rudolph mówi, że wniosek o finansowanie został odrzucony, ponieważ nie można było udowodnić, że wystarczająco duża część masek trafiła do klientów prywatnych, na wolny rynek.

Rudolph stanowczo zaprzecza jakimkolwiek prywatnym kontaktom z CDU. „Nie pracowaliśmy pod presją i nie potrzebowaliśmy tego” – mówi. Jednak „kupujący wszelkiego rodzaju” znaleźliby maski: przychodnie, apteki, władze. Firma skorzystała z okazji. Początkowo produkowano 200 000 masek tygodniowo. Stopniowo firma kilkakrotnie zwiększała swoje moce produkcyjne.

Jeszcze kilka dni temu Federalne Ministerstwo Zdrowia wyjaśniło w raporcie dla Komisji Zdrowia Bundestagu, jakie prognozy zysków były wówczas sporne. W związku z tym przed pandemią maski FFP-2 były sprzedawane średnio po 1,25 EUR za sztukę. Do połowy marca 2020 roku cena jednostkowa wzrosła średnio do 16,71 euro. W kwietniu 2020 r. „W skrajnych przypadkach” zarobiono do 35 euro za maskę FFP-2. Nawet na początku czerwca 2020 r. Cena wciąż wynosiła średnio 21,40 euro za sztukę. Jeśli spojrzymy wstecz na brak masek FFP-2, Federalne Ministerstwo Zdrowia mówi o „sytuacji krytycznej”.

Nie jest jasne, czy w zeszłym roku ministerstwo skorzystało również z ofert FIT z Heek, aby kupić maski na twarz. Na prośbę rzecznik ministerstwa powiedział: „BMG nie udziela żadnych informacji na temat indywidualnych zakupów ani szczegółów umów”. Tymczasem, podobnie jak wielu konkurentów, FIT oferuje maski na twarz w cenach zaczynających się od 99 centów za sztukę.

READ  Niemiecki Bank Centralny: Aktywa finansowe prywatnych gospodarstw domowych osiągnęły rekordowy poziom

Przykład z Münsterland jest dobrym przykładem tego, co może się stać z maskami FFP-2 „Made in Germany”. Ponieważ podczas gdy sama produkcja w FIT nadal działała prawidłowo – i na najwyższych obrotach – w lokalnej prasie w marcu 2021 r. Pojawiły się negatywne nagłówki o firmie: Firma w międzyczasie sprowadziła 25 pracowników tymczasowych z Polski, aby zwiększyć moce produkcyjne. Spośród nich 21 było zarażonych koronawirusem, a dwóch musiało być hospitalizowanych.

Ponadto okazuje się, że pracownicy firmy zostali nielegalnie zakwaterowani w apartamencie biurowym na terenie przemysłowym w sąsiednim obszarze Cosfield – a nie w jednym z wielu pensjonatów w okolicy, które były wolne z powodu Corona. „To może się zdarzyć każdemu” – mówi dyrektor zarządzający FIT Rudolph o zakażeniu polskich pracowników znajdujących się obecnie w kwarantannie. Nie widzi, że jego firma jest odpowiedzialna za wybuch Corony. Polscy pracownicy mieli ostatnio wspólną nocną zmianę FIT.

W okolicy panuje wiele emocji. „Jestem całkowicie zdenerwowana i zła” – zacytował Marion Dirks burmistrz Bellerbek, gdzie pracownicy tymczasowi przebywali w pomieszczeniach wspólnych w strefie przemysłowej. Christoph Schloterman, prezes Stowarzyszenia Okręgowego DRK Coesfeld, pochwalił władze, mówiąc: „Nie wyobrażam sobie, co by się stało, gdyby nie było żadnej reakcji”.

Nie nauczyłem się niczego od Tunes

Bezpartyjny burmistrz Hecka, Franz Josef Willinghoff, przyznaje, że początkowo był szczęśliwy, mogąc wyprodukować maskę w swojej społeczności latem 2020 r. „Rzadko kiedy widziałem zakład produkcyjny zakładany tak szybko. Szacunek”. Ale krytykuje nielegalne mieszkania sprowadzonych pracowników. Nie było też alternatywy, mówi Weilinghoff: „Przy odrobinie instynktu można było zawrzeć umowę z lokalnymi dostawcami zakwaterowania”.

Przedstawiciele CDU w regionie nie chcieli już mówić o produkcji masek w Münsterland, co kiedyś chwalili. Kierownik dystryktu CDU, Jasper, nawiązuje do „jasnych słów” swojego przyjaciela ze swojej partii, Christiana Schultza Bellingara, kierownika okręgu Cosfield. Powiedział, że był „przerażony” wybuchem epidemii Corona wśród pracowników FIT i powiedział: „Jest dla mnie całkowicie niezrozumiałe, że indywidualni przedsiębiorcy niewiele lub nic nauczyli się od wybuchu epidemii w zakładach przetwórstwa mięsnego”.

READ  DeFi Focus: The Strategist: Powinieneś obserwować te kryptowaluty zamiast Bitcoin | Wiadomość

Vermer, chadecka w parlamencie stanowym, mówi, że jest „rozczarowana brakiem społecznej odpowiedzialności przedsiębiorcy za zakwaterowanie polskich pracowników”. Niemal dosłownie powtarza się zdanie dyrektora dzielnicy: „To gorzka rzecz dla indywidualnych przedsiębiorców, gdy niewiele lub wcale nie uczą się z wybuchu epidemii w zakładach przetwórstwa mięsnego”. Jednak w dowolnym momencie ponownie odwiedzi firmę w swoim okręgu wyborczym.

Matthias Messner, Były redaktor Lustro na co dzieńPracuje jako niezależny dziennikarz. Antologia została opublikowana 7 kwietnia Brak minimalnej odległości. Kryzys koronowy i sieci wrogów demokracjiJest jego współredaktorem

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Produkcja profili aluminiowych w Polsce: motor polskiej gospodarki

Published

on

Produkcja profili aluminiowych w Polsce: motor polskiej gospodarki

Polska jest jednym z wiodących producentów profili aluminiowych w Europie. Przemysł odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce, tworząc miejsca pracy i przyczyniając się do rozwoju wielu sektorów. W artykule przyjrzymy się bliżej produkcji profili aluminiowych w Polsce oraz omówimy jej historię, stan obecny i perspektywy na przyszłość.

Historia produkcji profili aluminiowych w Polsce

Produkcja z Profile aluminiowe Polska ma długą historię sięgającą lat 60. XX wieku. Powstały wówczas na Górnym Śląsku pierwsze huty aluminium, a wraz z rozwojem gospodarki socjalistycznej przemysł przeżywał dynamiczny rozwój. Po przemianach politycznych w 1989 roku wiele państwowych hut zostało sprywatyzowanych, a na rynek weszły nowe prywatne firmy.

reklama

Obecnie w Polsce działa kilkudziesięciu producentów profili aluminiowych. Głównymi ośrodkami produkcji profili aluminiowych w Polsce są:

  • Górny Śląsk: W tym regionie zlokalizowana jest największa w Polsce huta aluminium – Huta Aluminium Konin. Oprócz Huty Aluminium Konin w regionie działa szereg innych fabryk produkujących profile aluminiowe.
  • Wielkopolska: W Wielkopolsce działa szereg firm zajmujących się produkcją profili aluminiowych do różnorodnych zastosowań m.in. w budownictwie, motoryzacji czy meblarstwie.
  • Dolny Śląsk: Na Dolnym Śląsku działa kilku znaczących producentów profili aluminiowych, m.in. KGHM Polska Miedź SA i Aleris Aluminium.

Aktualny stan branży

Polska jest obecnie jednym z największych producentów profili aluminiowych w Europie. W 2023 roku produkcja osiągnęła poziom około 1,2 mln ton, co stanowiło około 5% produkcji światowej. Profile aluminiowe eksportujemy z Polski na cały świat, a głównymi odbiorcami są Niemcy, Francja, Włochy i Wielka Brytania.

Polska branża produkcji profili aluminiowych jest nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się. Firmy inwestują w nowe technologie i maszyny, dzięki czemu mogą zwiększać swoją efektywność i produktywność. Ważną rolę odgrywa także jakość produktu, która przekłada się na jego konkurencyjność na rynku światowym.

czynniki sukcesu

Sukces produkcji polskich profili aluminiowych zależy od kilku filarów. Po pierwsze, polskie firmy korzystają z wysokiej jakości surowców, czyli wytapiania aluminium. Po drugie, stosowane są nowoczesne technologie produkcji, które zapewniają wysoką wydajność i precyzję. Po trzecie, polskie firmy oferują konkurencyjne ceny, co czyni ich produkty atrakcyjnymi dla klientów na całym świecie.

READ  Dane osobowe - Frankfurt nad Odrą - Woidke docenia zaangażowanie Schwana w relacje z Polską - gospodarkę

Istotnym czynnikiem jest także położenie geograficzne Polski. Bliskość rynków Europy Zachodniej oraz dostęp do portów morskich ułatwia eksport produktów.

Znaczenie produkcji profili aluminiowych dla polskiej gospodarki

Produkcja profili aluminiowych odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Przemysł tworzy tysiące miejsc pracy i przyczynia się do rozwoju wielu sektorów takich jak: b. Przemysł budowlany, przemysł samochodowy, przemysł meblarski i przemysł transportowy.

Ponadto produkcja profili aluminiowych jest ważnym źródłem dochodów państwa. W 2023 roku wartość eksportu profili aluminiowych z Polski wyniosła około 5 miliardów złotych.

Prognozy na przyszłość

Pomimo dynamicznego rozwoju, produkcja profili aluminiowych w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami. Jednym z tych wyzwań jest rosnąca konkurencja ze strony innych krajów, takich jak Chiny i Indie. Kolejnym wyzwaniem są wysokie ceny energii, które są ważnym czynnikiem kosztowym w produkcji aluminium.

Pomimo tych wyzwań perspektywy dla tej branży są optymistyczne. Oczekuje się, że w nadchodzących latach światowy rynek profili aluminiowych będzie się rozwijał, co będzie stanowić impuls do rozwoju branży. Wzrostu spodziewają się zwłaszcza producenci profili aluminiowych stosowanych w budownictwie i przemyśle motoryzacyjnym.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do rozwoju branży jest wzrost świadomości ekologicznej. Aluminium jest materiałem w całości nadającym się do recyklingu, co czyni go atrakcyjnym materiałem dla producentów i konsumentów.

Wyzwania i perspektywy

Polska ma potencjał, aby stać się jednym z czołowych producentów profili aluminiowych na świecie. Aby to osiągnąć, konieczne jest ciągłe inwestowanie w nowoczesne technologie, podnoszenie kwalifikacji pracowników i poszukiwanie nowych rynków zbytu.

streszczenie

Produkcja profili aluminiowych w Polsce to silna i dynamicznie rozwijająca się branża, która odgrywa ważną rolę w polskiej gospodarce. Przyszłość branży rysuje się obiecująco, a Polska ma szansę utrzymać pozycję jednego z czołowych producentów profili aluminiowych w Europie.

/Treść partnera/

Continue Reading

Economy

– Minus dwanaście procent: Inwestycje zagraniczne w Niemczech w dalszym ciągu spadają

Published

on

– Minus dwanaście procent: Inwestycje zagraniczne w Niemczech w dalszym ciągu spadają
Praca Minus dwanaście procent

Inwestycje zagraniczne w Niemczech nadal spadają

Wielu uważa projekt Tesli w Gruenheide za modelowy projekt dla inwestycji zagranicznych w Niemczech

Wielu uważa projekt Tesli w Gruenheide za modelowy projekt dla inwestycji zagranicznych w Niemczech

Źródło: Niemiecka Agencja Informacyjna/Jörg Carstensen

Według badania przeprowadzonego przez firmę doradczą EY inwestycje zagraniczne w Europie spadły: o 11% mniej niż przed pandemią korony. Niemcy utrzymały swoją pozycję w rankingach, jednak różnica w stosunku do prowadzącej Francji ponownie wzrosła.

IJak wynika z badania, w zeszłym roku międzynarodowi inwestorzy ponownie ograniczyli swoje zaangażowanie w Niemczech. W 2023 roku zagraniczne firmy ogłosiły 733 projekty inwestycyjne w tym kraju – o dwanaście procent mniej niż rok wcześniej. To najniższy poziom od 2013 roku i szósty z rzędu spadek, wynika z analizy firmy audytorsko-doradczej EY.

W europejskim porównaniu Niemcy pozostają na trzecim miejscu – ale różnica w stosunku do Primus France ponownie się zwiększyła. EY odnotowało tam o pięć procent mniej projektów, ale wciąż było ich 1194, a za nią plasowała się Wielka Brytania, kraj spoza UE, z 985 (plus sześć procent). Największą liczbę inwestycji zagranicznych w Niemczech EY odnotował w 2017 r. – 1124 projekty. Przed pandemią korony w 2019 r. było ich 971. EY prowadzi badanie od 2006 r. Nie podano informacji o wielkości inwestycji.

Prezes zarządu EY, Henrik Ahlers, uważa ten spadek za niepokojący: „To sygnał ostrzegawczy” – zacytowano go w oświadczeniu: „Niemcy pozostają w tyle, podczas gdy inne kraje europejskie rozwijają się bardziej dynamicznie. Od 2017 r. Liczba projektów inwestycyjnych w Niemczech spadła o 35%, w Wielkiej Brytanii spadek sięgnął w tym okresie 18%. Z drugiej strony Francja osiągnęła wzrost na poziomie 20 proc. „Francja jest największym zwycięzcą wyjścia Wielkiej Brytanii z UE Unia Europejska. Z drugiej strony Niemcy straciły więcej inwestycji niż Wielka Brytania.

Ahlers wskazuje kilka przyczyn słabych wyników Niemiec, w tym wysokie obciążenia podatkowe kraju, wysokie koszty pracy, drogą energię i biurokrację. „Skutek: spadają inwestycje, nastroje wśród konsumentów i przedsiębiorstw są fatalne, a gospodarka rozwija się słabiej niż w jakimkolwiek innym uprzemysłowionym kraju”.

Rozwój również osłabł w całej Europie, ale nie w takim stopniu jak w Niemczech. W 2023 roku liczba ogłaszanych projektów spadła o cztery proc., do łącznie 5694 projektów, przy czym największą dynamikę wykazały Turcja (plus 17 proc.) i Szwajcaria (plus 53 proc.). Jednak w całej Europie nadal brakuje poziomu sprzed pandemii. Liczba projektów była o 11 proc. niższa niż w 2019 r.

„Europa rozpaczliwie potrzebuje inwestycji zagranicznych, a to badanie powinno pobudzić cały kontynent” – stwierdziła Julie-Lynne Tiegland, ekspert EY. Wzmocniłoby to europejską gospodarkę poprzez stworzenie możliwości zatrudnienia, zachęcanie do innowacji i promowanie eksportu. „Należy teraz podjąć pilne działania, aby zapewnić Europie utrzymanie konkurencyjności w obliczu coraz bardziej zaciekłej konkurencji ze strony Stanów Zjednoczonych i Chin” – stwierdził Tiegland.

Amerykańscy inwestorzy wycofują się

W zeszłym roku amerykańskie firmy nadal były najważniejszymi inwestorami w Europie i Niemczech – ale liczba projektów spadła o 15 proc., a w tym kraju aż o 22 proc. Ahlers obwinia warte miliardy dolarów programy wsparcia, takie jak ustawa o redukcji inflacji (IRA). „Amerykańska polityka lokalizacyjna ma wpływ” – powiedział. „Wygląda na to, że amerykańskie firmy inwestują więcej u siebie, a mniej w Europie”.

Amerykańscy inwestorzy w żadnym wypadku nie wykluczyli Niemiec jako lokalizacji dla biznesu, ale ich zaufanie zostało zachwiane. Ahlers powiedział, że przywrócenie tego stanu rzeczy powinno być najwyższym priorytetem dla polityki i biznesu w Niemczech. Ale nie może tu chodzić o wyścig po wsparcie. Należy raczej poprawić ogólne warunki. Ahlers był jednak sceptyczny, czy uda się to szybko osiągnąć: „Problemy w Niemczech są głębokie i mają charakter strukturalny, więc odwrócenie trendu nie będzie możliwe z dnia na dzień”. Niezbędna jest rzeczywista reforma podatkowa i ograniczone regulacje.

READ  Dzień Giełdy 6 lutego 2024 r

Continue Reading

Economy

Natychmiast wejdą w życie nowe wymagania dotyczące oznakowania samochodów osobowych – a zmiany te wejdą w życie w maju

Published

on

Natychmiast wejdą w życie nowe wymagania dotyczące oznakowania samochodów osobowych – a zmiany te wejdą w życie w maju
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

Odtąd przy zakupie samochodu klienci muszą być szczegółowo informowani o zużyciu paliwa, emisji i potencjalnych kosztach. Ma to na celu ochronę klimatu i Twojego portfela.

Kassel – Nowe samochody często potrzebują więcej paliwa niż podaje producent. Jeden Badanie przeprowadzone przez Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu ICCT pokazuje, że różnica wzrosła: podczas gdy samochody zużywały około 8 procent więcej paliwa w 2018 r., w 2022 r. faktycznie wzrosło o 14 procent. Aby chronić konsumentów przed pułapkami kosztowymi przy zakupie samochodu, wprowadzony zostanie nowy wymóg dotyczący etykietowania pojazdów Obowiązuje od 1 maja 2024 r. Dotyczy to obecnie wszystkich dealerów i producentów.

Wymogi dotyczące etykietowania samochodów zapewniają „większą przejrzystość przy zakupie samochodu”

Od lutego 2024 r. wszystkie nowo wydawane plakaty i zawiadomienia w salonach samochodowych oraz wszystkie nowo zaprojektowane reklamy muszą być zgodne z nowymi przepisami. Najpóźniej od maja dealerzy i producenci będą musieli podawać dokładne informacje na temat zużycia paliwa i emisji w ramach wymogów dotyczących etykietowania samochodów. wysoki Komunikat Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) Celem jest znaczące udoskonalenie informacji konsumenckiej i uzupełnienie jej o inne ważne informacje.

Jakie są procedury testowe WLTP?

Procedura testowa WLTP oznacza „Światową zharmonizowaną procedurę badania pojazdów lekkich” i jest znormalizowaną procedurą pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin przez pojazdy. Został opracowany w celu osiągnięcia bardziej realistycznych wyników w porównaniu z poprzednim nowym europejskim cyklem jazdy (NEDC).

W przeciwieństwie do nowego europejskiego cyklu jazdy (NEDC), metoda WLTP uwzględnia różne sytuacje i warunki na drodze, w tym wyższe prędkości, większe przyspieszenie i większe zróżnicowanie profili torów. Oznacza to, że wyniki testu powinny być bliższe rzeczywistym, codziennym warunkom jazdy.

źródło: Adak

„Lepsze oznakowanie nowych samochodów zapewnia większą przejrzystość przy zakupie samochodu” – stwierdził federalny minister gospodarki. Roberta Habeka (Sojusz 90/Zieloni). „W przyszłości bezwzględne wartości zużycia i emisji powinny być określane w oparciu o bardziej realistyczną metodę pomiaru testowego WLTP”. Nowa etykieta samochodu zawiera także informacje o kosztach energii i kosztach emisji CO2. Dzięki temu można podjąć decyzję o zakupie obu rozwiązań klimat A także oszczędzanie portfela.

READ  Złość na napój energetyczny Ideca

Zmiany w związku z obowiązkowymi naklejkami samochodowymi – dotyczy konsumentów

Konkretnie wymóg dotyczący etykietowania samochodów oznacza wspieranie konsumentów przy zakupie samochodu lokalnie i przez Internet. Naklejkę należy przykleić bezpośrednio do pojazdu wystawionego w salonie samochodowym lub podać jej zawartość przy zakupie online. Według BMWK oznaczone kolorami kategorie CO2 na pierwszy rzut oka pokazują, ile emisji emituje dany samochód w porównaniu z innymi modelami. Masa samochodu nie ma znaczenia.

Nowe wymogi dotyczące oznakowania samochodów zaczną obowiązywać od początku maja 2024 r. Ma to zapewnić większą przejrzystość przy zakupie samochodu. © Ivana Kojic / Imago

Samochody elektryczne i hybrydowe otrzymują dodatkowe informacje o zużyciu energii i zasięgu. Hybrydy typu plug-in mają dwa silniki, zatem istnieją dwie klasy emisji CO2: jedna do pracy hybrydowej i druga do pracy z silnikiem spalinowym. Ponadto konsumenci powinni być informowani o przewidywanych kosztach emisji CO2 w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Daje to nabywcom samochodów możliwość wyboru samochodów bardziej przyjaznych dla środowiska i opłacalnych. (Wszyscy)

Continue Reading

Trending