Connect with us

Economy

Wywiad z Frankiem Tellinem: „Rozumiem frustrację”

Published

on

Wywiad z Frankiem Tellinem: „Rozumiem frustrację”

Rok temu Frank Thelen wypuścił swoją skrzynkę 10xDNA. Jak dotąd sprawy nie poszły tak, jak się spodziewano. „Jestem przekonany, że w nadchodzących latach przyniesiemy dobre zwroty” – mówi w wywiadzie inwestor. ntv.de rozmawia z Thelenem o nieracjonalnych rynkach, finansowaniu start-upów i o tym, co jego żona myśli o wynikach funduszu.

ntv.de: Nie poszło ci dobrze Twoje pudełko to 10xDNA. Fundusz istnieje od roku i stracił na wartości około 35 procent. Początkowo obiecali prawie potroić pieniądze w ciągu czterech do ośmiu lat. Czy to jest nadal aktualne?

Frank Tellin: To były moje osobiste oczekiwania i trzymam się ich. Włożyłem do funduszu dziesięć milionów euro. Moja żona też jest tam inwestorem. Początek był daleki od ideału, zbiegając się z historyczną wyprzedażą rozwijających się akcji. Poza kryptowalutami nasz portfel składa się w 100% z tych akcji. Szybko rozwijające się firmy są częścią naszego DNA. Jestem przekonany, że w nadchodzących latach osiągniemy dobre zwroty.

Co sprawia, że ​​jesteś taki optymistyczny?

10XDNA 14.93

firm i przedsiębiorców. Wystarczy spojrzeć, jak ewoluują firmy z naszego portfolio. To świetny ogólny wynik, który w ogóle nie znajduje odzwierciedlenia w cenach akcji. Ogólnie rzecz biorąc, dane fundamentalne — takie jak dane dotyczące sprzedaży, marże i wyniki badań i rozwoju — wypadają nieco lepiej niż się spodziewaliśmy.

Czy to oznacza, że ​​rynek się myli i całkowicie ogranicza potencjał firm, w które zainwestował Twój fundusz? Oznacza to, że nawet Tesla jest niedowartościowana. Czy w międzyczasie nadal widzisz ogromne możliwości dla znanego producenta samochodów elektronicznych?

Zdecydowanie. W przeciwnym razie Tesla nie byłaby częścią naszego portfolio i nie byłaby naszą największą pozycją. Tesla jest nie tylko najbardziej dochodowym producentem samochodów na świecie, ale według naszych szacunków jest na dobrej drodze, aby stać się największym producentem samochodów na świecie. Tesla zrewolucjonizowała produkcję samochodów i mogła produkować taniej i szybciej niż konkurencja. To, co Apple osiągnął dzięki smartfonowi i Google z wyszukiwarką, Tesla może osiągnąć na rynku samochodowym. Ponadto Tesla jest na dobrej drodze do stania się firmą multitechnologiczną z sektorem energetycznym, platformami AI i własnymi chipami. Jest więc jeszcze dużo miejsca na poprawę wyceny spółki.

READ  Berlin szuka porozumienia z Warszawą: Gaz z Polski do Niemiec? Warszawa sceptycznie nastawiona do polityki

Rynek tego nie odzwierciedla.

Rynek nie zawsze jest racjonalny. Nawet w Amazon i Google, które rozwijają się równie dobrze jak przedsiębiorcy, wartość giełdy gwałtownie spadła. Jako wyjaśnienie często przytacza się zmieniające się otoczenie makroekonomiczne…

…czyli wysokie stopy procentowe, wysoka inflacja i słaby rozwój gospodarczy.

tak. Ale środowisko tak naprawdę nie wyjaśnia ewolucji cen. Są firmy technologiczne, w których nie potrafimy wyjaśnić oceny. Jednym z takich przykładów jest Baidu z Chin, który prowadzi tam m.in. wiodącą wyszukiwarkę.

W którą stronę?

Wiem, że otoczenie polityczne i gospodarcze w Chinach jest w tej chwili trudne. Ale pomimo bardzo wysokich wydatków Baidu na badania i rozwój, stosunek ceny do zarobków wynosi tylko około 13 dla rozwijającej się firmy, która opracowuje chipy, sztuczną inteligencję i autonomiczne samochody. Nie uważamy tego za racjonalne.

Zainwestuj w swój fundusz drobnych inwestorów, którzy teraz – przynajmniej na papierze – stracili dużo pieniędzy. Czy rozumiesz ich frustrację?

Tak, rozumiem to. Rozumiem gniew wywołany zagubieniem książek. Niewiele rozumiem: kiedy inwestorzy sprzedają. Potem było naprawdę niefortunnie, ponieważ albo nie komunikowaliśmy się wystarczająco dobrze o tym, jak działa ten produkt. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że jest to produkt długoterminowy o dużej zmienności. Albo indywidualni inwestorzy musieli sprzedawać, ponieważ potrzebowali większej płynności niż planowano w obecnych warunkach. To jest niefortunne. Ten produkt wymaga cierpliwości. Celem funduszu jest pełnienie roli satelity w portfelach, jako rodzaj jednostki high-tech.

Czy na tym tle nie byłoby lepiej, gdyby inwestorzy włożyli swoje pieniądze bezpośrednio w tani ETF, który uparcie śledzi indeksy? Wskaźniki techniczne, takie jak Nasdaq 100, straciły znacznie mniej pieniędzy.

Ciekawe pytanie brzmi: czy nadal potrzebujemy w ogóle aktywnie zarządzanych pieniędzy, czy też inwestorzy mogą pokryć wszystko pasywnymi i szeroko zdywersyfikowanymi ETF-ami? Moja odpowiedź brzmi: oba mają sens i mają miejsce w zdywersyfikowanym portfolio. Nasz fundusz ma prawo istnieć, ponieważ przyjmuje bardzo prywatne podejście, z którym również otwarcie się komunikujemy. Mamy nadzieję, że możemy ocenić przełomowe technologie lepiej niż inne. Wywodzimy się z rozwoju oprogramowania i sami opracowaliśmy baterie i systemy magazynowania energii wraz ze start-upami. Mamy wieloletnie doświadczenie w realnym świecie z przełomowymi firmami, które zbudowaliśmy. Teraz musimy pokazać, że potrafimy składać portfele lepsze niż ETF-y. Myślę, że aktywni zarządzający funduszami mają przed sobą świetlaną przyszłość. Ale będzie mniej niż wcześniej, bo naprawdę trudno jest pokonać rynek. Jestem przekonany, że możemy to zrobić.

READ  Chcesz, aby Metro ograniczyło marnowanie żywności dzięki systemowi dwóch cen

Wspomniałeś o swojej żonie, która również zainwestowała w fundusz. Czy nigdy nie musiałeś słuchać krytyki przy obiedzie: Frank, pudełko nie radzi sobie zbyt dobrze?

Od dłuższego czasu zarządzam częścią płynnych aktywów mojej żony. Fundusz powstał z pomysłu, że to, czego nauczyłem się jako inwestor venture capital, przeniosę na rynek publiczny. Do tej pory moja żona jest bardzo zadowolona ze zwrotów. Takie etapy rynkowe są po prostu częścią tego. Te też widzieliśmy wcześniej. Więc moja żona jest bardzo zadowolona.

Wysokie stopy procentowe, wysoka inflacja i słaba gospodarka. Środowisko startupowe stało się trudne, także w Niemczech. W czasach łatwych pieniędzy inwestorzy przelewali ogromne kwoty na startupy, aby sfinansować szybki rozwój, mając nadzieję, że firmy te w końcu staną się na tyle dominujące, aby przynosić zyski. Czasy się zmieniły. Nagle startupy są pod presją, aby jak najszybciej kontrolować swoje koszty. Czy Twoim zdaniem startupy umierają?

Dotyczy to nie tylko startupów. Już teraz widzimy bankructwo tradycyjnych firm. Ten etap obejmuje znikanie firm.

Co to oznacza dla Twojej firmy Freigeist, która inwestuje w startupy?

Wciąż dostrzegamy szansę i potrzebę finansowania bystrych umysłów. Coraz trudniej jest zebrać pieniądze. Ale uważamy to za sport. Na przykład teraz nie tylko współpracujemy z inwestorami venture capital, ale coraz częściej zwracamy się do odnoszących sukcesy przedsiębiorców, którzy mają gotówkę i pytają, czy chcieliby zainwestować. Inny start-up lub firma może przywiązywać większą wagę do szybszego osiągania zysków niż wcześniej. Są zmiany – ale generalnie jest całkiem zdrowo.

Jan Junger rozmawiał z Frankiem Tellin

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pilne wycofanie trzech rodzajów oliwy z oliwek – kontakt z pestycydami może prowadzić do uszkodzenia mózgu

Published

on

Pilne wycofanie trzech rodzajów oliwy z oliwek – kontakt z pestycydami może prowadzić do uszkodzenia mózgu
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

W trzech partiach marki oliwy z oliwek wykryto pestycyd zakazany w Unii Europejskiej. Producent wydał wycofanie.

Kassel – W dzisiejszych czasach często trzeba zainwestować dużo pieniędzy, aby kupić oliwę z oliwek. Te dodatkowe koszty często trzeba zaakceptować, choć niechętnie. Ponieważ do niektórych przepisów niezbędny jest popularny olej kuchenny. Jeśli jednak posiadasz w swojej szafce kuchennej produkty określonej marki, powinieneś zachować ostrożność. Zawierają one jedną resztę w Unia Europejska Sprawdzone, nieautoryzowane pestycydy. W związku z tym producent zainicjował wycofanie produktu. Eksperci ostrzegają, że obchodzenie się z tym pestycydem jest „niezwykle niebezpieczne”. Owoce sprzedawane w Rewe również niedawno zostały wycofane z rynku ze względu na skażenie pestycydami.

Wycofanie dotyczy trzech rodzajów oliwy z oliwek marki „Gaea”. © Importhaus Wilms/Impuls GmbH & Co. KG

Producent przypomina oliwę z oliwek – pestycyd zakazany w Unii Europejskiej, który wykryto podczas kontroli

Wycofanie dotyczy trzech rodzajów oliwy z oliwek marki GAEA. Dom importowy Wilms został ukończony foodwarning.eu Stwierdzono, że badanie trzech partii produktów wykazało przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej zawartości chloropiryfosu. Ten środek owadobójczy jest zakazany w Unii Europejskiej od 2020 roku.

Wycofanie dotyczy następujących oliw z oliwek:

  • GAEA CLASSIC 500 ML – SERIA L4008 / TERMIN NAJLEPSZOŚCI PRZED: 08.07.2025
  • GAEA SELECT 500ml – partia L4010 / Najlepiej spożyć przed: 10 lipca 2025 r.
  • Olej sałatkowy GAEA 500ml – partia L4009 / Najlepiej spożyć przed: 9 lipca 2025 r.

Producent ostrzega, że ​​długotrwałe, wysokie spożycie pestycydów może prowadzić do chorób. W komunikacie potwierdza się: „Ze względów ostrożności w celu ochrony konsumenta nie zaleca się spożywania powyższych partii”. Klienci, którzy zakupili produkt z dotkniętych partii, mogą zwrócić go do supermarketów bez okazywania paragonu i otrzymać zwrot ceny zakupu.

Pamiętaj o oliwie z oliwek: narażenie na pestycydy może spowodować uszkodzenie mózgu

Sieć Akcji Pestycydowej ma taką ogłoszenie Wyjaśnił, że chloropiryfos jest bardzo niebezpieczny. Istnieją mocne dowody na to, że pestycyd ma negatywny wpływ na rozwój układu nerwowego i może prowadzić między innymi do obniżenia IQ, utraty pamięci roboczej i problemów z koncentracją.

Chociaż ta substancja chemiczna jest zakazana w ponad 40 krajach na całym świecie, insektycyd jest nadal stosowany w wielu krajach, mimo że istnieją już bezpieczne alternatywy dla środowiska i rolno-środowiskowe. Wysoki poziom pestycydów jest prawie zawsze przyczyną wycofania produktów, w tym produktów z kurczaka.

READ  Co klienci muszą teraz zmienić
Continue Reading

Economy

„Z ekonomicznego punktu widzenia” obniżyła prognozy gospodarcze i zaleciła nałożenie ceł na samochody

Published

on

„Z ekonomicznego punktu widzenia” obniżyła prognozy gospodarcze i zaleciła nałożenie ceł na samochody
Praca Rządowa Rada Doradcza

Obniżenie prognozy gospodarczej „ekonomicznie” – zaleca się zmniejszenie liczby samochodów w Niemczech

„Ekonomicznie” niższe oczekiwania gospodarcze

Ekonomiści obniżyli swoje prognozy gospodarcze na ten rok. Jak zapowiada Komitet Doradczy Rządu Federalnego, oczekuje się wzrostu PKB jedynie o 0,2 proc. Jesienią ubiegłego roku prognozował wzrost o 0,7 proc.

Tutaj możesz posłuchać naszych podcastów WELT

Aby przeglądać treści osadzone, konieczne jest uzyskanie przez Ciebie odwołalnej zgody na przesyłanie i przetwarzanie danych osobowych, gdyż dostawcy treści osadzonych wymagają tej zgody jako zewnętrzni usługodawcy. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Ustawiając przełącznik w pozycji „Wł.”, zgadzasz się na to (z możliwością odwołania w dowolnym momencie). Obejmuje to również Twoją zgodę na przekazanie niektórych danych osobowych do państw trzecich, w tym do USA, zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) RODO. Możesz znaleźć więcej informacji na ten temat. W każdej chwili możesz odwołać swoją zgodę korzystając z klucza i prywatności na dole strony.

Niemiecka gospodarka w dalszym ciągu cierpi z powodu słabego wzrostu, przy czym w szczególności spada przemysł i sektor budowlany. Dlatego „ekonomiści” obniżają swoje oczekiwania. Twierdzą jednak, że na horyzoncie widać ożywienie, jeśli wniosą wkład konsumenci.

dr„Mędrcy ekonomii” obniżyli swoje prognozy gospodarcze na ten rok. Jak ogłosiła w środę w Berlinie komisja doradcza rządu federalnego, oczekuje się, że PKB wzrośnie zaledwie o 0,2 procent, a jesienią ubiegłego roku „ekonomiści” spodziewali się wzrostu o 0,7 procent.

Rozwój niemieckiej gospodarki charakteryzuje się słabym ogólnym popytem gospodarczym, stwierdziła rada ekspertów pod przewodnictwem Moniki Schnitzer, która ma ocenić kompleksowy rozwój gospodarczy.

Radny Martin Werding powiedział: „Prywatne gospodarstwa domowe nadal konsumują obecnie ostrożnie, a sektor przemysłowy i budowlany odnotowuje jedynie niewielką liczbę nowych zamówień”. Oczekuje się jednak, że w 2024 r. niemiecka gospodarka nabierze pewnej dynamiki. Oczekuje się, że konsumpcja prywatna zacznie wspierać gospodarkę przez cały rok, ponieważ oczekuje się znacznego wzrostu dochodów realnych.

Modernizacja infrastruktury finansowana z opłat?

Nowy impuls powinien nadać światowy handel i światowa produkcja przemysłowa. Ekspertka Veronica Grimm stwierdziła: „Niemiecki eksport skorzysta na wzroście handlu światowego w tym i przyszłym roku”. „Jednak firmy zorientowane na eksport borykają się z ostrą konkurencją, rosnącymi kosztami pracy i ciągłym wzrostem cen energii”.

Komisja zaleca także nałożenie podatku na samochody w Niemczech.

Tutaj znajdziesz treści pochodzące od osób trzecich

Aby przeglądać treści osadzone, konieczne jest uzyskanie przez Ciebie odwołalnej zgody na przesyłanie i przetwarzanie danych osobowych, gdyż dostawcy treści osadzonych wymagają tej zgody jako zewnętrzni usługodawcy. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Ustawiając przełącznik w pozycji „Wł.”, zgadzasz się na to (z możliwością odwołania w dowolnym momencie). Obejmuje to również Twoją zgodę na przekazanie niektórych danych osobowych do państw trzecich, w tym do USA, zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. a) RODO. Możesz znaleźć więcej informacji na ten temat. W każdej chwili możesz odwołać swoją zgodę korzystając z klucza i prywatności na dole strony.

Z odpowiedniego punktu raportu wynika, że ​​infrastruktura transportowa wymaga modernizacji i rozbudowy. „To wymaga zwiększonych wydatków na infrastrukturę, na które należy przeznaczyć więcej środków niż np. liczba samochodów liczona w zależności od liczby przejechanych przez nie kilometrów”. Ponieważ pojazdy ciężkie zużywają więcej infrastruktury niż pojazdy lekkie, rozróżnienie na podstawie masy miałoby sens.

Przeczytaj także

Inwestycje infrastrukturalne

W raporcie wskazano, że zły stan infrastruktury transportowej w coraz większym stopniu prowadzi do zatorów w ruchu na autostradach i zmniejszenia niezawodności transportu kolejowego, co wpływa na transport towarowy i działalność gospodarczą. „Oczekiwany wzrost wolumenu transportu zwiększy presję na infrastrukturę, która będzie wymagała szeroko zakrojonych modernizacji”.

Z raportu wynika, że ​​obecne opłaty za przejazd ciężarówkami w znacznym stopniu przyczyniają się do pokrycia wydatków rządu federalnego na transport, jak twierdzi Rada Doradcza ds. Gospodarczych, organ doradczy rządu federalnego. „Dlatego w przyszłości oprócz ciężarówek do finansowania użytkowników infrastruktury trzeba wykorzystywać także samochody osobowe”.

Inflacja w przyszłości ulegnie spowolnieniu

Nowy raport dołącza do szeregu negatywnych prognoz dla niemieckiego regionu gospodarczego. Nawet rząd federalny spodziewa się w tym roku jedynie niewielkiego wzrostu na poziomie 0,3%. Zauważył m.in., że gospodarka światowa nie wznowiła jeszcze swojej działalności.

Według prognoz Komisja Europejska również widzi, że niemiecka gospodarka rośnie w tym roku wolniej, niż ostatnio oczekiwano. Z szacunków przedstawionych w środę przez władze Brukseli wynika, że ​​w 2024 r. największa gospodarka UE osiągnie skromny wzrost wynoszący zaledwie 0,1 proc. Jako przyczyny podaje się słaby popyt zagraniczny, spowolnienie konsumpcji prywatnej i brak inwestycji. Komisja Republiki Federalnej prognozowała niedawno wzrost gospodarczy na rok 2024 na poziomie 0,3%.

Przeczytaj także

Linia produkcyjna BYD Seal w mieście Zhengzhou w prowincji Henan w Chinach

Według prognoz Rady Ekonomistów inflacja w Niemczech będzie nadal spadać. „Ekonomiści” oczekują, że inflacja wyniesie w tym roku 2,4 proc., a w 2025 r. 2,1 proc.

Niemiecki rynek pracy był i nadal jest problemem

Według prognoz w przyszłym roku niemiecka gospodarka ma wzrosnąć o 0,9 proc. Rząd federalny spodziewa się procentowego wzrostu.

Eksperci krytykują jednak niemiecki rynek pracy. Warunki strukturalne w tym kraju uległy pogorszeniu w miarę postępujących zmian demograficznych i spadku średniego czasu pracy. „Firmy mają coraz większe trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk pracy” – czytamy w raporcie dla rządu federalnego. „Jednocześnie wiele firm wstrzymuje się ze zwolnieniami pracowników pomimo złej sytuacji gospodarczej”.

Przeczytaj także

Rzemieślniczka w pracy w kasku

„Zagrożenie dla firm”

Rada Ekspertów została powołana ustawą w 1963 r. i powierzono jej zadanie regularnej oceny ogólnego rozwoju gospodarczego Republiki Federalnej z perspektywy niezależnych ekspertów. Oprócz Schnitzera, Werdinga, Grimma i Malmendingera członkiem komisji jest także Achim Tröger.

READ  Fala zwolnień: dlaczego Jeff Bezos obawia się drogich nowych zakupów — i dlaczego Amazon chce zwolnić tysiące pracowników
Continue Reading

Economy

Oczekuje się kilku dodatkowych płatności: Ogrzewanie będzie kosztować najemców znacznie więcej w 2023 r

Published

on

Oczekuje się kilku dodatkowych płatności: Ogrzewanie będzie kosztować najemców znacznie więcej w 2023 r

Spodziewaj się wielu opóźnień w płatnościach
Ogrzewanie będzie kosztować najemców znacznie więcej w 2023 roku

Posłuchaj materiału

Ta wersja audio została stworzona sztucznie. Więcej informacji | Wyślij swoją opinię

W tych tygodniach wielu lokatorów otrzymuje rachunek za ogrzewanie i raczej nie będzie to powodem do radości. Ponieważ koszty ogrzewania gwałtownie wzrosły w zeszłym roku. Nawet ekonomiczne ogrzewanie i łagodne zimy pomagają tylko w ograniczonym stopniu.

Według obliczeń firmy doradczej Ista, koszty ogrzewania wynajmowanych domów w Niemczech w 2023 r. znacznie wzrosły. W porównaniu z 2022 r. koszty kilowatogodzin wzrosły średnio o 7 proc. w przypadku ogrzewania sieciowego, o 34 proc. w przypadku oleju opałowego i o 44 proc. procent w przypadku gazu ziemnego – podaje spółka. Liczby te opierają się na ocenie około 800 000 rachunków za ogrzewanie. Uwzględniono hamulce państwowych cen gazu i ciepła sieciowego, które obowiązywały w 2023 roku.

Ponieważ ogrzewanie było bardziej oszczędne na początku roku i raczej umiarkowane pod koniec roku, zużycie ciepła w 2023 r. było średnio nieco niższe niż w 2022 r. Dla przeciętnego mieszkania o powierzchni mieszkalnej 70 m2 roczne zużycie i ogrzewanie koszty ogrzewania sieciowego wzrosły średnio o 2 procent do 792 euro. Cena gazu ziemnego wzrosła o 37 procent do 817 euro, a oleju opałowego o 30 procent do 1095 euro. „Wielu najemców będzie musiało płacić więcej za ogrzewanie swoich mieszkań niż kiedykolwiek wcześniej” – powiedział prezes Ista, Hagen Lessing. Spółka zakłada, że ​​w wielu przypadkach za ogrzewanie gazem i olejem będą naliczane dodatkowe opłaty.

W kolejnej analizie miesięcznych danych grzewczych z 350 000 mieszkań ESTA określiła zużycie w 20 największych niemieckich miastach w sezonie grzewczym 2023/24, liczone od początku września do końca kwietnia. Wynik: po uwzględnieniu warunków pogodowych ogrzewanie najemców w Stuttgarcie było tylko o około jeden procent niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Następnie Drezno ze wzrostem zużycia o jeden procent i Monachium ze wzrostem zużycia energii grzewczej o dwa procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Ostatecznie to właśnie Bielefeld po uwzględnieniu warunków pogodowych dodatkowe zużycie było o dwanaście procent wyższe. W sumie, według Esta, w sezonie grzewczym 2023/24 w Niemczech zużyto o pięć procent więcej energii grzewczej, po uwzględnieniu warunków pogodowych, niż w roku poprzednim.

READ  Chcesz, aby Metro ograniczyło marnowanie żywności dzięki systemowi dwóch cen
Continue Reading

Trending