Connect with us

Economy

Niedobór wykwalifikowanej siły roboczej: niemiecki rynek pracy grozi załamaniem gospodarki

Published

on

– Pięć milionów bezrobotnych, setki tysięcy ukrywających się w kwalifikacjach i dokształcaniu – 15 lat temu niemiecki rynek pracy miał tylko jeden cel: tworzyć miejsca pracy tam, gdzie to możliwe.


Ale nawet wtedy oczekiwano od nauki, jaka jest dzisiejsza ponura rzeczywistość. Długoterminowym problemem nie są miejsca pracy, ale siła robocza. Na niemieckim rynku pracy brakuje ludzi, a problem prawdopodobnie się pogorszy w ciągu najbliższych kilku lat. Bezrobocie spadło już o połowę pomimo Corony.

„Głównym tematem będą pracownicy wykwalifikowani”, mówi prezes Federalnej Agencji Zatrudnienia, Detlev Schell. Za decydujący czynnik rozwoju gospodarki w Niemczech uważa brak odpowiednich kadr. Skąd jednak będą pochodzić eksperci, którzy w nadchodzących dziesięcioleciach utrzymają reputację „Made in Germany”, będą budować obrabiarki i samochody, wytwarzać produkty chemiczne i promować cyfryzację?

Więcej edukacji

„Mamy wrażenie, że czeka nas dekada dodatkowego szkolenia i kwalifikacji”, mówi Schell. Realizacja jest równie prosta, co przerażająca. Twierdzi: „Każdy, kto nas zwolni, otrzyma wysoką zapłatę, jeśli spróbujemy znaleźć kogoś innego: go tam nie ma”.

Jedyną krajową rezerwą jest milion długotrwale bezrobotnych. Rehabilitacja i przywrócenie do pracy jest trudne, ale nie niemożliwe. Dłuższe okresy szkolenia i standardowe szkolenia będą dla Scheele opcjami, które utorują drogę osobom, które nie mogą ukończyć szkolenia za jednym razem. Hartz-IV również musi zmienić obraz. Urzędy pracy nie są już postrzegane jako „raje nękania”.

Schell prosi nowy rząd federalny o rozszerzenie zakresu ustawy o uczestnictwie, która zapewnia możliwości finansowania zatrudnienia osób długotrwale bezrobotnych. Jest to drogie – blisko miliarda euro rocznie – ale ma sens. Badanie IAB pokazuje, jak twarda jest gleba orki BA: zgodnie z tym, połowa długotrwale bezrobotnych ma prawdopodobieństwo zatrudnienia mniejsze niż 20 procent.

READ  Gęś świętomarcińska w większości pochodzi z Polski lub Węgier - Gospodarka

Innym celem jest przeniesienie większej liczby osób z małych miejsc pracy do pracy o wyższej jakości, podlegającej składkom na ubezpieczenie społeczne. Drobne prace są realną opcją dla studentów lub emerytów, jeśli chodzi o zarabianie dodatkowych pieniędzy. Ale dla osób o drugich dochodach powinny być lepsze możliwości, mówi Kristina Rump z Federacji Stowarzyszeń Pracodawców Niemieckich (BDA).


Edukacja

Szef Norymberskiego Instytutu Badań nad Zatrudnieniem (IAB), Bernd Fitzenberger, ma tylko jeden opis sytuacji na rynku szkoleniowym: „Rozczarowanie!” 40 procent stanowisk szkoleniowych, które gospodarka chciałaby obsadzić, było nadal dostępnych we wrześniu. Szczególnie uderza sytuacja w budownictwie i małych przedsiębiorstwach. Naturalny czynnik napędzający zatrudnianie wykwalifikowanych pracowników – Twojego potomstwa – dramatycznie się jąka.

Wynika to również z kryzysu koronowego, ale może nie tylko. Według badania IAB firmy skarżą się na brak kandydatów, zwłaszcza tych właściwych. Fitzenberger odpowiada: Firmy powinny być bardziej skłonne do kompromisów. „Naprawdę nie możemy sobie pozwolić na niezatrudnianie młodych ludzi, którzy się zgłaszają”.

Po stronie pracowników zapewnienie szkoleń rządowych jest niezbędnym środkiem, sugeruje członek zarządu DGB, Anja Bell. Z drugiej strony, ekspert Bank Delta Asia, Rump, postrzega regionalną lukę między podażą a popytem jako krytyczny problem. „Nie rozwiążemy tego za pomocą gwarancji szkolenia”.

Przepływ z zewnątrz

Emigracja pracowników z Unii Europejskiej i krajów trzecich praktycznie zatrzymała się z powodu kryzysu koronowego. Ale jest to bardzo potrzebne, aby wspierać potencjał wykwalifikowanych pracowników – a także nie zagrażać niemieckiemu ubezpieczeniu społecznemu na dłuższą metę. Pracownicy UE odwracają się od pracy, ponieważ zarobki w ich krajach ojczystych, takich jak Polska, zwłaszcza w niższych kategoriach płac, są obecnie praktycznie takie same. Federalna Agencja Zatrudnienia stara się przyciągnąć ludzi z krajów trzecich szeregiem projektów – przykładem są Meksyk, Indonezja i Filipiny.

READ  Ekspansja bez prędkości: projekty kolejowe na Łużycach prawie się nie rozwijają - Berlin

Członek zarządu BA, Daniel Terzenbach, mówi, że język niemiecki jest przeszkodą, a uznawanie zagranicznych kwalifikacji nadal jest trudne w Niemczech. Ale Niemcy mają też do zaoferowania znaczne korzyści w konkurencji o pracowników, na przykład pod względem warunków pracy. Kiedy prezentacje za granicą sugerują, że w przypadku choroby przypada 30 dni urlopu i nadal wypłacane jest wynagrodzenie, zainteresowani nie mogą w to uwierzyć.

demografia

Napływ z krajów trzecich stanowi niewielką część zatrudniania wykwalifikowanych pracowników – ale jest to część niezbędna. Wyżu demograficznego wkrótce przejdą na emeryturę. Terzenbach wylicza, że ​​jeśli dźwig nie będzie eksploatowany ani w kraju, ani za granicą, do 2035 r. zabraknie siedmiu milionów pracowników. Dlatego należy podjąć środki zaradcze: przy modelach długowieczności, z większą liczbą godzin tygodniowo dla kobiet, z Kwalifikacjami osób długotrwale bezrobotnych oraz z imigracją.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Kaługa w Rosji: Citroën C5 Aircross jest montowany w hali produkcyjnej z chińskich komponentów. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis wycofał się z Rosji. Jednak modele Citroëna C5 Aircross zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze. Umożliwia to istnienie globalnej sieci gospodarczej.

Kaługa / Monachium – Im Wojna ukraińska Fronty stwardniały, a gospodarczo między Rosją a Zachodem nadeszła epoka lodowcowa. Nie oznacza to jednak, że w największym kraju świata nie ma już europejskich producentów. przeciwnie. Chociaż europejski producent samochodów Stellantis zakończył produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje, nowe modele Citroëna C5 Aircross wyraźnie zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze (na południowy zachód od Moskwy).

Rosja: Produkcja samochodu Citroen z komponentów z Chin

wysoki Reutera Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła seryjną produkcję tego modelu. Dostawy pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się produkcja seryjna Citroëna C5 Aircross” – cytuje komunikat prasowy Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Niedawno niemiecki gigant materiałów budowlanych uległ presji opinii publicznej i wycofał się z lukratywnego rosyjskiego biznesu:

W lutym agencja informacyjna po raz pierwszy poinformowała, powołując się na dane celne i dwóch informatorów, że z Chin sprowadzono co najmniej 42 zestawy w celu montażu modelu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Jednak same komponenty nie pochodzą z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

Stellantis „stracił kontrolę w Rosji” – Chiny interweniują w przypadku włamania

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. odkrył, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiada 70% udziałów w fabryce, a Mitsubishi pozostałe 30%. wysoki Silnik samochodu i sport Firma Automotive Technologies przejęła obecnie fabrykę, a samochody francuskiego producenta samochodów, w szczególności C5 Aircross, nadal zjeżdżają z linii montażowej.

Podczas gdy zachodnie firmy stopniowo wycofują się z Rosji po eskalacji w lutym 2022 r., powiązania gospodarcze między Rosją a Chinami zacieśniły się, w tym w sektorze motoryzacyjnym: dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był prawie siedmiokrotnie wyższy niż w 2019 r. 2022, co oznacza wzrost wartości o około 10 miliardów dolarów.

READ  Gęś świętomarcińska w większości pochodzi z Polski lub Węgier - Gospodarka
Citroën C5 Aircross: partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Rosyjska gospodarka: Citroën C5 Aircross zjeżdża z linii montażowej dzięki wspólnemu przedsięwzięciu

Kilka miesięcy temu Stellantis podał, że w wyniku zaprzestania działalności w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak europejskiej grupie udało się już podnieść po porażce: w 2023 r. grupa odnotowała zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Dane celne pokazują: Wygląda na to, że Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze i nic o nich nie wiedział. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Czy ten sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję Reutera Według niejasnych. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne komponenty najlepszych niemieckich producentów, nawet po rozpoczęciu wojny, trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Czy klient powoduje przerwy w dostępie do internetu?

Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Ekspansja bez prędkości: projekty kolejowe na Łużycach prawie się nie rozwijają - Berlin
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending