Connect with us

entertainment

Tribute to Barry Kosky: Joker poważnie podchodzi do kultury

Published

on

W Konrad-Adenauer-Stiftung dyrektor i dyrektor generalny Komische Oper został niedawno uhonorowany Barrym Koskym jako „ważny współczesny reżyser teatralny i operowy”. Chwalona przez Celie Kugelmann, byłą dyrektor programową i obecną kuratorkę w Muzeum Żydowskim w Berlinie, dokumentujemy ich przemówienie w skróconej wersji.

Barry’ego Kossky’ego poznałem osobiście kilka lat temu, kiedy pracowaliśmy nad nową wystawą stałą w Muzeum Żydowskim w Berlinie. Prace na temat „Wykształcona burżuazja żydowska” były w toku i poprosiłem go o komentarz. Chodzi o proces „akulturacji”, który doprowadził do rozwoju „niemieckich Żydów” w XIX wieku. Charakterystyczne dla judaizmu niemieckiego było przyjęcie i produkcja „kultury niemieckiej”, która odbywała się głównie w literaturze, nauce i sztuce, tematach, których wizualna realizacja nie była zbyt ekscytująca.

Poszukując ciekawego przykładu na ten temat, postanowiliśmy zwrócić uwagę na relacje między Żydami a Ryszardem Wagnerem. Zrozumienie i docenienie Wagnerowskiego teatru muzycznego wymaga gruntownej znajomości niemieckiej literatury i historii oraz wyczucia jej muzycznych tradycji. Wprowadzono więc kryterium „Edukacja”. Innym ciekawym aspektem jest antysemityzm, w związku z pytaniem, jak Żydzi radzili sobie z tym zjawiskiem przed i po Holokauście.

Dla życia w społeczeństwie antysemickim, nieznanego jeszcze masowego mordu, bardzo atrakcyjny jest przykład Żydów w czasach Ryszarda Wagnera. Wielu Żydów było wśród gorących wielbicieli Wagnera, choć był on antysemitą, i nikt mu nie uciekł. Jego pogarda dla Żydów nie przeszkadzała im kochać i doceniać jego muzykę. Antysemityzm był odrażający, ale nie śmiertelny.

Znamy przykłady żydowskich fanów Wagnera, którzy w walizkach przewozili swoje standardowe zestawy do Wielkiej Brytanii czy Palestyny. Własnoręcznie wykonany kwartet muzyczny można zobaczyć w odpowiedniej części wystawienniczej Muzeum Żydowskiego, która oczywiście zawiera również kolekcję oper Wagnera.

Jak postępować z antysemickimi zanieczyszczeniami?

Po 1945 roku obraz się zmienił. Ponieważ Hitler i jego świta wykorzystywali Wagnera jako instrument, ten kompozytor, podobnie jak Richard Strauss, Karl Orff i inni, został umieszczony na indeksie i przez dziesięciolecia zabroniony w zapisach muzycznych w Izraelu. W 2001 roku Daniel Barenboim został wygwizdany za wyreżyserowanie fragmentu piosenki „Tristan und Isolde” na koncercie w Jerozolimie.

READ  Erzgebirgskrimi - The Last Bite: To sobotni film ZDF

Dlatego warto było zapytać Barry’ego Kossky’ego i Daniela Barenboima, czy powinni i jakie względy należy wziąć pod uwagę, gdyby antysemickie treści zostały wprowadzone dzisiaj.

Barry Kosky udzielił zaskakującej i imponującej odpowiedzi na to pytanie, wystawiając cztery lata temu w Bayreuth „Meistersinger von Nürnberg”. Nie tylko postać Beckmeisera, która przez wielu interpretatorów niesie konotacje antysemickie, oprawiona w przerośnięte karykatury zaczerpnięte z oczerniającej gazety Juliusa Streichera „Der Sturmer”; Sam konkurs jest wizualnie wyświetlany przed Trybunałem Sprawiedliwości w Norymberdze.

Scena, która najbardziej mnie porusza, to żydowski dyrygent Hermann Levy i jego żałosny podziw dla Wagnera. Hermann Levy, syn liberalnego rabina prowincjonalnego z Gessen, cierpiał, według jego biografa, na „wagnerytów”. W 1873 roku Ludwik II mianował go na „Bawarskiego Dworu Królewskiego Kapelmistrza”.

W tym poście został zaproponowany Wagnerowi jako lidera „Parsifalu”, który ten ostatni początkowo odrzucił, powołując się na „nieuwierzytelnione”. Nieudane próby Wagnera zmuszenia Leviego do chrztu można znaleźć w The Kosky Show, kiedy Wagner zmusza postać Leviego do klękania jak w kościele, co Levi stanowczo odrzuca. Scena ta ma tragiczny wymiar w odniesieniu do niemieckich Żydów, którzy pół wieku później zapłacili za swoją gloryfikację i miłość do Niemiec i niemieckiej kultury swoją śmiercią lub ucieczką z ojczyzny.

Rozumienie tekstu przez Kosky’ego przypomina nauczanie talmudyczne

Kosky używa także dramatycznego imienia Zbrodnia ludzkości w innych produkcjach. W musicalu Anatvka rzeź, w której bohaterowie zostają aresztowani, prowadzi do długiej i niepokojącej przerwy w fabule.

Chór w Mojżeszu i Aaronie toczy się między wrażeniem rozszalałego tłumu, niebezpiecznie przypominającego faszystowskie marsze, a wrażeniem wychudzonych więźniów na marszu śmierci.

Obie możliwości to uzasadnione odczyty dla Izraelitów, którzy nie wiedzą, czy niewidzialny i nieznany Bóg będzie ich przyszłością, czy też zostaną zdradzeni. Kossky pozostawia to w niekongruencji i przywołuje obrazy przypominające masowe morderstwo.

READ  Duet Schlager Fantasy: „EcoFresh jest od teraz naszym przyjacielem”

Rozumienie tekstu przez Kossky’ego, które dopuszcza niejednoznaczność, przypomina koncepcję nauczania talmudycznego. Wyraziste obrazy, które odnajduje w swoich tkaninach, wydają się być inspirowane motywami upiornymi.

W Talmudzie fragmenty Tory są interpretowane – dość paradoksalnie – przez badaczy tekstów rabinicznych, aby oddać sprawiedliwość poglądowi, że objawioną doktrynę należy rozumieć jako wieczną i wieczną prawdę. To jednak musi być odkrywane na nowo i tłumaczone przez każde pokolenie, aby nie przerodziło się w oszałamiającą i niezrozumiałą archeologię.

Dla Kosky’ego brudna strona życia jest częścią sztuki

Przeniesienie tego podejścia na interpretację literatury teatralnej i operowej oznacza pracę nad nieodłącznym znaczeniem utworów, tak aby były one akceptowane przez współczesną publiczność. W tym podejściu zwraca się większą uwagę na oryginał niż w przypadku często wymaganej „wierności pracy”, która jest niczym innym, jak prośbą o zaprezentowanie dzieła we wzorcu rytualnych powtórzeń w kółko.

Podczas gdy podejście talmudyczne jest racjonalne, angażowanie się w Kabałę otwiera emocjonalną i psychologiczną stronę egzystencji. Wiele oszałamiających i surrealistycznych przedstawień Kossky’ego przypomina nam dramatyczne obrazy Lurian Kabbalah, który wyobraża sobie bóstwo, które wyprowadza historię stworzenia poza zasięg, a tym samym sprowadza na świat zniszczenie, katastrofę i zło.

Kosky raz po raz twierdzi, że ciemna i brudna strona życia jest tak samo częścią sztuki, jak radość życia i szczęście. Ta postawa znajduje odzwierciedlenie w poglądzie na traktowanie operetki równie poważnie jak operę, ignorowanie rozdziału między zabawą a tak zwaną sztuką poważną, czy odgrywanie roli siostry tragedii lub wyprowadzanie na scenę stereotypowych postaci, by je na miejscu wydobyć. zdemontować.

W ten sposób maluje artystyczny portret naszej teraźniejszości, w którym tradycyjna pewność jest niedoceniana, a skłonność do irracjonalności zagraża życiu codziennemu – bez konieczności rezygnacji z rozrywki publiczności ani na sekundę. W modyfikacji poglądu poświęconego przez Siegfrieda Krakauera tematowi jego badań Jacquesowi Offenbachowi, Barry Kosky jest „Jokerem poważniejszym niż ci, dla których powaga jest żartem”.

READ  To filmy, które Polacy lubią oglądać najbardziej
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

entertainment

Gwiazda mediów, ogromna utrata wagi i nowa miłość

Published

on

Kentucky (USA) – Walka z kilogramami stała się receptą na sukces dla Tammy Slaton (37 l.). Teraz były telewizyjny zawodnik wagi ciężkiej rozpoczyna nowy, wygodniejszy etap życia.

Tammy Slaton (37 l.) i jej siostra Amy zasłynęły dzięki reality show.

Tammy Slaton (37 l.) i jej siostra Amy zasłynęły dzięki reality show. © Zrzut ekranu na Instagramie/queentammy86

Tammy (37 l.) i Amy Slaton (36 l.) stały się gwiazdami Internetu dzięki reality show „The Pound Sisters: Our Life with 500 Kilograms”. Połączona walka z apetytem i utratą wagi stała się hitem mediów.

Takie jak między innymi „news24.comPoinformowała, że ​​była waga ciężka schudła w ciągu ostatnich kilku miesięcy około 190 kg. Ujawniła na TikToku, że w rezultacie jakość jej życia znacznie się poprawiła.

Fani wspierali 37-latkę w jej drodze.

Halle Michele (po lewej) i Tammy Slaton (po prawej) są najlepszymi przyjaciółkami i regularnie dzielą się zdjęciami na Instagramie.

Halle Michele (po lewej) i Tammy Slaton (po prawej) są najlepszymi przyjaciółkami i regularnie dzielą się zdjęciami na Instagramie. © Zrzut ekranu na Instagramie/queentammy86

Tymczasem fani Tammy Slaton wydają się szczególnie zainteresowani życiem miłosnym 37-latki. Fani mocno spekulują, że nową kobietą obok niej jest piękna TikTok Halle Michele. Między innymi dlatego, że regularnie wymieniali się między sobą strzałami.

Inni postrzegali związek z „Super Księżniczką”, jak Michelle nazywa siebie na TikToku, z innej perspektywy: oskarżali ją o chęć wykorzystania Tammy Slaton, zwłaszcza w mediach.

W klipie na TikToku gwiazda reality show zaprzecza tym plotkom i wyjaśnia: „Chciałabym, żeby ludzie przestali snuć domysły na mój temat, mimo że naprawdę doceniam, że się o mnie martwisz”.

Alphonse Schuhbeck świętuje 75. urodziny za kratkami: głęboki upadek głównego szefa kuchni
Gwiazdy i gwiazdy
Alphonse Schuhbeck świętuje 75. urodziny za kratkami: głęboki upadek głównego szefa kuchni

Halle Michelle jest po prostu dobrą przyjaciółką. 37-latka wyjaśniła na TikToku, że również jest żoną mężczyzny.

Ale Tammy Slaton potwierdza, że ​​ma dziewczynę. Ma na imię Andrea. Gwiazda telewizji nie chce jednak zdradzać niczego więcej.

READ  Niespodziewany koniec sezonu w "Der Bergdoktor" - Czy Franziska umrze?
Continue Reading

entertainment

Poważne zarzuty wobec The Rocka – Były mistrz ogłasza swoje odejście – Aktualizacja dotycząca powrotu Wesa Lee

Published

on

Poważne zarzuty wobec The Rocka – Były mistrz ogłasza swoje odejście – Aktualizacja dotycząca powrotu Wesa Lee

źródło: Ewa Rinaldi Konstruktor QS: P170, Q37885816, Dwayne Johnson 2, 2013leczyć, CCP-SA 2.0

– Magazyn medialny The Wrap opublikował we wtorek zjadliwy artykuł na temat Dwayne'a „The Rocka” Johnsona, w którym krytykuje Johnsona za jego rzekomy nieprofesjonalizm, rzekomo wynikający z spóźnień w różnych projektach, co ostatecznie będzie kosztować odpowiedzialne firmy dużo pieniędzy. Już podczas weekendu WrestleManii XL ogłoszono, że The Rock został znacząco opóźniony w związku ze swoim zapowiedzianym występem na WWE World w Filadelfii w Pensylwanii. Według artykułu, film Johnsona „Red One”, którego premiera planowana jest na koniec tego roku, ma poważne problemy produkcyjne i budżetowe, które można przypisać „chronicznym opóźnieniom i brakowi profesjonalizmu legendy WWE”. The Wrap dowiedział się, że Johnson przybył na plan z ośmiogodzinnym opóźnieniem, co w niektóre dni zmusiło ekipę do kręcenia zdjęć w jego pobliżu. W artykule stwierdzono również, że The Rock również spóźnił się trzy godziny na swój rewanż w WWE u boku Romana Reignsa przeciwko Cody'emu Rhodesowi i Sethowi „Freakin' Rollinsowi” na sobotniej WrestleManii XL. „Final Boss” i WWE nie pozwolili, aby te oskarżenia pozostały niezauważone, dlatego lider branży w osobie Chrisa Legentile’a, wiceprezesa wykonawczego ds. relacji z talentami i szefa ds. komunikacji w WWE, zdementował artykuł szybkim stwierdzeniem i zaprzeczeniem artykułu.

„Dwayne nie tylko pojawił się na czas na WrestleManii, ale także przyszedł kilka godzin wcześniej, aby pomóc w treningu – a praca z nim przez całe wydarzenie była przyjemnością”.

– Jak donosi Fightful Select, Scrypts to także jeden z talentów WWE, któremu wkrótce wygasa kontrakt. Kontrakt byłego mistrza WWE 24/7 wygasa na początku czerwca, a 31-latek został poinformowany, że kontrakt prawdopodobnie wygaśnie, co czyni go od czerwca wolnym agentem. Mówiono też, że odtąd planował już wejście na ring pod pseudonimem Sidney Akeem. Sidney Bateman, jego prawdziwe nazwisko, ma kontrakt z liderem rynku od 2020 roku i szybko został wprowadzony do głównego składu, występując jako towarzysz Carmelli pod pseudonimem Reginald. W listopadzie 2022 zadebiutował jako Scrypts pod maską w programie „NXT”. Były prywatny sommelier Carmelli jednoznacznie potwierdził tę informację za pośrednictwem filmu na swoich kanałach społecznościowych.

– Fightful Select ogłosiło więcej szczegółów dotyczących powrotu Wesa Lee. Uzyskał już zgodę lekarzy na powrót na ring, chociaż początkowo obawiano się, że może pauzować przez cały rok. Po pojawieniu się na ringu w bezpośrednim pojedynku z mężczyzną dzierżącym tytuł, który opuścił po kontuzji w grudniu 2023 r., Lee pojawił się w kolejnym segmencie za kulisami z Joshem Briggsem i Ivarem, podczas gdy wszyscy trzej mężczyźni złożyli roszczenia do następnego tytułu strajk przeciwko mistrzowi Ameryki Północnej WWE NXT Aobie Femi. Warto zauważyć, że według raportu WWE chce sprowadzić do NXT wiele gwiazd w związku ze zbliżającym się przejściem z USA Network do The CW.

Źródła: WWE.com, Instagram, Fightful Select, Rajah

READ  Duet Schlager Fantasy: „EcoFresh jest od teraz naszym przyjacielem”
Continue Reading

entertainment

Peter Klein startuje na pokładzie Ballermanna

Published

on

Peter Klein startuje na pokładzie Ballermanna
Continue Reading

Trending