Connect with us

Economy

Tankowanie: droga benzyna – kiedy warto przesiąść się na E10?

Published

on

Olej napędowy nigdy wcześniej nie był tak drogi, a benzyna ma wkrótce osiągnąć rekordowy poziom. Nie widać końca spirali cen. Tak wielu Saksonów mieszkających w pobliżu granic z Polską i Czechami dostarcza paliwo za granicę. Właściciele samochodów benzynowych, którzy są zbyt daleko, nadal mają możliwość tankowania w domu i przesiadki ze zwykłego supersamochodu na tańszy E10. Przy różnicy w cenie około sześciu centów za litr pozwoliłoby to zaoszczędzić 3,60 euro na 60-litrowym zbiorniku paliwa. Jednak w obliczeniach należy również uwzględnić inne zmienne, mówi profesor Jörn Getzlaf z West Saxon University of Applied Sciences w Zwickau. Ponieważ E10, z zawartością biopaliwa do dziesięciu procent, ma również wady.

Profesorze Getzlaf, wielu Niemców ma zastrzeżenia do E10 i zaopatruje regularne super. Czy warto się teraz zmienić?

To zależy od różnicy w cenie. Istnieje różnica w zawartości energii między zwykłym super z maksymalnie pięcioprocentową zawartością substancji organicznych – stąd E5 – i E10. Technicznie rzecz biorąc, mówi się o wartości kalorycznej. Etanol ma wartość 29,5 megadżuli na kilogram, a zwykła benzyna to 42. A teraz mówimy tylko o mieszankach. Pięć procent bioetanolu i tak jest już w E5. Zwiększenie do dziesięciu procent oznacza, czysto matematycznie, że otrzymujesz o 1,9 procent mniej energii na litr.

Czy po zapełnieniu E10 konsumujesz trochę więcej?

Tak, w kategoriach czysto matematycznych zwiększa się to o około 2%. Mogłoby być więcej. Ma to związek z właściwościami spalania.

Czy możesz to wyjaśnić bardziej szczegółowo?

Etanol ma wysoką entalpię parowania. Oznacza to, że w procesie parowania wydobywa więcej ciepła. Może to mieć pozytywny wpływ, gdy silnik jest przy pełnym obciążeniu. Ale przy zimnym rozruchu, ponieważ paliwo i tak słabo odparowuje, należy wtrysnąć więcej, aby palna mieszanina dotarła do świecy. Mówimy więc o zwiększeniu konsumpcji o trzy do pięciu procent. W bardzo sprzyjających warunkach niewiele da się wykorzystać. Żeby było jasne: tylko wtedy, gdy różnica w cenie od zwykłego super jest większa niż trzy procent, opłaca się wypełnić E10.

READ  „Z ekonomicznego punktu widzenia” obniżyła prognozy gospodarcze i zaleciła nałożenie ceł na samochody

Jörn Getzlaf, lat 50, ma doktorat z inżynierii i jest profesorem w Szkole Techniki Samochodowej na Uniwersytecie Zachodniej Saksonii w Zwickau. © West Saxon University of Applied Sciences Zwick

Więc z różnicą sześciu centów, czy nie ma sensu uzupełniać E10?

dokładnie.

Niedawno E10 miał tylko 16 procent całej sprzedaży benzyny w Niemczech. Czy to jest koncepcja dla Ciebie?

Pod względem kosztów tak. Z drugiej strony nie ma powodów, dla których E10 nie miałby być pełny. W Ameryce jest E15, a pojazdy też sobie z tym poradzą. Jedynym punktem, który osobiście mogę obejść się bez wysokiej zawartości etanolu w benzynie, jest kosiarka. Jeśli E10 był tankowany, a następnie stał przez długi czas, może to stanowić problem.

Obawy wyrażane przed wprowadzeniem E10, że nowe paliwo może powodować większe zużycie, a nawet uszkodzenie silnika, nie zostały potwierdzone?

Z rozwoju rynku brazylijskiego wiemy, że przy wyższych poziomach etanolu mogą wystąpić problemy z uszczelkami. Przy stawkach na poziomie pięciu lub dziesięciu procent nie jest to oczekiwane. Ostrzeżenia wydane w 2010 roku dotyczą działań rozwojowych w sektorze motoryzacyjnym.

W którą stronę?

Kiedy producent opracowuje nowy pojazd, przeprowadza bardzo długie testy. Między innymi 800-godzinny bieg wytrzymałościowy na hamowni silników. Jeśli cykl życia modelu zakończy się w dającej się przewidzieć przyszłości, producent nie przeprowadzi tego testu ponownie. Tak więc w 2010 roku doszło do zamieszania – nawet nowe samochody reklamowano jako „niekompatybilne z E10”. Po prostu nie są testowane.

Wielu Sasów tankuje w Czechach czy Polsce. Czy istnieją różnice w jakości między benzyną sprzedawaną w tym kraju a benzyną tam dostępną?

Nie. Każdy klient może przeczytać, że na pompie jest norma, która obowiązuje w całej Europie. Jeśli chodzi o benzynę, o to chodzi EN228, dla oleju napędowego EN 590. Właściwie nie ma różnic w jakości.

Ale możesz zobaczyć pompy benzynowe, za pomocą których można ponownie wcisnąć ten sam rodzaj benzyny, wraz z adnotacją „dodaj dodatek”. co to wszystko jest?

My też to mamy, uważamy, że odmiany premium, takie jak dodatki do paliw V-Power, Ultimate i Co, są bardzo popularne w sąsiednich krajach, więc istnieje tam rynek. Ale: Wszystkie paliwa sprzedawane na końcu muszą spełniać określoną normę. W przeciwnym razie nie można go sprzedać.

Czy warto tankować tak wysokooktanowe paliwo, nawet jeśli producent wyraźnie tego nie określa?

Nie poprawnie. Co najwyżej w szczególnych okolicznościach. Na przykład, jeśli jedziesz gdzieś, gdzie jest bardzo ciepło, a standardowe warunki silnika nie są już przestrzegane. Ale tak się nie dzieje w Niemczech.

Czy jest coś, co uniemożliwia naprzemienne napełnianie E5 i E10?

Nie.

We Francji i Holandii E10 jest najlepiej sprzedającym się paliwem. Czy odważysz się przewidzieć rozwój rynku benzyny w Niemczech? Czy ludzie pozostaną przy E5?

Trudno przewidzieć. Z punktu widzenia klimatyzacji sensowne jest również skupienie się bardziej na surowcach odnawialnych. Pod tym względem E10 jest zdecydowanie alternatywą dla oleju mineralnego. A rynek trochę mięknie, jeśli spojrzeć na problem z perspektywy geopolitycznej.

Skąd pochodzi bioetanol do paliw sprzedawanych w tym kraju?

To bardzo różne. Zasadniczo alkohol można wytwarzać z roślin zawierających cukier i skrobię, takich jak buraki, ziemniaki, pszenica czy kukurydza. Biopaliwa w oleju napędowym to rośliny zawierające olej, w większości produkowany z rzepaku i słonecznika. Ale ważną rolę odgrywają również olej sojowy i olej palmowy. Generalnie uważam surowce odnawialne za pozytywne ze względu na zawarty w nich bilans dwutlenku węgla. Z drugiej strony nadal istnieje konkurencja między płytą a czołgiem. Osobiście nie zauważamy wzrostu cen żywności. Ale są kraje, w których ludzie wydają 90% swoich dochodów na żywność. Wtedy mają problem.

Jakim paliwem się tankujesz?

diesel. Nawiasem mówiąc, nie ma tu różnic, tylko jednolicie określony udział biopaliw na poziomie siedmiu procent.

Wywiad przeprowadził Andreas Rensch.

Strona informacyjna ADAC na temat E10

Kontrola modelu przez Deutsche Automobil-Treuhand (DAT) pod kątem zgodności z E10

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Powrót ukraińskich poborowych zaszkodzi polskiej gospodarce – Media | Wiadomości robota

Published

on

Powrót ukraińskich poborowych zaszkodzi polskiej gospodarce – Media |  Wiadomości robota

To jest maszynowe tłumaczenie artykułu z Portal elektroniczny Korrespondent.net. Tłumaczenie nie zostało poddane korekcie ani redakcji, a pisownia nazw i nazw geograficznych nie jest zgodna z nazwami zwyczajowymi Wiadomości z Ukrainy Stosowane konwencje.

W Polsce są setki tysięcy Ukraińców, a ich utrata będzie miała wpływ na gospodarkę kraju.

Magazyn Forbes podał, że wsparcie polskich władz w powrocie poborowych do ojczyzny może mieć negatywny wpływ na polską gospodarkę.

Być może tysiące obywateli Ukrainy mieszkających w Polsce będzie musiało porzucić pracę i wstąpić do wojska, co będzie miało wpływ na gospodarkę kraju.

Rosną także obawy, że duża ich część będzie próbowała opuścić Polskę, aby uniknąć poboru do wojska.

Warto zauważyć, że spośród ponad miliona Ukraińców, którzy przybyli do Polski od początku zakrojonej na szeroką skalę rosyjskiej inwazji w lutym 2022 roku, 371 tys. mężczyzn w wieku służby wojskowej może zgodnie z prawem podlegać poborowi.

Ministerstwo Obrony Narodowej już wcześniej informowało, że Warszawa może pomóc Ukrainie w repatriacji poborowych.

Ambasador RP na Ukrainie Jarosław Gozy powiedział, że ukraińscy mężczyźni w wieku poborowym nie będą przymusowo repatriowani z Polski, ale Warszawa nie podjęła jeszcze decyzji, co z nimi zrobić.

W Polsce jest mniej ukraińskich uchodźców – As-Safir

tłumacz: Głębokie l – Słowa: 229

Spodobał Ci się artykuł? Może powinieneś taki dostać Prezent Brać pod uwagę.
Dyskusje na temat tego artykułu i innych tematów można również znaleźć pod adresem forum.

Powiadomienia o nowych wpisach dostępne są poprzez Facebook, wiadomości Google, Mastodont, kabel, X (dawniej Twitter), VK, RSS Codziennie lub co tydzień e-mail.

READ  W polskiej gospodarce
Continue Reading

Economy

Ostrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa dla Bawarii i Hesji

Published

on

Ostrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa dla Bawarii i Hesji
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

Konsumenci, uważajcie: popularne produkty, takie jak bułeczki czekoladowe Backhaus Bickert, są wycofywane ze względu na możliwe wióry metalowe.

Kassel – Ostrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa wypieków zyskuje obecnie coraz większą popularność wśród klientów Bawaria I Hess paragon. To wiadomość od słynnej firmy Backhaus Bickert z siedzibą w Großostheim w dzielnicy Aschaffenburg. Wiele wypieków, które były dostępne w dniach 10–15 maja 2024 r., zostało obecnie wycofanych.

Wycofanie wypieków z Hesji i Bawarii: Ostrzeżenie dotyczące żywności dla firmy Kornspitz, bułek czekoladowych i jej partnerów

Wycofanie dotyczy wielu popularnych wypieków. To zawiera:

  • Ciasto czekoladowe
  • Ciasto herbaciane
  • Szmaragd
  • Ciastka żytnie
  • Kornspitz
  • Muffiny wieloziarniste
  • Napisane Spitz

Powód wycofania: Nie można wykluczyć obecności wiórów metalicznych w produktach

Powodem wycofania jest możliwa obecność wiórów metalicznych we wspomnianych produktach. „Ze względu na usterkę techniczną układu czyszczącego nie można wykluczyć obecności wiórów metalowych na następujących produktach zakupionych w okresie od piątku 10 24 maja do środy 15 maja 24 maja” – czytamy w komunikacie prasowym spółki.

Ewentualne opiłki metalu spowodowały wycofanie wypieków z Bawarii i Hesji. (Awatar) © Imago Images

Te wióry metalowe stanowią poważne zagrożenie dla konsumentów, ponieważ stwarzają poważne zagrożenie dla zdrowia. Istnieje szczególne ryzyko zakażenia jamy ustnej, gardła i przewodu pokarmowego. Jeszcze kilka miesięcy temu w całym kraju doszło do wycofania wypieków od dużego producenta.

Gorzki smak dla konsumentów: kawałek metalu występujący w bułkach z rodzynkami

Klient miał raporty nt main-echo.de Według niego, w piątek 10 maja kupiłem bułkę z rodzynkami w oddziale w Hesji. Kiedy go zjadł, znalazł w nim metalowy odłamek.

Klient zwrócił rolkę dopiero po czterech dniach od zakupu we wtorek (14 maja). Po konsultacjach z Bawarskim Urzędem Nadzoru ds. Bezpieczeństwa Żywności w Kulmbach oraz wewnętrznym zarządzaniem kryzysowym i higieną firma zdecydowała się rozpocząć kampanię wycofania.

READ  Następujący sprzedawcy obuwia ogłosili upadłość: Ponad 3000 sklepów dotkniętych

„W ramach środków ostrożności postanowiliśmy wycofać wszystkie produkty zakupione w jednym z naszych oddziałów w dniach 10–15 maja” – powiedział Thomas Ruhlmann, autoryzowany przedstawiciel firmy Beckert. main-echo.de.

Przypomnienia w branży spożywczej: Zalecany sposób postępowania dla klientów

Klienci, którzy kupili te wypieki, których dotyczy problem, powinni pilnie unikać ich spożywania. Zamiast tego proszeni są o zwrot produktów do oddziału Backhaus Bickert GmbH & Co. KG, gdzie otrzymają gwarancję pełnego zwrotu pieniędzy.

Wycofania produktów ze względów bezpieczeństwa nie są rzadkością w branży spożywczej. Niedawno wycofano oliwy z oliwek i produkty czekoladowe od kilku sprzedawców detalicznych, takich jak Aldi, Edeka i Kaufland. Bezpieczeństwo konsumentów jest zawsze w centrum uwagi. (dpa/ls)

Continue Reading

Economy

Pilne wycofanie trzech rodzajów oliwy z oliwek

Published

on

Pilne wycofanie trzech rodzajów oliwy z oliwek
  1. Strona główna
  2. konsument

Naciska

W trzech partiach marki oliwy z oliwek wykryto pestycyd zakazany w Unii Europejskiej. Producent wydał wycofanie.

Kassel – W dzisiejszych czasach często trzeba zainwestować dużo pieniędzy, aby kupić oliwę z oliwek. Te dodatkowe koszty często trzeba zaakceptować, choć niechętnie. Ponieważ do niektórych przepisów niezbędny jest popularny olej kuchenny. Jeśli jednak posiadasz w swojej szafce kuchennej produkty określonej marki, powinieneś zachować ostrożność. Zawierają one jedną resztę w Unia Europejska Sprawdzone, nieautoryzowane pestycydy. W związku z tym producent zainicjował wycofanie produktu. Eksperci ostrzegają, że obchodzenie się z tym pestycydem jest „niezwykle niebezpieczne”. Owoce sprzedawane w Rewe również niedawno zostały wycofane z rynku ze względu na skażenie pestycydami.

Wycofanie dotyczy trzech rodzajów oliwy z oliwek marki „Gaea”. © Importhaus Wilms/Impuls GmbH & Co. KG

Producent przypomina oliwę z oliwek – pestycyd zakazany w Unii Europejskiej, który wykryto podczas kontroli

Wycofanie dotyczy trzech rodzajów oliwy z oliwek marki GAEA. Dom importowy Wilms został ukończony foodwarning.eu Stwierdzono, że badanie trzech partii produktów wykazało przekroczenie maksymalnej dopuszczalnej zawartości chloropiryfosu. Ten środek owadobójczy jest zakazany w Unii Europejskiej od 2020 roku.

Wycofanie dotyczy następujących oliw z oliwek:

  • GAEA CLASSIC 500ml – Partia L4008 / Najlepiej spożyć przed: 8 lipca 2025 r.
  • GAEA SELECT 500ml – partia L4010 / Najlepiej spożyć przed: 10 lipca 2025 r.
  • Olej sałatkowy GAEA 500ml – partia L4009 / Najlepiej spożyć przed: 9 lipca 2025 r.

Producent ostrzega, że ​​długotrwałe, wysokie spożycie pestycydów może prowadzić do chorób. W komunikacie potwierdza się: „Ze względów ostrożności w celu ochrony konsumenta nie zaleca się spożywania powyższych partii”. Klienci, którzy zakupili produkt z dotkniętych partii, mogą zwrócić go do supermarketów bez okazywania paragonu i otrzymać zwrot ceny zakupu.

Pamiętaj o oliwie z oliwek: narażenie na pestycydy może spowodować uszkodzenie mózgu

Sieć Akcji Pestycydowej ma taką ogłoszenie Wyjaśnił, że chloropiryfos jest bardzo niebezpieczny. Istnieją mocne dowody na to, że insektycyd ma negatywny wpływ na rozwój układu nerwowego i może prowadzić między innymi do obniżenia IQ, utraty pamięci roboczej i problemów z koncentracją.

Chociaż ta substancja chemiczna jest zakazana w ponad 40 krajach na całym świecie, insektycyd jest nadal stosowany w wielu krajach, mimo że istnieją już bezpieczne alternatywy dla środowiska i rolno-środowiskowe. Wysoki poziom pestycydów jest prawie zawsze przyczyną wycofania produktów, w tym produktów z kurczaka.

READ  Brak zainteresowania nową zimną wojną
Continue Reading

Trending