Czy Mick Jagger, sir, o czymś zapomniał? Nie brytyjski żart, czarny służył jako filiżanka Earl Grey. „Wczoraj wypiłem piwo w Ogrodzie Angielskim”, mówi po niemiecku na Stadionie Olimpijskim, jakby nie był jednym z ocalałych gigantów rocka wśród około 70 000 fanów, ale odwiedzał przyjaciół. I tak właśnie wyglądały zdjęcia z jego pikniku miejskiego, które udostępnił na Instagramie dzień przed pierwszymi dwoma koncertami w Niemczech z trasy „60” zespołu Rolling Stones: Mick odpoczywający na Friedensengel, Mick naśladujący krok białego olbrzyma na Leopoldstrasse do .
A Mick siedzi w ogródku piwnym, podnosząc szklankę (tu przełączony na tryb wideo), mówiąc coś bełkotliwego, wiwatując i uśmiechając się złośliwie.
„To była pogoda w bikini”, powiedział teraz publiczności, „niewiele bikini dzisiaj!”
Wielka ironia, bo nikt nie pomyślał o pływaniu przed 116. koncertem zespołu w Niemczech (jak ocenia Jäger). E-mail ostrzegał posiadaczy biletów, aby nosili odzież przeciwdeszczową, ponieważ „zła pogoda z ulewnym deszczem, błyskawicami i porywistymi wiatrami” zbliża się do Monachium. Około 14:30 siły bezpieczeństwa zawołały tych, którzy już czekali przez megafon: wejście musiało zostać opóźnione o godzinę do 18, a impreza rozpoczęła się o 20:45.
Niebo jest ciemnoszare, czasem mży. „Czy już jesteś w kolejce, czy nadal masz kontrolę?” Fani pytają się nawzajem w nieco zdezorientowanej sytuacji. Wielu sprawdza radar deszczowy w swoich telefonach komórkowych i skanduje hasło: „Znowu robi się jaśniej”. Olympiaberg, gdzie wiele osób przechadza się po południu podczas tak ważnych wydarzeń, aby później zobaczyć i usłyszeć coś ze stadionu, jest teraz opustoszały.
Niewielu z nich chce spędzić czas oczekiwania w teatrze. Na scenie w Olympiasee „Pacifico Boy” powinien być drugim dniem Zielone ŚwiątkiOtwarte festiwale. Piosenkarz Fede Sanchez, jedyny w swoim rodzaju na scenie monachijskiej, uciekł za kulisy pod plandeką. On też zachwyca się kamieniami. W 1990 roku, w wieku czternastu lat, po raz pierwszy zobaczył ją na koncercie. „Pomyślałam: dobrze je znowu zobaczyć, to będzie ostatni raz”. A teraz mówi się, że występuje 150 metrów od swoich „muzycznych rodziców”, „Wow, co za wspaniały dzień!” Christian Kessler nie jest jeszcze pewien. Włożył Theatron, tak jak robił to na letniej scenie na stadionie w latach mojej korony. Uważa, że to wspaniale, że znowu gra na mniejszej scenie: „Wczoraj było 3500 osób. Świetnie. To jest mój dom”. A współpraca z Parkiem Olimpijskim była owocna: w tym roku mógł organizować koncerty na Mistrzostwa Europy i Tydzień Pamięci Olimpijskiej. Potem sięga do kieszeni marynarki i wyciąga złożoną kartkę: Bilet na Stonesów. Ktoś z Park-GmbH podał mu to. Nie wie jeszcze, czy zajrzeć później, najpierw musi podjąć z drużyną trudną decyzję: drugi dzień Theatrona zostanie odwołany z powodu deszczu.
Kilkuset fanów chciałoby odebrać swoje „szczęśliwe bilety” z kolejki „Lucky Dip” przy kasie. Mężczyzna z Rosenheim powiedział, że po napiwku z fanklubu zapłacili tylko 66 euro, mogli siedzieć z przodu lub daleko na trybunach. „W każdym razie zdecydowanie okazja”. Ale czekali w kolejce od wielu godzin, bo tylko jedna osoba w maleńkim domku wystawiała bilety po okazaniu dowodu tożsamości. „katastrofa!” mówi Rosenheimer.
Robin jest młodym mężczyzną z Dusseldorfu, a jego ojciec Stephan jest cierpliwy. Przez całe popołudnie. Jesteś na początku kolejki przy głównym wejściu, za kobietą, która czeka od dziewiątej rano. Mają bilety na tyłach, w kategorii „srebrnej”, gdzie chcą dostać się do szlabanu. Nigdy nie rezygnujesz z dobrej pozycji oczekiwania.
Wyścig o pierwsze miejsce
Nawet jeśli zapomniałeś poncza przeciwdeszczowego w hotelu. — Ach, pierwsi już biegną do środka — mówi uspokojony Robin. Tu także otworzą się bramy. „Kiedy go włączysz, ponownie się tu wyłączymy”, Folder ostrzega przez głośnik, aby zachować spokój. Kobieta o dziewiątej rozkłada ręce w pozycji Titanica i podnosi w jego stronę palce.
Mężczyzna wciąż stoi tyłem do stadionu, patrząc na coraz liczniej przybywających kibiców, niosąc przezroczysty rękaw niczym Świadkowie Jehowy Wieża kontroli-czasopismo. Posiada dwie mapy i plan boiska. „Są całkowicie z góry”, wyjaśnia zainteresowanej parze. Pytają, ile mają go kosztować. „Obecnie mam 750 lat. W obu przypadkach” – wyjaśnia spokojnie mężczyzna. Kosztują 523 euro za sztukę. Inspektorzy wrzeszczeli ze zdumienia i udali się do najbliższego dealera.
„Nie jestem profesjonalnym sprzedawcą” — mówi Frisinger. Miał cztery karty. Sprzedał już jedną, która była jego synowi, ale nie mógł z nim przyjść. „Najlepsza kobieta na świecie” dała mu pozostałe dwa bilety, nie wiedząc, że niektóre z nich już zamówił.
„Mam jeszcze dwie godziny”, powiedział z uśmiechem, „no cóż, nikt nie chce siedzieć na podwórku za tyle pieniędzy, kiedy pada”. Oprócz niego para otrzymała dwa bilety od profesjonalisty z szarej strefy: zamiast 300 płacą 200 euro. piątka.
„Co z tego, że możemy nawet dziś dostać się na stadion”, powiedziała para z Ulm. Kupiła na stoisku T-shirt z legendarnym logo w języku. Dopasowując jej rajstopy z mnóstwem małych buzi. „Każda kobieta mogła go mieć, a ja byłam jego własnością jako zidonia” – mówi.
Nadal flirtuje z marynarką za 80 euro. Chociaż w grupie oczekującej jest teraz ruch, nadal mają wątpliwości. „Właśnie usłyszeliśmy, że koncert zostanie odwołany”.
W biurze Olympiapark GmbH telefon dzwonił po południu pierwszego koncertu na stadionie po dwuletniej epidemii. Właściciele drogich biletów na miejsca na placu również dzwonią z zapytaniem, czy mogą przynieść parasol. Nie ma szans, wyjaśnia rzecznik parku Tobias Koehler: „To tylko ryzyko imprez plenerowych”.
Burza rozstępuje się nad polem
Jednak istnieje bardzo duże ryzyko: grad, burze lub uderzenie pioruna w przesiąkniętą deszczem miskę, wyjaśnia Kohler. Dlatego zarząd parku i regulator FKP Scorpio stale konsultował się z serwisem pogodowym – i zostawiał ludzi na deszczu dla własnego bezpieczeństwa.
Goście czekali spokojnie. Wtedy staje się jasne: kiepska burza przesuwa się na północ i południe od stadionu. Wielka impreza może się rozpocząć. Krótko po zapowiedzi filmu „Ladys and Gentlemen: The Rolling Stones” na niebie pojawiły się różowe chmury i złote zachody słońca.
„W Monachium świetnie się bawimy”, mówi Jäger, dopingując kolejne dziesiątki tysięcy. nie podoba? Zaplanowany. Czy nie możesz zawsze dostać tego, czego chcesz? Mick Jagger myli się tutaj, wszyscy dostają to, o czym marzyli tego wieczoru.
„Och, burza zagraża dziś mojemu życiu, jeśli nie dostanę jakiegoś schronienia, o tak, zniknę” – śpiewa kapitan pod wieżą olimpijską promiennie żółto-niebiesko i do zdjęć dymiących ruin wojny, przypominając nam, że są rzeczy gorsze niż kilka pryszniców. „Wojna, dzieciaki, to tylko jeden strzał”.
To wielka chwila z najwspanialszego starego zespołu rockowego na świecie. Jest ich sporo. Dla Tobiasa Kohlera to fajne i potężne „Miasto duchów”. A Gerhard Vats zachwyca się „energetyczną częścią drugiej” serialu. W pierwszej wersji – „dziwne, nieco chwytliwe wersje” – być może uratowaliby im życie, uosabia długowłosego słonecznego chłopca po koncercie w amfiteatrze. Vates wie, że Mick, Keith & Co. w tamtym czasie pomagali Giorgio Moroderowi i Reinholdowi Mackowi w studiach Musicland, nawet gdy Stonesi nagrywali „tony” materiału w Monachium. „Miałem zespół. Nigdy nie prosiłem o autografy. Zawsze byli dla mnie mili” – wspomina. Ładne, nieruchome kamienie. Albo jak właśnie powiedział Jäger: „Monachium, jestem Moog de”. Niczego nie zapomniał.