Connect with us

Economy

Region z wielką przyszłością

Published

on

Region z wielką przyszłością

Trimarium, bo tak nazywa się ten obszar, ma szczególne znaczenie w obecnej sytuacji geopolitycznej. Inicjatywa, do której należy trzynaście krajów od krajów bałtyckich po Chorwację i Bułgarię, nie chce konkurować z Unią Europejską.

Dokładnie 100 lat temu Richard Coudenhove-Kalergi stwierdził w swoim dokumencie programowym Pan Europa, że ​​„uciśnione ludy Wschodu zostały uwolnione przez upadek trzech ostatnich imperiów europejskich”. „Wschodnioeuropejska rewolucja narodowa” reprezentuje „decydujący etap na drodze do paneuropeizacji”. Dało to Europie „jednolity wygląd oparty na państwie narodowym i demokracji” i dominował kontrast między ludami panów i niewolników, między mieszkańcami Europy Zachodniej i Wschodniej. Coudenhove-Kalergi wezwał całą Europę do odwrócenia się od wszelkich form imperializmu, szowinizmu i zemsty. Później zdanie „Gdyby umysł nie zrobił tego wcześniej – przeciwności losu stworzyłyby paneuropejskie” stało się prawdą po wybuchu przyszłej, wyniszczającej wojny, przed którą tak często ostrzegał. Paneuropejski Coudenhove-Kalergi widział nie tylko gospodarczą potrzebę zachowania konkurencyjności, ale także jedyne lekarstwo na rosyjską inwazję, która położyła kres młodej niepodległości krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z upadkiem żelaznej kurtyny i rozszerzeniem Unii Europejskiej na wschód sytuacja ta została przywrócona, ale pod względem gospodarczym i politycznym Wschód i Zachód nie były i nadal nie są sobie równe.

Orzeł, lew i krzyż

Inicjatywa Trójmorza (3SI) ma to zmienić. W szczególności wiąże się to z Międzymorzem („Międzymorzem”) – wizją polskiego bohatera narodowego i założyciela państwa polskiego, Józefa Piłsudskiego, dotyczącą unii państw między Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym, co podejrzewano m.in. podejrzenie próby kontroli ze strony Polski.

80 lat po opublikowaniu Pan-European w 2023 roku, polski historyk Wojciech Roskowski położył intelektualne podwaliny pod politykę i ekonomię swoją książką Orzeł, lew i krzyż: historia kraju Trimarium, wcześniej dostępną tylko w zjednoczeniu Polski Europy Środkowej i Wschodniej – a wraz z nim emancypacja spod dominacji krajów Unii Zachodnioeuropejskiej. To, co Roskowski ma wspólnego z tym wysoce zróżnicowanym językowo, historycznie i kulturowo regionem między morzami, to jego gospodarcze zacofanie – konsekwencja późnej industrializacji i złego zarządzania socjalistycznego – oraz, biorąc pod uwagę stałą historyczną, stałe wspólne zagrożenie ze strony imperialistycznych mocarstw. Podobnie Roskowski twierdzi, że państwa muszą zapomnieć o historycznych ranach i mściwych reakcjach, zaakceptować istniejące granice i wzmocnić tożsamość regionalną, jeśli cel „Trójmorza” ma się urzeczywistnić. Krótko mówiąc, wzywa do samoświadomości i samorealizacji Europy Wschodniej i Środkowej, która oficjalnie już się dokonała, na poziomie politycznym, kulturalnym i gospodarczym, włączając Ukrainę, Mołdawię i Białoruś, jeśli przeciąć linę. z Moskwy. Tyle z teoretycznego punktu widzenia.

READ  Produkt marki własnej K-Classic został wycofany ze sprzedaży

Mając to na uwadze, program Inicjatywy Trójmorza został zaprojektowany w bardzo praktyczny sposób. Ma na celu przede wszystkim poprawę wspólnej infrastruktury, tj. energetyki, systemu transportowego, bezpieczeństwa danych i sieci cyfrowych, ale fundusz inwestycyjny może być również wykorzystany do napędzania wzrostu i zwiększania potencjału innowacyjnego. W dłuższej perspektywie rozpocznie się proces tworzenia sieci infrastrukturalnych, co już miało miejsce w Europie Zachodniej.

Partnerem inicjatywy jest także Ukraina

Zapoczątkowana w 2015 roku Inicjatywa Trójmorza obejmuje państwa założycielskie: Chorwację, Polskę, kraje bałtyckie, Czechy, Słowację i Słowenię oraz Bułgarię, Rumunię, Węgry i Austrię. Niemcy i USA, które wspierają projekt w szczególności finansowo, uczestniczą w konferencjach 3SI jako państwa-obserwatorzy. Ponadto w wyniku rosyjskiej wojny napastniczej Ukraina zostaje uznana za współpartnera w 2022 r., co jak podkreśla prezydent RP Andrzej Duda „wykracza poza partnerstwo strategiczne”. Jak wyjaśnił prezydent Wołodymyr Zełenski, kraj ma nadzieję, że doprowadzi to do intensyfikacji współpracy w sektorze energetycznym oraz integracji z transkarpacką transnarodową siecią drogową i europejską siecią kolejową.

Finlandia i Szwecja mogłyby się przyłączyć

Ogólnie rzecz biorąc, atak na Ukrainę po raz kolejny wzmocnił potrzebę Inicjatywy Trójmorza – między innymi w związku z nagle pojawiającymi się problemami transportowymi i energetycznymi – tak opowiedzieli przedstawiciele tego kraju na niedawnym kongresie w Rydze. W szczególności konieczna dywersyfikacja polityki energetycznej poprzez wspólny system dostaw energii oraz budowę terminali skroplonego gazu w celu poprawy możliwości importowych była przedmiotem troski przed wojną, ale obecnie stała się głównym celem krajów 3SI. Inicjatywa Trójmorza, poza celami gospodarczymi na pierwszym miejscu, służy także promowaniu współpracy politycznej między uczestniczącymi krajami, a tym samym współpracy między krajami europejskimi. Ponadto należy wzmocnić stosunki transatlantyckie.

3SI nie chce być kontrzwiązkiem działającym równolegle z Unią Europejską, ale raczej pełnić rolę komplementarną, co zawsze podkreślają przedstawiciele polskiego rządu, których przeciwnicy często stawiają przed Brukselą. Jednocześnie ludzie są świadomi potencjalnego wpływu politycznego, jaki może wyniknąć z szerokiego sojuszu – być może obejmującego Finlandię i Szwecję – krajów o podobnych poglądach politycznych i ekonomicznych, jak to zrobił ambasador RP w Estonii w wywiadzie dla polskiej międzynarodowej – tłumaczyli widzowie i nadawca „TVP Świat”. Podczas wizyty w Polsce nowy prezydent Czech i były generał NATO Petr Pavel zaapelował także o wewnętrzną europejską równowagę sił i wzmocnienie infrastruktury granicznej. Czy zatem podział na Wschód i Zachód w Europie wreszcie się przezwycięży? Roszczenie Inicjatywy Trójmorza niewątpliwie istnieje – a wojna rosyjska tej wizji użycza, bo świat patrzy na Europę Środkowo-Wschodnią bardziej uroczo niż od dziesięcioleci, a znaczenie polityki bezpieczeństwa regionu rośnie co strategiczny poziom gospodarczy i zbrojenia, niezbędny impuls.

READ  Z wyjątkiem jednego: Ekspert finansowy przewiduje pęknięcie bańki kryptowalutowej: Kryptowaluty faktycznie mają „nawet ujemną wartość” | biuletyn Informacyjny

Rozbieżne spojrzenie na relacje biznesowe

Jednak wyszehradzki badacz Łukasz Lewkowicz z Central European Institute of Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie potwierdził Daily Post, że stosunki handlowe między

Inaczej należy spojrzeć na kraje uczestniczące w inicjatywie. Nie tylko udział krajów 3SI w ich handlu ogółem, ale także udział inwestycji bezpośrednich z krajów 3SI w inwestycjach ogółem w poszczególnych krajach – z wyjątkiem Chorwacji, Słowenii i Słowacji – jest w ostatnim czasie raczej niski. Lukovic wyjaśnia, że ​​Niemcy pozostają najważniejszym partnerem handlowym krajów 3SI. Rosyjska inwazja na Ukrainę, wzrost cen energii oraz produktów i usług w regionie będą miały negatywny wpływ na rozwój gospodarczy krajów 3SI i chęć bezpośredniego inwestowania w nich. Kolejnym wyzwaniem jest różny stopień zaangażowania poszczególnych krajów jako wzajemnych partnerów handlowych, ale także w ramach tej samej inicjatywy.

Konieczna będzie większa instytucjonalizacja

Zdaniem Lewkowicza, współpraca krajów regionu może promować programy wsparcia startupów dla średnich firm i regionalnych startupów, a także powinny powstawać projekty wspierające innowacyjność i transgraniczną infrastrukturę. Wspólny sekretariat może przyczynić się do instytucjonalizacji i ułatwienia spotkań na szczycie.

Wersja drukowana Tagespost uzupełnia aktualne wiadomości na die-tagespost.de o podstawowe informacje i analizy.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Kaługa w Rosji: Citroën C5 Aircross jest montowany w hali produkcyjnej z chińskich komponentów. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis wycofał się z Rosji. Jednak modele Citroëna C5 Aircross zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze. Umożliwia to istnienie globalnej sieci gospodarczej.

Kaługa / Monachium – Im Wojna ukraińska Fronty stwardniały, a gospodarczo między Rosją a Zachodem nadeszła epoka lodowcowa. Nie oznacza to jednak, że w największym kraju świata nie ma już europejskich producentów. przeciwnie. Chociaż europejski producent samochodów Stellantis zakończył produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje, nowe modele Citroëna C5 Aircross wyraźnie zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze (na południowy zachód od Moskwy).

Rosja: Produkcja samochodu Citroen z komponentów z Chin

wysoki Reutera Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła seryjną produkcję tego modelu. Dostawy pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się produkcja seryjna Citroëna C5 Aircross” – cytuje komunikat prasowy Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Niedawno niemiecki gigant materiałów budowlanych uległ presji opinii publicznej i wycofał się z lukratywnego rosyjskiego biznesu:

W lutym agencja informacyjna po raz pierwszy poinformowała, powołując się na dane celne i dwóch informatorów, że z Chin sprowadzono co najmniej 42 zestawy w celu montażu modelu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Jednak same komponenty nie pochodzą z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

Stellantis „stracił kontrolę w Rosji” – Chiny interweniują w przypadku włamania

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. odkrył, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiada 70% udziałów w fabryce, a Mitsubishi pozostałe 30%. wysoki Silnik samochodu i sport Firma Automotive Technologies przejęła obecnie fabrykę, a samochody francuskiego producenta samochodów, w szczególności C5 Aircross, nadal zjeżdżają z linii montażowej.

Podczas gdy zachodnie firmy stopniowo wycofują się z Rosji po eskalacji w lutym 2022 r., powiązania gospodarcze między Rosją a Chinami zacieśniły się, w tym w sektorze motoryzacyjnym: dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był prawie siedmiokrotnie wyższy niż w 2019 r. 2022, co oznacza wzrost wartości o około 10 miliardów dolarów.

READ  Południe Przegląd / Ekonomia, banki centralne, polityka
Citroën C5 Aircross: partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Rosyjska gospodarka: Citroën C5 Aircross zjeżdża z linii montażowej dzięki wspólnemu przedsięwzięciu

Kilka miesięcy temu Stellantis podał, że w wyniku zaprzestania działalności w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak europejskiej grupie udało się już podnieść po porażce: w 2023 r. grupa odnotowała zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Dane celne pokazują: Wygląda na to, że Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze i nic o nich nie wiedział. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Czy ten sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję Reutera Według niejasnych. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne komponenty najlepszych niemieckich producentów, nawet po rozpoczęciu wojny, trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Rossmann, Edica & Co.: Pamiętaj! Ta przekąska sprawi, że poczujesz się źle

Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  18 października 2022 - Międzynarodowy komunikat prasowy
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending