Connect with us

Economy

Praca w Polsce: Jak powstają miejsca pracy między Kostrzynem a Słubicami

Published

on

Praca w Polsce: Jak powstają miejsca pracy między Kostrzynem a Słubicami

W Polsce istnieje 14 specjalnych stref ekonomicznych (Specjalna strefa ekonomiczna, SSE). Celem jest rozwój gospodarczy w regionach. Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KS SSE SA) od 1997 roku obsługuje polskich i zagranicznych inwestorów w kilku obszarach biznesowych na terenie województwa lubuskiego, północnej części Wielkopolski i zachodniej części Pomorza Zachodniego.

„Jesteśmy organizacją, która wspiera przedsiębiorców na każdym etapie” – wyjaśnia Maciej Borowski, dyrektor ds. marketingu. Wyszukujemy wraz z inwestorami idealne lokalizacje pod osiedle, a także służymy doradztwem i wsparciem przy niezbędnych inwestycjach.

Inwestycje o wartości ponad 6 miliardów euro w ciągu 20 lat

Według Borowskiego Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna jest najszybciej rozwijającą się finansowo i regionalnie w Polsce. W ciągu ostatnich 20 lat firmy w regionie zainwestowały ponad 6 miliardów euro. „W rekordowym roku 2021 firmy otrzymały wsparcie na inwestycje w naszym regionie o wartości ponad 1,2 mld zł” – wyjaśnia. Dodał: „W tym roku wynosi to około 250 milionów euro, ale rok się jeszcze nie skończył”.

Jeżeli przedsiębiorca chce założyć zakład produkcyjny w Ekonomii Społecznej i Solidarnej oraz spełniać kryteria określone przez Unię Europejską, może liczyć na ulgi podatkowe, w tym m.in. zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych czy podatku dochodowego. Zwolnienie podatkowe ma na celu stworzenie zachęt do inwestycji. Takie gminy jak Kostrzyn czy Slobice nadal czerpią korzyści finansowe – niezależnie od utworzonych miejsc pracy. „Przedsiębiorcy nie płacą podatku dochodowego, ale płacą podatek od nieruchomości. Dochód ten ma istotny wpływ na budżet gminy” – mówi Maciej Borowski.

Jak przyciągnąć młode talenty z regionu

W ciągu ostatnich 20 lat dzięki Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w regionie powstało ponad 50 000 miejsc pracy – podkreśla Dyrektor ds. Marketingu. Ponadto lokalni dostawcy, wykonawcy robót budowlanych, firmy transportowe itp. również korzystają z różnych osiedli i firm. „Każda forma działalności gospodarczej pozytywnie wpływa na rozwój lokalny” – mówi Maciej Borowski.

READ  Możliwa recesja w Europie: Zarządzający Funduszami zaleca antycykliczne inwestowanie w czasach kryzysu | biuletyn Informacyjny
-->

Gigafabryka Tesli w Gruenheide

Deweloperzy gospodarczy w Polsce nie boją się wysiedleń pracowników spowodowanych przez Teslę

Dodaje: „Nasza misja nie ogranicza się wyłącznie do udzielania bezpośredniej pomocy rządowej. Łączymy także partnerów.” Na przykład firmy SSE są ściśle powiązane ze szkołami zawodowymi w regionie. „Firmy przyjmują praktykantów i stażystów. Oferują podwójne szkolenie, podobnie jak w Niemczech. Wyjaśnia, że ​​niektóre firmy założyły własne szkoły, w których kształcą przyszłych pracowników. Jeśli przedsiębiorca nie może znaleźć wykwalifikowanych pracowników, „doradzamy, jak najskuteczniej przyciągnąć ich na rynek, np. oferujemy współpracę z agencjami rekrutacyjnymi”.

Jakie korzyści z polskich SSE korzystają także Niemcy?

Istnieje również wiele firm, które ściśle współpracują z niemieckimi dostawcami. „Polscy przedsiębiorcy współpracują z niemieckimi firmami m.in. w zakresie szkoleń czy zakupu maszyn, które później są tu instalowane i użytkowane” – wyjaśnia szef marketingu. Ponadto niemieckie porty i terminale żeglugowe służą do importu lub eksportu towarów. Maciej Borowski jest przekonany, że niemiecka gospodarka korzysta także ze specjalnych stref ekonomicznych, takich jak ta w Kostrzynie Słopicach.

Kostrin może zbudować objazd - i wiele więcej

Kostrin może zbudować objazd – i wiele więcej

Największą spółką, która również należy do SSE Kostrzyn-Słubice, jest niemiecka firma: Volkswagen. Volkswagen posiada przede wszystkim samochody dostawcze budowane w swoich zakładach produkcyjnych w Poznaniu.

Fabryka samochodów w Poznaniu (zdjęcie archiwalne)

Fabryka samochodów w Poznaniu (zdjęcie archiwalne)
© Foto: Jakub Kazmarczyk/DPA

Od papieru toaletowego po konstrukcje stalowe – wszystko produkowane jest m.in. w Kostrzynie

W samym Kostrzynie swoją siedzibę ma włoska firma ICT Poland produkująca papier toaletowy, papier kuchenny i serwetki. W Niemczech swoje produkty sprzedają pod marką Foxy. Innym przykładem jest belgijsko-niemiecko-polska firma Telescope, która zajmuje się produkcją konstrukcji stalowych wykorzystywanych w budowie dźwigów. „W Kostrzynie produkowane i spawane są części stalowe, które później wykorzystywane są do budowy dźwigów na całym świecie” – wyjaśnia Borowski.

Olsa Poland produkuje w Kostrzynie elementy reflektorów samochodowych. W polskim mieście produkowany jest także papier offsetowy, z którego drukuje się gazety i książki, a także kołdry i poduszki. To produkty, które znajdują nabywców w całej Europie.

READ  Polska chce kontrolować zachodnią Ukrainę

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Możliwa recesja w Europie: Zarządzający Funduszami zaleca antycykliczne inwestowanie w czasach kryzysu | biuletyn Informacyjny

Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Gospodarka w Uckermark: Schwedt korzysta z silnych firm w Felchow i Schöneberg
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Panzer Thriller: Były ambasador wyjaśnia, dlaczego Polacy już nam nie ufają | Polityka

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Trending