Connect with us

Economy

Polska i Bruksela Naczynia – DW – 9 stycznia 2016

Published

on

Polska i Bruksela Naczynia – DW – 9 stycznia 2016

Kto dziś będzie w Łodzi, a może ostatni raz dziesięć, dwadzieścia lat temu, nie rozpoznałby trzeciego co do wielkości miasta w centralnej Polsce. Dotarcie na dworzec nie jest już takie proste, gdyż obecnie trwa przebudowa pod ziemią: kosztem 500 milionów euro. Cztery piąte tej kwoty pochodzi z kasy Unii Europejskiej. Kontynuujemy podróż tramwajem, którego sieć jest obecnie w fazie generalnego remontu: jego koszt to 250 milionów, z czego siedem na dziesięć euro pochodzi z Brukseli. Oprócz nowego muzeum i nowego centrum naukowego.

To dzieje się od lat, nie tylko w Łodzi. W całym kraju sieć autostrad wzrosła z 765 km do prawie 3000 km. Dwa lata temu po raz pierwszy w Polsce pojawiły się pociągi dużych prędkości, co jest, że tak powiem, symbolem spektakularnego sukcesu, jaki polska gospodarka osiągnęła na przestrzeni lat. Ale także jako symbol wsparcia z funduszy unijnych, bez którego – zdaniem ekspertów – ten sukces nie byłby możliwy.

2 tysiące kilometrów nowych autostradZdjęcie: Photo Alliance/DPA

Wzrost, wzrost, wzrost

Sukces ma wiele twarzy: polska gospodarka rośnie nieprzerwanie od kilkunastu lat. Nawet poważny kryzys finansowy po 2008 roku nie spowolnił przemieszczania się Polaków, jak żaden inny kraj w Unii Europejskiej. Od czasu przystąpienia kraju do Unii Europejskiej w 2004 r. wzrost gospodarczy jest dodatni i osiąga maksymalny poziom 7,2%. W zeszłym i tym roku było to prawdopodobnie około 3,5 proc. Stopa bezrobocia spadła z dwudziestu do około ośmiu procent. Sukces osiągnął także biedni rolnicy: ich dochody podwoiły się od 2004 r.

Dzieje się tak także dzięki wsparciu, jakiego udziela Unia Europejska: od momentu akcesji Polska otrzymała 30 miliardów euro pomocy strukturalnej na samo rolnictwo. Polska jest największym odbiorcą netto wśród krajów UE – w ciągu ostatnich dziesięciu lat z kasy UE do Polski napłynęło łącznie 80 miliardów euro. W ciągu najbliższych dziesięciu lat powinno być kolejnych 82,5 miliarda euro.

READ  Aldi i Edeka realizują nową strategię
Warszawa: Jasna strona polskiego sukcesu..Foto: Getty Images/AFP/S. lubrykant

nieszczęście? Jaki kryzys?

Co o tym wszystkim sądzą Polacy? 58% uważa, że ​​ich kraj przeżywa kryzys gospodarczy. Trudno w to uwierzyć, ale tak wynika z sondażu przeprowadzonego jesienią ubiegłego roku przez instytut badania opinii publicznej TNS. Wybory wygrała właśnie Prawo i Sprawiedliwość, partia konserwatywna Jarosława Kaczyńskiego. Teraz nowy rząd PiS pod przewodnictwem Kaczyńskiego z radością ogłasza, że ​​zapewni poprawę gospodarczą i zrównoważony wzrost.

Reakcję gospodarki widać na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, która jest jak dotąd najbardziej dynamiczną platformą notowań w regionie. Odkąd w maju kandydat Kaczyńskiego, Duda, został wybrany na prezydenta, najważniejszy polski indeks giełdowy WIG 20 stracił co najmniej 30 proc. Wyniki wyborów parlamentarnych dodatkowo wzmocniły tę tendencję. W październiku szef Konfederacji Pracodawców Polskich Andrzej Malinowski przestrzegł w prasie niemieckiej: „Nie można teraz narażać naszych sukcesów, bo zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby je osiągnąć”.

Polska jest krajem wyraźnie podzielonym także w kwestiach gospodarczych. Ponad jedna trzecia wyborców uwierzyła w pesymizm PiS, dając swojemu obozowi bezwzględną większość w parlamencie – choć na PiS głosowało zaledwie około 19% Polaków, przy frekwencji wynoszącej nieco ponad 51%. Na koniec jeden z obserwatorów powiedział: „Polska wieś uwierzyła obietnicom PiS”.

…i minus: bieda na polskich wsiachZdjęcie: Getty Images

Umowy śmiecioweI inne problemy

Oczywiście polski sukces ma też swoje wady. Zarobki Polaków są w dalszym ciągu znacznie niższe niż w Europie Zachodniej, gdzie za granicą pracuje około dwóch milionów Polaków. Na wschodzie i południowym wschodzie kraju stopa bezrobocia utrzymuje się na poziomie 20 procent. Do tego dochodzi „umowa śmieciowa”, umowa o pracę tymczasową na tak złych warunkach, że wszyscy znają ją pod tą nazwą – dotyczy to 1,4 mln Polaków.

Na tym opierają się obietnice wyborcze poprzedzające powstanie rządu PiS: płaca minimalna w wysokości 2 euro dla osób o niskich dochodach, po raz pierwszy w historii zasiłki na dzieci, bezpłatne leki dla osób starszych i ulgi podatkowe w wysokości Ten. 2000 euro dla każdego.

READ  Atak na Nord Stream: śledczy wydają się sprawdzać nowe tropy w ukraińskich kręgach wojskowych - Gospodarka i Volkswagen - Wiadomości

Drogie obietnice wyborcze

Jak to ma być opłacane? Eksperci szacują, że wszystkie obietnice będą kosztować około dziesięciu miliardów euro, przy budżecie państwa wynoszącym zaledwie 80 miliardów euro. Podjęto już decyzję o opodatkowaniu banków w wysokości 0,44% całkowitego rocznego bilansu, czyli więcej niż gdziekolwiek indziej w Europie. Nowy konserwatywny rząd chce także nałożyć wyższe podatki na międzynarodowe sieci handlowe. Rząd spodziewa się wówczas większych wpływów podatkowych dzięki lepszej polityce gospodarczej, a podczas kampanii wyborczej dał do zrozumienia, że ​​może uzyskać dostęp do większej niż dotychczas kwoty środków unijnych.

Siłacz Polski: Jarosław KaczyńskiFot. Reuters/K. Pryszcz

To nie będzie łatwe. Komisja Europejska chce zająć się polską sprawą w Brukseli 17 stycznia. Nie będzie tu chodzić o kwestie gospodarcze czy budżetowe, ale o praworządność. Pytaniem jest, czy pierwsze kroki nowego polskiego rządu nie zagrożą praworządności w kraju. Dyskusja stanowi wstępny etap nowej procedury, skupiającej się początkowo na dialogu z danym krajem. Jednak w skrajnych przypadkach Polska może zostać pozbawiona prawa głosu w UE na koniec długiego procesu. Nie wydaje się, aby ułatwiało to dostęp do brukselskich naczyń.

ar/zdh (rtr, afp, archiwum)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Voit został sprzedany firmie Millison z Chin

Published

on

Voit został sprzedany firmie Millison z Chin

Dostawca samochodów Voit został sprzedany chińskiej firmie. Spółka z siedzibą w St. Ingbert ogłosiła to w piątek. Z informacji dostępnych dla naszej gazety wynika, że ​​dostawcy samochodów groziło nieuchronne bankructwo. Według kierownictwa w całym Voit zostanie zachowanych około 1750 stanowisk pracy, w tym około 1000 w Kraju Saary.

Funkcjonalność Voit musi zostać w pełni zachowana

Giełdowa spółka Millison Technologie z Chongqing nabyła wszystkie akcje od dotychczasowych akcjonariuszy – za cenę zakupu rzędu średnio dwucyfrowych milionów. Fundusze zostaną przeznaczone na restrukturyzację firmy i przygotowanie jej na przyszłość – bo w świetle zmian na światowym rynku odchodzącym od silnika spalinowego, Voit stawia na kompleksową restrukturyzację.

Przejęcie wymaga jeszcze zgody Federalnego Urzędu ds. Karteli. Według Ministerstwa Gospodarki, Innowacji, Cyfryzacji i Energii Minister Gospodarki Kraju Saary Jürgen Park od początku ściśle towarzyszył temu procesowi. „Jesteśmy zatem bardzo zadowoleni, że w zakładzie w Saarland znaleziono solidne rozwiązanie na przyszłość poprzez przejęcie Millison Technologies” – powiedział Minister Parke, który we współpracy z nowymi akcjonariuszami widzi szansę dla nowych produktów i perspektywy dla Voit. Możliwości zatrudnienia zostaną zabezpieczone, a my oferujemy firmie dalsze możliwości rozwoju w Kraju Saary.”

Plan popiera związek

Związek również optymistycznie podchodzi do projektu: „Cieszymy się z przejęcia Voit przez Melison w kontekście trudności na rynku dostawców motoryzacyjnych” – powiedział SZ zapytany starszy przedstawiciel IG Metall Saarbrücken, Patrick Selzer. Poprzednia struktura klientów była bardzo jednostronna.

Według Selzera IG Metall nawiązał już pierwszy kontakt z potencjalnymi nabywcami. Związkowcy odnieśli wrażenie, że chińscy biznesmeni chcą kontynuować wspólne podejmowanie decyzji i układy zbiorowe w strukturze Voigta i wydawało się, że chcą stworzyć konkurencyjność nie kosztem 1000 pracowników w St. Ingbert, ale kosztem rynku i z klientami.

Millison Technologies produkuje komponenty z metali lekkich

Według Voigta, Chongqing Millison Technologies Inc. Globalny dostawca komponentów z metali lekkich wytwarzanych w procesie odlewania ciśnieniowego, zatrudnia 5000 pracowników i osiąga sprzedaż przekraczającą 500 milionów euro.

Continue Reading

Economy

Hannover Messe: Schulz ma nadzieję na nowy impuls dla transformacji energetycznej

Published

on

Hannover Messe: Schulz ma nadzieję na nowy impuls dla transformacji energetycznej

Stan na: 21 kwietnia 2024 o 21:43

Zdaniem organizatorów to najważniejsze targi przemysłowe na świecie: Hannover Messe do piątku prezentuje innowacje z branży energetycznej i budowy maszyn. Doradca ma nadzieję, że wystawa nabierze nowego rozmachu.

Hanower jest przez tydzień miejscem spotkań przemysłu. Wieczorem wystawę otworzyli kanclerz Olaf Scholz, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oraz premier tegorocznego kraju partnerskiego, Norwegii Jonas Gahr Sture, wraz z kilkoma przedstawicielami świata biznesu i polityki.

Około 4000 wystawców z 60 krajów zaprezentuje do piątku innowacje w dziedzinie inżynierii mechanicznej, inżynierii instalacji, elektrotechniki i technologii ochrony klimatu.

Niedroga energia i więcej innowacji

Kanclerz Schulz ma nadzieję, że Targi Hanowerskie nadadzą nowy impuls transformacji energetycznej i zwiększą konkurencyjność niemieckiego przemysłu. To, czego nasz kraj doświadczy w przyszłości, można zobaczyć na tych targach: opracowujemy nowe rzeczy, stale udoskonalamy produkty, badamy i stosujemy technologie zorientowane na przyszłość” – powiedział Schulz podczas otwarcia. Organizatorzy twierdzą, że to najważniejsze wydarzenie światowych targów przemysłowych.

Koncentrując się na rozwiązaniach w zakresie sztucznej inteligencji i transformacji energetycznej, targi przemysłowe wyznaczają ważne priorytety, powiedział polityk Partii Socjaldemokratycznej. Niedroga energia i więcej innowacji są warunkiem wstępnym zwiększenia produktywności i wzrostu gospodarczego. Wymaga to inteligentnych rozwiązań AI, takich jak te prezentowane na targach: „maszyny, które wyręczają nas w prostych zadaniach, dzięki czemu pracownicy mogą przejść na bardziej wykwalifikowane stanowiska”.

Jak głośno podkreślał Prezes Targów Jochen Köckler NDR: Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu konkurencyjności branży w przyszłości. „Sztuczna inteligencja jest kluczem do konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu”. Pomimo niedoboru siły roboczej daje to branży szansę na rozwój, powiedział Kockler. Na targach zaprezentowany zostanie asystent sztucznej inteligencji, który umożliwia sterowanie robotami przemysłowymi za pomocą głosu. Można także zobaczyć urządzenia automatycznie wykrywające awarie lub systemy samodzielnie planujące ich konserwację.

READ  „Sprzecznie z wartościami”: BASF sprzedaje udziały w dwóch spółkach joint venture w Chinach

Ponad 500 wystawców na wodorze

Na targach reprezentowanych jest także kilka firm technologicznych, w tym Microsoft, Google, Amazon Web Services, Dell, SAP, Siemens i Bosch. Istnieje również wiele średnich firm i ponad 300 start-upów. Tylko do branży wodorowej należy ponad 500 wystawców. „Oznacza to, że Hannover Messe jest w tym temacie światowym liderem” – powiedział Kokler, szef targów.

Mając na uwadze ten cel, celowo wybrano także Norwegię, tegoroczny kraj partnerski. Dzięki bogatej elektrowni wodnej kraj jest w stanie dostarczyć duże ilości zielonego wodoru, czyli wodoru przyjaznego dla klimatu.

Dużo biurokracji

Ostatnio w gospodarce pojawiła się krytyka ze względu na nadmierną biurokrację i wysokie ceny energii. Z punktu widzenia branży zagraża to atrakcyjności lokalizacji, szczególnie w porównaniu z innymi regionami, takimi jak USA. „Nowoczesna polityka dostaw oznacza w sposób naturalny, że staliśmy się szybsi i prostsi” – podkreślił Scholz. „Ograniczenie biurokracji nic nie kosztuje, a wiele daje”.

Komisja Europejska pracuje również nad likwidacją przepisów przy wsparciu rządu federalnego. „To również prawda, ponieważ większość biurokratycznych przepisów pochodzi z Brukseli”. Celem jest zmniejszenie o co najmniej jedną czwartą liczby raportów, które przedsiębiorstwa muszą składać zgodnie z przepisami unijnymi.

Ceny energii są bardzo wysokie

Jeśli chodzi o ceny energii, rząd federalny rozważa również, w jaki sposób nadal zapewniać wsparcie energochłonnym przedsiębiorstwom. Niedawno szef Stowarzyszenia Przemysłu Elektrycznego i Cyfrowego ZVEI Günter Kegel skrytykował fakt, że pomimo spadku ceny energii są w dalszym ciągu zbyt wysokie dla energochłonnych przedsiębiorstw.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, która po raz pierwszy przemawiała podczas otwarcia targów, zgodziła się ze Scholzem. Tylko jeśli Europa stanie się prostsza, szybsza i tańsza, obiekt przetrwa w obliczu coraz silniejszej globalnej konkurencji. „Najważniejsze jest zmniejszenie obciążeń przedsiębiorstw i zmniejszenie biurokracji”. Należy także zwiększyć prędkość energii wiatrowej.

Continue Reading

Economy

Ciężarówka bez kierowcy na autostradzie A96 do Landsbergu

Published

on

Ciężarówka bez kierowcy na autostradzie A96 do Landsbergu
  1. Strona główna
  2. lokalny
  3. Landsberga

Naciska

Samojezdne ciężarówki jeżdżą teraz także na autostradzie A96 pomiędzy Monachium a Landsbergiem. © Człowiek

MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem, który otrzymał zezwolenie na testy autonomicznych ciężarówek na niemieckich autostradach. Trasa testowa biegnie z Norymbergi przez Monachium do Ulm i Landsberg. W Lechstadt znajduje się zarówno Centrum Testów Mobilności ADAC (Penzing), jak i Centrum Logistyczne EDEKA.

Landsberg – „Wymagana do tego technologia była przez pewien czas testowana w Centrum Testów Mobilności ADAC w Penzing” – wyjaśnia dr inż. Reinhard Kölke, dyrektor Centrum Technologicznego ADAC w Landsbergu.

Federalny Minister Transportu dr. Volker Wessing wraz z dyrektorem generalnym MAN Alexandrem Vlaskampem towarzyszył w dziewiczym locie na krótkim odcinku między Alershausen a Vorholzen. Według firmy MAN w firmie MAN i jej spółce macierzystej TRATON Group nad tematyką „jazdy autonomicznej” pracuje 500 inżynierów. Zarejestrowano już ponad 130 patentów.

Trasa testowa MAN do Landsbergu – autonomiczna ciężarówka na autostradzie A96

Autonomiczna jazda ciężarówką – zacznij
Federalny Minister Transportu dr. Udział wzięli Volker Wessing i dyrektor zarządzający MAN Alexander Vlaskamp (po lewej). © Człowiek

Samobieżne ciężarówki mogą potencjalnie zapobiegać wypadkom związanym ze zmęczeniem, usprawniać transport i zaradzić niedoborowi 100 000 kierowców ciężarówek.

Samodzielna jazda - ciężarówka - tor testowy
Samobieżne ciężarówki można testować na czerwonych odcinkach autostrady – na trasie A96 do Landsberg. © Człowiek

Z Biuletyn Crespota Codziennie na koniec dnia lub z nowym Aplikacja „Crespot”. Zawsze na bieżąco z najważniejszymi historiami.

READ  Atak na Nord Stream: śledczy wydają się sprawdzać nowe tropy w ukraińskich kręgach wojskowych - Gospodarka i Volkswagen - Wiadomości
Continue Reading

Trending