Connect with us

Economy

DAX notuje mały plus: cisza przed burzą

Published

on

DAX notuje mały plus: cisza przed burzą


Raport rynkowy

Stan: 13.12.2022 09:51

Inwestorzy giełdowi zachowują ostrożność przed publikacją kluczowych danych o inflacji w USA dzisiejszego popołudnia. Dzięki dobrym specyfikacjom z Wall Street DAX zanotował rano niewielkie wzrosty.

Główny indeks zaczął notować XETRA, wzrost o około 0,2 procent, na poziomie 14 350 punktów. Wczorajsze umiarkowane straty zostały prawie odrobione. Dlatego indeks DAX nadal porusza się w wąskim przedziale handlowym.

Oczekiwanie na dane o inflacji w USA

Eksperci spodziewają się „ciszy przed burzą” w dzisiejszym notowaniu, ponieważ opublikowane po południu dane o inflacji giełdowej w USA mogą spowodować silniejsze ruchy cen. Eksperci Landesbank Baden-Württemberg spodziewają się, że ceny konsumpcyjne w Stanach Zjednoczonych wzrosną w listopadzie o 0,2 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, co oznacza, że ​​wzrost będzie nieco mniejszy niż w październiku. „Dzisiejsza publikacja danych o inflacji w USA może dostarczyć nowych wskazówek na temat tego, jak Rezerwa Federalna USA powinna działać” – powiedziała.

Giełdy z mieszanymi sygnałami

Potencjał ograniczenia presji cenowej w USA Spowodowało to wczorajsze wzrosty na giełdach w USA. Indeks Dow Jones obejmujący akcje blue chipów, szerszy S&P 500 i giełda technologiczna Nasdaq 100 wzrosły o ponad jeden procent.

Jednak na giełdach azjatyckich indeksy nie znalazły rano wyraźnego kierunku. Inwestorzy martwią się skutkami zakażenia koronawirusem w Chinach po złagodzeniu restrykcji. Japoński indeks Nikkei zamknął się o 0,4 procent do 27 955 punktów.

Na chińskich rynkach indeks CSI-300, który wymienia 300 największych chińskich spółek na giełdach kontynentalnych, spadł o 0,2 procent do 3 945,68 punktów, podczas gdy indeks Hang Seng w Hongkongu ostatnio spadł o 0,89 procent do 19 635,94 punktów.

READ  Pokaz tygodniowy / 7. Do 13 listopada (tydzień 45)

Kurs euro pozostaje płaski

Rano wspólna europejska waluta jest nieco niżej na poziomie 1,0548 USD. Kurs euro powinien również zmienić się po danych o inflacji z USA.

Ropa znów podrożała

Ceny ropy rosną dziś. Z drugiej strony ulgą jest fakt, że Chiny pożegnały się ze swoją surową polityką wobec koronawirusa i wielu zaczęło się rozluźniać. Mimo rosnącej liczby infekcji daje to nadzieję na stabilniejszy rozwój drugiej co do wielkości gospodarki świata.

Do tego dochodzi obawa przed brakiem dostaw ropy w związku z awarią ważnego rurociągu w Stanach Zjednoczonych. Cena baryłki ropy Brent z Morza Północnego wzrosła rano o około jeden procent, do 79,22 USD.

Inflacja w Niemczech nieznacznie spadła

W listopadzie ceny energii, które nie rosły tak szybko, po raz pierwszy od miesięcy obniżyły inflację w Niemczech. Ceny konsumpcyjne wzrosły o 10,0 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Tym samym Federalny Urząd Statystyczny potwierdził rano swoje wcześniejsze szacunki. Był to pierwszy spadek od lipca. Stopa inflacji w październiku wyniosła 10,4 procent, najwyższy poziom od 1951 roku.

Infineon liderem DAX

Na DAX akcje chipowej grupy Infineon i Fresenius były jednymi z największych porannych wzrostów. Nie brakuje też dokumentów z Deutsche Banku i internetowego sklepu odzieżowego Zalando. Akcje E.ON i firmy chemicznej Merck zachowywały się gorzej niż cały rynek, odnotowując niewielkie straty.

SAP przygląda się amerykańskiemu konkurentowi

Akcje w grupie oprogramowania SAP również nieznacznie wzrosły rano. Amerykański konkurent Oracle zwiększył swoje przychody w ciągu trzech miesięcy do końca listopada o 18 procent rok do roku, do 12,3 miliarda dolarów, dzięki dobrze prosperującym usługom w chmurze. Oracle odnotował zysk netto w wysokości 1,7 miliarda dolarów za kwartał po tym, jak wyższe koszty prawne pogorszyły sytuację w zeszłym roku. Wyniki wyraźnie przekroczyły średnie oczekiwania analityków.

READ  Udany początek roku: indeks DAX wzrósł o ponad 14 000 punktów

Filia Lufthansy inwestuje w nowe maszyny

Szwajcarska linia lotnicza, spółka zależna Lufthansy, odnawia swoją flotę lotów długodystansowych. Więc kupuje pięć Airbusów A350-900, ogłosiła firma. Nowe maszyny mają wejść do służby od 2025 roku, kiedy to zastąpią cztery pozostałe czterosilnikowe Airbusy A340-300.

Firma Wacker Chemie jest bardzo chwalona

Liście z Wacker Chemie znacznie rosną w MDAX. Odpowiadają na promocję analityków ze szwajcarskiego UBS. W badaniu sektorowym eksperci uzasadniają swoją rekomendację Kupuj dla grupy specjalistycznych chemikaliów między innymi ostatnimi zmianami cen akcji poniżej średniej. Ponadto Walker mógłby skorzystać na wysiłkach politycznych dotyczących transformacji energetycznej.

Fraport zgłasza więcej pasażerów i mniej ładunków

Ruch pasażerski na lotnisku we Frankfurcie był nieco większy niż spadek Corony w listopadzie. Operator lotniska Fraport naliczył prawie 4,1 miliona pasażerów, o 41 procent więcej niż w poprzednim roku. Jak zwykle wolumeny pasażerów były niższe niż w październikowe wakacje, ale tylko o 19 proc. niższe niż przedkryzysowe w listopadzie 2019 r. W październiku deficyt nadal wynosił około 23 proc. Jednak w ładunkach lotnisko odnotowało w listopadzie dalszy spadek. obsłużono 160 657 ton frachtu i poczty lotniczej, prawie 15 procent mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

IBM planuje sojusz chipowy

Amerykańska grupa technologiczna IBM wraz ze swoim japońskim konkurentem Rapidus zamierza w najbliższych latach stworzyć w Japonii zakład produkcyjny najnowszych chipów komputerowych. Firmy początkowo nie podały żadnych szczegółów dotyczących finansowania zakładu ani jego lokalizacji. Rapidus to wspólne przedsięwzięcie firm technologicznych, takich jak Sony czy NEC, oraz japońskiego rządu. Jego celem jest przywrócenie produkcji chipów do kraju.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Marka torebek z Niemiec ogłasza upadłość
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Raport rynkowy: Indeks DAX wciąż rośnie

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Economy

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Published

on

Ruch – Przejście graniczne zamknięte: Rolnicy blokują autostradę w Polsce – Gospodarka

Frankfurt nad Odrą (dpa) – Od niedzielnego popołudnia protesty rolników w Polsce doprowadziły do ​​poważnych zakłóceń w ruchu na przejściu granicznym na autostradzie A12 w pobliżu Frankfurtu nad Odrą. Rzecznik policji powiedział: „Od skrzyżowania Frankfurt (Oder) Mitte ruch tranzytowy zostanie przekierowany na drogę B112”. Autostradą nie można wjechać ani zjechać. Na razie natężenie ruchu na autostradzie jest pod kontrolą. Policja uważa, że ​​zakłócenia mogą trwać kilka dni, aż do środy.

Operator polskiej autostrady A2 poinformował na swojej stronie internetowej, że odcinek od granicy niemiecko-polskiej do skrzyżowania z autostradą Świecko został zamknięty. Po stronie polskiej utworzono objazdy. Należy spodziewać się korków. Protest ma potrwać do środy do godziny 22:00. Blokada rozciąga się od węzła drogowego Świecko (Landesstraße 29) aż do granicy z Niemcami.

Trwające od tygodni protesty polskich rolników skierowane są przeciwko polityce rolnej UE, ale także przeciwko importowi tanich produktów rolnych z Ukrainy.

© dpa-infocom, dpa:240317-99-370884/2

READ  Przegląd wieczorny / Gospodarka, bankowość centralna i polityka
Continue Reading

Trending