sW Brukseli, ale i w Berlinie od miesięcy było mnóstwo pracy: 14 lipca Komisja Europejska zamierza przedstawić swój długo oczekiwany plan realizacji celu ochrony klimatu. Ponieważ wciąż istnieje tylko jedna podstawowa liczba: tlenek węgla2– Emisje w Unii Europejskiej zmniejszą się do 2030 roku.
Mówi się, że pakiet o nazwie „Fit for 55” zawiera łącznie dwanaście statystyk. Walczą do końca Lobbyści Wiele branż wciąż interesuje szczegółami, kto powinien wnieść swój wkład, a przede wszystkim jak szybko można osiągnąć cel klimatyczny.
W przypadku Niemiec będzie to zależeć głównie od przepisów branży motoryzacyjnej. Następuje redukcja szkodliwych dla klimatu emisji z nowych samochodów o 65 proc. do 2030 r., a nawet o 100 proc. od 2035 r. Oznaczałoby to skuteczny zakaz sprzedaży nowych silników spalinowych — dopiero w 2035 r., bo do 2030 r. Przy 65-procentowym cięciu w całej UE, Niemcy będą musiały się zmienić szczególnie szybko. Może to oznaczać koniec silników benzynowych i wysokoprężnych w ciągu zaledwie dziewięciu lat.
Z kolei przemysł samochodowy domaga się zdecydowanych zobowiązań do rozbudowy infrastruktury ładowania – we wszystkich państwach członkowskich. Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego (VDA) krytykuje budowę nowych stacji ładowania, nawet w wiodących krajach, takich jak Niemcy, Francja i Holandia. Komisja Europejska może teraz określić szczegółowe wymagania dotyczące tego, ile kilometrów może przebyć między poszczególnymi stacjami ładowania lub ile mocy ładowania należy wygenerować dla każdego nowo zarejestrowanego pojazdu elektrycznego.
Szybka eskalacja mobilności elektrycznej nie jest jeszcze zgodna z życzeniami potencjalnych klientów. Reprezentatywne badanie przeprowadzone przez Niemiecką Akademię Nauk i Inżynierii (Acatec) wykazało, że większość (57 proc.) Niemców twierdzi, że samochody przyszłości będą elektryczne.
Ale tylko 23 procent ankietowanych chciałoby tej przyszłości, więc nie chcieliby jej aż do jednej czwartej. Tylko 24 proc. twierdzi, że pojazd czysto elektryczny jest dla nich opcją, podczas gdy dla samochodów hybrydowych jest to 31 proc. Ale może być również de facto wykluczony w przyszłości zgodnie z nowymi wymogami UE.
Przyspiesz proces zatwierdzania
Program „Fit for 55” dotyczyć będzie jednak nie tylko producentów samochodów. We wszystkich dziedzinach gospodarki i życia powinno być znacznie mniej dwutlenku węgla2Wyjść. „Celem jest jak najszybsza redukcja CO22emisje, dlatego otwartość na technologię jest tak ważna” – mówi Christian Bruch, Head of Siemens świat energii. Są aplikacje, w których rozwiązania tymczasowe, na przykład oparte na gazie ziemnym, mają sens, jeśli ma to szybko zastąpić dwutlenek węgla2Możliwe jest wykorzystanie bardziej intensywnych źródeł energii, takich jak węgiel.
„Plan zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii do 38-40 procent do 2030 r. jest słuszny”, mówi Bruch. „Ważniejsze od poszczególnych punktów procentowych jest jednak przyspieszenie realizacji projektu, a przede wszystkim procesu akceptacji”. W Niemczech ukończenie linii energetycznej zajmie do dwunastu lat, co jest zdecydowanie za długo.
Jeszcze przed przedstawieniem planów UE pojawiły się krytyczne głosy wewnątrz Unii. „Europejska polityka klimatyczna nie powinna prowadzić do dezindustrializacji i masowej migracji przedsiębiorstw, na przykład w sektorze lotniczym czy motoryzacyjnym”, ostrzega Wolfgang Steiger, sekretarz generalny Rady Gospodarczej CDU WELT.
W rezultacie ochrona klimatu straci akceptację społeczną, a globalny wpływ na środowisko wzrośnie, ponieważ firmy będą migrować do regionów o niższych standardach środowiskowych. Dlatego otwartość na technologię i zasady gospodarki rynkowej musi stać się kamieniem węgielnym europejskiej polityki klimatycznej”.
Zarówno prezes Siemens Energy, jak i sekretarz generalny Rady Gospodarczej podkreślają znaczenie paliw wodorowych i syntetycznych, czyli tzw. e-paliw. Potencjał dwutlenku węgla2Oszczędności dzięki ekologicznemu wodorowi, zwłaszcza w sektorach energochłonnych, takich jak stal lub aluminium, ale także w obszarach mobilności, w których silniki elektryczne nie mogą być efektywnie wykorzystywane, takich jak transport ciężkich towarów, towarów, ruch lotniczy lub pojazdy budowlane, są ogromny”, powiedział Schweiger.
Jednak obecnie nie ma ugruntowanego rynku wodoru z odnawialnych źródeł energii, czyli tak zwanego „zielonego wodoru”. W celu dalszego osiągania celów klimatycznych i redukcji dwutlenku węgla2Redukcja emisji europejskiego przemysłu to dwutlenek węgla2– Niska zawartość wodoru jest niezbędna jako technologia pomostowa – powiedział sekretarz generalny Rady Gospodarczej, ostrzegając również przed europejskim podatkiem na paliwo do silników odrzutowych.
Steiger ostrzega, że „planowany przez UE podatek naftowy będzie niczym innym jak programem stymulującym porty lotnicze w Wielkiej Brytanii, Turcji i krajach Zatoki Perskiej”. „To nie pomoże klimatowi, a europejskiemu przemysłowi lotniczemu zabraknie kapitału do inwestowania w przyjazne dla klimatu alternatywy”.
„Wszystko w magazynie” to codzienna migawka giełdowa zespołu redakcyjnego WELT Business. Codziennie od 7 rano z dziennikarzami finansowymi WELT. Dla ekspertów giełdowych i początkujących. Subskrybuj podcast na spotifyA Podcast AppleA amazonka muzyka A Deezer. lub bezpośrednio przez kanał RSS.