Wilhelmshaven (dpa/lni) – po ponad 10 000 km i 18 dniach podróży do JadeWeserPort w Wilhelmshaven dotarł pierwszy bezpośredni pociąg towarowy z Chin. Pociąg dotarł do węzła ładunkowego we wtorek po południu, poinformowała firma zajmująca się marketingiem portu. Według informacji był to pierwszy bezpośredni pociąg, który został przetransportowany do Dolnej Saksonii z inicjatywy Nowego Jedwabnego Szlaku Chińskiej Republiki Ludowej.
Pociąg wypełniony jest około 100 kontenerami pełnymi sprzętu AGD, tekstyliów i artykułów elektrycznych. 25 czerwca transfer rozpoczął się w Hefei, stolicy prowincji Anhui we wschodnich Chinach, a w drodze do Dolnej Saksonii przeszedł także przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę. Operatorem linii kolejowej jest państwowe przedsiębiorstwo portowe Hefei International Land Port (HILP).
Premier Dolnej Saksonii Stefan Weil powitał pociąg wraz z przedstawicielami portu oraz konsulem generalnym Chin Du Xiaohui. Weil podkreślił ponad 35-letnie partnerstwo między Dolną Saksonią a prowincją Anhui. „Pod tym względem Dolna Saksonia pokazuje, że nasza infrastruktura kolejowa może funkcjonować jako część nowego Jedwabnego Szlaku” – powiedział.
Zdaniem firmy marketingowej JadeWeserPort połączenie kolejowe powinno być komplementarne z ruchem kontenerowców. „Połączenie jest interesujące w przypadku ładunków, które muszą być szybko przemieszczane i są bardzo potrzebne”, powiedział Andreas Polwinkel, dyrektor zarządzający. Podczas gdy towary z Chin dotarły do Wilhelmshaven koleją około 20 dni później, transport statkiem potrwa do 32 dni. Menedżer podkreślił jednak, że połączenie kolejowe nie koliduje z towarami, gdyż ciężarówki do 23 tys. kontenerów mogą przewieźć znacznie większą masę.
Pociągi z Chin regularnie przyjeżdżają do innych miejsc w Niemczech, takich jak Duisburg. Wilhelmshaven został teraz dodany jako kolejny punkt końcowy w ruchu kolejowym. Towar zostanie odesłany do portu. Przyniesie to korzyści zarówno dostawcom usług portu, jak i samemu portowi, powiedział Polwinkel. Na przykład w przyszłości przewiduje się przewóz pilnych towarów z Dalekiego Wschodu z miejscem docelowym do Skandynawii w porcie z kolei na statki. Dyrektor generalny nowej linii kolejowej jest kamieniem milowym w JadeWeserPort.
Nawet po około dziewięciu latach od otwarcia jedyny głębokowodny port w Niemczech jest nadal w pełni sprawny i uważany za problematyczne dziecko wśród dziewięciu portów w Dolnej Saksonii. W pierwszym roku koronowym 2020 w Wilhelmshaven przeładowano tylko 423 000 TEU. Odpowiada to 33,8% spadkowi w porównaniu z 2019 r. Terminal kontenerowy ma mieć roczną sprzedaż na poziomie 2,7 mln TEU.
Operatorzy portowi mają nadzieję, że nowa linia kolejowa przyniesie również korzyści jednej z największych chińskich firm logistycznych, China Logistics. Firma ogłosiła w zeszłym roku, że zainwestuje około 100 milionów euro w centrum logistyczne w JadeWeserPort. Bullwinkel powiedział, że z powodu pandemii korony ostatnio doszło do opóźnień, ale ugoda jest już w drodze. China Logistics jest także „elementem” nowej koncepcji linii kolejowej.
„Naszym celem z naszymi chińskimi partnerami jest jeżdżenie pociągiem do Wilhelmshaven raz w miesiącu” – powiedział Polwinkel. Kontrakty są obecnie zawierane w celu stworzenia regularnego ruchu. Wciąż nie wiadomo, kiedy odjedzie następny pociąg do Wilhelmshaven.
© dpa-infocom, dpa: 210713-99-369143 / 4