Gütersloh, Commerzbank, nowe badanie dla małych i średnich przedsiębiorstw Pomimo wielu kryzysów znaczenie zrównoważonego rozwoju pozostaje wysokie, wciąż istnieje potencjał w cyfryzacji
- 40 procent ankietowanych firm ma już strategię zrównoważonego rozwoju, a 33 procent ją planuje
- #Cyfryzacja jest potwierdzona jako kolejny ważny temat na przyszłość – dwie trzecie ankietowanych widzi zwiększone możliwości dzięki modelom biznesowym opartym na danych
- Przepisy dotyczące ochrony danych są postrzegane jako przeszkoda w korzystaniu z danych; Jednak firmy są w większości ograniczone, jeśli chodzi o ujawnianie swoich prywatnych danych
Pomimo trwającego kryzysu gospodarczego i energetycznego, znaczenie #zrównoważenia dla średnich firm w #Niemcy nie zmieniło się. Tak pokazuje nowe badanie #Commerzbank #Initiative Entrepreneur Perspectives. Dwudzieste pierwsze badanie zatytułowane „Gospodarka w transformacji: zrównoważona i cyfrowa” zostało ponownie przeprowadzone przez firmę badawczą Forsa na zlecenie Banku. Przebadano 300 firm z sektora przemysłowego, usługowego i detalicznego o rocznych obrotach 15 mln euro lub więcej. Nowe odkrycia potwierdzają badanie z poprzedniego roku, w którym zbadano znaczenie zrównoważonego rozwoju w firmach średniej wielkości.
Firmy wdrażają więcej środków zrównoważonego rozwoju
Skutki kryzysu energetycznego pobudzają firmy w ich wysiłkach na rzecz wdrażania większej liczby środków na rzecz zrównoważonego rozwoju. 91% ankietowanych dostrzega wiele możliwości, zwłaszcza w ostrożnym korzystaniu z zasobów. Zrównoważony rozwój jest również postrzegany jako szansa na budowanie wizerunku (83 proc.), promowanie odpowiedzialności społecznej (81 proc.) i zwiększanie atrakcyjności pracodawcy (73 proc.). Jednak odsetek firm, które mają już strategię zrównoważonego rozwoju (40 procent) nie rośnie w porównaniu z badaniem z poprzedniego roku.
Możliwości dzięki modelom biznesowym opartym na danych
Oprócz zrównoważonej transformacji, drugi ważny temat przyszłości, jakim jest cyfryzacja, jest również przedmiotem badania. Dyrektorów biznesowych zapytano również o wykorzystanie danych, etykę związaną z danymi oraz technologie cyfrowej przyszłości, czyli o istotne aspekty cyfryzacji.
Zgodnie z wynikami, dwie trzecie ankietowanych firm dostrzega ogromne możliwości w modelach biznesowych opartych na danych. Szczególnie interesujące jest lepsze dostosowanie usług do potrzeb klientów (65 proc.) oraz rozwój platform cyfrowych (60 proc.). Respondenci ankiety wymienili bezpieczeństwo danych i cyberbezpieczeństwo (81 proc.) oraz ochronę danych osobowych (77 proc.) jako najważniejsze aspekty modelu biznesowego opartego na danych. Chociaż modele biznesowe oparte na danych plasują się korzystnie, nie są obecnie istotne dla większości firm. 48% ankietowanych nadal wykorzystuje dane przede wszystkim do usprawnienia swojej działalności wewnętrznej.
Bądź sceptyczny wobec ujawniania swoich prywatnych danych
62% firm przewiduje zmiany ze względu na zwiększone wykorzystanie danych. Oceny są bardzo zróżnicowane w zależności od sektora. Podczas gdy prawie połowa spodziewa się zmian w branży, liczba w sektorze usług sięga aż 73 proc. Wyłania się mieszany obraz, jeśli chodzi o stosunek do wykorzystywania danych. Z drugiej strony jako przeszkodę postrzegane są wymogi ochrony danych w zakresie korzystania z danych. Z drugiej strony 56 proc. firm stwierdziło, że nie chce ujawniać swoich prywatnych danych. Jednocześnie jednak rozpoznawalna wartość dodana sprawia, że 34 proc. chętnie dzieli się danymi.
Etyka danych jest częścią strategii
W ten sposób przejrzysta, przejrzysta i odpowiedzialna obsługa danych jest nie tylko kluczem do umiejętności pozyskiwania i wykorzystywania informacji. Jest to również zakorzenione w względach strategicznych. Dla 43 procent wszystkich respondentów etyka cyfrowa jest już częścią strategii firmy. W przypadku firm posiadających namacalną strategię zrównoważonego rozwoju liczba ta wynosi aż 58 procent.
Technologie przyszłości są wykorzystywane w różny sposób w zależności od branży
Jeśli spojrzysz na przyszłość cyfrowej transformacji w firmach średniej wielkości, stanie się jasne: połowa firm postrzega Internet of Things (IOT) jako temat trendów na przyszłość. Pojawia się bardziej zróżnicowany obraz różnych sektorów. W przemyśle IOT jest szczególnie odpowiedni dla 49 procent firm, a produkcja addytywna i niezależne systemy dla około 37 procent. Oprócz IOT tematy #Shar #Economy są zdominowane przez dostawców usług, na przykład korzystanie z wielu platform (33 procent), #rzeczywistość rozszerzona i #rzeczywistość wirtualna, wspomagana komputerowo reprezentacja, która rozszerza rzeczywisty świat o aspekty wirtualne ( 30 proc.).
# Porady z pożądanego #banku
Firmy potrzebują przede wszystkim wsparcia bankowego, jeśli chodzi o doradztwo w zakresie dotacji na środki zrównoważonego rozwoju oraz informacje na temat kwestii zrównoważonego rozwoju. „W obecnym kryzysie wielu firmom udaje się skoncentrować na kluczowych kwestiach transformacji. Podczas wdrażania obierają jasną strategiczną ścieżkę, z kamieniami milowymi i celami na ścieżce transformacji, ale także z niezbędną elastycznością” – mówi Michael Kotzbauer, członek zarządu dla klientów korporacyjnych »Pomagają w tym partnerzy sparingowi, z którymi możesz dzielić się pomysłami na równych zasadach.
Inicjatywa „Perspektywy Przedsiębiorczości” i jej badania
Od 2006 roku inicjatywa Entrepreneur Perspectives zapewnia średnim firmom forum do ogólnych zagadnień z zakresu przedsiębiorczości. Raz w roku przeprowadza ankietę do 2000 wysoko postawionych właścicieli i menedżerów firm różnej wielkości i branż. Reprezentatywne ankiety przeprowadzane są przez firmę Forsa. Przedstawiciele biznesu, stowarzyszeń, polityki i nauki omawiają wyniki na forach publicznych.
O Commerzbanku
Commerzbank jest wiodącym bankiem dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz silnym partnerem dla około 28 000 grup klientów korporacyjnych oraz około 11 milionów klientów prywatnych i komercyjnych w Niemczech. Bank oferuje kompleksową ofertę usług finansowych w dwóch obszarach biznesowych – klientów indywidualnych i klientów małych firm oraz klientów korporacyjnych. Commerzbank obsługuje około 30 procent niemieckiego handlu zagranicznego i jest reprezentowany na arenie międzynarodowej w około 40 krajach w biznesie dla klientów korporacyjnych. Bank koncentruje się na niemieckich firmach średniej wielkości, dużych korporacjach i klientach instytucjonalnych. W obszarze biznesu międzynarodowego Commerzbank wspiera klientów w relacjach biznesowych z Niemcami oraz firmami z wybranych branż zorientowanych na przyszłość. W ramach integracji #Comdirect klienci prywatni i komercyjni korzystają z usług jednego z najnowszych banków internetowych w Niemczech w zakresie spersonalizowanego doradztwa na miejscu. Polski oddział M Bank SA jest innowacyjnym #digitalbankiem i obsługuje około 5,6 mln klientów indywidualnych i korporacyjnych głównie w Polsce, a także w Czechach i na Słowacji. W 2021 Commerzbank osiągnął łączny dochód w wysokości około 8,5 miliarda euro, zatrudniając około 46 500 pracowników.