Top News
Samochód elektryczny: wstrzymanie finansowania – sprzedaż i tak słaba | NDR.de – Aktualności
Data: 18 grudnia 2023 12:00
Od tej chwili nie można ubiegać się o rządowe dofinansowanie na samochody elektryczne. Eksperci podejrzewają, że doprowadzi to do spadku sprzedaży. Niemcy są dalekie od celów rządu w zakresie samochodów elektrycznych. Północ nie jest wyjątkiem.
Każdy, kto kupi nowy samochód elektryczny, może otrzymać wsparcie rządowe w wysokości od 3000 do 4500 euro na samochód. Teraz to się zmienia, ponieważ pula środków skurczyła się o kilka miliardów euro w wyniku orzeczenia Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z połowy listopada. Od tego momentu rozpatrywane będą wyłącznie wnioski już złożone.
Ekspert branżowy Ferdinand Duttenhofer spodziewa się, że decyzja o finansowaniu będzie miała znaczący wpływ na rynek niemiecki. Przewiduje, że sprzedaż dobrych 500 000 samochodów elektrycznych w tym roku spadnie do 300 000 w przyszłym. „To nie tylko katastrofa dla kierowców i klimatu, to z pewnością wielka katastrofa dla niemieckiego przemysłu samochodowego” – powiedział Dudenhofer dla NDR Info.
Transport powoduje dużą emisję CO2
Po transformacji finansowej na początku 2023 r. nastąpił ogromny spadek popytu. Elektromobilność jest głównym elementem na drodze do neutralności klimatycznej. Około jedna piąta niemieckiej emisji CO2 jest spowodowana transportem. A samochody odgrywają w tym dużą rolę. Dlatego rząd federalny chce do 2030 roku na niemieckich drogach jeździć co najmniej 15 milionów samochodów w pełni elektrycznych. Odpowiada to około 30 proc. samochodów zarejestrowanych obecnie w kraju. Ale Niemcy są wciąż daleko od tego celu.
Do tej pory powstało zaledwie 1,3 miliona samochodów elektrycznych
Według najnowszych dostępnych danych spośród 49,1 mln samochodów zarejestrowanych w Niemczech 1,3 mln to samochody elektryczne. Odpowiada to stopie 2,7 proc. Hybrydy typu plug-in, które są zasilane tylko częściowo energią elektryczną, nie są tu uwzględnione. Uważane są za znacznie mniej przyjazne dla klimatu i nie są objęte docelowym poziomem 15 milionów wynikającym z umowy koalicyjnej.
Większość samochodów elektrycznych znajduje się w Hamburgu
Jeśli porównać przydział samochodów elektrycznych w północnych krajach związkowych, Hamburg jest obecnie liderem na tle wszystkich pozostałych krajów związkowych. Jednak liczba samochodów elektrycznych w hanzeatyckim mieście również musi wzrosnąć dziesięciokrotnie, aby osiągnąć cel wyznaczony przez rząd centralny. Zagęszczenie samochodów elektrycznych w Meklemburgii-Pomorzu Przednim jest bardzo niskie w porównaniu z krajami nordyckimi.
Mapa: Dzielnice z największą liczbą samochodów elektrycznych w północnych Niemczech
Istnieją różnice regionalne w obrębie krajów związkowych Dolna Saksonia, Szlezwik-Holsztyn, Meklemburgia-Pomorze Przednie i Hamburg. Świadczą o tym dane na szczeblu powiatowym publikowane corocznie przez Główny Zarząd Transportu Samochodowego. Wartości mogą odbiegać od podanych powyżej wartości aktualnych, ponieważ w odróżnieniu od danych państwowych, dane powiatowe zbierane są tylko raz w roku.
Braunschweig prowadzi w porównaniu z północną gminą
Od 1 stycznia 2023 r. naczelnikiem gminy na północy jest miasto Brunszwik. Udział samochodów elektrycznych wyniósł prawie pięć procent. Jednak VW prowadzi Centrum Kompetencji w zakresie elektromobilności w Brunszwiku i rejestruje, a następnie eksploatuje wiele samochodów elektrycznych w innym miejscu.
Oprócz takich szczególnych przypadków istnieją inne powody, dla których stawki za samochody elektryczne różnią się w zależności od regionu: jeśli region ma niski dochód do dyspozycji, często pieniądze na samochód elektryczny są niewystarczające. Rynek samochodów używanych w segmencie samochodów elektrycznych jest nadal możliwy do opanowania. Dobre, używane samochody w atrakcyjnym stanie są rzadkością.
Więcej informacji
Infrastruktura ładowania również odgrywa rolę: niewiele możliwości ładowania samochodu elektrycznego, szczególnie na obszarach wiejskich. Niektórzy obawiają się braku jednolitej karty płatniczej do doładowań na terenie całych Niemiec.
Nowe rekordy: najpierw spadek, potem wzrost
Aby do 2030 roku na niemieckich drogach jeździło 15 milionów w pełni elektrycznych samochodów, w ciągu najbliższych kilku lat liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych będzie musiała znacznie wzrosnąć. Federalna Agencja Środowiska (UBA) proponuje nawet „krajowy e-przydział”: według UBA przydział w pełni elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych powinien wynosić 40 procent rocznie i 85 procent do 2030 roku.
Jak pokazują dane Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KPA), cel ten również jest odległy. Tylko 17 procent nowo zarejestrowanych samochodów w całych Niemczech to samochody elektryczne. Północne kraje związkowe znajdują się częściowo powyżej, a częściowo poniżej tej średniej.
Zmiana finansowania i premii zakupowych spowodowała spadek nowych rejestracji samochodów elektrycznych już w 2023 roku. Do końca 2022 roku nabywcy otrzymali dotację w wysokości aż 9 tys. euro. Teraz cena ponownie wzrosła. Dopiero gdy w lutym zostaną opublikowane dane dotyczące zapisów na styczeń, będzie jasne, jak będzie wyglądać finansowanie po zakończeniu dofinansowania.
Najpopularniejszy producent samochodów elektrycznych w Niemczech: VW wyprzedza Teslę
Amerykański producent Tesla rozpoczął prace nad samochodami elektrycznymi kilka lat temu. Stopniowo jednak niemieccy producenci samochodów poszli w ich ślady. Na przykład grupa VW z Dolnej Saksonii oferuje obecnie kilka modeli. Od początku roku w Niemczech zarejestrowano więcej samochodów elektrycznych VW niż Tesli.
Jednak ekspert samochodowy Dudenhofer widzi, że VW znajduje się pod presją po zamknięciu finansowania w Niemczech. Rośnie bowiem konkurencja m.in. marek azjatyckich. Dla zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego nie musi to być złe: konkurencja doprowadzi do niższych cen jeszcze droższych modeli.
Pomimo lepszych silników: emisja CO2 rośnie
Spojrzenie na dzisiejszy rozwój sytuacji pokazuje również, że sektor transportu musi być przyjazny dla klimatu. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci nie nastąpiła ogólna poprawa emisji CO2 z ruchu samochodowego – wręcz przeciwnie: według Federalnej Agencji Środowiska emisje z ruchu samochodowego faktycznie wzrosły o 5,1 procent w latach 1995–2019.
Ogólnie rzecz biorąc, dzisiejsze samochody są bardziej przyjazne dla klimatu i środowiska niż kiedykolwiek wcześniej, a dzięki nowoczesnym silnikom emitują średnio mniej CO2 na kilometr. Jednak obecnie na drogach jest więcej samochodów niż kiedykolwiek wcześniej, co niweczy pozytywny efekt. To samo tyczy się transportu towarów ciężarówkami, coraz większe są też samochody osobowe. Za jeszcze wyższe wartości emisji CO2 odpowiedzialne są także SUV-y i pojazdy terenowe. Należą one obecnie do najlepiej sprzedającego się segmentu samochodów osobowych. Cel, jakim jest transport drogowy neutralny dla klimatu, jest wciąż odległy.
Więcej informacji
„Miłośnik kawy-amatora. Guru podróży. Subtelnie czarujący miłośnik zombie. Nieuleczalny czytelnik. Fanatyk sieci”.
Top News
Przemoc wobec polityków: Koalicje antyprawicowe wzywają do demonstracji w Berlinie i Dreźnie.
Po niedawnych atakach na polityków i pracowników kampanii dwie koalicje zorganizowały spontaniczne demonstracje w Berlinie. Drezno został zaproszony. portalu internetowego Zjednoczmy się przeciwko franczyzie i koalicja Jesteśmy Drezdeńską Ścianą Ognia Opublikowali odpowiednie zaproszenia na swoich kanałach na Instagramie. W Berlinie protest odbędzie się przed Bramą Brandenburską od 18:00, a w Dreźnie od 17:00 na Bolandplatz. Obie koalicje poparły duże demonstracje przeciwko prawicy po doniesieniach o zgromadzeniu prawicowych ekstremistów pod Poczdamem na początku tego roku.
W piątkowy wieczór głównym kandydatem SPD był Saxon Wybory europejskieMatthias Ekke został zaatakowany przez czterech niezidentyfikowanych mężczyzn podczas wieszania plakatów wyborczych w Dreźnie. 41-letni poseł do Parlamentu Europejskiego wychodzi ze szpitala i wymaga operacji. Według policji ta sama grupa przestępców wcześniej zaatakowała i zraniła pobliskiego 28-letniego działacza Partii Zielonych.
Incydenty w Dreźnie wpisują się w ogólnokrajową falę ataków na członków partii przed czerwcowymi wyborami lokalnymi i europejskimi. Byli tam dopiero w czwartek wieczorem jeść Po wydarzeniu Partii Zielonych członek Bundestagu Kai Gehring i jego kolega z partii Rolf Fliß powiedzieli, że zostali zaatakowani, a Fliß zaatakowany.
Minister spraw wewnętrznych Unii Nancy Faser (SPD) zasugerował zwołanie w przyszłym tygodniu specjalnej konferencji w celu rozważenia tych incydentów. Z podobną prośbą zwrócił się do Michaela Steubkena (CDU), szefa departamentu Brandenburgii, obecnego przewodniczącego Konferencji Ministrów Spraw Wewnętrznych. Codzienne lustro powołując się na źródła rządowe. Już w sobotę firma Pfizer wezwała do bardziej rygorystycznych działań w ramach praworządności i ogłosiła „dodatkowe zabezpieczenia sił demokratycznych w naszym kraju”.
Nie niszczcie demokracji przemocą
Demo Call of Demokratic Alliances twierdzi, że chcą wspólnie zająć stanowisko jako demokratyczne społeczeństwo obywatelskie. „Nikt nie powinien obawiać się o swoje bezpieczeństwo z powodu swojej aktywności politycznej lub przynależności do partii” – napisano w apelu. Nie pozwolimy, aby przemoc zniszczyła tę demokrację.
Ogólnokrajowe antyprawicowe protesty w lutym zostały wywołane przez doniesienia mediów Corrective o zgromadzeniu prawicowych ekstremistów. Poczdam Wzięli w nim udział politycy AfD oraz poszczególni członkowie CDU i prawicowej Unii Wartości Konserwatywnych. Austriacki prawicowy ekstremista Martin Zellner powiedział, że mówił tam o tak zwanej fantazji imigracyjnej, czyli exodusie szeroko rozpowszechnionym w kręgach prawicowych ekstremistów.
Po niedawnych atakach na polityków i pracowników kampanii dwie koalicje zorganizowały spontaniczne demonstracje w Berlinie. Drezno został zaproszony. portalu internetowego Zjednoczmy się przeciwko franczyzie i koalicja Jesteśmy Drezdeńską Ścianą Ognia Opublikowali odpowiednie zaproszenia na swoich kanałach na Instagramie. W Berlinie protest odbędzie się przed Bramą Brandenburską od 18:00, a w Dreźnie od 17:00 na Bolandplatz. Obie koalicje poparły duże demonstracje antyprawicowe na początku tego roku po doniesieniach o spotkaniu prawicowych ekstremistów pod Poczdamem.
„Miłośnik kawy-amatora. Guru podróży. Subtelnie czarujący miłośnik zombie. Nieuleczalny czytelnik. Fanatyk sieci”.
Top News
Reakcja Europy na postępy Putina: Polska wyraża alarm
Naciskać
W obliczu zagrożeń ze strony Moskwy Polska chce wzmocnić unijną strategię bezpieczeństwa. Ma zostać utworzona ciężka brygada sił reakcji UE.
WARSZAWA — Władimir Putin oddycha Polsce, a powtarzające się groźby ze strony Moskwy powodują niepokój kraju na zewnętrznej granicy Europy. Polska wzywa obecnie do utworzenia „ciężkich sił” europejskich sił interwencyjnych, które można by natychmiast rozmieścić w obszarach objętych kryzysem.
Ponieważ nawet bez pomocy NATO i armii amerykańskiej UE musi być gotowa na wypadek ataku przeciwko rosyjskiej armii. Minister spraw zagranicznych Polski Radosław Sikorski wyraził zaniepokojenie zagrożeniem ze wschodu. „Nie byłby zaskoczony”, gdyby Putin zaatakował jego kraj.
Ciężka Brygada jako europejska obrona przed Rosją – niezależna od NATO
Jak powiedział minister w rozmowie z Polskim Radiem, ciężka brygada mogłaby zostać wysłana także do Afryki Północnej czy na Bałkany. Świat TVP Ogłoszono to w środę (1 maja). „Nie musimy polegać na zasobach USA w przypadku każdej sytuacji nadzwyczajnej na naszej granicy, na przykład jestem zwolennikiem ciężkiej brygady UE jako siły szybkiego reagowania w przypadku problemu o niskim priorytecie na Bałkanach lub w Afryce Północnej”.
Choć rosyjski autokrata zdecydowanie odrzucił spekulacje na temat ataku Moskwy na państwo członkowskie NATO, określając je jako „czysty nonsens”, Sikorski obawia się, że najgorsze może się wydarzyć, jeśli Kijów przegra wojnę na Ukrainie. „Mamy wybór: albo pokonana armia rosyjska poza granicami Ukrainy, albo zwycięska armia rosyjska na granicach Polski. Putin zrobi wtedy to samo, co Hitler zrobił z Czechosłowacją; „weźmie przemysł i ludzi na Ukrainie i zmobilizuje je kontynuować” – przekonuje polski minister.
Duda nazywa cel 3 proc. NATO ze względu na „rosnące ambicje imperialne Rosji”
Niedawno prezydent Andrzej Duda wezwał pozostałych członków NATO do zwiększenia wydatków na obronność do trzech procent PKB w świetle rosnącego zagrożenia ze wschodu. „Biorąc pod uwagę wojnę na Ukrainie i rosnące ambicje imperialne Rosji, państwa NATO muszą działać odważnie i bezkompromisowo” – oświadczył prezydent na krótko przed swoją podróżą do Waszyngtonu w połowie marca.
Tymczasem Polska już wydaje 4 proc. swojego PKB na wydatki na obronność, „aby dać dobry przykład i zachęcić innych”. Wiadomości Euro Prezydent zacytował. (SiSchr)
„Miłośnik kawy-amatora. Guru podróży. Subtelnie czarujący miłośnik zombie. Nieuleczalny czytelnik. Fanatyk sieci”.
Top News
Po wiecu islamistów: setki demonstracji w Hamburgu | NDR.de – Aktualności
Stan na: 4 maja 2024 r., 15:05
Tydzień temu około 1000 zwolenników grupy „Muslim Interactive” demonstrowało w Steindamm, niedaleko głównego dworca kolejowego w Hamburgu. W sobotę w tym samym miejscu odbył się protest.
Według policji w popołudniowym wiecu w St. George wzięło udział około 800 osób. Demonstranci pochodzili z różnych obozów. Znaleziono flagi Iranu, Izraela i Niemiec, tęczowe flagi, symbole Antify i różne symbole partii niemieckich. Na banerach i plakatach widniały hasła takie jak „Przeciw wszelkiemu antysemityzmowi”, „Żadnej republiki islamskiej” i „Macierzyństwo zamiast kalifatu”.
„Mocne przesłanie przeciwko nienawiści”
Wśród prelegentów znaleźli się wybitni hamburscy politycy, w tym lider grupy parlamentarnej CDU Dennis Thering. „Dzisiaj Hamburg wysłał mocny sygnał przeciwko nienawiści i powstańcom” – powiedział Thering. Z demonstrantami na Steindamm rozmawiali także SPD, Dirk Kienscherf i liderzy komisji parlamentarnych Partii Zielonych Dominik Lorenzen.
Do wiecu przeciwko islamofobii i antysemityzmowi nawoływało m.in. stowarzyszenie Kulturbrücke. Do apelu przyłączyła się szeroka koalicja organizacji, klubów i partii demokratycznych. „Postanowiliśmy nie oddawać tej ulicy muzułmanom” – powiedziała Hauerva Bourgian z Kulturbrücke Hamburg.
Ogólnokrajowe oburzenie po wiecu islamistów
Manifestację zorganizowały wspólnie Stowarzyszenie Świeckiego Islamu i Wspólnota Kurdyjska w Niemczech. Domagają się wyraźnego zakazu działania grupy „Muslim Interactive”, która tydzień temu zorganizowała demonstrację. Na wiecu około 1000 demonstrantów agresywnie potępiło to, co uważali za politykę antyislamską i doniesienia mediów w Niemczech. Domagano się także kalifatu jako rozwiązania problemów społecznych. Próbny wywołując ogólnonarodowe oburzenie.
Komisja Wewnętrzna Obywatelstwa Hamburga zajmie się tą sprawą na początku czerwca.
Więcej informacji
„Miłośnik kawy-amatora. Guru podróży. Subtelnie czarujący miłośnik zombie. Nieuleczalny czytelnik. Fanatyk sieci”.
-
Tech3 lata ago
Te oferty Apple nadal istnieją
-
Top News2 lata ago
Najlepsze strategie i wskazówki dotyczące zakładów na NBA
-
Tech3 lata ago
Kup PS5: Expert bez nowych konsol – kiedy nadejdą dostawy?
-
Tech3 lata ago
Windows 11 dla programistów: aplikacje na Androida, zestaw gier i pakiet Windows SDK
-
Economy3 lata ago
Huobi Global rozpoczął kampanię zerowej opłaty dla użytkowników kart bankowych w Europejskim Obszarze Gospodarczym i Wielkiej Brytanii
-
entertainment3 lata ago
Dieter Bohlen ogłosił nową pracę w telewizji – to zaskakujące
-
entertainment3 lata ago
„Helene Fischer Show”: Nagłe zakończenie bożonarodzeniowego show – ostre słowa ZDF
-
Tech4 miesiące ago
Ubóstwo CO2 może ujawnić łatwość życia – Wissenschaft.de