Connect with us

Economy

Prawie dziewięć procent plus w styczniu – głosów ostrożnych przybywa

Published

on

Prawie dziewięć procent plus w styczniu – głosów ostrożnych przybywa

Jednak wraz z ożywieniem gospodarczym nasilają się ostrzeżenia o pogorszeniu koniunktury w 2022 r. Kiedy ludzie mówią o recesji, w dzisiejszych czasach często mówi się o niej jako o „niezbyt głębokiej i krótkiej”.

W szczególności w Europie perspektywy ponownie się poprawiły po przedstawieniu najnowszych danych: w Niemczech spodziewany jest wzrost o 0,2 proc. Wcześniej uważano, że po zmianie polityki Korony w kraju nabierze optymizmu. Jednak napięcie pozostaje wysokie, jeśli chodzi o to, jak firmy poradzą sobie z napiętą sytuacją gospodarczą, rosnącymi cenami i nieobliczalnymi zachowaniami konsumentów.

W szczególności spadek danych o inflacji i związane z nim oczekiwania na wyższe ceny napędzają rynki akcji od października. Maklerzy wolą, jeśli można jednoznacznie mówić o punkcie zwrotnym w sytuacji inflacyjnej. W rzeczywistości nie ma wątpliwości, że inflacja znacznie zwolni w tym roku tylko ze względu na główny efekt. Nie jest jednak pewne, jak szybko to nastąpi i jak szybko banki centralne zareagują na te dane. Niebezpieczeństwo polega na tym, że dane o inflacji są już dość mocno wycenione, co pozostawia niewielki potencjał wzrostu. Wręcz przeciwnie, dalsze zacieśnianie polityki pieniężnej przez Europejski Bank Centralny ciążyłoby na giełdzie.

Tak czy inaczej, amerykańskie giełdy ponownie wzrosły w piątek po początkowo bezkierunkowym torze. Dow Jones Industrial Average ostatecznie wzrósł o 0,1 procent do 33 978 punktów. W ciągu tygodnia wzrosła o 1,6 procent, w dużej mierze odrabiając straty z poprzedniego tygodnia. Indeks Standard & Poor’s 500 wzrósł o 0,3 proc. do 4071 pkt. Zaawansowany technologicznie Nasdaq 100 osiągnął w piątek najwyższy poziom od połowy września 2022 r. i rozpoczął weekend prawie 100-procentowy wzrost do 12 167 punktów. Według danych Departamentu Handlu, które nadeszły zgodnie z oczekiwaniami, w grudniu dochody w największej gospodarce świata nieznacznie wzrosły, a wydatki konsumpcyjne nieznacznie spadły. Jednocześnie wysoka inflacja nadal maleje. Tak więc Ian Shepherdson, ekonomista z Pantheon Macroeconomics, spodziewa się dalszego wzrostu wydatków w styczniu. Ta ocena jest poparta styczniowymi danymi klimatycznymi konsumentów opublikowanymi przez University of Michigan wkrótce po rozpoczęciu handlu. Według drugiego oszacowania okazały się nieco lepsze niż oczekiwano. Mocne dane napłynęły również z rynku mieszkaniowego.

READ  Skup akcji: akcje Allianz nadal spadają: Allianz z skupem akcji i wzrostem dywidendy | biuletyn

Ogólnie rzecz biorąc, według maklerów giełdowych oczekuje się, że Fed nadal spowolni podwyżki stóp procentowych w najbliższą środę. Po kilku gwałtownych podwyżkach o 0,75 pkt. proc. w ubiegłym roku i 0,5 pkt. w grudniu, spodziewana jest podwyżka o 0,25 pkt.

Po stronie korporacyjnej akcje Intela nieco odrobiły straty po dwucyfrowej stracie procentowej na początku handlu. Pozostał jednak na dole indeksu Dow z wynikiem -6,4 proc. Producent procesorów nie tylko rozczarował się słabym czwartym kwartałem 2022 roku, ale także przedstawił ponure prognozy na bieżący pierwszy kwartał. Akcje rywala AMD skorzystały częściowo na rodzimych problemach Intela i wzrosły o 0,3%.

Cena Chevrona, która gwałtownie wzrosła dzień wcześniej w świetle wykupu akcji za 1 miliard dolarów, straciła teraz 4,4 procent na przedostatnim miejscu w Dow za Intelem. Koncern naftowo-gazowy był rozczarowany zyskami w czwartym kwartale 2022 roku. Akcje American Express znalazły się na szczycie indeksu, skacząc o 10,5 proc. Na drugim miejscu Visa zyskała 3 proc. Dostawcy kart kredytowych byli pod wrażeniem zysków, które przekroczyły oczekiwania. Akcje rywala AmEx zyskały głównie na mocnych perspektywach. Na zamknięciu na Wall Street euro kosztowało 1,0866 USD. Na amerykańskim rynku obligacji średnia rentowność wzrosła do 3,52%.

Dax pożegnał się z weekendem odrobiną akcji. W oczekiwaniu na decyzje dotyczące stóp procentowych, które główne banki centralne mają podjąć w przyszłym tygodniu, wiodący niemiecki indeks znajduje się w fazie bocznej od kilku dni po szybkim ożywieniu na początku roku. Ostatecznie osiągnął niewielki wzrost o 0,1 proc. do 15 150 pkt. W drugiej Bundeslidze giełdowej wzrosty cen były jeszcze większe: indeks MDax wzrósł o jeden procent do 29 076 punktów. W końcu Dax, który tydzień wcześniej zanotował pierwszy tydzień strat w tym roku, teraz znów zyskuje tygodniowo 0,8 proc. W styczniu Dax wzrósł o 8,8 procent od początku roku. Zdaniem Helaby to niezwykle dobry wynik jak na pierwsze tygodnie nowego roku, bo w historii Daxu było tylko siedem lat z podobnie dobrym miesiącem otwarcia. „Jeśli spojrzeć na historię, widać, że z pewnością jest więcej lat z tak ostrym początkiem” – powiedział Landesbank w komentarzu w piątek. Rating wiodącego indeksu jest umiarkowany pomimo wzrostu w ostatnich miesiącach.

READ  Nazwy Eon po raz pierwszy mają obniżyć ceny energii dla milionów gospodarstw domowych

W piątek zabrakło wiadomości ze spółek. Dokumenty z Infineon przeciwstawiły się kłopotom zgłaszanym przez amerykańskiego producenta procesorów Intel z bardzo ponurymi oczekiwaniami i zamknęły się o 1,7 procent. Akcje Adidasa na DAX wzrosły o 2,1 proc. po tym, jak dom analityczny Warburg zarekomendował ich kupno w oczekiwaniu na poprawę wyników w 2023 roku. Z drugiej strony Airbus był jednym z największych przegranych w indeksie, spadając o 3,4 proc. Tutaj firma analityczna Jefferies zrezygnowała z poprzedniej rekomendacji Kupuj. Analityk Chloe Lemarie przewiduje, że producent samolotów zwolni konserwatywne cele na 2023 rok.

Tymczasem akcje United Internet okazały się mocne i wzrosły o 0,6 proc. Konglomerat telekomunikacyjno-internetowy ogłosił szczegóły planowanej pierwszej oferty publicznej spółki zależnej Ionos. Według raportu Bloomberg News ich wycena jest znacznie niższa niż oczekiwano w zeszłym roku. Przy wzroście o 13,4 procent, Heidelberger Druck odnotował najbardziej wyraźną zmianę cen w rodzinie Dax. Po cenie 1,91 euro akcje producenta maszyn drukarskich podskoczyły do ​​najwyższego poziomu od sześciu miesięcy. W jednym badaniu eksperci z Warburg Research dostrzegają dodatkowy potencjał cenowy do 2,20 euro.

Na rynku obligacji bieżąca rentowność wzrosła z 2,17% dzień wcześniej do 2,25%. Indeks emerytur wzrósł o 0,32 proc. do 126,27 pkt. Indeks obligacji spadł o 0,29 proc. do 137,44 pkt.

reklamy


Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Agrar - Drezno - Saksonia: Zwiększenie zasobów w walce z pomorem świń - Gospodarka

Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Otto mówi o „systematycznym oszustwie” – Problemach chińskiej firmy TIMO –
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny

Published

on

Sankcje i wojna na Ukrainie doprowadzają biznes gazowy Putina do ruiny
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Atak na Ukrainę i zachodnie sankcje popychają rosyjskiego giganta energetycznego Gazprom w kryzys. Putinowi pozostało niewiele opcji.

MOSKWA – Złe wieści dla rosyjskiej gospodarki: ważne źródło dochodów zagrożone jest załamaniem. Dla Władimira Putina transakcje gazowe stanowią niezastąpione źródło pieniędzy pozwalające zwiększyć jego fundusze wojenne. Ale wojna na Ukrainie i zachodnie sankcje obcinają jej dochody: gigant energetyczny Gazprom po raz pierwszy od 1999 r. nie odnotował zysków i popada w głęboką czerwień – z niszczycielskimi konsekwencjami dla Moskwy.

Straty rosyjskiej gospodarki: Putinowski gigant energetyczny pogrąża się w miliardowych stratach

W drugim roku agresywnej wojny z Ukrainą rosyjski koncern energetyczny Gazprom odnotował stratę netto na poziomie ok. 629 mld rubli (równowartość 6,4 mld euro). Według doniesień rosyjskich mediów jest to pierwsza strata netto Gazpromu od 1999 roku. Masową recesję można wytłumaczyć spadkiem dostaw gazu do Europy.

Rosyjska gospodarka cierpi z powodu załamania eksportu gazu. © Gavril Grigorov/DPA

W proteście przeciwko zachodnim sankcjom sama Moskwa w dużej mierze wstrzymała dostawy broni latem 2022 roku. W związku z tym Handelsblatt Wcześniej tylko jedna trzecia produkcji Gazpromu trafiała do Europy. Z tą kwotą grupa osiągnęła jednak dwie trzecie swoich zysków. Ponadto kraje europejskie odnoszą coraz większe sukcesy w znajdowaniu alternatywnych źródeł gazu. Według danych Unii Europejskiej udział Rosji w europejskim imporcie gazu spadł z 40 proc. w 2021 r. do 8 proc. w 2023 r. „Financial Times”.

Stagnacja w branży gazowej powoduje spadek przychodów rosyjskiej gospodarki

Eksperci uważają, że rosyjska gospodarka w dłuższej perspektywie nie będzie w stanie osiągnąć poziomu umów gazowych, jakie Putin zawarł przed wojną na Ukrainie. Tygodnik napisał, że Gazprom nie jest w stanie osiągać zysków Ekonomista. W 2021 roku Gazprom wyeksportował do krajów europejskich ponad 174 miliardy metrów sześciennych gazu ziemnego. Z obliczeń agencji prasowej wynika, że ​​w 2023 roku dostawy gazu ziemnego przez Gazprom do Europy wyniosły zaledwie 28,3 mld metrów sześciennych. Reutera Oferta (stan na styczeń 2024). Zdaniem Andrieja Klebacha, głównego ekonomisty rosyjskiej państwowej instytucji kredytowej Wnieszekonobank (VEB), odbudowa utraconego wolumenu eksportu w ciągu najbliższych dziesięciu lat jest nierealistyczna.

READ  Ceny energii dramatycznie spadają: Słaba liczba miejsc pracy wywiera presję na amerykańskie giełdy papierów wartościowych

Jeśli rosyjska gospodarka chce zrekompensować spadek eksportu gazu, słychać głośne głosy Ekonomista Opcje są dwie: masowa rozbudowa gazociągów lub zwiększony eksport LNG. Jednak szczególnie zwiększenie eksportu LNG byłoby bardzo ambitnym projektem.

LNG wg Odpowiedź– Magazyn polityczny ekran A teraz dla Kremla nie mniej ważne są pozostałe dochody z dostaw rurociągami. Eksperci szacują obecnie, że wolumen LNG transportowanego do i przez Europę wynosi około dwanaście miliardów euro rocznie. Putin chce nawet potroić wielkość biznesu w ciągu najbliższych kilku lat.

Putin musi zwiększyć eksport gazu z korzyścią dla rosyjskiej gospodarki – ale czy mu się to uda?

Trudno jednak powiedzieć, czy Putinowi uda się rozszerzyć swój biznes gazowy. Putinowski projekt LNG 2 utknął w martwym punkcie z powodu sankcji Noatek, największy rosyjski producent LNG, został zmuszony do tymczasowego wstrzymania produkcji w ramach swojego projektu Arctic LNG 2. Ponadto Pojawiają się żądania, m.in. ze strony ministra gospodarki Roberta Habecka (Zieloni), nałożenia sankcji na rosyjski LNG Podgłośń. Może to po raz kolejny znacząco ograniczyć biznes Putina w zakresie LNG.

Przyszłość rosyjskiej gospodarki rysuje się w ponurych barwach w związku z dalszym spadkiem eksportu gazu. W końcu Rosja jest jednym z największych eksporterów gazu na świecie. Nie ulega wątpliwości, że Putin jest ekonomicznie uzależniony od zysków z handlu rosyjskim gazem i skroplonym gazem ziemnym.

Continue Reading

Trending