O godzinie 17:20 łódź podwodna zatrzymała się przed portem celnym na południowym molu na 500 kilometrze Renu. Simone Lingner z Technik Museum Chinsheim powiedziała, gdy SWR zapytał, czy pchany konwój będzie bardzo blisko brzegu i będzie oświetlony przez całą noc. Zainteresowani mogą przyjrzeć się bliżej drużynom U17.
Wielu nad brzegiem Renu w Moguncji z powodu łodzi podwodnej
Lingner był podekscytowany faktem, że tak wiele osób chce odwiedzić statek: „Wszystko jest w porządku, nawet pogoda dopisuje. Jest bardzo dobrze”.
Zepchnięty konwój opuścił Launstein o 6 rano w poniedziałek zgodnie z planem. Śledzenie na żywo Technikmuseum Speyer pokazuje, gdzie jest teraz łódź.
Atrakcja łodzi podwodnej: Tłum w Launstein
U17 przybył nad brzegi Renu w Oberlandstein tuż przed 19:00 w niedzielę – kilka tysięcy osób czekało niecierpliwie. Okręt podwodny rzucił kotwicę u ujścia Lan – jezdni zwanej Haffenkopsen. Nawet gdy było już ciemno, coraz więcej ludzi przychodziło zobaczyć świecącą łódź podwodną w wodzie.
Zbyt wielu zwiedzających – straż pożarna nie podołała zadaniu
Straż pożarna w Lahnstein chciała właściwie oświetlić drogę dostępową do nabrzeża U17, aby każdy mógł łatwo znaleźć drogę do około 500-tonowej łodzi podwodnej nawet w ciemności. „Ale było tam tak wielu ludzi, że nie mogliśmy przedostać się przez światła balonów” – powiedział burmistrz Leonard Siefert w wywiadzie dla SWR.
Kontynuuj do Mannheim we wtorek
Zgodnie z planem konwój pchany łodzią podwodną opuści Moguncję jutro o godzinie 8 rano i uda się w kierunku Mannheim. W środę przechodzimy do zejścia do rezerwy. Stamtąd 21 maja okręt podwodny zostanie przeniesiony na drugą stronę ulicy do Technik Museum Speyer.
U17 został załadowany na ponton w stoczni ThyssenKrupp Marine System w Kilonii pod koniec kwietnia. Okręt podwodny został tam zdemilitaryzowany kilka tygodni temu. Stara łódź podwodna jest w drodze do Spiry od 28 kwietnia.
Ostatnia praca w Speyer, potem transport do Sinsheim
Tam w warsztacie Muzeum Techniki w Speyer Różne zadania wykonywane, zanim łódź podwodna dotrze do miejsca docelowego Muzeum Techniki w Sinsheim Sprowadzony do Badenii-Wirtembergii. Według własnych oświadczeń oba muzea prezentują ponad 6000 eksponatów ze wszystkich dziedzin historii techniki na ponad 200 000 metrów kwadratowych.
Według Hermanna Lehra, szefa Muzeum Techniki w Sinsheim Speyer, transport na dużą skalę wycofanego z eksploatacji okrętu podwodnego był dużym wyzwaniem logistycznym.
Ogłaszając projekt, powiedział, że transport pontonowy będzie dostosowany do pełnego morza i rzek – od Kilonii po Kanał Kiloński, Morze Północne i Ren. „To będzie transport na możliwej granicy”, mówi rzeczowo Lehr.
Nowe życie jako muzealna łódź podwodna w Sinsheim
Według informacji, U17 był używany od 1973 roku i został wycofany w grudniu 2010 roku w Eckernförde. Ten przykład jest wyjątkowy, ponieważ jest to pierwszy powojenny okręt podwodny, który przepłynął Atlantyk podczas programu szkoleniowego.
Po wycofaniu z eksploatacji U17 pozostał w Naval Arsenal w Wilhelmshaven przez jedenaście lat, aż do ostatecznego wypłynięcia łodzi w lipcu 2021 roku. Stamtąd został odholowany do Kilonii.