Connect with us

Economy

Embargo na ropę: operatorzy PCK wstrzymują już benzynę

Published

on

Rafineria PCK w Schwedt dostarczała paliwo dla znacznej części NRD.

Rafineria PCK w Schwedt dostarczała paliwo dla znacznej części NRD.
Image Alliance/dpa | Jorga Carstensena

Europejski zakaz na ropociąg z Rosji obowiązuje od początku roku. Ponieważ nie ma alternatywy, rafineria PCK w Schwedt pracuje tylko na 50 procentach wydajności. PCK zaopatruje cały obszar metropolitalny w paliwo i naftę.

PCK jest obecnie dostarczany wyłącznie rurociągiem z portu w Rostocku. Największe dostawy z Kazachstanu i Polski ogłoszone przez Federalne Ministerstwo Gospodarki jeszcze się nie odbyły.

Według serwisu informacyjnego cenowego Argus Media, ceny benzyny już idą w górę w bazie paliw Seefeld. Minister gospodarki Brandenburgii Jörg Steinbach (SPD) wezwał do wykorzystania rafinerii na dotychczasowym poziomie, aby zapobiec podwyżkom cen.

Od 1 stycznia do Europy nie płynie żadna rosyjska ropa, ponieważ kurki rurociągów są zakręcone. Ważny kamień milowy w trwającym procesie separacji od Rosji, który jednak nie jest całkowicie pozbawiony ryzyka. Bo zapowiadane przez rząd federalny największe alternatywne dostawy ropy z Polski i Kazachstanu jeszcze nie nadeszły. W poniedziałek po południu nawet Komisja Energetyczna Bundestagu zbierze się na zamkniętym posiedzeniu, aby omówić tę kwestię.

Ale jakie będą konsekwencje, jeśli więcej ropy nie będzie pochodzić z Rosji? Jak donosi Business Insider, rafineria PCK w Schwedt w Brandenburgii, która do tej pory była zaopatrywana wyłącznie w rosyjską ropę rurociągową, ze względu na niskie wolumeny dostaw pracuje tylko na ok. 50 proc. mocy. Według informacji Business Insider, w obecnie państwowym koncernie naftowym Rosnieft, który zasila PCK, kilku pracowników pracuje obecnie w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Ceny benzyny już idą w górę

Ograniczona produkcja pokazuje już pierwsze efekty. Serwis cenowy Argus Media informuje, że w regionie już brakuje produkcji benzyny. „Akcjonariusze PCK wstrzymują się od 2 stycznia ze sprzedażą benzyny” – napisał jeden z analityków. Jest to już widoczne w dopłacie do średniej krajowej ceny benzyny w bazie paliw Seefeld, która znajduje się na północny wschód od Berlina. W pierwszych dwóch dniach stycznia cena ta wzrosła już o 1,76 euro za 100 litrów do 4,40 euro za 100 litrów w porównaniu z poprzednim tygodniem.

READ  Deutsche Post to radykalna zmiana w dostarczaniu listów i paczek

Przeczytaj także

Jeśli produkcja rafinerii PCK będzie nadal ograniczana, ceny benzyny prawdopodobnie uderzą w kierowców z NRD, wyjaśnia ekspert ruchu drogowego Thomas Boles z IW Economic Institute. „W przypadku bardziej niskiego wykorzystania należy spodziewać się wzrostu cen, ponieważ produkty muszą być sprowadzane z innych regionów po dużych kosztach. Ponieważ transfery te nie występują podczas normalnej eksploatacji, odpowiednich środków transportu jest mało.” Nie ma rurociągów produktowych między zachodem a wschodem, a odpowiednie cysterny i cysterny są również czynnikiem ograniczającym.

Z drugiej strony minister gospodarki Brandenburgii Jörg Steinbach (SPD) nie zakłada, że ​​kierowcy w regionie stołecznym będą musieli spodziewać się ograniczeń w ciągu najbliższych kilku tygodni. „Aby jednak zapewnić dostępność produktu w średnim i długim okresie, operacje muszą zostać zwiększone do co najmniej 70 procent”, wyjaśnia pytany przez Business Insider. Potrzebne są do tego przynajmniej dostawy z Polski, które są uzależnione od ropy dostarczanej do Gdańska. „Dodatkowo niezmienny pozostaje podstawowy wymóg rządu stanowego dotyczący eksploatacji rafinerii na poziomie rozruchu”.

Ropa z Kazachstanu rozwiązaniem? Ministerstwo Gospodarki zawahało się

Oprócz ropy z Gdańska poszukiwani są inni dostawcy. W ostatnich tygodniach uwaga skupiała się na Kazachstanie. Rosja zobowiązała się nawet do umożliwienia przepływu ropy przez swoje rurociągi do Europy. Ale jeszcze nic nie dotarło. Trudno powiedzieć, gdzie leży problem. Federalne Ministerstwo Gospodarki poinformowało niedawno, że negocjacje nadal trwają.

Członek Bundestagu Christian Jurke (z lewej) nie rozumie. Jego okręg wyborczy znajduje się w dotkniętym regionie Brandenburgii. W dniach 19-20 grudnia rozmawiał z wiceministrem energetyki Kazachstanu i dyrektorem generalnym kazachskiej państwowej spółki naftowej KasMunayGaz w Astanie w Kazachstanie. „Rozmowa wzmocniła wrażenie, że rząd federalny zachowuje się ostrożnie, jeśli chodzi o dostawy kazachskiej ropy do PCK. Pomimo otwartości Kazachów na dostarczanie Schwedt od pięciu do sześciu milionów ton kazachskiej ropy rocznie, nic nie zostało jeszcze sfinalizowane.”

Przeczytaj także

Oprócz dostaw przez port w Rostocku, rafineria PCK będzie wykorzystywana prawie w całości z kazachską ropą, a nie tylko w 50 procentach, jak ma to miejsce obecnie. To ironiczne, że to zastosowanie jest sprzedawane jako sukces, mówi Jurk. Rząd federalny beztrosko marnował czas kosztem największej rafinerii NRD. W końcu od maja 2022 roku było wystarczająco dużo czasu i możliwości, aby zapewnić dostawy.

Czy Leona i Schwedt kradną sobie nawzajem polską ropę?

Nie bez powodu Steinbach i Görke nalegali na kapitulację oprócz Polski. Poleganie wyłącznie na dostawach z Gdańska znów niesie ze sobą ryzyko. Do Leuna, drugiej co do wielkości rafinerii NRD, dociera teraz trochę ropy z Gdańska. Rafineria, której operatorem jest francuski koncern Total, wcześniej zrezygnowała z rosyjskiej ropy, ale ostatnio cierpi z powodu mniejszych dostaw ropy. Istnieje też ryzyko, że Leona i Schuet będą konkurować o tę samą polską ropę.

Görke ma nadzieję, że otrzyma odpowiedzi w poniedziałek po południu, kiedy odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Komisji ds. Energii i Ochrony Klimatu Bundestagu w sprawie dostaw PCK Schwedt. Federalny minister gospodarki Robert Habeck (Zieloni) może też tłumaczyć problemy z umową z Kazachstanem. Znawcy podejrzewali, że ropa, która jest bardzo siarkowa, w ogóle nie może być przetwarzana w Schwedt. To byłaby wielka porażka dla twojego płomienia. Bo jeśli rząd federalny chce zapobiec wzrostowi cen paliw, musi szybko znaleźć nowych dostawców.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów zjeżdżają z linii montażowej
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

Kaługa w Rosji: Citroën C5 Aircross jest montowany w hali produkcyjnej z chińskich komponentów. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis wycofał się z Rosji. Jednak modele Citroëna C5 Aircross zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze. Umożliwia to istnienie globalnej sieci gospodarczej.

Kaługa / Monachium – Im Wojna ukraińska Fronty stwardniały, a gospodarczo między Rosją a Zachodem nadeszła epoka lodowcowa. Nie oznacza to jednak, że w największym kraju świata nie ma już europejskich producentów. przeciwnie. Chociaż europejski producent samochodów Stellantis zakończył produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje, nowe modele Citroëna C5 Aircross wyraźnie zjeżdżają z linii montażowej w Kałudze (na południowy zachód od Moskwy).

Rosja: Produkcja samochodu Citroen z komponentów z Chin

wysoki Reutera Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła seryjną produkcję tego modelu. Dostawy pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się produkcja seryjna Citroëna C5 Aircross” – cytuje komunikat prasowy Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Niedawno niemiecki gigant materiałów budowlanych uległ presji opinii publicznej i wycofał się z lukratywnego rosyjskiego biznesu:

W lutym agencja informacyjna po raz pierwszy poinformowała, powołując się na dane celne i dwóch informatorów, że z Chin sprowadzono co najmniej 42 zestawy w celu montażu modelu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Jednak same komponenty nie pochodzą z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

Stellantis „stracił kontrolę w Rosji” – Chiny interweniują w przypadku włamania

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. odkrył, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiada 70% udziałów w fabryce, a Mitsubishi pozostałe 30%. wysoki Silnik samochodu i sport Firma Automotive Technologies przejęła obecnie fabrykę, a samochody francuskiego producenta samochodów, w szczególności C5 Aircross, nadal zjeżdżają z linii montażowej.

Podczas gdy zachodnie firmy stopniowo wycofują się z Rosji po eskalacji w lutym 2022 r., powiązania gospodarcze między Rosją a Chinami zacieśniły się, w tym w sektorze motoryzacyjnym: dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był prawie siedmiokrotnie wyższy niż w 2019 r. 2022, co oznacza wzrost wartości o około 10 miliardów dolarów.

READ  Polska chce zacieśnienia relacji gospodarczych z Rumunią – Euractiv DE
Citroën C5 Aircross: partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Rosyjska gospodarka: Citroën C5 Aircross zjeżdża z linii montażowej dzięki wspólnemu przedsięwzięciu

Kilka miesięcy temu Stellantis podał, że w wyniku zaprzestania działalności w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak europejskiej grupie udało się już podnieść po porażce: w 2023 r. grupa odnotowała zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Dane celne pokazują: Wygląda na to, że Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze i nic o nich nie wiedział. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Czy ten sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami nałożonymi na Rosję Reutera Według niejasnych. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne komponenty najlepszych niemieckich producentów, nawet po rozpoczęciu wojny, trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Economy

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową | Polityka

Published

on

Prezes Rheinmetall Papperger popiera obowiązkową służbę wojskową |  Polityka

Waffen können (bis jetzt) nicht von allein schießen …

Die Bundeswehr bekommt in den nächsten Jahren neue Panzer, Flugzeuge, Schiffe und eine große Menge an Ausrüstung und Munition. Problem: Der Truppe (aktuelle Stärke 180 000) fehlen rund 20 000 Soldaten. Verteidigungsminister Boris Pistorius (64, SPD) lässt derzeit mögliche Modelle einer Wehrpflicht prüfen.

Braucht Deutschland wieder eine Wehrpflicht?

Der Chef des deutschen Rüstungskonzerns Rheinmetall, Armin Papperger (61), ist dafür: „Eine Wehrpflicht könnte sich positiv auf die Bereitschaft für unsere Landesverteidigung auswirken.“ Hierfür müsse sie aber sowohl „sicherheits- als auch gesellschaftspolitisch und militärisch sinnvoll ausgestaltet werden“.

„Die Zeitenwende ist eine gesamtgesellschaftliche Aufgabe, die Debatte darüber muss auf der politischen Ebene geführt werden“, sagte Papperger zu BILD.

Der Nachholbedarf der Bundeswehr sei nach drei Jahrzehnten Sparprogramm enorm, so Papperger, dessen Konzern vom 100-Milliarden-Paket für die Bundeswehr profitiert.

„Bei den Strukturen, beim Personal wie auch bei der Ausrüstung. Frieden und Freiheit dürfen nicht schutzlos sein. Freiheitliche Gesellschaften müssen in der Lage dazu sein, für ihre Werte einzustehen und sie verteidigen zu können – notfalls auch militärisch“, so der Rheinmetall-Chef.

Rheinmetall-Chef Armin Papperger vor der Firmen-Zentrale in Düsseldorf

Foto: picture alliance/dpa

Ein Problem: die langen Lieferzeiten der Rüstungsindustrie.

Papperger: „Die Lieferzeiten sind höchst unterschiedlich. Bei Militär-Lkw zum Beispiel konnten wir unsere Kapazität so erhöhen, dass wir je nach Modell praktisch sofort liefern können. Bei Munition liefern wir auch quasi täglich aus.“

Bei komplexeren Systemen wie Gefechtsfahrzeugen dauere es bei neuen Bestellungen jedoch teilweise zwei Jahre, denn man sei auf viele Zulieferer angewiesen – etwa bei Motoren, Getrieben oder auch den Rohlingen für die Kanone.

READ  Stresujące dane przemysłowe: Ceny ropy pod presją po nowych podwyżkach | biuletyn

Continue Reading

Economy

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji

Published

on

Pirackie kopie europejskich samochodów trafiają na linie produkcyjne w Rosji
  1. Strona główna
  2. Praca

Naciska

W miarę wycofywania się zachodnich firm z Rosji zacieśniają się stosunki gospodarcze między Rosją a Chinami. Instrukcja: Citroen C5 Aircross.

Moskwa – Chociaż fronty między Rosją a Zachodem stwardniały w wyniku wojny ukraińskiej, produkty europejskie są nadal obecne w Rosji. Jest to szczególnie widoczne w branży motoryzacyjnej. Na przykład Citroën C5 Aircross produkowany jest w Kałudze, na południowy zachód od Moskwy, chociaż europejski producent samochodów Stellantis wstrzymał produkcję w Rosji w 2022 roku ze względu na sankcje.

Pirackie kopie Citroena C5 produkowane są w Rosji

Rosyjska firma Automotive Technologies ogłosiła, że ​​rozpoczęła produkcję tej serii modeli. Dostawę pojazdów zaplanowano na maj 2024 r. „27 marca w fabryce w Kałudze rozpoczęła się seryjna produkcja Citroëna C5 Aircross” – czytamy w komunikacie prasowym Automotive Technologies. Strona internetowa firmy jest chwilowo niedostępna.

Zgłoszono w lutym Reutera Po raz pierwszy dostępne są aż 42 zestawy Chiny Zostały sprowadzone do montażu Citroëna w dawnej fabryce Stellantis. Komponenty nie pochodzą jednak z Francji, ale z chińskiej grupy Dongfeng Motor Group.

W oświadczeniu Stellantis podał, że w grudniu 2023 r. podjął decyzję, że „stracił kontrolę nad swoimi jednostkami w Rosji”. Europejski producent samochodów posiadał 70% udziałów w fabryce, a pozostałe 30% należało do Mitsubishi. wysoki Silnik samochodu i sport Automotive Technologies przejęło obecnie fabrykę, w której nadal produkowane są samochody francuskiego producenta samochodów, a konkretnie C5 Aircross.

Sankcje nałożone na Rosję są przyczyną cierpień także europejskich przedsiębiorstw

Po eskalacji w lutym 2022 r. zachodnie firmy stopniowo wycofywały się z Rosji. Jednocześnie rozwinęły się stosunki gospodarcze Rosji z Chinami, w tym w sektorze motoryzacyjnym. Dane dotyczące handlu chińskiego za ubiegły rok pokazują, że eksport samochodów do Rosji był około siedmiokrotnie większy niż w 2022 r., co zwiększyło jego wartość o około 10 miliardów dolarów.

READ  Wojna na Ukrainie na taśmie na żywo: +++ 04:08 Biskup Patzing atakuje Rosyjską Cerkiew Prawosławną +++
Citroën C5 Aircross: Partner Stellantis, firma Dongfeng, dostarcza zestawy do modeli francuskiego producenta. © Imago/Aleksiej Nikolski

Stellantis kilka miesięcy temu ogłosił, że w wyniku zaprzestania produkcji w Rosji stracił 144 mln euro, w tym 87 mln euro w gotówce i jej ekwiwalentach. Jednak Wspólnocie Europejskiej udało się podnieść po tej porażce: w 2023 r. grupa osiągnęła zysk w wysokości 2,2 mld euro, po wcześniejszej stracie w wysokości 354 mln euro.

Chiny wspierają Putina komponentami do europejskich samochodów

Z danych celnych wynika, że ​​Stellantis nie był zaangażowany w wydarzenia w Kałudze ani nie był o nich świadomy. Ale w jaki sposób komponenty potrzebne Rosji docierają do Chin? Tam firma samochodowa prowadzi spółkę joint venture z Dongfengiem, za pośrednictwem której modele Stellantis są produkowane i sprzedawane w Chińskiej Republice Ludowej.

Nie jest jasne, czy sprzęt zawiera części objęte zachodnimi sankcjami wobec Rosji Reutera Nie jasne. Ponieważ jednak komponenty pochodzą z Chin, odgrywa to rolę drugorzędną. Nawet oryginalne części od niemieckich producentów klasy premium aż do początku wojny trafiały do ​​Federacji Rosyjskiej przez kraje trzecie. (BF)

Continue Reading

Trending